Mitä tekisit tällaisessa tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Lapselle ostettiin viime kesänä käytettynä polkupyörä sanomalalehdessä olleen ilmoituksen kautta, fillari on ihan perus Biltema-pyörä (joita on maailma täynnä) ja maksoimme siitä 50e.
Lapsen kaverilta on viime vuonna varastettu samanlainen pyörä koulun pihalta ja nyt lapsi ( ja hänen äitinsä) syyttää että meidn lapsi olisi pyörän varastanut.
Mitään todistetta mulla ei siitä ole että olemme pyörän ostaneet, ei ole myyjän puhelinnumeroa tietenkään enää tallella enkä tarkkaan tiedä missä asuukaan kun sovittiin ostaessa treffit ison tavaratalon parkkikselle. Tiedän myyjästä vain etunimen.
Noita samanlaisia pyöriä on siis olemassa pilvinpimein, mutta en tietenkään voi olla varma ettei tuo alunperin olisi varastettu, me vaan emme ainakaan ole sitä varastaneet. Myyjäkin oli kyllä ihan rehellisen oloinen, ja haimme pyörän toiselta puolelta kaupunkia. Mitään erityisiä tuntomerkkejä pyörässä ei ole.
Hohhoijakkaa.

[QUOTE="aloittaja";23793385]Lapselle ostettiin viime kesänä käytettynä polkupyörä sanomalalehdessä olleen ilmoituksen kautta, fillari on ihan perus Biltema-pyörä (joita on maailma täynnä) ja maksoimme siitä 50e.
Lapsen kaverilta on viime vuonna varastettu samanlainen pyörä koulun pihalta ja nyt lapsi ( ja hänen äitinsä) syyttää että meidn lapsi olisi pyörän varastanut.
Mitään todistetta mulla ei siitä ole että olemme pyörän ostaneet, ei ole myyjän puhelinnumeroa tietenkään enää tallella enkä tarkkaan tiedä missä asuukaan kun sovittiin ostaessa treffit ison tavaratalon parkkikselle. Tiedän myyjästä vain etunimen.
Noita samanlaisia pyöriä on siis olemassa pilvinpimein, mutta en tietenkään voi olla varma ettei tuo alunperin olisi varastettu, me vaan emme ainakaan ole sitä varastaneet. Myyjäkin oli kyllä ihan rehellisen oloinen, ja haimme pyörän toiselta puolelta kaupunkia. Mitään erityisiä tuntomerkkejä pyörässä ei ole.
Hohhoijakkaa.[/QUOTE]
kehoittaisin heitä ilmoittamaan poliisille tai muussa tapauksessa tukkimaan suunsa.

kehoittaisin heitä ilmoittamaan poliisille tai muussa tapauksessa tukkimaan suunsa.

Niin taidan sanoakin seuraavaksi jos alkaa vielä asiasta puhumaan. Tänään se lapsi sanoi kun sanoin että me ollaan pyörä ostettu käytettynä kun lehdessä oli ilmoitus että "Sittenhän se onkin puoliksi mun jos te olette sen ostanut käytettynä". Voi vittu, että varkaaksi näköjään tarvinnut tässä yli kolmekymppisenä vielä alkaa.

[QUOTE="Vieras";23793491]Voikohan tuo ostamanne pyörä ollut varastettu?[/QUOTE]

No mistä minä tiedän, rehelliseltä myyjä vaikutti. Mistä ikinä voi tietää kun jotain käytettyä ostaa onko varastettu jostain vai ei. Kyseessä kuitenkin sen hintainen tuote (50e) etten mitään takuulappuja kysellyt, tuskinpa noilla Biltsukan pyörillä yli vuoden takuuta edes on (että ois ollut ostettaessa voimassa).

Pyydät heitä tekemään rikosilmoituksen varastetusta pyörästään.
Olethan itse valmis menemään vaikka kuulusteltavaksi:) Tuskin se teidän pyörä on just se, Biltsun pyörät on kaikki samanlaisia.

Viisastuinpa tästä sen verran, että käyn raaputtamassa meidän murun polkupyörän runkoon johonkin vaikka nimikirjaimet, niin jos tulee joku tilanne, jossa tarvii todistaa, että se on meidän, niin edes se onnistuu.

Vähän on kyllä hankalaa nyt, jos ei ne kaverin vanhemmat kerran pysty osottaan mitenkään, että se on sama pyörä. Bilteman pyöriä on varmaan joka kolmannessa lapsiperheessä...

Voi vitsi, mä en edes kehtais alkaa laukomaan suustani tuollaisia enne kuin olisin varma. Noita samaisia pyöriä on varmasti muillakin suomenmaalla kuin teillä ja tällä toisella perheellä.
Kyllä toiset ihmiset osaa olla häpeäksi koko yhteiskunnalle...

Minulla käynyt ihan vastaava juttu nuoruudessa. Henkilö oli ilmeisesti kadottanut oman esineensa, tai joku oli sen pöllinyt, ja kun minulla sattui olemaan samanlainen, niin hän oletti minun pöllineen sen häneltä. Sain hänet kiinni itseteossa, kun hän yritti pölliä esinettä mukamas takaisin minulta. Kyseessä oli ihan yleinen tarvike, että ei ollut mitenkään outoa, että jollain voisi olla samanlainen. Ei vaan voi käsittää. Hän jäi silti uskoon, että olin varmaan pöllinyt sen häneltä. Ei asia kyllä enää kiinnosta, mutta on yhä jäänyt muistiin, kun ei vaan voi ymmärtää kaikkien ajatuksen juoksua. En ole ollut tämän henkilön kanssa tekemisissä vuosiin. Eihän tohon juttuun oikein voi mitään sanoa, kuin inttää vastaan. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärrän...;23793673:
. Hän jäi silti uskoon, että olin varmaan pöllinyt sen häneltä.

Tämähän muakin ottaa päähän.
Otan oikeesti tosi raskaasti (siis menetän muutenkin huonot yöuneni ja ahistaa) tämmöset kun oon perusrehellinen ihminen =(
Hemmetti!

No, meillä oli pari vuotta sitten miehen pojan kanssa samantapainen tilanne. Pojan ns. kaverilta (kaverin kaveri tms) oli varastettu pyörä, joka oli samanlainen, kuin tällä miehen pojalla. Kaveri isänsä kanssa mesosi pojalle tuolla kylillä ja jopa varastivat pyörän "takaisin"!! Kun mieheni kuuli asiasta, lähti hän tietty selvittämään asiaa, sillä tuo k.o. pyörä oli takuuvarmasti miehen ihan kaupasta ostama, joskaan ei kuitteja tallessa, mutta... Sieltä se tuli sitten pyörän kanssa, mutta kuulemma yhä edelleen tämä ns. kaveri uhittelee miehen pojalle nähdessään, että "sulla on mun pyörä v*tun jätkä!" ..Että näin.

Jos olisin sinä, en ainakaan antaisi pyörää takaisin. Sanoisin vaan, että kannattaisi turvamerkitä pyörä. Olet kuitenkin siitä maksanut ihan oikeaoppisesti! Niillä ei ole mitään millä todistaa, että juuri se on se pyörä. En oikeesti ymmärrä miten joku edes kehtaa väittää tollasilla "todisteilla".

varastetun tavaran ostaminen on muuten rikos ja sen tavaran menettää (sekä myös varkaalle maksamansa rahat) jos tavara todetaan varastetuksi. että ei ihan vittumaisuuttaan kannate alkaa käskemään toista poliisin puheille ellei ole itse valmis pelaamaan peliä loppuun asti. voi jäädä ilman pyörää ja rahoja.

varastetun tavaran ostaminen on muuten rikos ja sen tavaran menettää (sekä myös varkaalle maksamansa rahat) jos tavara todetaan varastetuksi. että ei ihan vittumaisuuttaan kannate alkaa käskemään toista poliisin puheille ellei ole itse valmis pelaamaan peliä loppuun asti. voi jäädä ilman pyörää ja rahoja.

Että goodbye kierrätys ja kaikki vaan ostamaan kaikki uutena ettei vahingossakaan ala rikolliseksi.

Käväiseppä kirjastossa etsimässä kyseinen lehti, jossa ilmoitus oli, ota ilmoituksesta kopio, ja anna se kyseisen kaverin äidille. Voipi ihan itse soitella ja kysellä onko kyseessä sama pyörä.

Voi löytyä ihan lähikirjastostakin, jos ei, niin ainakin yliopiston kirjastosta tai nimenomaa kyseisen lehden painotalosta. Kysy lähikirjastosta, mikä on lähin paikka mistä voit tuon lehden löytää, jos heillä ei sitä ole. Jokainen suomessa julkaistava ilmaisjakelulehtikin arkistoidaan ainakin julkaisijalle itselleen sekä pariin yliopistokirjastoon. Kysy lähikirjastosta neuvoa.

Yleensä pyörissä on oma yksilöivä runkonumero, joka näkyy myös pyörän alkuperäisen ostajan saamissa papereissa. Runkonumero löytyy esim. kääntämällä pyörä ylösalaisin ja katsomalla sitä "keskiötä" johon polkimet on kiinnitetty.

Kysäise Biltemalta mistä ko. pyörän runkonumero löytyy. Saitteko pyörän mukana pyörän molemmat avaimet?

Yhteistyössä