Mitä tekisit? (lomautus ja päiväkotipaikan menetys)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oi voi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oi voi

Vieras
Hei,

Minulla on aika kinkkinen tilanne. Esikoinen on nyt 1 v 7 kk ja hänen pitit aloittaa tarhassa 16.8. pehmeä lasku ja syyskuun alussa sitten neljä päivää viikossa. Sain kuitenkin ilmoituksen "lomautettu toistaiseksi", arviolta 4-5 kuukautta, mutta voi olla vähemmänkin ja päättyä ihan yllättäin. Tai voi olla kauemminkin. Samaan aikaan huomasin odottavani toista lasta.

Olen aloittamassa työn hakua, mutta toiveet uuden väkipaikan löytämisestä ovat aika pienet mm. raskauden takia. Tuskin kukaan minua palkkaa, kun maha alkaa kasvaa. Haenkin osa-aikaista pätkätyötä, sitä varmaankin löytysi helpommin.

Esikoinen on niin pieni, etten haluaisi laittaa häntä turhaan hoitoon, mutta toisaalta, jos en ota päiväkotipaikkaa vastaan, menetän sen ja uuden saa 4 kk päästä. Paniikkipaikan saa toi aiemmin, mutta se voi olla ihan mistä päin Helsinkiä tahansa. Tämä nykyinen paikka on tosi hyvä ja matkaa alle 200 metriä.

Olen akateeminen ja haluaisin kovasti päivittää osaamistani, ettei kotona ola venyisi neljään-viiteen vuoteen. Sen jälkeen en ainakaan saa työtä, jos nykyinen työ menee lopullisesti alta. Mitä sinä tekisit? Ottaisitko esikoiselle osa-aikahoitopaikan vai jäisitkö suosiolla kotiin?

Kiitos, jos jaksoit lukea. Suurempi kiitos, jos jakset kommentoida.

mun lapsilla on kokopäivähoitopaikka tarhassa mutta nyt kun olen työttömänä, tarhalle sopii oikein hyvin se että lapset käyvät siellä vain puolipäiväisenä kolmesti viikossa.

Ottaisin paikan vastaan, ja hakisin osa-aikaista pätkätyötä ennen äitiysloman alkua.

Lapsen pitäisin hoidossa 1-2 päivänä viikossa muutaman tunnin kerrallaan ennen työpaikan löytymistä.

Voiko muuten saada sekä kotihoidontukea että työttömyyskorvausta?

Tuota osa-aikahoitoa olen ajatellut, mutta tuntuu niin vaikealta, jos itse kuitenkin on kotona. Toki työnhakukin on työtä, kun sen tosissaan tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja oi voi:
Voiko muuten saada sekä kotihoidontukea että työttömyyskorvausta?

Tuota osa-aikahoitoa olen ajatellut, mutta tuntuu niin vaikealta, jos itse kuitenkin on kotona. Toki työnhakukin on työtä, kun sen tosissaan tekee.

Lapsi hoitoon osa-aikaisesti, jotta voit keskittyä työnhakuun ja ammattitaidon päivittämiseen. :) Ei kunnon työnhaku ole mitään muuten vaan kotona oleskelua.

Olen pph ja minulla lapsi hoidossa jonka äiti joutui äkillisesti pois töistä ja lapsi on minulla kirjoilla ja he maksavat täydet hoitomaksut. Kyllä paikka silti on heille pysynyt vaikka lapsi ei ole ollut moneen kuukauteen hoidossa. He maksavat siitä niin ei kai sitä muille voi antaakaan. Minä pitäisin noin pienen kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Olen pph ja minulla lapsi hoidossa jonka äiti joutui äkillisesti pois töistä ja lapsi on minulla kirjoilla ja he maksavat täydet hoitomaksut. Kyllä paikka silti on heille pysynyt vaikka lapsi ei ole ollut moneen kuukauteen hoidossa. He maksavat siitä niin ei kai sitä muille voi antaakaan. Minä pitäisin noin pienen kotona.

Tuo rahakysymys on tässä tietysti myös tärkeä. Meille tulee kuitenkin täydet tarhamaksut ja menetän kotihoidontuen, jos otan tarhapaikan vastaan. Kyllähän sen rahalla saa varattuna pidettyä. Mutta muutakin käyttöä rahalle olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja oi voi:
Alkuperäinen kirjoittaja -:

Tuo rahakysymys on tässä tietysti myös tärkeä. Meille tulee kuitenkin täydet tarhamaksut ja menetän kotihoidontuen, jos otan tarhapaikan vastaan. Kyllähän sen rahalla saa varattuna pidettyä. Mutta muutakin käyttöä rahalle olisi.

Laita puolipäiväiseen hoitoon, niin ei mene koko maksua. Usko vaan, mutta kyllä sä siihen työnhakuun aikaakin tarvit.

niin ja tosiaan voit pitää alsta vaikka kerran viikossa 3h. Tuon ikäistä ei kannata virikkeiden takia viedä. Ei saa päivähoidosta yhtään mitään mutta teillä kinkkinen tilanne. Mutta piakan pitääksesi on ehkä helpointa pitää hoidossa vaan esim. mainitsemallani tavalla. Ei järkeä viedä kolmena päivänä viikosta. Se on mielestäni liikaa. Kotihoidontuenhan sinä menetät kai joka tapauksessa, jos lapsi on hoidossa yhtään. Monet ajattelee, että koska maksavat hoidosta niin vievätkin lapsen sine hoitoon mutta se ei ole lapsen etu. Se kannattaa muistaa. Hankala tilanne, toivottavasti ratkaisu löytyy :)

Uusimmat

Yhteistyössä