Lapset ja päivähoito..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti1985"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiti1985"

Vieras
Huomenta kaikille!

Kyselisin mielipidettä asiaan mihin tuntuu etten itse saa oikein päätöstä tehtyä.. Lapset 4v ja 3v ovat tarhassa työpäivät 8-16. Odotellaan kolmatta syntyväksi heinäkuussa. Lapset ovat aloittaneet nykyisessä tarhassa lokakuussa 2013 ja sitä ennen olivat perhepäivähoidossa sen vuoksi kun tyttö oli 10kk kun meni hoitoon.
Nyt olisi siis mahdollisuus ottaa lapset kotia, useammaksi kuukaudeksi ja tarkoitus oli hakea sitte osa-aikaista paikkaa syksystä. Nykyinen tarha (yksityinenpk) ei voi suuren kysynnän vuoksi tarjota osa-aikaista paikkaa kun kysyntää kokoaikaisesta on niin kovasti. Toisesta yksityisestä paikat on luvattu sisarusryhmästä.

Ajattelen tässä nyt lapsia, jos ollaan kokonaan kotona touko,kesä ja heinäkuu ja vaihdetaan sitte tarhaan elokuusta osa-aikaisena niin onko se lapselle kovinkin kurjaa? kokoaikaisena voitaisiin pitää toisessa tarhassa mutta en halua kuin osa-aikaisen hoidon (voisin pitää kokonaan oman ä-loman ajan vanhemmatkin lapset kotona, mutta asutaan paikkakunnalla missä en tunne muita lapsiperheitä ja en kerkiäisi virikkeitä tarpeeksi luomaan, ja osa-aikainen olisi siis 12pv/kk).Tällä hetkellä ovat eriryhmissä mutta tuo sisarusryhmä kuulosti kivalle.

Miten teillä on sujunut tarhan vaihto, varsinkin nuinkin ison mullistuksen jälkeen kun tulee uusi vauva? Toki en voi vannoa että elokuu olisi uuden tarhan aloitus ajankohta, jos näyttää että lapset on tyytyväisiä ja tekemistä piisaa kotona niin voin sitä venyttää. Tuntuu kurjalta alkaa vaihtamaan tarhaa, ja tosi pettynyt olo päiväkodin toimintaan kun rahastahan tuossa on vain kyse kun sorretaan osa-aikaisia :(

Että isommat tarhaan kun uusi parempi syntyy tilalle?
Miten niin et EHDI järjestää virikkeitä?! Paljonko se uusi vauva sun aikaasi sitten syö?

Minä pitäisin isommatkin kotona, varsinkin kun eivät ole lähelläkään eskari-ikää vielä. Sehän olisi luxusta hektisiin pk-päiviin verrattuna! Ylös, ulos ja muihin ihmisiin tutustumaan! Ei ne sua kotoo tule hakemaan... Pienissäkin tuppukylissä on kerhoja, joissa voi tavata uusia ihmisiä.

Hyvä "3 lasta" se on sun ratkaisu. Itse en olisi sun kanssa samaa mieltä myöskään ja satavarmasti tiedän, että näin ajattelisi mun lapsetkin. Kokisivat rangaistukseksi, jos ottaisin pois hoidosta kokonaan kaveriensa luota. Sorry vaan.

Aloittaja: mun lapset vaihtoi muuton vuoksi tarhaa viime syksynä. Meni n. 3 kk sopeutu kokonaisuudessaan eli löytää uusia kavereita ja tutustua uusiin hoitotäteihin niin, ettei vanhoja enää kaipailtu. Melko samanikäiset lapset. On se aina aluksi kurjaa, mutta nyt eivät vanhaa hoitoa enää kaipaakaan.

En kestä näitä pohdintoja, joissa ihmiset tuntuvat olevan aivan pihalla ja uusavuttomia jo ennen kuin uusi lapsi syntyy. Miksi edes synnyttää kolmannen, kun on noin hankalaa jo etukäteen.

Siis nuo lapset ovat SINUN, eivätkä päiväkodin. Mikä estää hoitamasta heitä kaikkia itse, kun olet kotona. Minullakin oli saman ikäiset lapset ja oli todella hienoa aikaa kun he saivat olla kotona.

Kyllä mä ottaisin kotiin kokonaan isommat. (Ja otinkin) Sitä vartenhan olen kotiäiti että hoidan ne lapset kotona. Asutaan korvessa, mutta kyllä omalla viitseliäisyydellä saa lapsillekkin virikkeitä, täällä ainakin pienen matkan päässö on koko perheen kerhoja, joissa voi käydä. Ei lapsiperheitä lähellä muuten. (Ja kyllä, meillä oli haasteellinen vauva, nyt vasta 9kk iässä ei itke koko aikaa...)

Harvoin yksityiset pk:t pystyy osa-aikaisia ottamaan kun yksityisen hoidon tuen saaminen edellyttää täysaikaista hoitoa. Vai olisiko sinulla varaa maksaa se kelan osuus siitä päibäkotipaikasta myös?

Luulen että lapsillesi tekee oikein hyvää saada olla äidin kanssa kotona muutaman kuukauden. Tietysti käytösongelmia voi tulla, meillä ainakin 3v aloitti uuden uhmaiän kun jäin äitiyslomalle. 2v uhman aikaan oli päiväkodissa niin se meni jotenkin kevyemmin. Silti koen että hällä on siihen uhmaan oikeus ja mikäs parempi aika uhmata kun kotona ollessa. Toivottavasti miehelläsi on kesälomia/isyysvapaata niin saatte helpotusta arkeen.

Meillä lapset jatko 2 päivää viikossa 5 tuntia kerrallaan päivähoidossa kun kuopus syntyi ja se oli ihan hyvä ratkaisu minusta. Mutta jos teillä tulee jokatapauksessa vaihdos nii miksethakisi kerhopaikkaa lapsille syksyksi? Sitten kun jatkat töissä niin haet ehkä sinne samaan yksityiseen takaisin?

Faktaa on, ettei ne tädit ehdi niitä virikkeitä siellä tarhassa sen kummemmin järkätä. Isojen ryhmässä on 1 aikuinen per 7 lasta. Määrärahoja on leikattu ja usein askartelutarvikkeissa ollaan vanhempien tuomien almujen varassa, esim. jos joku saanut jotain tilkepaperia työpaikaltaan tms. Tämä tilanne ollut päällä jo yli vuosikymmenen, kaikesta kiristetään koko ajan. Hoitajamäärä on laskennallinen ja ajoittain voi olla tilanteita, että lapsia per aikuinen on paljon enemmän ja silloin syntyy vaaratilanteita, koska yksi ihminen ei vaan pysty näkemään vaikka pihalla parinkymmenen lapsen toimia yhtä aikaa.

Sanon tämän itsekin päiväkodeissa työskennelleenä.

Että isommat tarhaan kun uusi parempi syntyy tilalle?
Miten niin et EHDI järjestää virikkeitä?! Paljonko se uusi vauva sun aikaasi sitten syö?

Minä pitäisin isommatkin kotona, varsinkin kun eivät ole lähelläkään eskari-ikää vielä. Sehän olisi luxusta hektisiin pk-päiviin verrattuna! Ylös, ulos ja muihin ihmisiin tutustumaan! Ei ne sua kotoo tule hakemaan... Pienissäkin tuppukylissä on kerhoja, joissa voi tavata uusia ihmisiä.

Saman ratkaisun tehnyt, ei oo koskaan tullu mieleenkään laittaa isompia päiväkotiin, kun vauva on syntyny....3 ja 4v eio vielä tosiaan tartte mitään virikehoitoa (jos kyseessä ns. normaaliperhe)

Yhteistyössä