mitä tekisit:lapsi 4,5v ei halua päiväkotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eikö löydy hyvää vaihtoehto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eikö löydy hyvää vaihtoehto

Vieras
itse olen vauvan kanssa kotona joten kotihoitokin olisi mahdollista. kuitenkin elto ja muu henkilökunta+neuvola tätimme on sitä mieltä että lapsen pitää oppia olemaan ryhmässä ja siksi pysyttävä hoidossa (on ollut aikalailla nyrkit pystyssä siellä. tosin syksyllä vauvan syntymän ja ryhmävaihdoksen myötä pahentunut).olen itsekkin sitä mieltä että täytyy oppia käyttäytymään ja olemaan ryhmässä yms. mutta nyt on alkanut kiusaa pikkusiskoa ja kun kysyin että miksi tekee niin vastasi että koska joutuu menee hoitoon. raskaampaa mulle on se jos lapsi kiusaa siskoan kuin se että lapsi on kotona,mutta haluan että ongelmat saa kitkettyä pois ennenkuin eskari alkaa. vaikea tilanne :kieh:

Ei löytyis kerhoa, joka olis esim. 2 x viikossa pari tuntia kerrallaan, sama ryhmä ja hyvä ohjaaja? Ja joku harrastus jossa jämäkkä ohjaaja? Saisitko perhetyöntekijää kotiin ohjaamaan, miten lapsen kanssa menetellään? Tai kysy perheneuvolasta tukea.

Oisko teilläpäin jotain serakunnan kerhoa tai leikkikoulua? Tarviiko sinne päiväkotiinkaan joka päivä mennä. Meillä isommille on riittänyt seurakunnan kerho pari kertaa viikossa.

anna olla kotona. Ryhmätaitojen perusta on kuitenkin vanhempien ja lapsen lasta tyydyttävässä vuorovaikutussuhteessa. Myös ne lapset, jotka eivät ole osallistuneet esiopetukseen, voivat pärjätä tässä elämässä. Minä olen yksi niistä, äiti ja erityisopettaja.

Itse en veisi päiväkotiin. Mutta en osaa sanoa, miten ap:n tulisi toimia, sillä en tiedä kaikkia faktoja. Onhan tuossa vielä aikaa ennen eskaria. Turvallinen olo on tärkein, lapsellakin.

anna olla kotona, alotelkaa taas syksyllä päiväkoti. se on ollut iso muutos jo se pikkusisaruksen syntymä ja isompi voi kokea vähän niinkuin hylkäämisenä sen, että hän joutuu päiväkotiin ja vauva jää äidin kans kotiin. syksyllä hän on saattanut jo itsekin huomata että kotona vauvan kans on tylsää ja päiväkodissa kivoja kavereita ja puuhaa...

eiks eskari ala vasta 1,5v:n päästä?

Pitäisin varmaan kotona, mikäli ei viihdy yhtään hoidossa. Lapsi on selvästi mustasukkainen vauvalle ja käyttäytyminen on sen mukaista. Löytyykö teidän lähelta jotain avointa päiviäkotia yms. jossa voisitte käydä yhdessä harjoittelemassa sosiaalisia taitoja? Sellainen voisi olla ihan hyvä ja onhan lapsella vielä aikaa eskarivuoteen 1,5 vuotta, se on paljon se ja kun vauva kasvaa ainakin mustasukkaisuus luultavasti hellittää, näin ainakin meillä kävi ja nyt on osat toisin päin. Jaksamista teille! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja eikö löydy hyvää vaihtoehto:
elto ja muu henkilökunta+neuvola tätimme on sitä mieltä että lapsen pitää oppia olemaan ryhmässä ja siksi pysyttävä hoidossa

olen itsekkin sitä mieltä että täytyy oppia käyttäytymään ja olemaan ryhmässä yms. mutta nyt on alkanut kiusaa pikkusiskoa ja kun kysyin että miksi tekee niin vastasi että koska joutuu menee hoitoon.

Jos lapsi kiusaa siskoaan sen takia että joutuu hoitoon, ja sinä jätät pois hoidosta, niin silloinhan lapsi saa uhkailemalla ja kiusaamalla haluamansa.
Minä laittaisin hoitoon (jos kerta itse olisin hoidon kannalla, ja lisäksi ammattilaiset), vaikka vain kolmena-neljänä päivänä viikossa 4h, mutta käytösongelmat on saatava ratkaistua jos aiotte joskus viettää tasapainoista ja onnellista perhe-elämää.

Tsemppiä!

pitäisin lapsen kotihoidossa, mutta kuskaisin esimerkiksi srk:n ja mll:n kerhoihin, jos paikkakunnalta sellaisia löytyy. Niihin voi ihan hyvin soitella kesken kerhovuodenkin ja kysellä, jos löytyisi tilaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Lyhempää hoitoviikkoa tai lyhempää hoitopäivää. Kuulostaa nyt liian rankalta lapselle, kun reagoi noin voimakkaasti.

Tätä minäkin ehdotan.

Tätä mäkin kannatan.
Mitäs sitten kun lapsi tajuaa, aa kiusaan siskoa -> saan periksi mitä halusin. :/

Ei ehkä kauheen hyvä vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja Miekin:
pitäisin lapsen kotihoidossa, mutta kuskaisin esimerkiksi srk:n ja mll:n kerhoihin, jos paikkakunnalta sellaisia löytyy. Niihin voi ihan hyvin soitella kesken kerhovuodenkin ja kysellä, jos löytyisi tilaa.

OIkeesti, luuletteko että jossain mll kerhossa on aikaa keskittyä käytösongelmaiseen lapseen?

Joka aamu nouset miettien, huvittaako tänään lähteä ? ;)
Nykyään kyllä... se etu tässä yrittäjyydessä on :D Mutta tarkoitin lähinnä sitä, että jos mulla on mahdollisuus olla kotona - esim kesälomalla - niin en tasan tarkkaan pistä nokkaani työpaikalle, ellei joku ole mun takiani siellä kuolemassa.

Kun aikoinaan jäin junnusta äitiyslomalle, mulle oli itsestään selvää, että ei likankaan tarvitse enää "käydä töissä". Ehtii sitä ihminen elinaikanaan ihan riittävän monta kertaa herätä herätyskelloon ja kammeta itsensä ulos pimeään ja kylmään aamuun. Musta alle kouluikäisen ei sitä tarvitse tehdä, jos on mahdollisuus olla kotonakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kun aikoinaan jäin junnusta äitiyslomalle, mulle oli itsestään selvää, että ei likankaan tarvitse enää "käydä töissä". Ehtii sitä ihminen elinaikanaan ihan riittävän monta kertaa herätä herätyskelloon ja kammeta itsensä ulos pimeään ja kylmään aamuun. Musta alle kouluikäisen ei sitä tarvitse tehdä, jos on mahdollisuus olla kotonakin.

Periaatteessa ja omassa elämässäni olen samaa mieltä, mutta koska ap:lle olivat päiväkodista suositelleet hoidossa käymistä, veisin kyllä lapsen kolmena päivänä päiväkotiin. Kellonajan kysyisin sen mukaan, että siitä olisi lapselle eniten hyötyä.

Periaatteessa ja omassa elämässäni olen samaa mieltä, mutta koska ap:lle olivat päiväkodista suositelleet hoidossa käymistä, veisin kyllä lapsen kolmena päivänä päiväkotiin. Kellonajan kysyisin sen mukaan, että siitä olisi lapselle eniten hyötyä.
Mä suhtaudun hieman skeptisesti noihin suosituksiin. Jos olisin nuori äiti nyt, niin varmaan neuvola ja moni muu taho suosittelisi sitä, että likka olisi jatkanut päivähoidossa. Koska se vaan on nykyään tapana ja se on varmaan helpoin ja yhteiskunnalle yksinkertaisin tapa erityislasten kohdalla.

Pitäisin päiväkodissa, osa-aikaisesti. Vaikka kolmesti viikossa viisi tuntia kerrallaan.

En veisi kerhoon, koska sieltä on pian kuitenkin vaihdettava taas eskariin, ja jos lapsella on sopeutumisvaikeuksia päiväkotiin niin poukkoilu eri paikkojen välillä ei ole varmaankaan hyväksi. Enkä henk.koht. periaatteessakaan palkitsisi lasta huonosta käytöksestä: kun olen kotona tuhma ja kiusaan pikkusiskoa, niin palkinnoksi saan jäädä pk:sta pois.

enhän minä anna nelivuotiaan pompottaa itseäni vaan koetan löytää lapselleni parhaimman ratkaisun, asettua hänen asemaan, miltä se tuntuu kun sanoo äidille itku kurkussa että ei halua päiväkotiin,haluaa olla äitin kanssa. ja äiti silti vie vaikka toinen sanoo itku kurkussa että rakastaa äitiä ja haluaa olla kotona. vauva on 4kk ja kiusaaminen on alkanut vasta tällä viikolla, sen jälkeen kun oon väkisin toisen vienyt hoitoon. (isi on tätä ennen vienyt). mulla on niin pahaolla, äidin pieni poika. poika on ollut 1v 4kk hoidossa(opiskelin tutkinnon loppuun ennen toisen lapsen syntymää). alusta asti ollut vähän hankaluuksia mutta syksyllä pahentunut paljon (sisko synty ja ryhmä vaihtui)

Yhteistyössä