Mitä tekemistä ulkona taaperon kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tylsä mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tylsä mamma

Vieras
Mä en tykkää käydä ulkona, siellä on tylsää. Käveleminen pitkin kylää on tylsää, samoin leikkipuistossa istuminen. Varsinkin näillä keleillä.
Mitä te teette ulkona? Keväällä? Kesällä? Syksyllä? Talvella? Miten saatte oman aikanne kulumaan?
Meillä siis 1,5v taapero.

Temuan pihahommia. Lapset kyllä keksii tekemistä, ja jos en itse keksi niin istun potkukelkassa ja luen akuankkaa.. Oikeasti, eihän mulla tartte kivaa olla pääasia et lapsilla on, ja omassa pihassa kyllä riittää tekemistä.

Ilmeisesti asutte kaupunkioloissa?

Täällä mailla ei aika käy pitkäksi lapselle eikä äipälle kun pihalla on aina jotain pikku puuhaa, vaikka sitten vaan terassien puhtaaksi lykkimistä lumesta tai yleistä pihan siistimistä. Muksut touhuaa siinä samalla "auttaen" tai sitten leikkivät omia leikejä siinä silmien alla. Mun on kyllä myönnettävä että mustakaan ei oli hiekkalaatikon reunalle istumaan. Mut vallankin talvisin on kiva kun voidaan yhdessä laskea mäkeä, tai harjoitella hiihtämistä tai luistelu jne jne.

Meillä toki vanhempi(2,5v), rakennellaan lumiukkoja, lumikakkuja, tehdään "ruokaa" lumesta, lasketaan liukurilla/pulkalla mäkeä, käveleskellään pikku pätkiä lapsella mukana taaperokärry ja kerää sinne kaikkia tien varrelta löytämiään aarteita; oksia, kiviä, käpyjä...

Tuon ihan just yks veen kanssa ei olla ulkona muutakuin päikkäriaikaan, on niin hankalassa vaiheessa, kun ei pääse toppahaalarilla konttaamaan eteenpäin ja osaa vielä niin huonosti kävellä ettei siitäkään tule mitään kengät jalassa mutta kuitenkaan ei malttaisi hirveen kauaa rattaissakaan istua. Joten ymmärrän sinua oikein hyvin! Pian helpottaa, kun lumet sulaa eikä tarvi olla niin hirveesti päällä niin saa jotain tehtyäkin.

Kesällä pääasiassa keinutaan ja ollaan hiekkalaatikolla. Aina yritän siinä sivussa jotain hommata, lumen luontia, kesällä pyykin laittoa, kukkatarhan rapausta,haravointia. Mutta koska sisälläoloaika monesti menee kotitöitä tehden niin yritän ulkona panostaa yhdessä leikkimiseen ja tekemiseen. Ja ulkohommat on monesti sellaisia, että varsinkin isompi voi jo "auttaa"; oma harava, lumikola käteen ja hommiin :)

sama juttu, lapsi 1 v 7 kk. Asutaan kerrostalossa ja leikkipuistoja ei ole lähellä, lähin taitaa olla 3 km päässä, ei bussireitin varrella, eikä ole autoa, sinne ei jaksa kyllä joka päivä kävellen rattaiden kanssa mennä.

Pihalla olisi leikkivempeleitä, mutta leikkialueella ei ole talvikunnossapitoa eikä ilmeisesti pahemmin muita lapsia, kun koko piha on vieläkin puolimetrisen lumipeitteen vallassa. Pihalta on aurattu vain kävelytiet ja parkkialue, siinä on lapsen kanssa vähän tympeä leikkiä. :-/ Muutimme tänne pari kk sitten, ja oli aikamoinen shokki kun huomasin ettei ole mitään leikkipaikkaa pihalla näkyvissä. Entisen talon pihalla oli aurattu leikkialue.

Saako kysyä missä päin Poria?? Itsellä kaksi lasta 3v ja 9kk, ulkoiluseura olisi tervetullutta :)

Meri-Porista. Sinä? :)
Pellepuistossa käydään kesällä muutaman kerran viikossa, siellä nyt vähän paremmin viihtyy, kun on iso puisto, ja välillä voi käydä eläimiäkin katsomassa.

Tuo taaperokärry on meilläkin usein mukana, tai potkuauto, ja niillä lapsi tykkääkin leikkiä. Mutta kun... Äiti vaan seisoa tönöttää vieressä tylsyyttään :P

Alkuperäinen kirjoittaja täällä;23384534:
sama juttu, lapsi 1 v 7 kk. Asutaan kerrostalossa ja leikkipuistoja ei ole lähellä, lähin taitaa olla 3 km päässä, ei bussireitin varrella, eikä ole autoa, sinne ei jaksa kyllä joka päivä kävellen rattaiden kanssa mennä.

Pihalla olisi leikkivempeleitä, mutta leikkialueella ei ole talvikunnossapitoa eikä ilmeisesti pahemmin muita lapsia, kun koko piha on vieläkin puolimetrisen lumipeitteen vallassa. Pihalta on aurattu vain kävelytiet ja parkkialue, siinä on lapsen kanssa vähän tympeä leikkiä. :-/ Muutimme tänne pari kk sitten, ja oli aikamoinen shokki kun huomasin ettei ole mitään leikkipaikkaa pihalla näkyvissä. Entisen talon pihalla oli aurattu leikkialue.

Meilläkään ei ole pihassa MITÄÄN, (grilli ja 4 muovituolia+pöytä, roskikset ja parkkipaikka). Leikkipuisto tosin on ihan tuossa 50 metrin päässä. Siellä ei ole kyllä kuin keinu, hiekkalaatikko ja liukumäki. Ja yksi penkki.

[QUOTE="aloittaja";23384440]Ei auta, porissa asutaan :/ Muuten hyvä idea! :)[/QUOTE]

Yllättäen ankea porilainen ei keksi tekemistä ulkona...

Miksi te porilaiset olette sellaisia kuin olette? (esim. tosi kovia kiroilemaan jne. tympeitä tyyppejä?)

niin siis meillä lapset vajaa 3v ja 1v4kk ja meillä omakotitalo, mihin leikkimökin eteen on pieni alue tallaantunut ja sit menee polkuja sinne tänne.. aika kivasti tuo nuorempi pääsee menemään polkuja ja kiipeilee lumikasojen päälle, vaikkei ole kauaa kävellyt. Mä en vaan ole hirveästi auttanut, välillä on pientä kitinää kun ei meinaa onnistua, muttei harjoittelematta onnistu mikään muutenkaan. Sit jos käpy palaa kunnolla, niin äiti auttaa, mutta muuten saa pienempikin temuta yksinään ja hyvin jaksaa kolme varttia ulkoilla.

Jos kerrostalon pihassa on kuitenkin leikkialue, jossa ei ole talvikunnossapitoa, niin ota lapio käteen ja pidä itse kunnossa se, vai kenen luulit omakotitalossa pitävän polut ja muut aurattuina?? Ei se helpota omakotitalon pihakaan, jos ei itse viitsi mitään tehdä sen eteen, että olis" talvikunnossapito".

niin siis meillä lapset vajaa 3v ja 1v4kk ja meillä omakotitalo, mihin leikkimökin eteen on pieni alue tallaantunut ja sit menee polkuja sinne tänne.. aika kivasti tuo nuorempi pääsee menemään polkuja ja kiipeilee lumikasojen päälle, vaikkei ole kauaa kävellyt. Mä en vaan ole hirveästi auttanut, välillä on pientä kitinää kun ei meinaa onnistua, muttei harjoittelematta onnistu mikään muutenkaan. Sit jos käpy palaa kunnolla, niin äiti auttaa, mutta muuten saa pienempikin temuta yksinään ja hyvin jaksaa kolme varttia ulkoilla.

Jos kerrostalon pihassa on kuitenkin leikkialue, jossa ei ole talvikunnossapitoa, niin ota lapio käteen ja pidä itse kunnossa se, vai kenen luulit omakotitalossa pitävän polut ja muut aurattuina?? Ei se helpota omakotitalon pihakaan, jos ei itse viitsi mitään tehdä sen eteen, että olis" talvikunnossapito".

Kun ei ole tässä talon pihassa mitään, tuo leikkipuisto on kaupungin, ja minä en todellakaan ala kaupungin paikkoja siivoamaan tai pitämään puhtaana. Tai sen takia hankkimaan lapiota kerrotalossa asuessani. En näe tehtäväkseni.

Ja kiitos kommentistasi porilaisia kohtaan toiselle kirjoittajalle. Mistä tiedät, millainen minä olen? Kaikissa muissa kaupungeissako on aina ihmiset niiiiiin iloisia ja hyväntuulisia? Kiva.

[QUOTE="aloittaja";23384983]Kun ei ole tässä talon pihassa mitään, tuo leikkipuisto on kaupungin, ja minä en todellakaan ala kaupungin paikkoja siivoamaan tai pitämään puhtaana. Tai sen takia hankkimaan lapiota kerrotalossa asuessani. En näe tehtäväkseni.

Ja kiitos kommentistasi porilaisia kohtaan toiselle kirjoittajalle. Mistä tiedät, millainen minä olen? Kaikissa muissa kaupungeissako on aina ihmiset niiiiiin iloisia ja hyväntuulisia? Kiva.[/QUOTE]

No omapahan on sitten ongelmasi, kun ette viihdy. Ei meilläkään kaupunki auraa leikkipuistoja vaan leikkipuiston käyttäjien vanhemmat/pph:t vuoron perään lapioivat polut jne. auki.

Säälittävää oma-aloitteettomuutta.

Eipä tuohon oikein mitään apua keksi. Munkin mielestä tylsää, mutta onneksi lapsi on päiväkodissa niin ei tarvitse kärvistellä kuin silloin tällöin kun saa päiväkodin pihalla leikkiä kuitenkin kaksi kertaa päivässä.

[QUOTE="höh";23385039]Säälittävä töykeä ääliö. Nimittäin sinä.[/QUOTE]

Niin olenkin, kun musta on ällöttävää, ettei minkään asian eteen voi itse tehdä mitään, vaan kaikkien muiden pitäis tehdä puolesta, että voisi jotenkin edes viihtyä. Kyllä minäkin joudun omien lasteni viihtymisen eteen tekemään aika paljonkin ulkona, lumityöt sun muut. Ja kun ehdottaa, että voisi ap itse ottaa lapion kauniiseen käteensä, niin eihän se käy, kun se on jonkun muun homma saada hänen lapsensa viihtymään. HOHHOIJAA, tää on niin kaupunkilaisten meininkiä, oikein ällöttää.

No omapahan on sitten ongelmasi, kun ette viihdy. Ei meilläkään kaupunki auraa leikkipuistoja vaan leikkipuiston käyttäjien vanhemmat/pph:t vuoron perään lapioivat polut jne. auki.

Säälittävää oma-aloitteettomuutta.

No olen sitten vaikka säälittäväkin, voi harmi, mutta minä en todellakaan ala ostamaan sen takia lapiota, että pääsen kaupungin puistoon tekemään ilmaiseksi lumitöitä yksinäni, kun alueen muutkaan ihmiset eivät asian hyväksi tee mitään. Leikkipuistossa käy tosi vähän muita koskaan, paitsi iltaisin teinejä. Päivällä siellä satunnaisesti käy joku lapsi joskus kääntymässä.

Missä olet, joka asuit porissa 9kk ja 3v lapsiesi kanssa? :)

Niin olenkin, kun musta on ällöttävää, ettei minkään asian eteen voi itse tehdä mitään, vaan kaikkien muiden pitäis tehdä puolesta, että voisi jotenkin edes viihtyä. Kyllä minäkin joudun omien lasteni viihtymisen eteen tekemään aika paljonkin ulkona, lumityöt sun muut. Ja kun ehdottaa, että voisi ap itse ottaa lapion kauniiseen käteensä, niin eihän se käy, kun se on jonkun muun homma saada hänen lapsensa viihtymään. HOHHOIJAA, tää on niin kaupunkilaisten meininkiä, oikein ällöttää.

No ensinnäkin, en ole kaupunkilainen, meiltä kapunkiin on reilu 20km. Olen koko ikäni asunut maalla, niinkuin nytkin. Se, että asuu kerrostalossa, ei tarkoita sitä, että asuu kaupungin keskustassa.
Ja kuka on väittänyt, etten tee mitään lapseni viihtymiseksi? Mutta siinä menee raja, etten todella ala ostamaan lapiota ja lähde kaivamaan kaupungin omistamaa maata lumesta ja raivaamaan sitä. Ei meidän ole pakko päästä sinne leikkipuistoon tylsistymään. Ihan yhtä tylsää on muuallakin, joten sama se missä ollaan. Tai lapsi kyllä viihtyy, mutta minä en.

Alkuperäinen kirjoittaja täällä;23384534:

Meillä leikitään koko talvi keskipihalla, vaikka ei ole talvikunnossapitoa (kuten ei mielestäni voi edes vaatia). Siellä sitä hangessa rämmitään, mukavaa on, kun äitikin on oikeissa varusteissa, lapsillehan ei lumi haittaa! Tehkääpä tekin niin, eli äitikin laittaa kunnon talvivermeet päälle. Sitten mäenlasku auratuilla paikoillahan on tosi mukavaa. Ja isompien 3-v kanssa hiihtäminen on myös todella antoisaa. Kyllä niitä juttuja löytyy.

No me esim. tänään 3v:n ja 1v2kk ikäisten kans käytiin hakemassa polttomuita maitokärryillä ja samalla ajeltiin kärryillä enempiki pihalla. Mulla on itellä monesti radio hansfreessä (miten lie tuo kirjoitetaan) tai sit porisen jonku kans puhelimessa + samalla touhulen lasten kans. Potkutellaan, käydään kävelyllä, tehdään maja tai lumiukko.. mitä millonki. Lasketaan pulkkamäkeä tai kahlataan lumihangessa

Yhteistyössä