Mitä teidän 3,5-vuotiaat osaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ohoh:
Minä en nyt tajua. Pyöräilyä lukuunottamatta meidän 2,5-vuotias näyttää olevan samalla tasolla muiden 3,5-vuotiaiden kanssa :o. Tunnistaa kirjaimet, laskee 0-30, riisuu ja pukee kaiken itse, kokoaa itseään päätä pidempiä torneja, kuuntelee kerralla 20+ sivuisen kirjan. Piirtämisestä ei välitä eikä peleistä.

Hih. Vaikka kuinka haluaisit, että 2.5-vuotiaasi olisi lapsinero, on peruserot 2.5-veellä ja 3.5-veellä normaalisti aika pienet. Siis samat asiat usein osataan, mutta pikku hiljaa vain paremmin. Useimmat 2,5-veet esim osaa puhua hyvin, mutta käsitteet laajenevat ja ymmärrys syvenee, kun ikää karttuu. Samoin 2,5veet osaavat usein laskea hyvin kymmeneen, mutta kyse on enemmän luettelosta kuin ymmärryksestä, mikä taas usein 3,5vuotialla on.

Ja hei, kantsis harjoitella tota pyöräilyä. Meillä on kaikki pyöräilleet jo 2,5-vuotiaina... ;)

Meillä ainakin ero 2-vuotiaana ja 3-vuotiaana oli lähinnä siinä, että 3-vuotiaana oli jo hieman joustavampi kun ymmärrystä oli enemmän, ymmärsi lukumäärät paremmin. Meillä kun lapsi puhui jo 2-vuotiaana kaikkea, oli täysin pois vaipoista, teki isoja palapelejä, osasi kirjaimet ja numerot---itse asiassa 3-vuotiaana palapelejä ei enää tehty ;)..huomasin itse että meillä oltiin 2-vuotiaana muita samanikäisiä edellä ja 3-vuotiaana ei enää ollenkaan ;). Sitten taas 4,5 tuli seuraava kehityshyppäys ja yhtäkkiä huomasin että lapsen piirtäminen ja laskutaito (yhteen, vähennys, kerto) sekä sosiaaliset taidot on kehittynyt pienessä ajassa huomattavasti. Eli välillä on seesteisempiä aikoja ja taas nopean kehityksen vaiheita.

Alkuperäinen kirjoittaja k:
Meidän lapsi ei kyllä osaa laskea kun seitsemään. Palapelit menee n. 30-palaiset, jos vaan jaksaa keskittyä. Ei osaa omaa nimeä eikä muutakaan kirjoittaa, tunnistaa joitain kirjaimia. Apupyörillä ajaa ja hiihtää joten kuten. Luistimia ei ole. Muistipelejä pelaa, jos pareja on suht vähän. Jotain muitakin lasten pelejä pelaa ihan ok. Kirjoja jaksaa kuunnella vaikka kuinka, kuvilla tai ilman. Osaa pukea ja riisua, paitsi haalareiden jalkalenksut ja rukkaset. Pitäiskö ton ikäisen jo osata oikeesti laskea 30:een?

No ei tarvitse osata laskea 30, ei vaadita vielä eskarilaiseltakaan...joten älä huoli. Ihan on, tämän kirjoituksesi perusteella, ikäisekseen normaalisti kehittynyt :) t.lastentarhanope