Kertokaa mitä teidän 1v5kk ikäiset osaa =)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysely ikäinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysely ikäinen äiti

Vieras
Miten sujuu leikit? Leikkiikö paljon?
Syökö itse? Syökö kaiken mitä annatte?
Minkä verran puhuu? Ymmärtääkö miten teidän puhetta?
Osaako pukea yhtään itse, esim laittaa hatun päähänsä?
Minkä verran nukkuu?
Pistääkö kovasti jo vastaan? Ymmärtääkö kieltoja?

leikkii paljon, pallo on ihan ykkönen... Syö aika hyvin itse, mutta sormin... Lusikka tahtoo aina mennä väärinpäin ja ruuat paidalle... Ei todellakaan kaikkea syö mitä annetaan, näkkäristä tykkää kovasti... "puhuu" jotain epäämärästä ja paljon, joskus matkii ihan selkeitä sanoja... Ymmärtää ei, mutta koittaa silti eli testaa rajojaan... osaa laittaa hatun päähänsä... Nukkuu levottomasti aamuyöt ja päivällä 2h yhdet päikkärit... Hanttiin laittaa ja huuta ku syötävä ku jotain ei saa tehdä... Poika 1v 3kk

Meidän poika Leikkii siskonsa 3v kanssa hyvin. Tappeleevat välillä, kiljuvat toisilleen, matkivat toisiaan, välillä tuntuu että talossa on kaksi 1v5kk :D Syö itse, osa menee ohi mutta ei anna syöttää ja syö paremmin kun saa syödä itse. Kengät ja hatun pukee, vaipan ja housut riisuu. Puhetta ymmärtää hyvin, kiellot myös, eriasia haluaako totella. Vastaan pistää aika paljon nykyisin. Nukkuu yöllä n. 10h ja päivällä 1,5-3h
Puheesta: Poika osaa sanoa n. 10 sanaa, mutta ei äitiä :snotty: siansaksaa puhuu koko ajan jota siskonsa muka ymmärtää :D tänään tuli ruotsinkieliset muumit telkasta niin sisko tuli sanomaan että X:n kielellä tulee muumit :laugh:

Meillä poika leikkii lähinnä 3.5v siskon kaa taikka jonkun aikuisen,ei juuri viihdy yksin vielä..leikkii kyllä paljon,lempileikki on Fisher Price:n sellane linna jossa niitä ukkoja kulettelevat.. :D Ja syöpi ite,usein kuitenkin sormilla vaikka lusikallakin osais :p Syö mitä eteen laittaa jos on nälkä,muuten ei...Puhuu parin kolmen sanan pätkiä (äiti tulee ym...) ja ymmärtää välillä liikaakin ;) Hatun laittaa juu mutta enempi harrastaa riisumista :laugh: Nukkuu 2-3h päiväunet ja 21-n.8 yöunet,herää kerran pari yössä ja ei aina nukahda vielä ysiltä.Ei laita kamalasti vastaan,riippuu vireystilasta...Ymmärtää kiellot mutta voitte vaan arvata miten hyvin niitä noudattaa :kieh: Olipas monta kysymystä =)

Leikkii ja touhuaa yksin ja isosiskonsa kanssa, vallan hyvin sujuu.
Syö itse, määrä riippuu siitä, tykkääkö kyseisestä ruuasta ja kuinka nälkäinen on.
Puhuu vasta muutamia sanoja, motorinen kehitys on selkeästi vienyt puheen harjoittelulta tilaa. Ymmärtää kyllä puhetta, pyydettäessä vie roskan roskiin, astioita paikoilleen astianpesukoneesta, kerää leluja jne.

Pukee mielellään itse. Hattu, sukat, parit helpommat kengät, housuja ja paitojakin alkaa jo onnistua jos ei ole nappeja tai muuta hankalaa. Hidasta se tosin vielä usein on...

Nukkuu yöt ja parin tunnin päikkärit. Välillä vähän enemmän, välillä vähemmän.

Pistää vastaan ja uhmaa huonoina päivinä, hyvinä on pelkkää hymyä.
Ymmärtää myös kieltoja, noudattaminen on päivästä kiinni.

Meidän poika 1v6kk leikkii siskonsa kohta 3v kanssa paljon..myös tappelee ja paljon!
Poika leikkii paljon yksin ja myös yhdessä!Autot ovat ykkösjuttu :)
Syö välillä tosi hyvin ja välillä tosi huonosti..Itse syö ja onnistuukin ihan hyvin,mutta välillä syötän ettei mene aina ihan pelleilyksi.
Ymmärtää tosi hyvin puhetta ja testaileekin paljon!on oikein vilkas poika.
Sanoja on alkanut nytten tulemaan kun tutti jätettiin pois...Äiti on ihan paras juttu ja sitä hoetaan nykyään vaikka kokopäivä ja putkeen :laugh: tulee myös isi,hauva,peppu,tissi,nänni,linja-auto = liija, mopo , mamma,ukko,muumi,mummi, korkki,rikki ym!!!
Osaa pukea hatun ja riisua vaipan!yrittää myös takkia kovasti pukea päälle!
Meillä nukutaan noin 20-(21)-7(8) ja päikyt 12-15 välillä vähemmän!
Jostain pistää kovasti välillä vastaan mutta harvoin,aikaisemmin oli hankalampaa kaikki!nyt se on yleensä vain "leikki"nauretaan ja juostaan karkuun jos äiti yrittää tehdä jotai(esim pistää autoon tai laittaa vaippaa)
Ymmärtää kieltoja hyvin ,mutta ei kyllä usko läheskään aina :kieh:

joskus leikkii yksikseen yleensä 2v4kk veikan kans. aina menee tappeluksi.
syö itse sormin, aina ei tahdo "lusikka ruuat" mennä alas. riippuu kuin paljo tykkää.
kun tulee pipi ti lelun kanssa hermot karjuu kovaa "äitiiiiiiiiii" muita sanoja silloin tällöin matkii. ymmärtää aika hyvin puhetta ja ei sana on paha. yleensä mahoton raivari! =D nukkuu yöt heräämättä n.22-8/10 riippuu yöstä, päivä unet 2-3 tuntia.
jos esim ottaa pois paikasta missäei sais olla huuto on yleensä hirveä ja yrittää rimpuilla pois sylistä. kieltoja ei tahdo noudattaa. isovei opettaa kaikki ilkeydet ja yhdessä nauravat kun äiskä huomaa ja "suuttuu"

Leikkii, ja leikkii ja leikkii... palloleikit, ja "ukkeleiden" siirtely hokeman: "kop-kop-kop-kop" kera, mölkyn "pelaaminen", keinuminen, hiekkalelut ja "kukkuu"-piilosleikki on ehkä suosikkeja.

Syö sormiruokaa, lusikalla syö itse auttaen. Usein syötän itse tytön.

Puhuu muutamia sanoja, ymmärtää selvästi enemmän.

Pukee hatun, auttaa itse paidan ylleen. Riisuu sukat, housut ja teippivaipan.

Yöunia nukkuu n. klo 21 - 9 (-10) ja päiväunia lisäksi 2-3 tuntia.

Ei ole uhmainen, mutta ilmaisee oman tahtonsa... joskin unohtaa sen myös hyvin äkkiä :D
Ymmärtää kieltoja, ja ainakin toistaiseksi vielä uskookin kiellot hyvin.

Tyttö 1v5kk.

Leikkii monenlaista, syöttää nalleja laittaa nukkumaan, junarataa rakentaa ja siinä leikkii yms. Välillä äidin tai isän pitää olla mukana leikkimässä.
Ei välitä syödä itse syö kaiken mitä annetaan.
Ei puhu, ymmärtää puheen
Yrittää pukea sukkia ei osaa vielä.
Hyvin nukkuu, yhdet päikyt ja täydet yöunet.
Ei juurikaan pistä vastaan, kieltoja ymmärtää.

Leikki sujuu yksinään tosi hyvin,viihtyy pitkiä aikoja kirjojen ja autojen kanssa.myös leikki kirjaimet ovat mieluisat ja hokee niitä kirjaimia mitkä on oppinut tunnistamaan. Muiden lasten kanssa osaa myös leikkiä siihen asti kun tulee lelusta riita.
Pikkuhiljaa ruoka on alannut menemään suuhun asti lusikasta.Aluksi oppi syömään haarukalla paloja lautaselta ja itse pitkitin lusikan antoa(tyhmä minä)kun se oli niin sotkuista.Kaikki ruokanen on ollut aina paitsi lämpimillä ilmoilla ei oikein maistu kuin juoma.

Puheen kehityksestä olin hieman huolissani pari kk sitten kun osoitteli vain tavaroita ja mumisi,mutta kuukauden sisään on alannu tulla selviä sanoja,jopa kahden sanan"lauseita" ja matkii kaikki mahdolliset kuulemansa sanat.Ja kun yksin leikkii niin höpöttää kokoajan.
Muiden puhetta ymmärtää tosi hyvin.

Hatun ja sandaalit osaa pukea ja kädet laittaa hioihin. Myöskin riisuminen onnistuu aika hyvin.

vauvasta asti on nukkunut 12tuntia yöunia. Nyt päiväunet 2tuntia.Aina on nukkunut omassa huoneessa

Vahvatahtoinen poika joka koettelee rajoja.Ymmärtää ja osin tottelee kieltoja/vastaan laittaa aina kun ehtii..tai hoksaa.varsinkin vaipanvaihto on tuskaa mut potta onneks jo aika hyvin käytössä.
Ihania yksilöitä varmaan jokaisen lapset on.On niin mahtavaa seurata uusia taitoja vaikka joskus hermot onkin koetuksella

Leikkii paljon, pihalla viihtyy enemmän kuin jaksaisi olla. Sisällä välillä leikkii itekseen, välillä veljensä kanssa.
Osaa syödä itse, välillä syötän kuitenkin. Välillä syöminen takkuaa.
Sanoo muutamia sanoja (esim. lehmä, lamppu.. sekä lyhyitä joo, böö, noniin jne), ymmärtää kyllä mitä sanotaan.
Ei osaa pukea itse, hatun saa päähänsä ja saappaat jalkaan.
Nukkuu 21-8.30 ja päiväunia 13.30-15.
Itsepäinen, suuttuu jos ei saa tahtoaan läpi. Joskus tottelee kieltämistä, joskus ei.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
just eli meillä ei sitten tosiaankaan mennä iän mukaan niin kuin arvelinkin kun mietin neljää aikaisempaa lasta :/

Mitenkäs niin? Eihän tuossa kyselyssäsi juuri ollut mitään semmoista mitä 1,5v pitäisi osata.
Esim. ei tarvitse osata puhua, eikä syödä itse, monet eivät viihdy tuossa iässä yhtään itsekseen jne.

Ykkös lelut on nuket, joita löytyykin kaikki neljä kappaletta :snotty: hää on sellanen pikku äippä et halluu kaikki nuket itelleen. Vauvat on kaikessa mukana. Ulkona, sisällä, syödessä, nukkuessa, kylvyssäja jopa sillon kun johonkin lähetään tyttö nappaa mukaan vauvan ja oman laukun :D

Touhuaa PALJON. Eo ole kyllä sekuntiakaan paikallaan koko ajan tekee jotain. Leikin keksii vaikka kävystä.

Ite syö lusikalla ja sormin. Antaa syöttää mutta jokaisella ruokailukerralla pitää olla se oma lusikka tai ei suostu syömään. Syä kyllä oikeastaan kaiken minkä antaa ei paljoa nirsoile. Silloin kun tekee hampaita on valikoiva ruokahalu.

Höpöttää koko ajan omaa kieltään joitakin sanoja tulee. Äiti, ei, ai, soo soo, kukkuu ja poppa. Joskus sitten puoli vahingossa tulee uusia sanoja mutta jotka sitten unohtuvat ja jonkun ajan päästä tulee uudestaan.

Puhetta ymmärtää hämmästyttävän paljon, neuvolassakin ihmettelivät miten niin paljon ymmärtää.
Päivittäin kun höpötän ihan kaikkea tytölle niin kait se vähemmästäkin :D
Ymmärtää kun sanotaan että vietkö vaipan roskiin ja kysytään minne mennään pesemään pylly jne. Ymmärtää suurimman osan mitä jutellaan.

Osaa laittaa itse hatun ja kengät ja housutkin menee, tosin väärinpäin mut kumminkin. Paitakin menee mut hihat jää laittamatta. Mutta sellanen vetoketjullinen paita menee päälle.
Osaa myöskin riisua kengät ja vaipan ja housut.

Yöunet on noin 12-14 tunnin mittaset. Ja päikkärit kestää parisen tuntia, nukkuu yhdet.

Ymmärtää kiellot erittäin hyvin, ei vaan aina tottele :D

Niin ja ikää tytöllä on 1v 4kk

Puhetta lähes parisataa sanaa ja oikein hyvin ymmärtää käskyjä. Syö itse, toki sotkee. Hatun osaa laittaa päähän ja jotain riisua. Leikkii paljon: autot, junarata, nuppipalapelit, pallo, legot, kirjat, liukumäki, hiekkaleikit, kolmipyörä potkien.

mun tytöt 1v5kk ja sisko on 2v6kk leikkivät hyvin yhdessä molemmat nukkuu päiväunia pienempi yleensä aina 1ja puoli tuntia . menee mielellää nukkuu hokee jo nukkuu ,nukkuu nukahtaa päiväunille ja yö vellipullolla. osaa paljo sanoja nukkuu ella ,äiti ,isi ,sataa, loppu,lisää,lamppu,böö,ei,kakka,ottaa,tutti,makkaraa, matkii sanat perässä.syö itse lusikalla ja sormilla.itsepäinen tyttö ,tempperamenttinen luonne ! hellä - halii ja paijaa isiä äitiä - hoitaa nukkea =)yöunet 20.30-9