Mitä tehdään silmälääkärissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Liina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Liina"

Vieras
Likalla on tänään ja vähän paniikissa on... Kun ei siis tiedä mitä tehdään. En ole koskaan ollut joten en tiedä minäkään ja nyt ei tule mitäään sitten koko touhusta ja aamupala ei mee kun jännittää. Kai jonkun lapsella on silmälasit? Mitä tehtiin silmälääkärissä? Ja isoin kysymys: Sattuuko mikään? Siis nuin lapsen kannalta. Niin tosiaan mitä siellä lapsille tekeevät? NEidillä ikää 10v. Kaikki asiasta tietävät, autattehan, iso kiitos auttaneille.

Ei taatusti satu yhtään mikään! Minulla eikä lapsellani ole silmälaseja, mutta työni takia olen käynyt erittäin kattavissa silmälääkärin tutkimuksissa, joten kokemusta on. Epämielyttävin on ehkä eräänlainen kone, jossa leuka ja otsa nojataan kehikkoon ja lääkäri tutkii toiselta puolelta silmiä. Hankalasta asennosta huolimatta, sekään ei todellakaan tunnu missään. Lisäksi lääkäri laittaa lapselle kehykset, joihin vaihdetaan erilaisia linssejä ja lapsi kertoo millaisena näkee annetun kuvan niiden linssien läpi. Mahdollisesti tehdään myös karsastustestejä joissa katsellaan eräänlaista putkea ja kokeillaan missä vaiheessa näköknttä hämärtyy. Lyhyesti sanottuna siis erilaisia katselutehtäviä, jotka tuntemuksien osalta ei kyllä eroa millään lailla E- taulun katselusta. Älkää turhaan jännittäkö.

En tiedä eroaako lasten käynti aikuisten käynnistä mutta omalla kokemuksella. Lähinnä katsellaan kuvioita linssien läpi ja pitää sanoa kummalla näkyy paremmin eli haarukoidaan sopiva voimakkuus linsseille. Jos tarvii tutkia silmänpohjaa niin laitetaan mustuaista suurentavat silmätipat. Ei satu sekään mutta muutaman tunnin näkee vähän epäselvästi ja aurinko häikäisee tosi pahasti. Ja jos on ihan näöntarkastus niin ei tippoja edes välttämättä tarvi laittaa. Eli ei mitään pelättävää eikä mikään satu. Mahdollisista muista tutkimuksista ei ole kokemusta jos sellaisille on tarvetta.

[QUOTE="hei";23659463]Ei siellä mikään satu. Jos niitä silmätippoja tarvii laittaa, niin se tietysti tuntuu vähän epämiellyttävältä.[/QUOTE]

Tuntuuko ihan vaan tavallisille silmätipoille?

[QUOTE="madeleine";23659517]EI see pysty sirkukses oloeeb[/QUOTE]

Ei mulla itselläni ainakaan näkö niin surkeaksi mennyt ettenkö mitään olisi nähnyt. Ihan hyvin pystyin suoraan silmälääkäristä menemään takaisin töihin (omalla autolla) ja tekemään tietokoneella töitä. Pienemmistä teksteistä vaan en saanut selvää pariin tuntiin.

Minulle ei ainakaan ensimmäisen kerran silmälääkärissä käydessäni laitettu tippoja, jotka olisivat näkökykyyni vaikuttaneet. Olin silloin teini-ikäinen... minulla oli ollut silmätulehduksia tippoineen sen verran usein, että muistaisin sellaisen kamaluuden :D Mutta tiedä miten menetelmät kehittyneet... Tutkimuksista muistan, että lääkäri katsoi valon avulla silmiin, häikäisee, mutta mikään ei ole ikinä sattunut silmälääkärillä tai optikolla.

[QUOTE="tii-";23659538]Minulle ei ainakaan ensimmäisen kerran silmälääkärissä käydessäni laitettu tippoja, jotka olisivat näkökykyyni vaikuttaneet. [/QUOTE]

Käsittääkseni mullekin laitettiin vaan sen takia että on sukurasitteena silmänpohjan rappeumaa ja pohjia tarkastellakseen tarvii suuremman katseluaukon silmän läpi.

Voi vitja. Toivottavasti ei niitä tippoja, neiti menee puoli neljältä sirkus Finlandiaan...

Ei tipat haittaa sirkukseen menemistä. Sumeus haihtuu hetkessä. Ainoa haitta on, jos on kirkas auringonpaiste, niin se häikäisee, koska mustuaiset ovat suuret. Kannattaa varata aurinkolasit mukaan paluumatkaa varten.

Mikään ei satu. Leuka laitetaan laitteeseen ja lääkäri katsoo kirkkaalla valolla silmiin. Ei siinä sen kummempaa. Ihan turha panikoida.

Minä olen käynyt pienestä lapsesta asti silmälääkärissä kerran vuodessa.

[QUOTE="heh";23659558]Käsittääkseni mullekin laitettiin vaan sen takia että on sukurasitteena silmänpohjan rappeumaa ja pohjia tarkastellakseen tarvii suuremman katseluaukon silmän läpi.[/QUOTE]

Juu, äitiltäni ja minulta on kyselty onko suvussa silmäsairauksia, ja huonoa näköä lukuunottamatta mitään muuta ei ole. Joten tuo varmasti pitää paikkansa. Tietysti tämä voi olla lääkärikohtaistakin, tai asioita, jotka olisi jollain käynnillä hyvä joskus tarkistaa, mutta ei joka kerta.

Jos nyt en ihan väärässä ole, niin tutkiikohan ne juuri taittovikaa niillä tipoilla? Itselleni on lapsena laitettu, samoin kahdelle lapselleni. Viimeksi lääkäri sanoi että ne tipat tarvitsee laittaa muuten silmä ei rentoudu eikä sitä voida tutkia.

Yhteistyössä