Meillä on kaksi pientä lasta ja itse opiskelen, joten yhteinen aika on täälläkin vähissä ja arki on tosinaan haasteellista.
Avopuolisoni on ollut masentunut hieman yli kaksi vuotta. Puoliso ehti sairastaa masennusta vajaan vuoden ennen kuin ko. sairaus saatiin diagnosoitua. Vähän yli vuoden ajan masennusta on hoidettu lääkkeillä ja terapialla. Vähitellen ollaan menossa parempaan suuntaan ja arki sujuu kohtalaisesti.
Meillä on siinä mielessä samanlainen tilanne, että olen yrittänyt tehdä kaikkeni puolison olotilan parantamiseksi. Olen antanut puolisolle omaa aikaa, tukenut häntä, tsempannut, tehnyt kotitöitä kahden edestä, yrittänyt ymmärtää, järjestänyt mukavia yllätyksiä yms. Mikään edellä mainituista tempuista ei ole auttanut.
Vaikeinta on myöntää itselle, että ei pysty parantamaan toista... eli käytänössä täytyy myöntää oma avuttomuus sairauden edessä ja se ei todellakaan ole helppoa. Läheinen ei yksinkertaisesti pysty toimimaan masentuneen terapeuttina/lääkärinä. Masennuksen hoitoon tarvitaan ammattiapua.
Itse koen, että pystyn auttamaan puolisoani parhaiten pysymällä hänen virellä näinä vaikeina aikoina. Voin sanoa, että helppoa tämä ei ole ollut eikä ole vieläkään. Välillä on vaikea muistaa, että puoliso ei ole oma itsensä sairauden takia.
Kannattaa ehdottomasti selvittää, että onko läheinen masentunut. Hoitamattomana masennus vain pahenee tai näin kävi ainakin meillä. Pitkän aikaa mietimme muita syitä tilanteeseen emmekä halunneet tunnustaa tosiasioita. Jostain syystä meillä oli todella korkea kynnys hoidon hakemiseen.
Erittäin tärkeää on huolehtia omasta jaksamisesta! Itsellä lenkkeily ja opiskelu ovat toimineet varaventiilinä, joiden kautta omaa pahaa oloa on saanut purettua.
Uskon huomiseen ja tiedän, että puolisoni voi parantua masennuksesta!