Mitä tehdä vaimo on väsynyt ja masentunut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pertti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pertti

Vieras
Otsikon mukainen kyssäri muille, eli meillä 2 lasta toinen vanhempi ja toinen alle vuoden ikäinen. Kaikki toiminut normaalisti aikaisemmin mutta uuden lapsen synnyttyä vaimollani on jatkuvasti ollut masennusta/väsymystä.

Olen auttanut kaikella tavoin häntä ja lapsia, tuntuu siltä että kaikki mitä teen on aikas turhaa. ymmärrän häntä että hän on väsynyt mutta en sitä että hänellä pitäisi olla asiat kaikki kunnossa on talot, autot, 2 ihanaa lasta jne. mutta en tiedä mistä tuo masennus johtuu? seksi ei suju, ehkä kerran kuussa. yhteistä aikaa todella vähän työn takia ja enkä oikeen edes keksi mitä sitä voisi tehdä, ideoita? työ työ ja lapset lapset siinä on meidän arki, tiedän että näinhän se onkin kun on lapsia niin ei yhdessä oloa ole paljon mutta vaimo ei sitä näytä ymmärtävän...

Kuulostaa synnytyksen jälkeiseltä masennukselta. Soita neuvolaan ja kysy neuvoa. Jospa sieltä kautta saisitte apua. Vaikka perhetyöntekijää joskus huolehtimaan lapsista, että vaimosi saa levätä.

Sinä et voi ottaa masennusta vaimostasi pois vaikka mitä tekisit..... taatusti olet tehnyt nytkin kaikkesi jotta hällä olisi kaikki hyvin..... valitettavasti on vaan yksi parannuskeino ja se on terapia... monilla on kynnys sinne mennä suuri mutta monasti se toisenkin mukaan lähteminen auttaa vaikka vain ekalla/ekoilla kerroilla.

Kuulostaa tosiaan synnytyksen jälkeiseltä masennukselta. Se on sairaus jota ei autot tai talot paranna vaan johtuu hormonaalisesta epätasapainosta ja vaatii yleensä lääkityksen. Varaa vaimollesi aika perheneuvolan psykologille. Äläkä syyllistä itseäsi tai vaimoa, masennus on sairaus eikä kenenkään vikaa tai laiskuutta!

tässähän tämä paras tuleekin eli autan vaimoani kaikella tavoin minulla sellainen työ että lapset eivat tarvitse olla tarhassa, eli voin aika hyvin joustaa teenkö iltaa vai aamua. yhteistä aikaa tosin ei ole, synnytyksen jälkeistä masennusta tuo varmaan onkin mutta lapsi lähes vuoden ikäinen. En tiedä mitä tuo oma aika pitäisi olla, kun on perhe-elämä? eihän lapset aina ole pieniä olen sanonut hänelle ja että kyllä me myöhemmin voidaan taas olla niinkuin ennen, mutta vaimo ei sitä ymmärrä haluaisi viihteelle tai tms.

Raskauden jälkeiseen masennukseen saa ensisijaisesti apua neuvolasta. Neuvola voi ohjata vaimosi terapiaan, lääkärille jne. ennen kaikkea neuvolasta voitte saada maksusitoumuksen tai ns. pavleuseteleitä lastenhoidon ja/tai siivousavun ostoon. Näin voitte mahdollistaa lisää kahdenkeskistä vapaa-aikaa joka ko. tilanteessa ainakin meillä oli ensiarvoisen tärkeää kuten nämä muutkin mainitsemani asiat. Sinäkin voit soittaa lastesi neuvolatyöntekijälle ja kertoa tilanteestanne.

Tsemppiä ja voimia tilanteeseenne

Alkuperäinen kirjoittaja Pertti:
tässähän tämä paras tuleekin eli autan vaimoani kaikella tavoin minulla sellainen työ että lapset eivat tarvitse olla tarhassa, eli voin aika hyvin joustaa teenkö iltaa vai aamua. yhteistä aikaa tosin ei ole, synnytyksen jälkeistä masennusta tuo varmaan onkin mutta lapsi lähes vuoden ikäinen. En tiedä mitä tuo oma aika pitäisi olla, kun on perhe-elämä? eihän lapset aina ole pieniä olen sanonut hänelle ja että kyllä me myöhemmin voidaan taas olla niinkuin ennen, mutta vaimo ei sitä ymmärrä haluaisi viihteelle tai tms.

no voithan päästää vaimon joskus omalle ajalle eli siis YKSIn jonnekin.. huoh, ei sosiaalisesta elämästä tarvitse luopua vaikka on pieniä lapsia. se ei masentuneelle meinaamitään, että sanot, että sitten viiden vuoden päästä voidaan tehdä jotain kahdestaan..

en tiedä mitä keksisin välillä meillä menee todella mainiosti, ja silloin on todella ihanaa, mutta esim. nyt todella huonosti, hän on myös sanonut että meistä on kasvanut niin erilaisia ihmisiä? Ja olisiko ero paikallaan? miten näin, miksi? miten ihanasta vaimostani on tullut tälläinen? mitä tapahtunut? aivan outoa häneltä, 12vuotta yhdessä oltu, ja aivan samanlaisia ollaan oltu, nyt jostain syystä tuntuu että hän haluaa muuta ja minä sitä samaa mitä 12 vuottakin, mitä teen? olen jotenkin aivan rikki...

itse masennuksen läpikäyneenä sanon,että anna äidin vaan tuulettua ulkona yksin välillä.Tai hankkikaan lapsenvahti,jos haluatte kahden mennä.Mitä onnellisemmat vanhemmat,sen parempi lapsuus...
Minä olen aina paremmalla tuulelle,kun olen päässyt yksin jonnekin,vaikka edes ruokakauppaan,kirppikselle,hierojalle,lenkille.Naisten kanssa turinaillat viinilasin kans pari kertaa vuodessa tai vähän useammin on myös hyviä juttuja. Aina ei vaimoa tee onnelliseksi se oma rakas,se vaan on näin.
Mut jos kysyisit suoraan,mitä hän itse haluaa,ja onko huomannut olevansa mieli maassa?

ainut mitä voit tehdä niin on passittaa vaimoa itse hakemaan apua tilanteeseen ja auttaa kaikin mahdollisin keinoin arjessa (siivous, pyykkäys, ruoanlaitto, lasten hoito jne.). masennuksesta (edes synnytyksen jälkeisestä) ei toivuta noin vain, vaan se saattaa viedä vuosia ennenkuin on taas täysin toimintakykyinen ja pystyy elämään normaalia aktiivista elämää. sitten kun saa apua masennukseen niin alkaa vasta hiljalleen toipua, joillakin apu tehoaa nopeammin toisilla vuosia. nyt on tärkeää että olet vaimosi tukena, ja koitat jaksaa hänen rinnallaan nämä huonotkin hetket, vaikka helppoa se ei tule olemaan.

Piti vielä sanoa, että varmasti vaimosi paranee siitä, kun on noin ihana mies tukena joka täältä käy kyselemässä neuvoa! :heart: Ethän pitkitä sitä ajan varaamista lääkärille tai psykologille, koska paraneminen on kaikista nopeinta, mitä aikasemmassa vaiheessa terapia tai lääkitys aloitetaan. Masennus voi kestää vuosikausia jos siihen ei haeta hoitoa.

Ja synnytyksen jälkeiseksi masennukseksi voidaan diagnosoida sellainenkin masennus joka alkaa niinkin myöhään kuin kaksi vuotta synnytyksestä.

päästä vaimo viihteelle ja seuraavana päivänä annat vaimon lepäillä ja meet vaikka lasten kanssa johonkin ja tullessas tuot vaikka pizzaa.on saanu vaimon hermot levätä eikä tarvitse heti aamusta ruveta lasten kanssa touhuumaan ja ruokaa tekemään jne. toimis ainakin mulla =)

Alkuperäinen kirjoittaja tulikellukka:
itse masennuksen läpikäyneenä sanon,että anna äidin vaan tuulettua ulkona yksin välillä.Tai hankkikaan lapsenvahti,jos haluatte kahden mennä.Mitä onnellisemmat vanhemmat,sen parempi lapsuus...
Minä olen aina paremmalla tuulelle,kun olen päässyt yksin jonnekin,vaikka edes ruokakauppaan,kirppikselle,hierojalle,lenkille.Naisten kanssa turinaillat viinilasin kans pari kertaa vuodessa tai vähän useammin on myös hyviä juttuja. Aina ei vaimoa tee onnelliseksi se oma rakas,se vaan on näin.
Mut jos kysyisit suoraan,mitä hän itse haluaa,ja onko huomannut olevansa mieli maassa?

hän sanoikin että on mieli maassa ja että haluaisi meille yhteistä aikaa, mutta sitä olen yrittänytkin tässä järkätä se vain on vaikeaa kun on tosiaan työt ja muualle on vaikea lapsia saada. Ollaan avoliitossa toisinaan hän haluaa naimisiin toisinaan hän haluaa erota en edes tiedä mitä hän enää haluaa? mieli muuttuu kokoajan

saisitko jostain hommattua lastenvahtia vaikka muutamaksi tunniksi?
veisit vaimosi ulos vaikka leffaan ja syömään.
onko vaimosi kertonut olevansa hieman masentunut? jos on niin voisit ehdottaa yhdessä lääkärille menoa varovasti.
älä kinua seksiä,anna vaan pyyteetöntä hellyyttä jonka ei tarvitse johtaa seksiin. kyllä sä sitä vielä kerkiät saamaan =)
annatko vaimollesi aikaa yksin? niin että pääsee kahville kavereidenkanssa? sekin voi piristää.
jos on masentunut niin nopeesti jää vain sinne kotio,ja se ei tee hyvää.
ei ulkoilu masennusta paranna,mutta lievään alakuloisuuteen se voi auttaa.
varmasti vaimosi rakastaa sinua ja lapsia,mutta jokus käy näinkin.
aika parantaa ja jos lääkäriltä saisi masennukseen (jos oikeesti masentunut) lääkkeitä niin pääsee hyvinkin elävien kirjoihin.

Ja yritä kestää niitä eropuheita, anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos kyseessä on synnytyksen jälkeinen masennus niin vaimosi ei ole oma itsensä nyt. Käykää ne keskustelut sitten vaikka perheneuvolan pariterapiassa myöhemmin, mutta tärkeintä olisi saada ensin vaimosi masennus hoidettua ja sitten vasta ruotia parisuhdetta.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ja yritä kestää niitä eropuheita, anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos kyseessä on synnytyksen jälkeinen masennus niin vaimosi ei ole oma itsensä nyt. Käykää ne keskustelut sitten vaikka perheneuvolan pariterapiassa myöhemmin, mutta tärkeintä olisi saada ensin vaimosi masennus hoidettua ja sitten vasta ruotia parisuhdetta.

en tiedä sairastaakohän nyt oikeasti sitten masennusta vai onko tämä vain jokin vaihe sillä kk sitten ei ollut tietoakaan tälläisestä, viihteellä en häntä yksin laske sillä näin emme ole koskaan tehneet erikseen, siihen on myös omat syynsä. kyllä minäkin voin sinne baariin mennä tai leffaan tai päiväristeilylle jne. mutta miksi emme pysty edes aikuisten oikeasti keskustelemaan näistä, hän on vain jotenkin niin erilainen...erota en halua missään nimessä eikä se ole minulle ikinä edes vaikeina aikoina tullut mieleen saati sitten että olisin sitä edes suutuspäissäni sanonut...tuntuu vaan siltä että hän on todella miettinyt myös eroa sillä niin rauhallisesti hän sen sanoi...mikä on aivan käsittämätöntä. ollaan niin erilaisia nykyään...miten se on mahdollista miten emme ole olleet erilaisia vuosi sitten, minä en ole tosiaankaan muttanut itseäni en mielipiteitäni jne. vaan hän on sitten vissiin haluaa jotain muuta.

työtä en pysty kunnolla tekemään olo on kurja, teen kaikkeni perheeni eteen, mutta en tiedä riittääkö?

muille ihmisille hän näyttää että kaikki on ok, vaikkei sitä ole. miten saan selkoa hänestä mitä hän miettii ja mitä ei kun yhtenä päivänä ajatukset ovat tälläisiä ja toisena päivänä olemme niin erilaisia että pitäisikö erota hän miettii.

miten saan hänet ymmärtämään että sitä yhdessäolo aikaa ei ole nyt niin paljon kun on lapset?

Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
saisitko jostain hommattua lastenvahtia vaikka muutamaksi tunniksi?
veisit vaimosi ulos vaikka leffaan ja syömään.
onko vaimosi kertonut olevansa hieman masentunut? jos on niin voisit ehdottaa yhdessä lääkärille menoa varovasti.
älä kinua seksiä,anna vaan pyyteetöntä hellyyttä jonka ei tarvitse johtaa seksiin. kyllä sä sitä vielä kerkiät saamaan =)
annatko vaimollesi aikaa yksin? niin että pääsee kahville kavereidenkanssa? sekin voi piristää.
jos on masentunut niin nopeesti jää vain sinne kotio,ja se ei tee hyvää.
ei ulkoilu masennusta paranna,mutta lievään alakuloisuuteen se voi auttaa.
varmasti vaimosi rakastaa sinua ja lapsia,mutta jokus käy näinkin.
aika parantaa ja jos lääkäriltä saisi masennukseen (jos oikeesti masentunut) lääkkeitä niin pääsee hyvinkin elävien kirjoihin.

Leffaan ehdotin että mentäisi hän vain tokaisi että liput on niin kalliita. Perheen raha-asiat ovat rajalliset ylimääräistä ei tosiaankaan ole enkä pysty mitään pitempiä matkoja tilaamaan enkä tiedä haluaisiko hän edes jättää lapsia mummolle niin pitkäksi aikaa...? saanko tosiaan hänet elävien kirjoihin tuolla että vien syömään ja leffaan? anteeksi tyhmät kysymykset mutta olen vain niin toivoton tässä tilanteessa? sillä luulin että meillä menee todella hyvin kun on tosiaan terveet lapset ja muutenkin elämä raiteilla.

masentunut on.. toisena päivänä (viikkona) menee hyvin toisena on täysin maassa. ei mielialojen jatkuva vaihtelu kuulu terveen ihmisen elämään. eikä se vaimo varmaan uskalla/pysty edes puhumaan koko asiasta, mutta ole sinä fiksumpi ja siirrä keskustelu tältä palstalta sinun ja vaimosi väliseksi. avaa keskustelu rakentavassa hengessä, kysy kuinka voit auttaa häntä ja mikä teidän suhteessa nyt vaimosi mielestä oikeasti mättää, kun hän on niin etäinen.

Yllätä ainakin ystävänpäivänä (tai jo aiemmin) naisesi. Vie sydänrasia suklaata (jos hän tykkää siitä) tai kimppu ruusuja tms. joku lahja, että nainen tuntee olevansa rakastettu ja haluttu. Nuo konstit saa naisen kuin naisen paremmalle tuulelle. Äläkä tuhlaa rahaa lahjaan mahdottomasti, ettei naisen tarvitse huolestua lahjan aiheuttamasta rahavajeesta, vaan valitse se ajatuksella, jotain mistä naisesi tykkää, mitä hän arvostaa.

Yhteistyössä