Mitä tehdä noin 6vk ikäisen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piipa75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piipa75

Jäsen
11.02.2007
893
0
16
Olen tuore 6 viikkoisen pikkutytön äiti. Lapsi on minulle ensimmäinen, joten kaikki asiat ovat vielä uusia ja opeteltavia.

Olen miettinyt, että mitä 6-viikkoisen vauvan kanssa voi tehdä? Sis muuta kuin syöttää, nukuttaa, kantaa sylissä/rintarepussa, vaunutella...? Siis sellaista, joka aktivoisi tai kehittäisi vauvaa. Vai tarvitseeko vielä tässä vaiheessa miettiä sellaista?

Tietenkin sitä tulee leperreltyä, juteltua, hymyiltyä ja hyräiltyä vauvalle (ja joskus hieron/sivelen jalkoja/selkää/peppua masuvaivojen vuoksi), mutta mitä muuta? Joko teidän muiden tämän ikäiset napposet "leikkii" itsekseen lattialla (siis makoilee tai jumppailee) tai oleskelevat pitkiä aikoja sitterissä?

minulla nyt 3,5 kuukauden ikäinen poika. olen alusta asti pitänyt sitterissä ja leikkimatolla. leluja antanut käteen tai näyttänyt niitä omasta kädestäni. soittanut musiikkia. ym ym. nyt poika jo kovin kehittynyt. aloitti hymyilemisen ja nauramisen kovin ajoissa. samoin käänytyilemisen. yrittään kovin jo nousta sitteristä ja kaukalosta istumaan. tavoittelee jo itse leluja ja onnistuukin välillä saamaan ne käteensä. kovasti kaikki menee vaan suuhun =) kannattaa touhuta niin päivätkin kuluvat nopeammin :hug:

Mun mielestä tuossa vaiheessa ei vielä tarvi olla huolissaan lapsen kehittämisestä, tai siis lapsi kehittyy parhaiten kun edetään vauvantahtiin vuorovaikutteisesti. Juuri oli jossain lehdessä juttua, että vanhempien kasvot ovat vauvan paras lelu - kumpaa itse katselisit mieluummin, eläviä kasvoja vai disneypehmon elottomia bambisilmiä...

Meidän 7-viikkoinen ei vielä viihdy kovin pitkään itsekseen lattialla tai sitterissä eikä lelutkaan kiinnosta. Hoitopöydän yläpuolella roikkuvalle värikkäälle mobilelle hän juttelee mielellään, mutta muuten tykkää olla sylissä tai polvien päällä ja jutella ja naureskella sylissä pitäjälle tai sitten vaan katsella huoneessa ympärilleen. Siinä samalla voi sitten lauleskella, lorutella tai ihan vaan selostaa mitä vauva katselee (esim. "Siellä on telkkari, kirjahylly, jossa paljon värikkäitä kirjoja...").

Kun mulla on kotitöitä tehtävänä, esim. pyykinriripustamista, otan vauvan viereen sohvalle tai sitteriin ja selostan tekemistäni tyyliin "tässä on iskän punainen paita ja tässä keltainen pyyhe". Uskon, että vauvan kehittymiselle ei tarvi mitään erityisiä vauvaa kehittäviä temppuja, vaan ihan tällainen tavallinen läsnäolo, huomioiminen ja arkisissa touhuissa mukana olo riittää. Ja uskon myös, että vauvan sanavarasto ym. kehittyy paremmin, kun häntä ei eristä omaan "lelumaailmaansa". Toki vauvallamme on iso kasa leluja odottamassa, kunhan hän niistä kiinnostuu, mutta nyt kun kiinnostavinta on seurailla vanhempien kasvoja ja touhuja, niin leluilla ei ole mitään kiirettä.

LISÄYS:
Löysin sen lehtijutun, josta kerroin, eli Yliopistolehti 10/2007 on pieni juttu "Kasvot on paras lelu". Jutussa sanotaan mm. että "Jo pieni vauva seuraa, minne äiti tai isä katsoo. Katse osoittaa, mikä ympäristössä on merkityksellistä. Vanhempien katseella on oppimisessa suuri merkitys. ... Yksivuotiaana vanhempiensa katsetta tarkasti seuraavat lapset oppivat kielen muita nopeammin."

Yhteistyössä