Mitä tehdä miehen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vaimo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vaimo"

Vieras
Meillä oli keskustelu, kun mies ollut ahdistunut jostain. Asiat muuten hyvin, ja perhe elämä kunnossa. Hän vaan kokee olevansa ahdistunut, riittämätön ja saamaton. Mitä ei todellakaan ole, ennemminkin vetää itsensä piippuun, kun on KOKO AJAN tekemässä jotain. Yritin neuvoa hölläämään ja vähentämään omia vaateitaan itseensä. Ja keskustelemaan jonkun kanssa. Keskustella ei kuulemma pysty kavereilleen ja ammattiapuun on erittäin suuri kynnys lähteä. Lapsuusajasta juontaa juurensa tuo, että pitää koko ajan tehdä hyödyllistä, eikä laiskottelu ole ns. "sallittua". On ollut todella ärtyisä ja kertoi jopa välillä miettineensä ittensä "vetämistä kiikkuun".

Oon todella huolissani ja tunnen olevani täysin ilman apukeinoja. Itsellä masennusta oli nuorena, ja muistan vieläkin, miten hirveää aikaa se oli. Neuvoja otan vastaan jos jollakin niitä antaa.

mies lääkäriin!

voitm myös hakeutua itse vaikka seurakunnan perheasiainneuvottelukeskukseen perhe/pariterapeutille, joka täällä on koulutukseltaan psykoterapeutti. yksi hoitomuotohan on psykoterapia

Riittämättömyyden tunne on juuri se mikä häntä ajaa ruoskimaan itseään tekemään koko ajan enemmän. Tuosta tunteesta tulisi päästä ja miehen tulisi oppia rauhoittumaan j avain olemaan. Oli se sitten mietiskelyä tai saunassa oleilua pitkän kaavan mukaan mietiskellen asioita ja kuunnellen itseä.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Olen itse täysin miehesi kaltainen, epäilin hetken jopa kyseessä olevan oma tapaukseni :). Vedin itseni niin piippuun, että sairastuin masennukseen sun muihin ahdistusoireisiin. Hain apua, ja sain apua. Sairaslomaa työelämästä, ja kotihommat breikille. Ja ne hommat on vaan pystyttävä jättää hyvällä omatunnolla sinne hamaan tulevaisuuteen, ja jatkaa sitten kun niitä voimia taas on... Itse oon siinä onnistunut, ja vointi jo paljon parempi.

Ennen yritin väenväkisin koko ajan jotain tehdä, kun pitää tehdä sitä ja tätä. On itse tajuttava antaa itselleen lupa huilata, ei sitä vaan jaksa loputtomiin kukaan. Ammattilaiset osaa kyllä antaa apuja, suosittelen miehellesi todellakin hakemaan apua rohkeasti, itse en ois ilman apua ja lepoa enää jaksanut. Siinä ei ole mitään hävettävää hakea apua, päinvastoin. :)

Joo, minä kyllä tiiän kyseiset asiat, mutta miten iskostaa miehen päähän? :) unilääkkeet mielestäni pitäisi ainakin hakea, pomppii monta kertaa yössä ylhäällä ja saattaa valvoa tunninkin kerrallaan. Lomautukset tulossa piakkoin, niin sitten "saa" jäädä kotiin, joten en nyt näe välttämättömäksi sairaslomaa tähän hätään. Mutta kun oppisi kertomaan niistä mieltä painavista asioista edes jollekkin. Mulle jotain viikonloppuna puhui, mutta sekin vain kun oli vähän ottanut, niin uskalsi... Hällä on nyt ollut todella rankat parivuotta, vapaapäivät (ilman pakollisia hommia) on sormilla laskettavissa. Nyt hieman helpottanut, lähitulevaisuudessa pitäisi myös muita asioita jäädä pois pakollisten asioiden listalta. Nytkin arkipäivät menee pois kotoa 6-20/21. Viikonloput nyt onneksi jo kuukauden verran on ollut vapaampia. Niihinkin hän vain sitten haalii täyteen muuta hommaa.

Yhteistyössä