Mitä tehdä (lapsen hoitoasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono äiti?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono äiti?

Vieras
Eli kaksi lasta samassa ryhmäperhepäivähoidossa. Alku meni melko hyvin, mutta nyt 3v:n kanssa ilmennyt ongelmia.

Eli aamupäivällä ulkoilevat ja n. 15min menee kuulemma hyvin, sen jälkeen muuttuu itkuiseksi. Ulkoilun jälkeen n. 11.30 syövät, ruokailussa kuulemma välillä meinannut oksentaa kun itkee niin. Myös hidastelee syömistä.
Ruuan jälkeen on päiväunet ja sänkyyn laitettaessa on jo suoraa huutoa. Eli kaikessa on kyse haluttomuudesta päiväunille.
Välillä on myös saanut valvoa viereisessä huoneessa säkkituolissa lukien, palapelejä tehden tai piirtäen. Alkuun tämä onnistui hyvin, nyt tämäkin muuttunut niin että pitää valitusta siltikin.

Nyt hoidosta kyselevät mitä tehdään asialle, en vain itse enää tiedä.
Hoidossa ovat 8pv/kk ja n. 6-8h/krt.

Nyt ekan kerran kävi niin että nukahti yöunille normaalisti ja juuri hetki sitten tuli huoneestaan syliini ja hieman itkuttaen mutisi että ei halua mennä hoitoon. :( On paljon äidin perään ja mielestäni olisin huomaavinani että pelkää ettemme haekkaan hoidosta.

Anteeksi sekava teksti, sekavat on ajatuksetkin ja jotenkin olen melko voimaton. Mitä siis voisin tehdä jotta reipas pikkumieheni ei olisi niin kovin surullinen?

olisko 8 päivää kuussa liian vähä?ku mulla on ainaki kavereilla sellasia lapsia et jos ovat vain vähän hoidossa tai jos tulee pitkiä välejä hoitopäivien väliin niin on ihan ku aloittaisivat aina alusta koko homman.siksi yksiki kaveri alkoi viedä lastaan useammin hoitoon,jolloin hoitopaikka ja sinne meneminen pysyi jotenki paremmin lapsen mielessä ja niillä loppui itkut ym siihen.Mutta heti taas ku oli kesäloma nii oli yhtä taistelua sen jälk mennä hoitoon.

Juuri tässä miehen kanssa asiasta keskustellaan ja mietittiin tuota samaa pitäisikö vaan laittaa joka arkipäiväksi heidät sinne. Että olisiko se sitten parempi ja olisi ne tietyt rytmit aina päivässä vaikka kovin on koitettu kotonakin pitää niistä kiinni.

8 päivää kuukaudessa on liian vähän noin pienelle.
Kun käy noin harvakseen on jokainen hoitopäivä hänelle kuin ensimmäinen päivä.

Yleensä lapsilla menee jonkin aikaa tottua hoitoon ja sitten se alkaa sujumaan, mutta lapsesi ei ehdi siihen tottua ja hänelle se on vain paikka jonne hänet on hyljätty.

Tuon ikäiselle hoito tekee hyvää, joten jos vaikka joka toinen päivä veisit hänet sinne?
Ja kun alkaa viihtymään ja saa kavereita voi olla joka päivä.

Vaihda hoitajaa. Tyyppi on ammattitaidoton, koska ei osaa itse ratkaista ongelmaa. Sen ratkaiseminen kun kuuluu hänen toimenkuvaansa. ENKÄ tarkoita, että vanhemman ei pitäisi kantaa huolta; tottakai pitää. Mutta et voi töistä käsin kauheasti asialle, ja hyvä hoitaja pystyy käsittelemään lasta välittäen ja huolehtien siten, että ongelma ratkeaa.

Ensinnäkin hoitajat ovat mitä ihanimpia ja heitä on kolme. He tosiaan ovat myös miettineet mitä asialle voisi tehdä ja ovat yrittäneet eri vaihtoehtoja. Eli heitä en nyt tosiaan lähtisi syyllistämään.

Lapset olleet hoidossa nyt tosiaan vasta 2kk ja olen osittain työtön, teen hoitoalalla sijaisuuksia ja olen siis satunnaisesti töissä. 8pv on ollut nyt osittain rahasyistä ja myös siksi kun välttämättä ei tarvetta olisi ollut enempään. Mikäli itse menen iltavuoroon minun pitää hakea lapset hoidosta 11.45 koska tämän jälkeen hoidossa on päiväuniaika ja meillä ei ole mahdollisuutta hakea lapsia myöhemmin. Ja olen itsekkäästi kokenut turhauttavana viedä heitä niinä päivinä n. 3h hoitoon.

Tosiaan nyt haluamme miettiä lasten parasta että pieni lapsi saisi pysyvyyttä ja turvallisuutta. Nuorempi lapsi on 2v. ja hän on hyvin sopeutunut, mutta onkin luonteeltaan sellainen että sopeutuu kaikkeen ja on tosi ilopilleri.

No minusta on kyllä väärin lähteä liikkeelle siitä, että hoitopäiviä olisi vähän ja että lapsi olisi hyvä totuttaa päiväkotiin. Kyllä tuossa nyt kannattaisi vain niinä hoitopäivinä kovasti lasta halia ja kertoa, että mitä hoidossa tapahtuu ja sitten äiti tulee hakemaan ja hoidossa myös paaaljon läheisyyttä ja sellaisia asioita, joita lapsi tykkää tehdä. Kotoa tuttuja asioita mukaan jne. Kyllä niiden hoitotätien pitäisi kovasti panostaa tähän nyt. Tosin, meillä kesti toisella lapsella vuoden ennenkuin tottui hoitoon ja oli siellä 4-5pv:nä viikossa noin 4-5h kerrallaan.

Lasta halataan paljon ja hänen kanssaan ollaan yhdessä leikkien ja touhuten, siis kotona.
Hoidossa tiedän että tehdään paljon sellaista mistä hän tykkää, mutta ymmärrän etteivät täysin voi tehdä niin kuin meidän lapsi tykkäisi koska siellä on ne 12 muutakin lasta meidän lasten lisäksi.
Hänelle on kerrottu mitä hoidossa tehdään ja että päiväunien jälkeen on välipala jonka jälkeen äiti/isi/molemmat tulevat heitä hakemaan.
Nyt yhtenä päivänä hain heidät 11.45, hän oli itkenyt hysteerisenä tätä ennen jo jonkin aikaa. Hoitajat oli pitäneet sylissä, lohdutelleet ja koittaneet selittää ja kertoa että tänään ei tarvitse nukkua vaan ruuan jälkeen äiti tulee heti hakemaan jo kotiin. Poika oli itkenyt kunnes ovilasista näki minut ja oli huokaissut että nyt se äiti tulee.
Uskon että hoitotätit panostavat niin paljon kun pystyvät. Heillä nyt vain yhtäkkiä on tullut paljon lisää lapsia ja varahoitolapsia joten nekin aina tietenkin vievät sen oman aikansa.

Tässä miehen kanssa päätettiin että koitetaan loppuvuosi eli nämä 2kk niin että olisivat 16pv kuukaudesta eli esim sen 4pv/viikko. Huomenna puhun hoidossa tästä ja katsotaan miten se muuttaa tilannetta. Kuitenkin joulukuussa tulen olemaan töissä eli toisaalta nyt jo voi koittaa tätä järjestelyä.

Meillä oli vastaava järjestely mielessä 2-vuotiaan kanssa, mutta hoitopaikasta heti suoraan suosittivat että hoidossa olisi 3 päivää viikossa ja mielellään peräkkäiset päivät, välissä sitten pitkä viikonloppu. Ihan että tottuu rytmiin ja hoitopaikkaan. Pyritty on pitämään ne päivät sitten 7-tuntisina. Ja hyvin sitten lähtikin menemään alkukankeuden jälkeen. Se auttaa myös kun listataan jo aamulla kotona että miten se päivä siellä menee, huipentuen siihen että iltapäivällä isi/äiti hakee pois!

Kuulostaa ihan kivalta ja hyvältä paikalta kun on syliä ja ovat huolissaan toisen viihtymisestä!

Yhteistyössä