Mitä tehdä, kun lähes kuusikymppinen mies ei välitä hygieniasta eikä asunnon siisteydestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei väkisin, vaan kannustaen, auttaen, ohjaten. Eli kun käyt siellä siivoamassa, niin anna hänelle jokin pieni homma alkuun, jolla voi aloittaa. Olet kaverina, mutta ohjaat häntä mukaan koko ajan. Esim. jo roskapussien vienti yhdessä voi olla alku - pyydät häntä auttamaan sillä varjolla, että roskia on niin paljon. Ja sitten jossain vaiheessa esim. lakanoiden vaihto, eli esim. ohjaat häntä ottamaan likaiset lakanat pois sängystä.

Mies on sen ikäinen, ettei todellakaan välttämättä osaa tarttua "naisten" töihin. Ja tosiaan varmaan elämänilo kadonnut eron myötä, jos nyt ei ihan masennusta olisikaan. Yhdessä toimien toivottavasti vähitellen tekee jatkossa itsekin. Voit myös jättää hänelle pienen toiveen siivousurakan päätteeksi, että huolehtisi siitä ennen seuraavaa siivousta, esim. se roskien vienti. Saattaa olla, ettei heti onnistu, mutta vähitellen hän työstää asiaa ajatuksissaan ja alkaisi toivottavasti toteuttaa toivettasi :)

Niin, lisään vielä, että olet kullanarvoinen auttaessasi häntä. Uskon hänen arvostavan apuasi jossain vaiheessa. Myös toivon luominen hänen elämäänsä ja voimavarojen etsiminen (nyt se työ, mutta mikä jatkossa ja tällä hetkellä myös vapaa-aikana) auttavat. Voimia sinulle! :flower:

Viimeksi muokattu:
Käyn yleensä siivoamassa kun mies on töissä. Tuolloin ei ole mahdollista neuvoa häntä siivoamisessa tai hänen ei siis ole mahdollista auttaa minua. Joitakin kertoja on ollut paikalla (esim. sairasloma) kun minä sinne olen siivoamaan mennyt.

En tiedä miten juuri tuon miehen kohdalla, mutta yleensä ihmiset kyllä OSAAVAT siivota eikä heidän kotinsa sotkuisuus ratkea sillä että joku päällepäsmäröivä täti tulee kädestä pitäen opettamaan tai kehottaa menemään talouskouluun.
Jos on normaaliälyinen ihminen, osaa kyllä siivota.
Masennuksesta,surusta,välinpitämättömyydestä nuo yleensä johtuvat..

Yhteistyössä