Mitä tehdä? Kissa alkanut pissiä sänkyyn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";21951329]No tuota,kissallakin kun ikää vasta noin vähän niin toi on viel helppo kitkee pois.Mut ei todellakaan nokittamalla kissaa omaan kuseensa!
Te teette tod.näk jotain väärin et kissa kusee mihin sattuu.Ei ne kissat katsos ihan tyhmiä ole.

Kissalle ei oel ehkä selvää missä hänen oma wc:nsä sijaitsee.Hiekka samaa ku edellisessä paikassa?Putsaatko kakat heti niiden ilmestyttyä?
Siivoa talostanne likaiset/sotkuiset kohdat,hämäävät kissaa hajuinensa.[/QUOTE]

Montako kertaa mun täytyy vielä kirjoittaa että: KISSAN PISSALAATIKOSSA EI OLE VIKAA. Se on puhdas. Hiekka eläinkaupasta ostettua ja se putsataan päivittäin. Ja aina heti paskan jälkeen.

Ja tähän saakka KISSA ON OLLUT SISÄSIISTI mennyt siis tarpeilleen laatikkoonsa. Ei se taito noin vaan katoa johonkin tai unohdu.

Kissan kanssa myös leikitään päivittäin paljon. Annetaan huomiota, hellyyttä, syliä!!

Montako kertaa mun täytyy vielä kirjoittaa että: KISSAN PISSALAATIKOSSA EI OLE VIKAA. Se on puhdas. Hiekka eläinkaupasta ostettua ja se putsataan päivittäin. Ja aina heti paskan jälkeen.

Ja tähän saakka KISSA ON OLLUT SISÄSIISTI mennyt siis tarpeilleen laatikkoonsa. Ei se taito noin vaan katoa johonkin tai unohdu.

Kissan kanssa myös leikitään päivittäin paljon. Annetaan huomiota, hellyyttä, syliä!!

Olet ilmeisesti ap?

Minä veikkaisin, että tässä yksittäisessä tapuaksessa kyse on tosiaan ollut siitä, ettei kissa ole päässyt laatikolle, koska ovi oli kiinni. Siksi se teki sänkyyn, joka a) tuoksui turvalliselta b) on muutenkin ominaisuuksiltaan sopiva (imukykyinen, pehmeä alusta). Jos pissaaminen toistuu samaan paikkaan, se johtuu mitä todennäköisimmin siitä, että se haisee nyt pissalle eli on luettavissa vessaksi.

Pese lakanat ja täkit pesukoneessa niin kuumassa kuin materiaali sallii. Laita huuhteluaineeksi väkiviinaetikkaa reilusti. Kuivata täkit ja petivaatteet mieluiten ulkona - etikan haju lähtee kyllä kun kangas kuivuu. Etikka poistaa pissan hajun eikä sänky enää haise kissan mielestä vessapaikalta.

Ja vie kissasi kastroitavaksi heti kun mahdollista, ettei se ehdi edes aloittaa kollimerkkailuja. Samalla käynnillä kannattaa tarkistaa myös, ettei pennulla ole virtsatulehdusta tai struviittikiviä /-hiekkaa. Ihan vain varmuuden vuoksi.

Meillä on kolme kissaa, ja yksi niistä pissasi säkkituoliin kun muutimme uuteen kotiin. Pojat on kaikki leikattuja. Tämä kuullostaa hullulta, mutta toimii: laita päiväpeitto sänkyyn, petaa se siis normaalisti ja sitten laitat kissoille ruokakupin peiton päälle. Kissat eivät sotke pissaamalla ruokapaikkaansa. Pissaaminen voi tosin siirtyä muualle, mutta sänkyyn se ei jatku. Jonkin ajan kuluttua voit siirtää kupin takaisin omalle paikalleen. Suosittelen tietysti kuivamuonaa tähän tarkoitukseen.

Toivottavasti auttaa.

P.s. Jos sulla on iso sänky, voit laittaa kaksi kuppia tai levitellä muutaman raksun eri kohtiin sänkyä. Tässä on myös hyvä vinkki niille, joita harmittavat naapurien kulkevat kissat, jotka käyvät tarpeillaan toisten pihassa. Antakaa kissalle ruokaa. Kissa ei tee jätöksiä ns "omaan phaan", ja jos annattel kissalle esim. raksuja tai muuta edulliseksi tulevaa kissanruokaa, eläin mieltää pihanne omakseen eikä tee sinne tarpeitaan enää. Tietysti jos on luonteeltaan kissavihaaja, voi saada uuden kaverin josta ei välitä... mutta eipä tarvitse pissoja peseskellä ja kikkareita lapioida.

Viimeksi muokattu:
Olet ilmeisesti ap?

Minä veikkaisin, että tässä yksittäisessä tapuaksessa kyse on tosiaan ollut siitä, ettei kissa ole päässyt laatikolle, koska ovi oli kiinni. Siksi se teki sänkyyn, joka a) tuoksui turvalliselta b) on muutenkin ominaisuuksiltaan sopiva (imukykyinen, pehmeä alusta). Jos pissaaminen toistuu samaan paikkaan, se johtuu mitä todennäköisimmin siitä, että se haisee nyt pissalle eli on luettavissa vessaksi.

Pese lakanat ja täkit pesukoneessa niin kuumassa kuin materiaali sallii. Laita huuhteluaineeksi väkiviinaetikkaa reilusti. Kuivata täkit ja petivaatteet mieluiten ulkona - etikan haju lähtee kyllä kun kangas kuivuu. Etikka poistaa pissan hajun eikä sänky enää haise kissan mielestä vessapaikalta.

Ja vie kissasi kastroitavaksi heti kun mahdollista, ettei se ehdi edes aloittaa kollimerkkailuja. Samalla käynnillä kannattaa tarkistaa myös, ettei pennulla ole virtsatulehdusta tai struviittikiviä /-hiekkaa. Ihan vain varmuuden vuoksi.

Joo mä olen ap.

Pesin täkit ja peitot koneessa. Laitoin ekstra määrän pesuaineita. Mun mielestä ei haissut enää, ainakaan märkänä.

Mut patja... itä mä jouduin vaan ruiskii suihkepesuaineella ja hankasin sienellä. En tiedä miten sen saisi puhtaaksi sitten.

Tosiaan eilen huomasin eka kerran aamusella. Sitten illalla uudelleen ja vielä tänään se yritti sinne mennä vaikka siellä oli puhtaat yöllä vaihdetut lakanat.
Se jotenkin jolisi ekana ennen kun meni sinne.

Eli voisko tää nyt olla jo juoksua?
Ja voinko mä kiikuttaa sen jo leikattavaksi?

Mä nyt toivon ettei se sinne enää menisi.

Käytä sitä etikkaa, se neutraloi kissanpissan hajun. Sänky voi sun nenään haista ihan normaalille, mutta kissa voi siitä silti haistaa ne omat hajunsa -> pissaa päälle vahvistaakseen niitä. Patjaan voi suihkuttaa etikka-vesiseosta ja antaa kuivua.

Ääntely viittaisi siihen, että kyseessä voisi olla virtsavaivat tai merkkailukäyttäytyminen, eli lekurille vaan. Kannattaa soitella paikkakunnan eläinlääkäreitä läpi, kaikki eivät leikkaa ihan pikkuisia.

Käytä sitä etikkaa, se neutraloi kissanpissan hajun. Sänky voi sun nenään haista ihan normaalille, mutta kissa voi siitä silti haistaa ne omat hajunsa -> pissaa päälle vahvistaakseen niitä. Patjaan voi suihkuttaa etikka-vesiseosta ja antaa kuivua.

Ääntely viittaisi siihen, että kyseessä voisi olla virtsavaivat tai merkkailukäyttäytyminen, eli lekurille vaan. Kannattaa soitella paikkakunnan eläinlääkäreitä läpi, kaikki eivät leikkaa ihan pikkuisia.

Ja se oli väkiviinietikkaa vai? Ja saa varmasti ihan kaupasta?
Millä suhteilla veteen tota kannattas sekotella?
Ja kannattasko mun ne peitot sun muut vielä pestä sillä? Ja kuinkas sitä sit sinne koneeseen?

Mä oon kattonut ettei kokis pissaamista mitenkään kivuliaaks. Mut on nyt alkanut nyt ilta rallinkin yhteydessä jolista. Siis varsin vois olla sitä juoksua jo.. täytyykin soitella lekureille ja kysyä mitä tehdä.

Kiitos sinulle kun oot vastaillut :)

Meillä kissa nukkui mun jalkopaassä. Joskus yöllä lapsi tuli mun viereen. Kissa hermostui, nousi, käveli lapsen huoneeseen, hyppäsi lapsen sänkyyn ja teki pissit sekä poistui olohuoneeseen muina miehinä. Eikä jäänyt yhteen kertaan.
Ai ei muka osoita mieltään? Tuolla katilla on muitakin suunniteltuja tempauksia. En tajua miten niin pienessä päässä voi olla niin paljon suunnitelmallisuutta.
Mutta kissan rankaisun - esim. eristäminen - pitää tehdä heti kun sen yhyttää touhuistaan. Muuten se tekojaan lopeta, vaikka näyttäisi ymmärtävän tehneensä kiellettyä.

Alkuperäinen kirjoittaja 20 v. mirri ja emäntänsä;21952366:
Meillä kissa nukkui mun jalkopaassä. Joskus yöllä lapsi tuli mun viereen. Kissa hermostui, nousi, käveli lapsen huoneeseen, hyppäsi lapsen sänkyyn ja teki pissit sekä poistui olohuoneeseen muina miehinä. Eikä jäänyt yhteen kertaan.
Ai ei muka osoita mieltään? Tuolla katilla on muitakin suunniteltuja tempauksia. En tajua miten niin pienessä päässä voi olla niin paljon suunnitelmallisuutta.
Mutta kissan rankaisun - esim. eristäminen - pitää tehdä heti kun sen yhyttää touhuistaan. Muuten se tekojaan lopeta, vaikka näyttäisi ymmärtävän tehneensä kiellettyä.

Eristäminen?

Vessaan vai?

Kissat ei osoita mieltään. Ne eivät juonittele tai kieroile, eivätkä suunnittele mahdollisimman ikäviä juttuja vain kiusatakseen ihmisiään. Kissat ovat eläimiä, ei pieniä karvaisia ihmisiä, niillä on eläinten ajatusmaailma ja ajatuksenkulku, ei ihmisen.

Kuseessa pyörittäminen on eläinrääkkäystä. Se ei johda mihinkään järkevään. Kissa oppii siitä ainoastaan sen, ettei teihin ihmisiin voi luottaa ja alkaa pelätä ja stressata entistäkin enemmän.

Kun hankkii eläimen, vähin, mitä voi tehdä on ottaa selvää sen kyseisen eläimen lajityypillisestä käytöksestä, erityisominaisuuksista ja yleisestä kehityksestä ja tarpeista. Se ei voi olla liikaa vaadittu, eihän? Etenkin kun selkeästi on internet käytössä, niin varmasti ihan pienellä vaivalla löytää tiedon mm. seuraavista asioista:

Kissa tekee tarpeensa pehmeälle alustalle. Siistinä eläimenä se käyttää mielellään omaa vessa-astiaansa. Mikäli vessa-astia on likainen, siellä on epäsopivaa kuiviketta tai pääsy astialle on estetty, tekee kissa tarpeensa muuhun, turvalliseen, imukykyiseen ja pehmeään paikkaan. Sänky, sohva tai lattialle unohtunut vaatemytty ovat tyypillisimpiä paikkoja.

Jos laatikko on siisti, kuivike on oikeanlaista ja laatikolle on esteetön pääsy, johtuu muualle pissaaminen yleensä joko virtsatietulehduksesta, virtsakivistä tai narttukissan kiimasta/kollikissan reviirin merkkauksesta. Virtsakivet ja -kiteet ovat erityisesti kollikissoille kohtalokkaita johtuen virtsaputken kapeudesta - se menee herkästi tukkoon ja kissa kuolee elimistön myrkytystilaan muutamassa tunnissa. Tästä syystä täytyy kissa aina viedä eläinlääkäriin jos se pissaa väärään paikkaan, jotta voidaan selvittää, onko sillä virtsavaivoja.

Sukukypsä kissa merkitsee reviirinsä virtsalla. Naaraat tekevät tätä kiiman aikana houkutellakseen kollin paikalle, kollit taas jatkuvasti ympäri vuoden pitääkseen kilpailevat kollit poissa omalta alueeltaan. Tämä on aivan normaalia kissan käytöstä. Kissa voi tulla sukukypsäksi jo nelikuisena, ja se voidaankin kastroida/steriloida iästä riippumatta heti kun se painaa yli kaksi kiloa. Mitä aiemmin kissa steriloidaan/kastroidaan, sen epätodennäköisempää ei-toivottu merkkailu on.

Näitä tämäntyyppisiä aloituksia lukiessani en voi olla ajattelematta, mitä samat äiti- ja isäihmiset ajattelisivat, jos lukisivat jonkun estäneen lapsen pääsyn vessaan ja hieroisivat sitten lapsen naamaa pissalammikkoon kun vahinko on sattunut. Tai tekisivät samoin virtsatietulehduksesta kärsivälle lapselle. En usko, että kukaan pitäisi moista inhimillisenä toimintana. Sen sijaan kissoja ja koiria pyöritellään tuosta vain ulosteessa, kun ei itse olla viitsitty pitää huolta siitä, että niillä olisi mahdollisuus tehdä tarpeensa sinne, minne kuuluukin - tai mikä pahempaa, ihminen ei ole vaivautunut hoitamaan lemmikkinsä sairautta tai ottamaan selvää alkeellisimmistakaan lemmikkinsä lajiin liittyvistä asioista.

kiitos, kerrankin täällä on asiallista tekstiä! olen kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä. liian usein täältä saa lukea, että kissa "vittuilee" tai muuta vastaavaa, vaikka kyse on täysin siitä, että ihminen ei vain tiedä kissoista tarpeeksi. kissa on kissa, ei ihminen, eikä sen käyttäytymistä tule ihmiseen verrata. itselläni on ollut eläinsuojeluyhdistyksen tilapäiskotikissoja noin 20 vuosien aikana (nyt omat), ja aina häiriökäyttäytymiseen on löytynyt joku syy. ja aina joku muu kuin se, että kissa osoittaisi mieltään.

Kissalle ei riitä yksi hiekkalaatikko (joillekin kyllä), mutta jotkut kissat ovat hyvin tarkkoja pissapaikoistaan ja niiden siisteydestä. Kaikki kissat eivät myöskään halua ulostaa samaan laatikkoon jonne pissaavat. Siksi suosittelen, että yhdelläkin kissalla olisi VÄHINTÄÄN kaksi hiekkalaatikkoa. Lisäksi ehdotan mikrohiekan käyttöä, kaikki kissat eivät pidä normaalista isorakeisesta kissanhiekasta tai puupelleteistä. Hienojakoiseen hiekkaan kissat tekevät mieluiten tarpeensa. Jos nämä keinot eivät auta virtsaamisongelmaan, suosittelen eläinlääkärissä käyntiä.

Ja se oli väkiviinietikkaa vai? Ja saa varmasti ihan kaupasta?
Millä suhteilla veteen tota kannattas sekotella?
Ja kannattasko mun ne peitot sun muut vielä pestä sillä? Ja kuinkas sitä sit sinne koneeseen?

Väkiviinaetikkaa, saa ihan tavallisesta ruokakaupasta. Sitä on sekä Rajamäen että esim. Rainbown ja muiden ketjujen omien halpamerkkien alla. Mä olen käyttänyt sitä pesukoneessa ihan huuhteluaineen tilalla, eli pesuaine normaalisti ja raakana sellaisenaan etikka huuhteluainelokeroon siihen max-viivaan saakka.

Patjan käsittelyyn laimentaisin ehkä 1 osa vettä ja 1 osa etikkaa suihkepulloon ja suihkuttelisin sillä patjan pinnan kosteaksi ja antaisin sit kuivua.

Mä oon kattonut ettei kokis pissaamista mitenkään kivuliaaks. Mut on nyt alkanut nyt ilta rallinkin yhteydessä jolista. Siis varsin vois olla sitä juoksua jo.. täytyykin soitella lekureille ja kysyä mitä tehdä.

Kiitos sinulle kun oot vastaillut :)

Jolina voi olla merkki siitä, että on epämukava olo, mutta kyllä se todennäköisemmin siihen kollitoimintaan liittyy, jos se jolisee muutenkin. Varsinaista kiima-aikaahan kollikissoilla ei ole, vaan ne ovat "toimintavalmiita" milloin vain saavat nenäänsä kiimaisen tyttökissan tuoksut. Voihan olla, että teidän naapurustossanne on kiimainen tyttökissa, joka hajuillaan on nyt laukaissut tuon kollikäytöksen pennussa.

Ja ole hyvä vastailuista, mielelläni autan asioissa, joissa minulla on tietoa ja kokemusta, näillä palstoilla kun usein vastaukset on aivan mitä sattuu ja välillä jotkut jakavat aivan väärää tietoa.

Uusimmat

Yhteistyössä