Mitä tehdä jouluna?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmepa hyvinkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmepa hyvinkin

Vieras
Olen kahden lapsen yh. Lapset mun kanssa koko joulun. Isänsä ei vietä joulua siihen aikaan vaan pari viikkoa myöhemmin(ortodoksi) ja siksi siis kerron, kun siellä vietetä joulua et voisin tungea noi lapset edes sinne oikean joulun viettoon.
Mulla vanhemmat ja 1 veli, myös yh. Ja ollaan vietetty joulut nyt yhdessä kun meillä molemmilla on veljeni kanssa lapsia.
Vanhempani ja veljeni asuvat meistä 200km päässä.
Joten on jäätävä yöksi puolin tai toisin.

Ongelmana on ihan eri käsitys joulun vietosta.
Viime jouluna tulivat kaikki mun luokse aattona n. 15.00, syötiin, saunottiin ja pukkikin kävi. Noh, kaikkien lapset sen verran pieniä että nukkumaan menivät 21.00. Mutta niin menivät vanhempanikin. Ja koska itse olin ollut aattona vielä töissä aamu 4-12 niin päätin mennä itsekkin. Ei siis mitään yhdessä oloa, jutustelua tai muuta.
Aamulla herättiin ja olisin halunnut keitellä riisipuuroa niin veljeni ilmoitti, että lähteekin kotiin ja vanhempani myös, koska olivat samalla kyydillä. Söivät siis pikaisesti ja lähtivät.
Joten joulupäivänä jäätiin kolmistaan aamu 10.
Eli todellinen joulu oli.

Kerran aikaisemminkin vanhempani ovat lähteneet luotani joulupäivänä kun ovatkin luvanneet mennä yhtäkkiä syömään veljeni luo. Tämä tosin ennen kun veljelläni oli lapsia ja asui avovaimonsa kanssa kahdestaan.
Ja mitä ilmeisemmin eivöt sinne koskaan menneet.
Mä jäin yksin puolivuotiaan lapseni kanssa silloinkin.

En jaksa tälläistä joulunviettoa, ahdistaa jo ajatuskin.
Joten kovin kaipaisin ideoita mitä tehdä jouluna ja mitdn kertoa se mun vanhemmille?????

Olisiko mahdoton ajatus kertoa vanhemmillesi että sulle "joulunvietto yhdessä" tarkoittaa että yhdessä ollaan aatto,joulupäivä ja Tapaninpäivä,eli "koko joulu"? Tai edes niin että etukäteen sovitaan miten tehdään,ei niin että joku lähtee yllättäen "kesken" pois.

Voithan myös viettää joulun ihan vaan lastesi kanssa. Jokaiselle herkkuruokia,yhteistä kivaa tekemistä..

Viettäkää joulu kolmisteen, vaan sinä ja lapset?

Tai sitten pyydät vanhempasi ja veljesi lapsineen teille jo jouluaattoa edeltävänä päivänä ja keitätte yhdessä riisipuuroa aamulla, vietätte aikaa päivällä, syötte jouluruuat, saunottu, juhlitte pukin kanssa ja menevät nukkumaan. Sitten ei ehkä haittaisi jos vieraat päättäisivätkin lähteä jo aikaisin joulupäivänä, kun olisitte koko edellispäivän viettäneet yhdessä. Sitten voisitte oman perheen kanssa viettää aikaa joulupäivän ja tapaninpäivän.

Kerron vielä, että joulua voi kyllä ihan tosissansa viettää kovinkin monella tavalla. Jotkut vetää jouluna lärvit, jotkut tapaa kavereita ravintolassa ja jotkut (suomaisista edelleen melko monet) viettävät tunnollisesti aikaa koko suvun kanssa, oli hauskaa tai ei.

Jotkut ovat jouluna töissä (itsekin olen ollut) ja jotkut ovat jouluna yksinkin. Eikä sekään ole vallan kamalaa. Rauhoittua, levätä, nauttia siivotusta ja koristellusta kodista, käydä kävelyllä lähimmällä hautuumaalla ja nauttia kynttilämerestä, kävellä hiljaisia kaupungin katuja joilla joulupukkeja sujahtelee talosta toiseen...

Yhteistyössä