Mitä tehdä jos ei enää pärjää kotona? (masennus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselevä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kerran vietiin samantein psykiatrian päivystykseen kun avauduin lääkärille pelkotiloista, siellä arvioitiin nopeasti tilanne ja päästettiin osastolle. toivottavasti osuu lääkäri joka ottaisi vakavasti ja toimisi samoin. Osastolle pääsyn nopeus voi toki riippua siitäkin onko kotona pärjäämättömyys sitä ettei pysty hoitamaan itseään ja asioitaan vai onko jo valmis itsemurhaan. Omat kokemukset ovat olleet hyviä, ovat siis tarjonneet osastopaikkaa vaikka en sitä itse edes ajatellut ja toivoin lähinnä nyt edes jotain apua kotona olemisen helvettiin, mutta onhan noita surullisia tarinoita kuinka masentuneet ovat joutuneet odottamaan vuodenkin jonoissa...

[QUOTE="hmm";30793916]kerran vietiin samantein psykiatrian päivystykseen kun avauduin lääkärille pelkotiloista, siellä arvioitiin nopeasti tilanne ja päästettiin osastolle. toivottavasti osuu lääkäri joka ottaisi vakavasti ja toimisi samoin. Osastolle pääsyn nopeus voi toki riippua siitäkin onko kotona pärjäämättömyys sitä ettei pysty hoitamaan itseään ja asioitaan vai onko jo valmis itsemurhaan. Omat kokemukset ovat olleet hyviä, ovat siis tarjonneet osastopaikkaa vaikka en sitä itse edes ajatellut ja toivoin lähinnä nyt edes jotain apua kotona olemisen helvettiin, mutta onhan noita surullisia tarinoita kuinka masentuneet ovat joutuneet odottamaan vuodenkin jonoissa...[/QUOTE]

Mun kotona olo on nykyään sitä että makaan sängyssä pitkälle päivään, saatan maata heräämisen jälkeenkin esim pari tuntia sängyssä. En muista millon olisin syöny lämmintä ruokaa, nykyään ei edes leivän syönti maistu, vaik viel vähän aikaa sitten jos en syöny ruokaa, ni ees leipää söin. Parin vikan viikon aikana ostetut leipäpussit on kuivuneet pöydällä koskemattomina.

Tänään(tai no eilen, miten ny ottaa) en jaksanu ees vastata kellekään puhelimeen. Makasin sängyssä ja tuijotin vaan puhelinta joka soi... Huomenna joku läheisistä soittaa varmasti häkeen jos en vastaa. Ehkä ihan hyvä ni sit on mahdollista saada apua.. Illalla tuli viesti että vastaa heti ku näet tämän, ollaan huolissaan.

Minkälaista aikuisten psykiatrisella osastolla on? Nuorten osastolla oon joskus ollut. Täälläpäin on vaan suljettuja osastoja.

Tän viikon aikana en oo ees telkkaria jaksanu kattoo. Yleensä aina katon salkkarit, uuden päivän ja poliisit ym, mut tällä viikolla en oo kattonu ku yhen ainoon salkkarit jakson.

Masennusta ei oo diagnosoitu, ainakaan viel.

Minkälaista aikuisten psykiatrisella osastolla on? Nuorten osastolla oon joskus ollut. Täälläpäin on vaan suljettuja osastoja.

Suljetulla on välillä vähän rasittavaa kun kohdellaan kuin pikkulasta. ruoalla ei saanut veistä, televisiosta ei saanut katsella juuri mitään ohjelmia kun voivat ahdistaa tai häiritä muita potilaita, kaikki ovet olivat lukossa. Avolla on paljon rennompaa, mutta kummassakin paikassa ainakin itseä otti kupoliin muut potilaat ja erityisesti huoneen jakaminen jonkun kanssa joka valvoi yöt ja teki ties mitä hämärää. Ahdisti yrittää nukkua siinä sitten.

Mutta se on vain väliaikaista ja kuitenkin parempi, kuin kotona ilman apua.

[QUOTE="hmm";30793922]Suljetulla on välillä vähän rasittavaa kun kohdellaan kuin pikkulasta. ruoalla ei saanut veistä, televisiosta ei saanut katsella juuri mitään ohjelmia kun voivat ahdistaa tai häiritä muita potilaita, kaikki ovet olivat lukossa. Avolla on paljon rennompaa, mutta kummassakin paikassa ainakin itseä otti kupoliin muut potilaat ja erityisesti huoneen jakaminen jonkun kanssa joka valvoi yöt ja teki ties mitä hämärää. Ahdisti yrittää nukkua siinä sitten.

Mutta se on vain väliaikaista ja kuitenkin parempi, kuin kotona ilman apua.[/QUOTE]

Voiko ne siellä pakottaa aloittaa jonkun lääkityksen? Se sairaalarakennus jossa ne osastot on, aiheuttaa aivan järkyttävän ahistuksen, joten todella vaikeeta sinne olis mennä, vaikka tiiänki tarvitsevani apua.

Pääseeks sueltä käymään ulkona miten pian jos vapaaehtoisesti menee? Varmaan olis tuplasti ahistavampaa mennä sinne ja sit olla pääsemättä edes ulos.

Voiko ne siellä pakottaa aloittaa jonkun lääkityksen? Se sairaalarakennus jossa ne osastot on, aiheuttaa aivan järkyttävän ahistuksen, joten todella vaikeeta sinne olis mennä, vaikka tiiänki tarvitsevani apua.

Pääseeks sueltä käymään ulkona miten pian jos vapaaehtoisesti menee? Varmaan olis tuplasti ahistavampaa mennä sinne ja sit olla pääsemättä edes ulos.

Ainakin minä pääsin päivittäin ulos. Ja tilanteesi ei vaadi pakkohoitoa, niin luulisin ainakin ettei kohdeltaisi kuin pakkohoitopotilasta ja olisit vapaa päättämään hoidostasi. en oikein tiedä miten menee kun kuulostaa kummalliselta että avohoitoon hakeutuva jouduttaisiin laittamaan suljetulle avohoitoloiden puutteen vuoksi. Onko siellä lähialueilla avo-osastoja? itse olin eri alueen osastolla koska omalla pikkupaikkakunnalla ei ollut minkäännäköisiä psykiatrisia palveluita.

[QUOTE="hmm";30793928]Ainakin minä pääsin päivittäin ulos. Ja tilanteesi ei vaadi pakkohoitoa, niin luulisin ainakin ettei kohdeltaisi kuin pakkohoitopotilasta ja olisit vapaa päättämään hoidostasi. en oikein tiedä miten menee kun kuulostaa kummalliselta että avohoitoon hakeutuva jouduttaisiin laittamaan suljetulle avohoitoloiden puutteen vuoksi. Onko siellä lähialueilla avo-osastoja? itse olin eri alueen osastolla koska omalla pikkupaikkakunnalla ei ollut minkäännäköisiä psykiatrisia palveluita.[/QUOTE]

En mä tiiä ees missä lähimmät psyk.paikat sijaitsee, jos tän kaupungin paikkoja ei lasketa. Ja täällä kaupungissa ei oo yhtään avo-osastoo. 4 aikuisten suljettua, joista 2 psykoosiosastoo ja 2 mielialahäiriöiden osastoja.

Mä oon nyt tehostetun avohoidon asiakas, tai sit ku se terapiajuttu alkaa.

Yks kaveri ehdotti jo viime kesänä osastolle menoa. Ei kyllä sillon muistaakseni ollu läheskään näin paha olo ku nyt. Mut sillon sit terapeutti oli sitä mieltä että mitä sä sinne menisit.. Nyt en oo puhunu kellekään tästä osasto-mietinnästä.

Yhteistyössä