Mitä tehdä? Äiti tyrannoi taas..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap

Vieras

Hei!

Toivon, että joku voisi neuvoa minua.

Minulla ja miehelläni on 2.5 vuotias tyttö. Asumme anopistani ja apistani 200km päässä ja minun vanhemmista 24 km päässä. Välit äitiini ovat aina olleet vaikeat. Lapsena alistamista, kurittamista kaikkea mitä narsistinen ja masentunut äiti voi lapselleen tehdä. Nyt aikuisena puuttuu joka asiaan, yrittää määräillä vieläkin kaikesta, osoittaa lapsellisesti mieltään.

Kaikki alkoi siitä, että anoppini osti mulle ja miehelleni viikoksi Turkin matkan, että pääsisimme kerrankin kahdestaan johonkin. Äitini suuttui siitä ja sanoi että mitä te nyt matkalle menette, kun en ole minäkään koskaan missään käynyt. Sitten oli kysymys siitä, kuka katsoisi tyttöämme sen ajan. Anoppini halusi ja äitini tyrannisoi itsensä taas kaiken yläpuolelle ja sanoi että minä katson tyttöä.

Mun äiti on sellainen, että saattaa muuttaa päätöstään nopeasti, eikä ollut varmaa katsooko se sitten varmasti. Matkaan on enää viikko ja kun mieheni sanoi äidilleni, että me olemme päättäneet viedä tyttömme mieheni vanhemmille, syntyi kauhea sota. Äitini haukkui appivanhempani, etteivät he osaa samalla lailla hoitaa tyttöä kuin hän ja ei meidän tyttö uskalla olla siellä ja sillä on siellä ikävää yms.
Sitten hän väitti että appivanhempani olivat ostaneet sen matkan siksi että saavat katsoa tyttöä kun eivät muka muuten saa, että vaan rahalla saa ja hevosella pääsee.

Miehelläni on rankka työ, emmekä pysty käymään appivanhempieni luona kuin muutaman kerran vuodessa, vaikka he kovasti haluaisivat katsoa häntä ja olla hänen kanssaan. Oli sitten ajatuksena että tyttömme voisi olla heidän kanssaan tämän viikon ajan.

Sitten soitti äitini äiti ja sanoi että miksi oikein olette viemässä tyttöä 200km päähän? Kun minun äiti oli taas valittanut että oli koko yön itkenyt kun ei saa katsoa tyttöämme. Ja että mummoni mielestä ei ole hyvä että tyttömme on siellä, koska hän voi alkaa ikävöidä hirveästi. Sitten hän sanoi voiko se mun anoppi tulla katsomaan tyttöämme tänne meidän kotiin.

Mieheni soitti äidillensä ja hän oli aika pöyristynyt äitini käytöksestä ja sanoi ettei ole mahdollista jättää kotiaan viikoksi kun on vielä omia lapsia kotona ja maatila, ei hänen miehensä kerkiä kodista huolehtia. Hän sanoi että aivan varmasti pärjää tyttömme kanssa, onhan hänellä viisi lasta kasvatettu kohta aikuisiksi. Nyt hän aikoo sitten soittaa äidilleni, saa nähdä mitä siitä tulee.

Äiti laittoi aamulla viestin, että nyt loppuu minun lapsenvahtipalvelu. Ai mikä palvelu? Koskaan ei ole ehdottanut että voisi tyttöä katsoa ja sen vuoksi olemme ottaneet hänet aina mukaamme eikä olla saatu miehen kanssa yhtään päivään kahdestaan.

Mitä mun nyt pitäisi tehdä? Teenkö kamalan virheen lapselleni jos vien tyttöni Appivanhemmilleni? Äiti on muutenkin sellainen että laittaa tyttömme vaan katsomaan telkkaria nami suussa eikä saisi kirkua tai huutaa, pitäisi käyttäytyä kuin enkeli. Hänellä on myös lyhyt pinna.

Ja mitä sanon mummolleni joka oli niin sitä mieltä ettei häntä saa viedä kauemmas tästä kylästä?

No vie ihmeessä anoppilaan se lapsi! Eikä sun tarvii mummolles mitään selitellä. Sanot vain, että tiedätte kyllä itse, mikä on lapsellenne parhaaksi! Nauttikaa lomasta! :)

Lapsi anoppilaan tietysti.
Ja lopeta tuo äitis mielialojen mukaan pomppiminen ja sen miettiminen!
Se yrittää määräillä just tasan niin kauan kun SINÄ sen sallit.
Oikein ihanaa lomaa teille!!!!

Eihän tuota tarvitse edes miettiä. Äitis ei ole tasapainoinen ihminen, älä annakaan lastasi hänelle koskaan muutamaa tuntia pidemmiksi ajoiksi. Hyvillä mielin lähtekää matkalle ja lapsi anoppilaan. Mummollesi sun ei tarvitse asiaa sen kummemmin kommentoida, jos kyselee niin sanot vaan että näin on nyt sovittu.

ole aikuinen ja vanhempi ja päätä itse lapsesi asioista, niin kuin aikuisen kuuluu. Viet lapsen hoitoon anoppilaan kun niin parhaaksi katsoittekin ja sillä siisti.

Parempi tasapainoisella, vaikka vähän etäisemmällä (?) isovanhemmalla, kuin selvästi epätasapainoisella ja narsistisella äidilläsi!!! Mieti nyt itsekin!

Kyllä tuosta sinun äidin käytöksestä päätellen en ainenkaan hälle antas lastani viikoks! Ei oo ihan kypsän aikuisen käytöstä. Huoletta voit viedä lapsen appivanhempien luo jos ne on kuitenkin tytölle tuttuja ja turvallisia aikuisia, eihän sillä ole mitään väliä että he asuu kauempana, tytöstäkin voi olla kivaa päästä "lomalle" maalle :)

Veisin anoppilaan, olisihan se tytölle ja isovanhemmillekin ihanaa yhdessäoloa, samoin tyttö saisi tavata varmasti setiään ja tätejään (kumpia sitten ovatkin).
Jotenkaan en tapauksessasi uskaltaisi luottaa äidillesi viikoksi lasta. Mitä jos mieli muuttuu ja pitäisikin päästä johonkin itsekin, isomummuko sitten hoitaa...

Oikein ihanaa ja aurinkoista lomaa teille, siellä anoppilassa lapsi on varmasti hyvässä hoidossa =)

Viekää lapsi ihan hyvillä mielin anoppilaan. Tuossa tilanteessa minä miettisin myös, että miten paljon siihen omaan äitiin oikeasti kannattaa olla yhteyksissä... Enkä luottaisi sinun kuvauksesi mukaiselle äidille lasta viikoksi.

Sitä tässä olen itsekin miettinyt että äiti hermostuu herkästi ja lapsen pitäisi aina olla hiljaa ja jos ei ole, antaa karkkia tai muuta. Sitten menee koko loma pilalle kun pikku asioista soittelee meille. Mutta nyt se äiti esittää marttyyria, siinäpähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Kinsella:
Tuntuu välillä ettei pitäisi koko lomalle mennä kun noin vaikeaksi äiti kaiken tekee. :( Kyllä se varmaan niin on että viedään sitten tyttö anoppilaan, uskon kyllä että sopeutuu sinne.

No se on varmaan äitisi tavoite, tehdä kaikki mahdollisimman hankalaksi ja hallita elämääsi. Se kuuluu narsismiin, jos se on äitisi diagnoosi/pitäisi olla. Älä anna hänen pilata elämääsi vielä aikuisenakin!

Sinun lapsestasi tässä on kyse, eli lapsi appivanhemmille hoitoon ja sinä lomalle. Nauti ja anna äitisi olla ihan omassa arvossaan. Mummillesi et ole mitenkään tilivelvollinen.

ihan ystävän ja "kollegan" neuvona, katkaise nyt äkkiä kaikki riippuvaisuussuhteesi äitiin ja nopeasti. Narsistin kanssa voi tulla toimeen vain silloin kun narsistilla ei ole mitään "hirttolassoa" kaulasi ympärillä jonka narua hän voi halutessaan kiristää ja löysätä mielialojen mukaan. Riippuvuussuhteita ovat mm. seuraavat asiat
-lastenhoitoapu
-rahallinen apu
-esim. auton käyttö (lainaat äitisi autoa tms)
-kalliiden lahjojen vastaanotto
-palvelusten vastaanotto (siivous, marjojen saaminen jne).

Normaalissa perheessä nämä ovat toki pyyteetöntä avunantoa mutta narsistin perheessä ei. Narsisti kiristää, uhkailee ja manipuloi ihan kaikella millä pystyy. Oma narsisti-isäni on kerännyt viimeisen 20 vuoden aikana eräänlaisen "velkakirjan" kaikesta mitä on minulle ostanut. Velkakirjassa on mm. häälahja, valmistumislahja, joululahjat ja isän ostama nahkatakki vuodelta -99. Kaikista siis hinta ja hankinta-aika listattuna ja tällä lahjalistalla nyt sitten kiristää. Ja kiristää myös perinnöllä ja ties millä.

Narsistin temppuiluihin ja kiukutteluihin ei pidä lähteä mukaan vaan kylmästi sanoa että "minä päätän tämän asian ja teen nyt näin - PISTE". Äitisi on juuri tyypillinen narsisti joka nostaa sodan kun ei saa tahtoaan läpi.

Sinuna varoisin jättämästä lastasi kovin pitkäksi aikaa äitisi kanssa ilman valvontaa. Kai tiedät että narsistilla on taipumus manipuloida lapsia itsensä puolelleen ja esim. haukkua lapsen äitiä, udella lapsen perheen intiimejä asioita ja korottaa itsensä lapsen silmissä jumalaksi?

Itse en valitettavasti voi antaa lasteni olla missään tekemisissä narsisti-isäni kanssa, sillä kaiken kieroilun ja manipuloinnin lisäksi mukana on voimakas ja raaka väkivalta mitä isäni on käyttänyt minuun koko lapsuuteni ja ajoittain myös aikuisiällä. Tämä väkivalta kohdistuu myös lapsiin. Olethan varovainen ettet sinä anna narsistin myrkyttää herkän lapsesi mieltä.
VOimia!

Sinun oman äitisi kaltaiselle ihmiselle en edes antaisi lastani hoitoon! Ei todellakaan hyvä paikka lapselle. Tunnut aika riippuvaiselta äidistäsi ja hänen mielipiteistään edelleen, pitäisikö sinun harkita terapiaa (tämä ei siis ole ilkeilyä, vaan ihan oikeasti kysyn)?

Appivanhemmat ovat varmasti parempi hoitopaikka. Hoitoon lapsi ja itse lomalle!

Anoppilaan vaan ehdottomasti. Sano äidillesi suorat sanat mitä tilanteesta ajattelet, tehän olette vanhempia ja teette niin kuin parhaaksi näette. Jos äitisi tuosta suuttuu ja katkaisee välit niin omapahan on tappionsa.

Äiti ei mitään annakaan ilmaiseksi. Kerran lainasi meille rahan takuuvuokraan ja kun muutimme sitten uuteen asuntoon hän kinusi samana päivänä rahansa takaisin. Nytkin minun olisi pitänyt vastapalveluksena katsoa pikkuveljeäni että äiti pääsee isän kanssa johonkin. Pitäisi kai mummin katsoa lapsenlastaan ilman tuollaisia ehtoja?

Alkuperäinen kirjoittaja Kinsella:
Olen käynyt vuoden äitini takia terapiassa, mutta vaikeaksi osoittautuu silti suhde häneen kun sitten on aina mummut yms. soittelemassa ja neuvoja jakelemassa.

Kuulostaa vähän siltä, että mummullakin saattaa olla jonkinsortin persoonallisuushäiriö, mikäli mummukin toimii samoin ja jakelee neuvoja elämäsi suhteen.

Tiedän että on aika raaka neuvo, mutta oletko ajatellut katkaista välit kokonaan tai rajoittaa niitä todella minimiin? Narsisti ottaa kaiken mitä saa.

Hyvä, että saat apua tilanteeseen. Mitä on terapeuttisi mieltä yhtydenpidosta äitisi kanssa?

Yhteistyössä