Mitä teette

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vappuna?!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vappuna?!

Vieras
Moi!

Mitäs muut lapsiperheet tekevät vappuna?
Meillä puolitoista vuotias lapsi ja mietin tässä, että mitä sitä voisi vappuna tehdä.. vapputorille ei huvita lähteä katselemaan örveltäviä ihmisiä.
Meillä on vielä nuo "juhlarutiinit" hakusessa :)

Entäs tietääkö kukaan onko täällä Tampereella tai lähiympäristössä jotakin lapsiperheille suunnattua tapahtumaa vappuna? Jos on niin olisi kiva tietää.. Tai tietääkö joku jotakin sivustoa, jolta voisi vilkaista lapsiperheille suunnattua ohjelmaa ja tekemistä vapuksi?!

Ihanaa jos joku minulle vastailee..

Kivaa kevättä kaikille!

Meilläkin on puolitoistavuotias poika ja olemme vappuaattona menossa ystäväpariskunnalle kylään. Tosin kotiin joudumme tulemaan jo klo 19 koska pojalla on niin kellontarkka rytmi eikä oikein kestä valvomista... Joten loppuillan vietämme kahdestaan kotona. Vappupäivänä ajattelimme käväistä yleisillä kulkuneuvoilla keskustassa ihmettelemässä hulinaa ja ostamassa pojalle vappupallon! Asumme Helsingissä.

mekin mennään ystäville, grillaamaan. heillä on saman ikäinen lapsi kuin meilläkin elikkä 2vee. tarkka rytmi se on meilläkin, mutta nyt saa poika joko kukkua tai nukkua kylässä matkasängyssä.

Lapsi 9 kk:tta ja syö vielä rintaa joten ei tässä paljoa viitti simaa väkevämpää nauttia. Joten aattelin sitten nauttia ihan pöydän antimista kotosalla ja puhalella ilmapalloja. Vappupäivänä vois käydä kattoon moottoripyöriä ja vähän kävelemässä kaupungilla.

Meillä 1 kk:n ikäinen vauva ja ihan melkein yhtä normaalisti mennään kuin aina ennenkin. Vappuaattona on töitä, joten se ei eroa meillä normaalista, mutta vappupäivänä mennään ystävien kanssa ravintolaan syömään. Aiotaan nautiskella vettäkin väkevämpää jonkun verran vaikka vauva onkin mukana. Parina syöttönä täytyypi sitten vain turvautua korvikkeeseen.

Meidän perheen aloittaa mökkikauden aina vappuna, eli pakenemme kaikkea sitä hössötystä mikä tähän Suomalaisten yhteen alkoholilla kyllästettyyn päivään liittyykään.

Vappuaattona toisille lapsellisille kyläilee, ja vappupäivänä perinteisesti Helsingin Kaivopuistoon, niin kuin aina....ja edelleen vaikka nyt lapsiakin joka toisella porukasta. Alkoholia ei kuitenkaan juuri voi ottaa autokuskina ollessa. ;)

Minusta vappupäivän tunnelma on kyllä ihmeen rauhallinen ihmisvilinästä huolimatta - pahimmat örveltäjät ovat nimittäin kotona potemassa krapulaa....ja aamusta on liikenteessä enimmäkseen siistejä aikuisia ja lapsia.

Muistan aina ne vaput kun oltiin lapset vanhempien menossa mukana. EI ollut koskaan kivaa. Suosittelen, että lapset jätetään pois kun viinaa nautitaan, se tuo lapsille turvattomuuden tunnetta, tiedän kokemuksesta. Me ei nautita koskaan yhtä annosta enempää kun lapsi on kotona (kahdessa menee raja), sillä en halua pienen lapsen näkevän vanhempiaan päihtyneenä enkä olevan päihtyneen ihmisen hoidossa.

Nyt kun poika on 1v8kk hän menee isovanhempien luokse yöksi kun itse juhlitaan alkoholin voimin. Vappupäivänä menevät sitten kuulemma pyöräilemään ja käymään paikallisella vapputorilla, keskustaan eivät taida mennä kun siellä taitaa olla niin kovasti hulinaa. Viime vappuna kun poika oli alle vuoden oltiin ihan vaan kotosalla. Näin pieni lapsi ei oikein tajua mistään vapuista mitään eikä se oikein lasten juhla taida ollakaan. Enkä mä itsekään muuten koskaan ole oikeastaan juhlinut vappua aikuisiällä, taisi tulla lapsena traumoja. Nyt sitten aattelin tehdä poikkeuksen..

Me mennään vapunpäivänä Kaivopuistoon piknikille vauvan kanssa, ja aion myös ottaa pari lasia kuohuviiniä :) Parin lasillisen jälkeen voi yhä turvallisesti imettää ja tiedän että se jää siihen pariin lasiin niin että vauvan turvallisuus/hoito ei kuitenkaan vaarannu.

Paitsi tietty jos on tosi kylmä tai huono sää niin sitten varmaan jäädään kotiin. Mielestäni juhlia voi ihan hyvin vauvankin kanssa, jos voi luottaa siihen että mopo ei lähde käsistä - eikä lasta viedä minnekään tunkkaisiin kapakoihin tms

Ja kyllähän meillä mummikin mielellään vauvan ottaisi hoitoon, jos siltä tuntuu. Mutta Kaivarin vappupiknik on niin pitä perinne meillä että en halua että se katkeaa nyt vauvan tulon myötäkään.

Myös minun vanhempi nauttivat alkoholia vappuna ollessani nuori, eikä se ainakaan minua haitannut. Meilläkin on vauva menossa mukana. Vaikka aiotaan myös nauttia alkoholia, niin tietenkin pidetään mielessä vauvan turvallisuus. Tuntuu siltä, että ne jotka sitä eniten kritisoivat ovat niitä joilla on ongelmia alkoholin kanssa... Pelkäävät siis alkoholia. Meillä on vasta tuo vauva, joten eipä tule edes mitään menosta ymmärtävän... Taitaa nukkuakin noihin aikoihin suurimman osan ajasta.

Musta on tosi kurjaa lukea vanhempien viinreissuista kunka ottavat lapset mukaan, kysymys kuuluu MIKSI?! miksi pitää ottaa se lapsi siihen katselemaan, miksi lapsen pitää tottua juovaan vanhempaan, alkoholi on päihde ei elintarvike, miksi sen pitää olla arkipäivää lapselle?

Itse olen kasvanut perheessä jossa usein jouduin katselemaan aikuisten juomista, heidän mielestään siinä ei ollut mitään haitallista, ei meiltä lapsilta kyllä kukaan kysynyt. Muistan kuinka mua pelotti aikuisten käyttäytyminen ja se mille ne haisi!

En ikinä tekisi sitä omille lapsilleni, lapseni on aina hidossa jos me lasten isän kanssa juodaan PISTE

samaa mieltä kuin edellinen.. paitsi että joskus kyllä kotona miehen kanssa otetaan "saunakalja", mutta silloin lapsi on aina jo nukkumassa. Koskaan ei olla vielä juotu lapsen aikana.. eikä kai juodakaan..

On ok, että vanhemmat juovat rajansa tuntien alkoholijuomia lastensa läsnäollessa - mutta silloin ei saa humaltua! Kyllä se humalahakuinen ryyppääminen pitää tehdä aikana; ennen lapsia & lasten kotoa muutettua PISTE.

Hei, pakko jatkaa vielä hieman ja tarkentaa omaa näkemystäni. On kaksi eri asiaa "dokata" ja "nauttia lasillinen - pari". Näistä jälkimmäinen saattaa joillain johtaa ensimmäiseen, ja silloin EI lapsia ole syytä pitää mukana. Mutta oma käsitykseni on, että päinvastoin on vain hyvä että lapset tottuvat siihen että vanhemmat toisinaan nauttivat (ruoka)juomana tai juhlan kunniaksi lasillisen. Näin alkoholiin ei ainakaan ala lliittyä mitään mystiikkaa/tabuja. Alkoholi on parhaimmillaan seurustellujuoma joka tekee tilanteesta juhlavamman. Mielestäni on aika turhaa ajatella että se on joko lapset tai lasillinen-pari. Eikö lapsien sopisi olla edes ruokapöydässä jossa juodaan viiniä? Itse olen kasvanut niin että vanhemmat ovat nauttineet alkoholia rajansa tuntien, eikä minun ole tarvinnut katsoa kuika kukaan "örveltää" - ja samanlaisen kasvatuksen haluan omille lapsilleni. Sitten, kun on aika kunnon bileiden ja viinimäärä mitataan pulloissa eikä laseissa, sitten jätän lapseni aivan varmasti hoitoon.

meidän vaavi pian 3kk ja vappuaattona käydään kaverien luona grillaamassa ja kotiin varmaan tarvii tulla 20-21 aikaan jos vaavi alkaa olla jo unisen näköinen. Itse meinnaan nauttia muutaman pilsnerin ja mies muutaman oluen niin, että ollaan molemmat ajokunnossa =) vappupäivänä ullikselle kävelylle ilman alkoholia..

Rollepan kanssa oon samaa mieltä että lasillisen nauttiminen on ok. Vaikka lapsi ei tajuaisi mitään menosta niin uskon hänen aistivan että äiti ei nyt oo täysin ok jos on kännissä... Mutta jos lapsi nukkuu koko ajan niin eipä siinä kai sitten mitään..

Muistan lapsuudesta kun kavereitten vanhemmat jossain pihatalkoiden jälkeisissä kemuissa oli kännissä niin kavereita aivan itketti ja pelotti touhu kun vanhemmat kovaan ääneen räkättivät ja hoippuivat eikä kuunnelleet lasta kun hänellä oli asiaa.. Tosin siinä oli kavereille mieluinenkin puoli -vanhemmilta sai luvan melkein kaikkeen kun eivät kännissä jaksaneet piitata paljoa... ->Ei kyllä kovin turvalliselta kuulosta minusta.
Omat vanhempani eivät ottaneet lainkaan sillä isäni oli lopettanut dokaamisen (=alkoholisti) ja se kyllä korosti ajatustani siitä että alkoholi on pahasta.. siksipä haluaisin omille lapsilleni antaa juuri tuon kuvan että alkoholiin ei tarvitse liittyä mitään mystiikkaa niinkuin Rollepa mainitsi..

Alkuperäinen kirjoittaja vappuilija:
meidän vaavi pian 3kk .

Itse meinnaan nauttia muutaman pilsnerin ja mies muutaman oluen niin, että ollaan molemmat ajokunnossa =) .

MUUTAMAN oluen jälkeen ei kannattaisi enää rattiin mennä. Vauva, alkoholi ja autoilu, siinä vasta yhdistelmä. Muutaman oluen jälkeen ei olo ole vielä humalainen, mutta jos otat et aja ja niin edelleen.

Eipä meillä ainakaan yhteistuumin maistella, jos jotain otetaan, kun on pieniä. Toisen on oltava ajokunnossa mikäli jotain sattuu.

Ei ehkä pikkuhuppelin näkeminen lapseen syviä haavoja jätä, mutta sepä jättää, mikäli jotain sattuu kun ei olla ihan terässä huolehtimaan vauvasta. Taksi vie ja taksi tuo tarvittaessa, mutta antaisiko sitä itselleen koskaan anteeksi jos jotain kävisi?

Oma äitini ei ainakaan ole pystynyt unohtamaan, kun eräänä juhannuksena veli loukkasi pahoin ja taksin odottaminen oli tuskaista aikaa. Sossukin sen perästä kävi katsomassa oloja, mutta totesi että tyypillistä juhannuksenviettoa (??!). En suosittele.

Meillä vappuun kuuluu ruokajuomaksi viini ja myös lasit skumppaa meinataan kilistää. On tosiaan hyvä erottaa ryyppääminen tai seurustelujuominen (muutama annos viiniä). Meillä on aina kuulunut jopa arkeen nauttia lasi punaviiniä ruuan kanssa tai vain illan päätteeksi. Tällaisen alkoholikasvatuksen minä sain pienenä, enkä siinä mitään pahaa ole nähyt. Taisi olla kaksi vuotta sitten kun join itseni humalaan (omat häiden jatkot), joten kai sitä osaa sitten tosiaan nauttia sitä alkoholia ilman, että mopo karkaa käsistä.

meillä vappuaattoon kuuluu mukavaa yhdessä oloa( hoitolapset ja omat) askarrellaan vappulakit, paistetaan munkkeja ja ulkoillaan. illalla saatamme mieheni kanssa ottaa lasilliset esim.kuoharia. Siinä sitten vietämme iltaa joko leffaa taikka telkkua katsellen. vappu päivänä lähemme kylästelemään anoppilaan ja tarkoitus on sitten siellä tehdä hyvää ruokaa ja jne. Emme mieheni kanssa yleensäkään välitä lähteä vappuna baariin, koska paikat ovat silloin tupaten täynnä ja kännisiä ihmisisä ei ole mukava muutenkaan katsella. mennään siis rauhallisissa merkeissä ja nautitaan mukavista keleistä.

Meillä on sikäli onnekasta, että lapsemme (14 kk) serkkuja asuu ihan naapurissa. Menemme vappuaattona laulamaan karaokea serkuille ja seuraavana päivänä piknikille läheiseen leikkipuistoon. Kuohuviiniä maistamme porukalla ihan varmasti jossain vaiheessa mutta tärkeämpiä ovat munkit, simat ja muut herkut sekä tietenkin yhdessä olo ja hassuttelu. Paikalla siis lapsia ja aikuisia. Ei mua kyllä yhtään rasita se, että vapun vietto on nyt lapsetonta aikaa rauhallisempaa. Eipähän tartte säätää ja olla niin vikenä.

Alkuperäinen kirjoittaja rattijuopon uhri:
Alkuperäinen kirjoittaja vappuilija:
meidän vaavi pian 3kk .

Itse meinnaan nauttia muutaman pilsnerin ja mies muutaman oluen niin, että ollaan molemmat ajokunnossa =) .

MUUTAMAN oluen jälkeen ei kannattaisi enää rattiin mennä. Vauva, alkoholi ja autoilu, siinä vasta yhdistelmä. Muutaman oluen jälkeen ei olo ole vielä humalainen, mutta jos otat et aja ja niin edelleen.

ALkoholittoman oluen jälkeen on täysin vauvanhoito- ja ajokunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja kamalaa lukea:
"Mutta jos lapsi nukkuu koko ajan niin eipä siinä kai sitten mitään.. "

No tässähän se viisaus sitte tuliki.... kaikki ne lapsia saakin... =(

Kylläpä täällä melko kovasti arvostellaan, meinaa itku tulla, en varmaan ois sun mittapuulla saanut saada lapsia :(
Tuo oli tarkoitettu vain täysin ajatuksenasteelle jääväksi kommentiksi.. En ottaisi sitä riskiä että lapseni heräisikin kesken kemujen ja olisin kännissä, tämän vuoksi vietän alkoholitonta vappua juoden edelleen sitä ALKOhOLITONTA olutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Nel.:
Vappuaattona toisille lapsellisille kyläilee, ja vappupäivänä perinteisesti Helsingin Kaivopuistoon, niin kuin aina....quote]

Onko kaivopuistossa jotakin erityistä kun sinne ovat kaikki menossa? monelta, mitä?

Yhteistyössä