mitä teette kun olette lapsen kanssa kaksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masentaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

masentaa

Vieras
mulla on tosi suuri ongelma keksiä tekemistä 1v 10kk ikäisen lapseni kanssa. en oikein jaksa innostua mistään autoilla päristelyistä sun muista. tämä iltakin meni niin että itse istuin koneella ja poika leikki yksikseen siinä ympärillä. välillä tosin luettiin vähän kirjaa mutta ei hän oikein jaksa keskittyä. kauhean huono omatunto. kertokaa siis mitä puuhailette lasten kanssa vai puuhailetteko pääsääntöisesti omianne?

poika 2v. Ulkoillaan, tehdään palapelejä, katsotaan Patea, poika leikkii yksin ja mä touhuilen kotihommia. Keittiössä otan pojan usein värittämään pöydän ääreen samalla kun laitan ruokaa. Viihtyy siinä hyvin ja pysyy pois koiruuksista:D

mäkään en osaa kovin luontevasti leikkiä lapsen kanssa. Mun lapset on siis tottunut leikkimään ja olemaan itsekseen. No nyt kun niitä on kaksi, niin niistä on jo vähän seuraa toisilleen. Esikoinen esittää temppuja vauvalle, joka on aivan haltioissaan.

Joskus silloin tällöin pelaillaan pelejä ja muuta sellasta, mutta ei sitä koko ajan jaksa. Mä en usko että joskus ennen vanhaankaan aikuiset on ollut lapsen leikkikavereita.

Poika 2v 3kk ja aika paljon oon sen kanssa kaksistaan vaikka mieskin ois kotona. Pääasiassa istuskelen sen kanssa lattialla, ajellaan autoilla, rakennellaan legoilla, piirrellään, muovaillaan, luetaan ja kootaan palapelejä, ulkona kerran päivässä. Välillä tuntu kun poika oli nuorempi että saan lopun ikääni istua tönöttää lattialla sen kanssa vaan nykyisin alkanut leikkiä jo hetken yksinäänkin kun aloitan jonkun leikin. Niin huono omatuntokin kun ei oo ketään leikkikaveria tuolla niin tulee oltua aika paljon sen kanssa tuolla leikkimässä.

Neiti 1v7kk leivotaan, tehdään palapelejä, piirretään, ulkoillaan, leikitään nukeilla ja astioilla, luetaan kirjoja, kuunnellaan lasten levyjä ja tanssitaan, reuhataan ja halitaan, katsotaan teletappeja...

Joo, en mäkään jaksaisi koko ajan viihdyttää. Kun toinen ei hetkeäkään jaksa itsekseen olla. Luetaan sitten aika paljon, ja ollaan ulkona, koska siellä vähän paremmin viihtyy omissa hiekkalaatikkopuuhissaan.

Kotihommat lapsen kanssa on ärsyttäviä :-)

Oliskohan Anna Wahlgrenilla sulle vinkkejä? Lapsikirja, onko tuttu? Olen hänen kanssaan samoilla linjoilla siitä asiasta että lasten kanssa ei tarvitse välttämättä leikkiä vaan lapsi kannattaa ja kuuluu ottaa mukaan arkiaskareisiin.

Meillä vuoden ikäinen seuraa ja "osallistuu" ompeluun, tiskaamiseen, lattianpesuun, pyykinripustukseen, sensellaiseen. Viime aikoina on osallistununut (lähinnä intohimoisesti multaa syömällä) puutarhanhoitoon.

Sit välillä huilaan ja menen tuonne keinuille antamaan vauvalle vauhtia. Tai luemme yhdessä lehteä lattialla.

Jos vauva on tyytyväinen lattialla kun minä teen muuta, en todellakaan häiritse häntä.

Tässä nyt meillä on tietysti nuorempi lapsi, mutta silti. Luehan Wahlgrenia, 9 lapsen yksinhuoltajakotiäiti joka elätti lapsensa tekemällä töitä kotona.

Eli ei tartte olla mitään kovinkaan ihmeellistä ohjelmaa pikkuselle.
Näitäkin juttuja tässä loppuodotuksessa tullut jo murehdittua.
Miten sitä sitten "osaa" olla vauvan / taaperon kanssa ?

Taaperon kanssa (1v5kk) joka päivä jossain välissä katsotaan kirjoja (en lue mitenkään kunnolla, vaan yhdessä osoitellaan kuvia ja ihmetellään mitä siellä kirjassa on) ja jonkunverran rakentelen hälle jotain. Käydään ulkona pitkiä aikoja (tänään oltiin 5h putkeen), aluksi ollaan leikkipuistossa reilu tunteroinen, siellä tehdään aina yhdessä kakkuja jne. Sen jälkeen joko lähdetään metsään kävelylle tai pyöräilemään, välillä pysähdellään ja syödään eväitä, kerätään kukkia ja kiviä tms.
En varsinaisesti leikitä tai leiki hänen kanssaan paljoakaan. Mutta kaikenlaista puuhaillaan. Kotihommissa hän tykkää olla mukana, vaikka kaiken tekeekin varsin omalaatuisesti.
Esikoisen kanssa (5v) tehdäänkin sitten jo kaikkea mahdollista!

kiitos hyviä vinkkejä on tullut. olo on vaan usein niin laiska/väsynyt, ettei jaksa alkaa lavastamaan mitään muovailuvahaleikkejä. omatunto soimaa siksikin koska muistan miten paljon äitini aikoinaan touhusi kanssani. hermothan siinä menee kun saa koko ajan olla kieltämässä tai kuuntelemassa kiukkukohtausta. että kait sitä jotain tekemistä täytyisi keksiä hälle kun on niin sosiaalinen tapaus.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
kiitos hyviä vinkkejä on tullut. olo on vaan usein niin laiska/väsynyt, ettei jaksa alkaa lavastamaan mitään muovailuvahaleikkejä. omatunto soimaa siksikin koska muistan miten paljon äitini aikoinaan touhusi kanssani. hermothan siinä menee kun saa koko ajan olla kieltämässä tai kuuntelemassa kiukkukohtausta. että kait sitä jotain tekemistä täytyisi keksiä hälle kun on niin sosiaalinen tapaus.

Tuosta tulikin mieleen, että meillä nuo muovailuvahaleikit on mun suosikkeja. Lapsi on jo 2,5v eikä enää syö sitä muovailuvahaa... Viihtyy vaikka tunnin väkertämässä muovailuvahoillaan. Meillä on kaikenlaisia välineitä niihin muovailuvahaleikkeihin, joten niiden parissa viihtyy itsekseen hyvin. Ja minä voin vieressä lukea lehteä tai tehdä muita hommia :-))))

Yhteistyössä