Mitä teet väärin että lapsesi on ujo ja arka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja reippaan lapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tarviiko siinä tehdä mitään väärin? Ykslöllinen juttu.

Meillä ei lapsi ole ujo eikä arka, mutta minä olin pienempänä ja se oli kyllä vanhempien vika(jotkut nyt vaan on perusluonteeltaan arkoja teki vanhemmat mitä vaan). Sain kokea kotona fyysistä ja henkistä väkivaltaa, pelkäsin vanhempiani- siksi minusta tuli arka. En saanut kotona tehdä mitään, en päästää pienintäkään ääntä, leluja ei saanut olla näkösällä jne.

Eli onnistuin siis esikoisen kohdalla kasvatuksen tässä vaiheessa.
Kuopus nimittäin on ujo ja arka vieraita kohtaan, niin jokin meni vikaan vasta toisen kohdalla.
:D :D :D :D :D

Tuskin mitään , koska sisarukset eivät ole ujoja ja arkoja. Että ihan lapsen omaa synnynnäisestä tempperamentista kyse. :saint:
Mitäs sinä olet tehnyt, kun pitää hölmöjä kysellä joltain keskustelupalstalta?

Ihmiset, niin lapset kuin aikuisetkin ovat yksilöitä joiden persoonaa pitää kunnioittaa. Toiset ovat hitaasti lämpeneviä, toiset ovat luonnostaan etäisiä kunnes tutustuu kunnolla ja luottamus/kunnioitus ansaitaan. Meillä kaksi hyvin erilaista lasta kuten myös kaksi hyvin erilaista aikuista. Ja kaikki ollaan hyviä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;27176019:
Meillä ei lapsi ole ujo eikä arka, mutta minä olin pienempänä ja se oli kyllä vanhempien vika(jotkut nyt vaan on perusluonteeltaan arkoja teki vanhemmat mitä vaan). Sain kokea kotona fyysistä ja henkistä väkivaltaa, pelkäsin vanhempiani- siksi minusta tuli arka. En saanut kotona tehdä mitään, en päästää pienintäkään ääntä, leluja ei saanut olla näkösällä jne.

Mutta se ei tarkoita sitä, että kaikkien ujojen ja arkojen lasten vanhemmat kohtelisivat lapsiaan huonosti.

Onko ap koskaan kuullut sellasita sanaa kuin temperamentti?

[QUOTE="Leena";27176041]Mutta se ei tarkoita sitä, että kaikkien ujojen ja arkojen lasten vanhemmat kohtelisivat lapsiaan huonosti.

Onko ap koskaan kuullut sellasita sanaa kuin temperamentti?[/QUOTE]

niinhän minä tekstissäni mainitsinkin- hyvin vähän on varmasti(ja toivottavasti) tapauksia, joissa oikeasti vanhempi on aiheuttanut lapsen arkuuden.

Ehkä minulle sattui lapsi, joka on pikkuisen keskivertoa herkkävaistoisempi ja parempi tarkkailemaan ympäristöään. Niinpä hän sitten ottaa pari askelta taaksepäin kun kohtaa sinun höyryjyrä-älämölösi.

Mietin vaan että aika moni ujo ja arka joutuu koulukiusatuksi,itsekkin olin lapsena ujo ja arka ja koulukiusattu.Ainakin omalta kohdaltani vaikutti ujouteeni se ettei minua viety kerhoihin ei ollut ikäisiäni kavereita ennenkuin menin kouluun. Oma lapseni on käynyt heti vauvasta lähtien kerhoissa,tuttavien lasten kanssa leikkimässä ja on erittääin reipas luonteeltaan.

Heh...meillä kuusi lasta ja jokainen oma persoonansa. Yksi tarkkailija, mutta muuten reipas ja sosiaalinen. Toinen ujo ja hiljainen. kolmas todella sosiallinen ja aina äänessä. Neljäs oli alkujaan yltiö sosiaalinen, jossain vaiheessa jopa ujo ja taas tällä hetkellä puhelias ja reipas. Vitonen helposti innostuva ja sosiaalinen, mutta joissain tilanteissa ujokin. kutosesta ei voi sanoa vielä, hiljaisen tarkkailiojan oloinen ja tällä hetkellä vierastaa.

Vaihtelee ikäkausittain paljon meillä ja kaikki tosiaan omat persoonansa.

Ja ujous ja herkkyys ei ole lainkaan huono luonteenpiirre!

Oonpa muuten miettiny välillä aivan samaa..Siis on arkuutta ja arkuutta..Kyllä sen lapsesta näkee millon on kyse normaalista arkuudesta..Toinen arkuus on lapsen omaa persoonaa,kun taas toinen on ihan aiheutettua aikuisen käytöksellä,tekemisillä ja tekemättä jättämisillä..

Meillä ei ole kumpaakaan arkuutta lapsilla..

Meillä on kaksi hyvin erilaista aikuista; minä olen avoin ja sosiaalinen, mies varovaisempi. Lapsi on myös hitaasti lämpenevää sorttia, mutta en koe tehneeni mitään väärin. On hyvin voimakkalla tahdolla kuitenkin varustettu.
Ja arkuus voi helpotta iän karttuessa.

Mulla meni kai jotain pieleen ekat 3v, sitten aloin oppia ja lapsesta tuli reipas ja rohkea ihan yhtäkkiä. Saas nähdä miten käy kakkosen kanssa, mokaanko taas. Nyt ainakaan ei vielä ole arka (10kk), mutta ehdinhän minä vielä sössiä. Voi luoja. :D

[QUOTE="aloittaja";27176115]Mietin vaan että aika moni ujo ja arka joutuu koulukiusatuksi,itsekkin olin lapsena ujo ja arka ja koulukiusattu.Ainakin omalta kohdaltani vaikutti ujouteeni se ettei minua viety kerhoihin ei ollut ikäisiäni kavereita ennenkuin menin kouluun. Oma lapseni on käynyt heti vauvasta lähtien kerhoissa,tuttavien lasten kanssa leikkimässä ja on erittääin reipas luonteeltaan.[/QUOTE]

Älä viitsi.

Minä olen ollut lapsena ujo, mutta en onnekseni joutunut kiusatuksi. Kävin myös harrastamassa, kerhoissa ja leireillä. Kavereita riitti paljon niin kotipihalla kuin koulussakin. Ei se muuttanut perusluonnettani miksikään. Itsetunto minulla kasvoi hyväksi, mutta ujous ja arkuus uusissa tilanteissa säilyi.

Oma lapseni on aivan samanlainen, vaikka häntäkin on viety kerhoihin, harrastuksiin ja leikkimään muiden kanssa vauvasta lähtien.

Yhteistyössä