mitä teen työpaikan suhteen ??? rikki ja neuvoton =(

onni löytyy arjesta

Aktiivinen jäsen
06.08.2007
4 064
0
36
Alkuvaroitus: seuraa pitkä teksti, koitan tiivistää..

Olen hoitoalalla ja mies tekee myös 3-vuorotyötä. Mietimme, ettemme halua molemmat olla vuorotyössä, vaan perheaika on meille tärkeä. Asetin työnhakuun tietyt ehdot ja jollen niitä olisi saavuttanut, olisin vaihtanut alaa tms..
Kun nuorimmainen oli 3,5v sain vakipaikan kunnassani seuraavin ehdoin: työaikani ajoittuu klo 7-17 välille. Oli melkoinen rumba, että sain tämän kirjallisena työsopimukseen, alkuun ei meinattu antaa kirjallista sopparia laisinkaan =O oli luottamusmiehet matkassa mukana.. jo haastattelussa kysyin viikonlopuista, miten pystyn niihin vaikuttamaan ja sovittiin seuraavaa: viikonloppuja vain hajanaisesti ja toiveeni otetaan aina huomioon. valitettavasti tätä ei sitten tullutkaan kirjallisesti enkä jaksanut asiasta enää tapella työaikataiston jälkeen.. ja nyt kaduttaa.. =/
Esimies vaihtui ja sanoi, että suulliset sopimukset ilman muuta jatkuvat entisellään ja kakkan marjat. Muistutin häntä kolmesti, enää en ole jaksanut. Olen välillä kolmekin viikonloppua peräkkäin töissä ja samaan aikaan perheellä on ollut viikonloppuvapaa vuodessa peräti yhden kerran!
Tiedän olevani itsekäs ja niin tässä asiassa olenkin. Niillä ehdoin otin työn vastaan ja nyt ne eivät enää päde. hain uutta työpaikkaa ja tänään sain vastauksen etten sitä saanut =( Huomenna soitan ex-pomolle ja kysyn suostuisiko hän vielä kirjoittamaan kirjallisena suullisen sopimuksen, jotta minulla olisi todisteet lähteä asiaa ajamaan. mutta jollei, ni mitä sitten??
Ehdotin jo irtisanomista, mies ei innostunut.

Miten teillä toimii työvuorojen vaihto työkavereiden kesken? Oletko yrittänyt? Nimittäin kun itse aikoinaan olin hoitoalalla, joka osastolla tuntui olevan nuoria ja/tai perheettömiä, jotka isomman tilin vuoksi ihan mielellään tekivät mieluummin viikonloppuja kuin arkiaamuja. Esimiehelle tietysti piti kysyä "vaihdettiin Kaijan kanssa päittäin nämä vuorot, onko ok?". Ja kyllä se aina oli ok, kun kerran "Kaijan" kanssa oltiin molemmat sairaanhoitajia.

Meillä haastavaa saada viikonloppuja vaihdettua.. Ja periaatteesta kun tietyllä tavalla on luvattu, niin en jaksais aina vaihdella.. Mielestäni ei ole minun tehtäväni luopua saavutetuista eduista. Toivon vain, että sopimustamme noudatettaisiin..

ei tuollaisia sopimuksia mielestäni voi tehdä hoitoalalla, varsinkaan työpaikassa jossa muut ovat 3-vuorotyössä. Meillä ainakin vaihdellaan aina vuoroja jos jollekin joku vuoro ei käy ja meillä töissä lähes jokaisella muulla kuin minulla mies tekee myös 3-vuorotyötä. Olen ollut aina valmis vaihtamaan ja esimieskin ottaa toivomuksia vastaan.

Mä ymmärrän täysin, että halutaan perheelle aikaa, mutta oikeesti mua on aina tympiny ihmiset, jotka pyrkii sanelemaan työaikansa vaikka tietävät olevansa kolmivuorotyössä. Se nimittäin vaikeuttaa usein niiden muidenkin työntekijöiden elämää ja ainakin aiheuttaa hieman närää kun muille sitten jaetaan näitä suoraan sanottuna paskavuoroja. Enkä edes ole itse alalla, eikä ole mitään kiinnostustakaan.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Mä ymmärrän täysin, että halutaan perheelle aikaa, mutta oikeesti mua on aina tympiny ihmiset, jotka pyrkii sanelemaan työaikansa vaikka tietävät olevansa kolmivuorotyössä. Se nimittäin vaikeuttaa usein niiden muidenkin työntekijöiden elämää ja ainakin aiheuttaa hieman närää kun muille sitten jaetaan näitä suoraan sanottuna paskavuoroja. Enkä edes ole itse alalla, eikä ole mitään kiinnostustakaan.

Olen täysin samaa mieltä ja olen kyllä sairaanhoitaja. En tajua miten jopa opiskelijat saavat valita työaikansa ja yleensä eivät sitten tee iltavuoroja lainkaan. Jos sairaanhoitajaksi lähtee opiskelemaan, niin se yleensä vaan on vuorotyötä ja se pitää jo tajuta kouluun hakiessa. Toivon, että lama iskee kunnolla ja sairaanhoitajille ei ole työtä, niin jo loppuu urputukset vääristä työvuoroista....

oletko siis sairaanhoitaja? ja heillä on hyvä työtilanne ja heistä on pulaa. palkkakin on hyvä. Kuulostaa epäreilulta toisia kohtaan, että joku on töissä vaan jos saa tehdä mitä haluaa/ne vuorot kun haluaa.

vaihda alaa. rahasta teillä ei ole varmaan pulaa kun irtisanoutumista mietit. niin ne muutkn vuoroja vaihtelevat.

kauhean epäreilua vaatia tuollaisat jo lähtötilanteessa. toivon että ex- pomo ei tuollaista kirjallisena ala tehdä. asettaa työntekijät eriarvoiseen asemaan. Moni ei pysty tuollaista neuvotella vaan työtä ja rahaa tarvitaan riippumatta siitä meneekö kaikki oman mielen mukaan.

Olen nyt todella itsekäs tässä asiassa, tiedän sen =( Mutta mielestäni se ei ole minun ongelmani, koska työnantaja kanssani kyseisen sopimuksen teki. Nyt onkin kyse siitä, ettei tehdystä sopimuksesta pidetä kiinni! He olisivat ilman muuta voineet sanoa ettei käy ja that`s it, olisin vaihtanut alaa tai miettinyt muuta.. Mutta kun nämä ehdot työnantajan puolelta luvattiin.. Ja nyt niitä nimenomaan ei noudateta, esim. olin ilmoittanut että tiettynä viikonloppuna voin olla missä vuorossa vaan (myös siinä illassa..) ja seuraava viikonloppu olisi oltava vapaa, koska mies silloin töissä, niin eikös listassa ollut juuri päinvastoin!
Suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinenkin, sanotaan. ja sitä tulisi noudatta.. Hölmöä, jos sen takia joutuisin itseni irtisanomaan..

[QUOTE="höh";25143239]kauhean epäreilua vaatia tuollaisat jo lähtötilanteessa. toivon että ex- pomo ei tuollaista kirjallisena ala tehdä. asettaa työntekijät eriarvoiseen asemaan. Moni ei pysty tuollaista neuvotella vaan työtä ja rahaa tarvitaan riippumatta siitä meneekö kaikki oman mielen mukaan.[/QUOTE]

Sopimus on sopimus oli se suullinen tai kirjallinen. Jos työnantaja on sellaiseen suostunut olisi epärehellistä väittää muuta.

Todennäköisesti toiset hoitajat ovat valittaneet sinun etuoikeuksistasi ja esimies on ajatellut, että menettää mielummin sinut, valikoivan työntekijän kuin kymmenen omiin työvuoroihinsa tyytyväistä työntekijää....

Sopimus on sopimus oli se suullinen tai kirjallinen. Jos työnantaja on sellaiseen suostunut olisi epärehellistä väittää muuta.
edes yksi ymmärtänyt jutun juonen... varmastikaan tästä sopimuksestani kaikki eivät pidä, mutta se ei voi olla työnantajalle syy sopimuksen rikkomiseen.. Olen paikassa töissä, jossa ei sh:ta tarvita ilta-aikaan pääsääntöisesti ja kukaan sh ei valvo.

Suullinen sopimus on aina sana toisen sanaa vastaan jos ei ole ollut todistajia kuuntelemassa. Sun on tosi vaikea todistaa mitenkään, että sulle on oikeasti luvattu työvuorot niin kuin itse sanot....

[QUOTE="vieras";25143307]Suullinen sopimus on aina sana toisen sanaa vastaan jos ei ole ollut todistajia kuuntelemassa. Sun on tosi vaikea todistaa mitenkään, että sulle on oikeasti luvattu työvuorot niin kuin itse sanot....[/QUOTE]

Vakiintunut käytäntö? Kai jostain saa selville vanhat listat miten hän on ollut töissä ja niitä voi käyttää todisteina. Sanoisin että liittoon yhteyttä.

[QUOTE="vieras";25143307]Suullinen sopimus on aina sana toisen sanaa vastaan jos ei ole ollut todistajia kuuntelemassa. Sun on tosi vaikea todistaa mitenkään, että sulle on oikeasti luvattu työvuorot niin kuin itse sanot....[/QUOTE]niimpä.. työajan sain kirjallisena, mutta tämä viikonloppujuttu jäi uupumaan..

Vakiintunut käytäntö? Kai jostain saa selville vanhat listat miten hän on ollut töissä ja niitä voi käyttää todisteina. Sanoisin että liittoon yhteyttä.

Jos oikein ymmärsin työvuoroissa ei ole ollut tiettyä kaavaa kuten yksi viikonloppu töitä ja kolme vapaata vaan ne on tehty toveiden mukaan sekaisin. Näin ollen käytäntö ei ole ollut vakiintunut

näin ajattelin heti huomenna tehdä.. Olen itse vaihdellut työkavereiden kanssa vuoroja, kun ovat kysyneet, että mullekin näitä iltoja tulee ja tosiaan olen melko usein viikonloppuisin töissä. Liki kaikki kyllä ymmärtävät tilanteeni enkä usko (ainakaan monen ) ajattelevan minun olevan ihan hirmu työkaveri... Kun ei ole sukua liki auttamassa, on mahdotonta olla samaan aikaan viikonloppuna töissä esimerkiksi. Mutta ehtoihin suostuttiin ja periaatteen ihmisenä tykkään, että sovituista asioista pidetään kiinni..

Ootpa saanut tylsiä vastauksia... Monessa työpaikassa on kova pula sairaanhoitajista ja tällaiset työaikajoustot olisivat yksi mahdollisuus saada päteviä työntekijöitä. Itse teen nyt kolmivuorotyötä ja etsin jatkuvasti päivätöitä koska omalla työpaikalla mahdollisuutta joustoihin ei ole. Harvassa on varmasti ne ihmiset jotka koko työuransa ajan haluavat tai pystyvät tekemään jatkuvasti kolmivuorotyötä.

Onko nyt siis niin että et ole ollut lainkaan viikonloppuja vapaalla vai niin että et ole saanut vapaaksi toivomiasi viikonloppuja? Aika monessa työpaikassa tuntuu olevan kirjoittamaton sääntö jonka mukaan jokaisessa listassa pitäisi olla vähintään yksi viikonloppuvapaa.

Tässä taas näkee taas tää hoitajien vittumainen kateus joka mua niin pistää suututtamaan. Ehkä juuri sen takia en kohta enää tällä alalla tee töitä.

Minusta JOKAISELLA on oikeus sanella millä ehdoilla on valmis tulemaan töihin. Työnantaja joko hyväksyy ne tai sitten ei! MYÖS hoitoalalla. Joo totta, hoitoalalla tehdään vuorotyötä mutta siitä huolimatta jokaisella työnhakijalla on ihan tasan tarkkaan oikeus sanella millä ehdoilla on valmis tulemaan töihin!! Turha siinä kenenkään muun on nurista jos työnantaja ne ehdot hyväksyy :headwall:

Itse yrittäisin kyllä pitää kiinni sopimuksesta ...suullisestakin ja tarvittaessa ottaisin asiassa yhteyttä liittoonkin, ensimmäisenä en itseäni irtisanoisi. En aina ymmärrä miksi hoitajan pitää olla sisar hento valkoinen jolle käy kaikki mitä toiset sanelee (edes opiskeluaikana). Jos kerrot työnantajalle että näillä ja näillä ehdoilla työn vastaan otan, on työnantajan päätettävissä otanko työntekijän töihin vai onko parempia vaihtoehtoja. Ehkä ei kannata työhönotto tilanteessa valittaa sitä että paikka meni toiselle jolla varaa eemmän joustaa, mutta sopimus on mielestäni sopimus. Hankalaksi työntekijäksi ei kannata leimata ketään sen perusteella että vaatii tiettyjä asioita jos myös itse on valmis elämään niiden puitteissa.

Ja jos hoitoalalla kaikki sanelisivat vastaavat ehdot, niin kuka ne viikonloput sitten tekisi? Homman varjopuoli on se, että se on 3-vuorotyötä. Hanki nopeasti päiväduuni, helpottaa varmaan kaikkia.

Itse yrittäisin kyllä pitää kiinni sopimuksesta ...suullisestakin ja tarvittaessa ottaisin asiassa yhteyttä liittoonkin, ensimmäisenä en itseäni irtisanoisi. En aina ymmärrä miksi hoitajan pitää olla sisar hento valkoinen jolle käy kaikki mitä toiset sanelee (edes opiskeluaikana). Jos kerrot työnantajalle että näillä ja näillä ehdoilla työn vastaan otan, on työnantajan päätettävissä otanko työntekijän töihin vai onko parempia vaihtoehtoja. Ehkä ei kannata työhönotto tilanteessa valittaa sitä että paikka meni toiselle jolla varaa eemmän joustaa, mutta sopimus on mielestäni sopimus. Hankalaksi työntekijäksi ei kannata leimata ketään sen perusteella että vaatii tiettyjä asioita jos myös itse on valmis elämään niiden puitteissa.

Koska se on työkavereiden huomioon ottamista. Valitettavasti itsekkyys kukkii nykypäivänä ja tästä syystä työyhteisöt voivat todella huonosti.

Yhteistyössä