mitä te tekisitte? (7v ja varastelu)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surkea ja pettynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surkea ja pettynyt

Vieras
meidän 7vee varastaa rahaa aina kun ehtii. meiltä vanhemmilta, siskoiltaan, aina jos jossakin rahaa on se vie sen. karkkia ostaa jne. eikä mikään auta :( mä en kohta enää tiedä mitä tehdä!! mitä te tekisitte että saisitte tuon loppumaan?neuvoja?

Missä tilanteissa ostaa karkkia? Arestia vaan, ei mihinkään kauppaan/kiskalle yksin päästetä ja jos kotimatkalla koulusta ostaa, niin jompi kumpi vanhemmista lasta vastaan, ettei pääse karkki-ostoksille ja teette selväksi että käytäntö jatkuu niin kauan, että menee oppi perille.

mistähän on sen oppinut?! kotoahan tuollaset tulee.. mun poika(11v)ei ole ikinä multa rahaa varastanut eikä tule varastamaankaan, sen verran kunnioittaa äitiänsä.

Minä ihmettelin, että miten 7-vuotias pääsee itsekseen ostelemaan mitään. Minä tiedän tasan tarkkaan, missä meidän 7v menee. Siis koko ajan. Tuntuu, ettei ole enää koko lapsi sulla oikein hallinnassa?
Meilläkin pojan iltapäiväkerhossa lapsi (8v), joka varastelee, mutta ei rahaa, vaan tavaroita. Katoillut on kaikenlaista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Missä tilanteissa ostaa karkkia? Arestia vaan, ei mihinkään kauppaan/kiskalle yksin päästetä ja jos kotimatkalla koulusta ostaa, niin jompi kumpi vanhemmista lasta vastaan, ettei pääse karkki-ostoksille ja teette selväksi että käytäntö jatkuu niin kauan, että menee oppi perille.

nyt on (taas ) arestissa kun äsken jäi kiinni. koulumatkoille ei päästä kun ollaan töissä mutta asiaa ei kyllä olisi kauppaan. on koko ensi viikon arestissa. tosin luulen ettei sekään auta, sillä' mikään ei ole tähänkään mennessä toiminut vaan taas tilaisuuden tullen varastaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Nana:
Minä ihmettelin, että miten 7-vuotias pääsee itsekseen ostelemaan mitään. Minä tiedän tasan tarkkaan, missä meidän 7v menee. Siis koko ajan. Tuntuu, ettei ole enää koko lapsi sulla oikein hallinnassa?
Meilläkin pojan iltapäiväkerhossa lapsi (8v), joka varastelee, mutta ei rahaa, vaan tavaroita. Katoillut on kaikenlaista.

no kaikki ei asu korvessa? meillä kauppoja ja kiskoja joka nurkalla ja lapsi on ulkona saanut itsekseen kavereiden kanssa olla.

Äitini on aikanaan opastanut mua että kotiarestia tehokkaampi rangaistus on työ. Eli mitä sä nyt sit keksisit mitä se 7 v voi tehdä... Kyllähän tuon ikänen imuroi/moppaa/täyttää astian pesukoneen jne.

Koriaresti on enemmän rangaistus vanhemmille ;)

Noo auttasko jos ette pitäis käteistä ollenkaan laukuissa/taskuissa? Jos sitä välttämättä tarvitaan, niin oisko joku lukollinen lipas hyvä. Tosin, nuokinhan on vaan sellasia väliaikasratkasuja, se lapsihan pitäs saada tajuamaan, ettei noin tehdä. Tuo aresti ei varmaan oo tarpeeksi kova sanktion, jos kerran jatkaa sitä varastelua arestin päätteeksi.

No mä piilottaisin ensinnäkin rahat. Ja aina kun varastaa, poistaisin jonkun etuuden. Jos on ostellut karkkia kerran omiin nimiin, poistaisin karkkipäivät kuukaudeksi. Jos varastaa, niin lähtee tv:n katseluoikeus, pelaamisoikeus, tms. Sitten menisin pojan kanssa siihen kauppaan, jossa hän käy, ja pistäisin pojan itse sanomaan kauppiaalle/kassalle/tms., että hänelle ei saa myydä karkkia, koska hän varastaa rahaa perheenjäseniltään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Noo auttasko jos ette pitäis käteistä ollenkaan laukuissa/taskuissa? Jos sitä välttämättä tarvitaan, niin oisko joku lukollinen lipas hyvä. Tosin, nuokinhan on vaan sellasia väliaikasratkasuja, se lapsihan pitäs saada tajuamaan, ettei noin tehdä. Tuo aresti ei varmaan oo tarpeeksi kova sanktion, jos kerran jatkaa sitä varastelua arestin päätteeksi.

meillä ei yleensä olekaan käteistä kotona ,siis ihan vaan yleisesti ,käytetään kortteja. mutta nyt oli siskolta jäänyt rahat pöydälle.. huoh. toi on hyvä ehdotus mutta ei se taida ongelmaa ratkaista muuta kuin niin ettei pääse käsiksi rahaan, himo varastaa taitaa silti olla ennallaan.

Otat sosiaalihuoltoon yhteyttä ja käytte poliisiasemalla jossa poliisi saa puhutella poikaa varastelemisesta. Pian ei teidän taskut riitä ja sitten on oikeasti piru merrassa...

Otat sosiaalihuoltoon yhteyttä ja käytte poliisiasemalla jossa poliisi saa puhutella poikaa varastelemisesta. Pian ei teidän taskut riitä ja sitten on oikeasti piru merrassa...

ihan tosissani olen kyllä tätäkin vaihtoehtoa jo miettinyt! meillä on kolme muutakin (vanhempaa ) lasta eikä heidän kanssa ole koskaan ollut moista ongelmaa, ei koskaan!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

ihan tosissani olen kyllä tätäkin vaihtoehtoa jo miettinyt! meillä on kolme muutakin (vanhempaa ) lasta eikä heidän kanssa ole koskaan ollut moista ongelmaa, ei koskaan!

Kannattaa kyllä kunnolla puuttua jo näin varhain ettei tule isompana sitten suurempaa ongelmaa.

No hyvä. Minusta kannattaa tarttua ongelmaa nyt, koska kun poika eka kerran jää kiinni muualla kuin kotona, niin silloin sosiaalitoimi ottaa yhteyttä. Parempi, että heilläkin asia tiedossa ja voivat järkätä varmasti poliisin kanssa jutustelua ja psykologin kanssa myös.
Kannattaa kunnolla tarttua nyt, ettei ongelma pääse pahenemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:

Kannattaa kyllä kunnolla puuttua jo näin varhain ettei tule isompana sitten suurempaa ongelmaa.

pitäisikö ottaa vaikkapa perheneuvolaan yhteyttä? jos sitä kautta pääsisi setvimään? poliisi tuntuu aika jyrkältä?

Niin ja voithan sä tutkia sen poikas taskut säännöllisin väliajoin, ettei sieltä löydy rahaa. Mutta tuo perheneuvola vois olla ihan hyvä paikka alottaa, sieltäkin osaavat sitten antaa lisää vinkkejä.

Varasteleva lapsi saadaan kuriin niin, että hänet laitetaan itse selvittämään asia ja pyytämään anteeksi. Jos on varastanut rahaa ja ostanut karkkia, niin vie omista rahoistaan rahat takaisin ja pyytää anteeksi. Jos ei ole omaa rahaa, niin työllä hankkikoon. Oppii samalla, ettei raha kasva puussa.

Jos lapsi varastaa kaupasta, niin vanhempi vie lapsen kauppaan viemään varastetut tavarat takaisin. Jos niitä ei enää voi palauttaa, niin vie korvaukseksi maksun omista rahoistaan. Jos ei ole omaa rahaa, niin työllä jne...

Toimii!

Tämän jälkeen on selvitettävä miksi lapsi varastelee. Onko yksinäinen, kerjääkö sillä huomiota, osoittaako pakkomielteisyyden merkkejä, vai mitä? Kun syy selviää, on vanhempien tehtävä korjata asia. Kukaan ei synny varkaaksi, joten jokin toiminnan laukaisee.

Sekä kaupat että viranomaiset ovat omien kokemusteni mukaan olleet aina myötämielisiä, kun lapsestaan vastuussa oleva vanhempi ottaa itseään (!) niskasta kiinni ja selvittää asian. Aika monessa tilanteessa olen tukihenkilönä ollut, eikä milloinkaan ole asioita selvitettäessä syytetty vanhempaa. Toinen juttu onkin sitten, jos ei tee mitään muuta kuin itkee keskustelupalstoilla, joten tuumasta toimeen vaan!

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:

pitäisikö ottaa vaikkapa perheneuvolaan yhteyttä? jos sitä kautta pääsisi setvimään? poliisi tuntuu aika jyrkältä?

Mun mielestä tuo pojan toiminta kuulostaa järkyttävältä ja erittäin hälyttävältä ja kyllä, menisin ehdottomasti poliisin puheille ennenkuin pahenee. Poika tuntuu oppinee hyvän konstin saada rahaa, eikä mikään estä hankkimasta jatkossa rahaa näin muittenkin taskuista ja kaupasta tavaraa jne.
Meillä oli koulussa yksi tyttö, joka varasteli taskuista ja jäi kiinni siitä useamman kerran. Elämä meni mielenkiintoiseen suuntaan jo alakoulussa.
Tällä hetkellä hän on huumekoukussa ja kaksi lasta huostaanotettu...

Alkuperäinen kirjoittaja Matriarkka:
Varasteleva lapsi saadaan kuriin niin, että hänet laitetaan itse selvittämään asia ja pyytämään anteeksi. Jos on varastanut rahaa ja ostanut karkkia, niin vie omista rahoistaan rahat takaisin ja pyytää anteeksi. Jos ei ole omaa rahaa, niin työllä hankkikoon. Oppii samalla, ettei raha kasva puussa.

Jos lapsi varastaa kaupasta, niin vanhempi vie lapsen kauppaan viemään varastetut tavarat takaisin. Jos niitä ei enää voi palauttaa, niin vie korvaukseksi maksun omista rahoistaan. Jos ei ole omaa rahaa, niin työllä jne...

Toimii!

Tämän jälkeen on selvitettävä miksi lapsi varastelee. Onko yksinäinen, kerjääkö sillä huomiota, osoittaako pakkomielteisyyden merkkejä, vai mitä? Kun syy selviää, on vanhempien tehtävä korjata asia. Kukaan ei synny varkaaksi, joten jokin toiminnan laukaisee.

Sekä kaupat että viranomaiset ovat omien kokemusteni mukaan olleet aina myötämielisiä, kun lapsestaan vastuussa oleva vanhempi ottaa itseään (!) niskasta kiinni ja selvittää asian. Aika monessa tilanteessa olen tukihenkilönä ollut, eikä milloinkaan ole asioita selvitettäessä syytetty vanhempaa. Toinen juttu onkin sitten, jos ei tee mitään muuta kuin itkee keskustelupalstoilla, joten tuumasta toimeen vaan!

kaupasta ei ole varastanut vaan kotoa jonka jälkeen ostaa karkkia. itse alan olla jo sitä mieltä että lapsella on pakkomielle ja addiktismi makeaan. nytkin istui ripulilla vaikka kuinka kauan kunnes sitten selvisi että oli syönyt jos mitäkin ostamaansa tänään.

kaupasta ei ole varastanut vaan kotoa jonka jälkeen ostaa karkkia. itse alan olla jo sitä mieltä että lapsella on pakkomielle ja addiktismi makeaan. nytkin istui ripulilla vaikka kuinka kauan kunnes sitten selvisi että oli syönyt jos mitäkin ostamaansa tänään.

Addiktion syytä voi olla vaikeampi selvittää, jollei kyse ole yksinäisyydestä tai huomion tarpeesta. Makeannälkä voi kieliä myös positiivisten kokemusten tai jopa rakkauden ja hellyyden puutteesta, joten kannattaa miettiä, miksi lapsi haluaa itselleen hyvän olon makealla. Syynä voi olla vaikkapa koulukiusaaminen, lohduttautuminen yksinäisyydessä (joutuuko olemaan pitkiä aikoja yksin kotona), jokin muu ahdistus- tai pelkotila, kuten naapurin vihainen koira, lapsen mieltä järkyttänyt tv-ohjelma tai jokin muu seikka, joka saa lapsen kokemaan ahdistusta.

Suosittelen joka tapauksessa selvittämään mahdollisimman nopeasti asian, sillä mitä pitempään tilanne jatkuu, sitä vaikeammaksi ja monimutkaisemmaksi se voi mennä.

Yhteistyössä