Mitä te teette lasten kanssa iltaisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Välillä aina tulee aloituksia, että en ehdi tekemään lapsen kanssa mitään kun töistä pääsemme kotia. Kun ei ole aikaa. Miten niin ei ole aikaa?

Jos ajatellaan, että tekee normaali työpäivän ja hakee lapsen niin siihen menee aikaa vuorokaudesta n.9h.

*Jos lapsi nukkuu yöunilla n.10h.
*Niin jäähän siinä vielä 5h. Siitä ajasta ruuan tekemiseen ja syömiseen jos menisi vaikka 3h.
*Niin onhan aikaa vielä 2h.

Jokaisella vanhemmalla on mun mielestä velvollisuus olla lapsensa kanssa. Ja tämä 2h kannattaa käyttää järkevästi olemalla läsnä ja tekemällä asioita lapsen kanssa.

Mutta iskeekö laiskuus? Vai eikö riitä rakkaus? Miksi ette ole lastenne kanssa? Miksi valitatte?

Miksi minä ehdin ja jaksan työpäivän jälkeen harrastaa koiran kanssa +olla läsnä lapselle ja tehdä hänen kanssaan asioita. Enkä tosiaan ole mikään superihminen...

Kun on 3vuorotyössä niin aikaa jää tosi paljon lapsille. Nytkin saan olla lasten kanssa klo7-12.30 eli 5,5 tuntia ennenku lähden töihin. Illalla ehtii sitte vielä olla tunnin ennen nukkumaanmenoa. Yövuoropäivinä saan olla koko päivän enne yövuoroa ja seuraavana päivänä klo12-21 eli käytännös melkein koko päivän. Mukavaa. Aamuvuoron jälkeenkin aikaa jäi useampi tunti.

Kun tein säännöllistä päivätyötä niin tuntui ettei ehdi tehdä lasten kans juurikaan mitään.

Aina jotain ehtii, jollei muuten ni tehään yhessä kotihommia. Leikitään, pelataan, katotaan joku elokuva jos sattuu kaikilla olemaan löhöfiilis, käyään uimassa....Mun työvuorot tosin määrää olenko edes kotona illalla/iltapäivästä.

ulkoillaan, leikitään, kotitöitä, autoremppaa, ajellaan offia, moottorikelkkailaan, saunotaan, luetaan, pelataan, leivotaan, kokkailaan, ollaan kavereiden kanssa tai ollaan vain keskenämme.
ihan normaalisti elellään tilanteen mukaan ei pakko suoriteta

esimurkuilla tietty omia menojaankin, mutta tehään ihan normijuttuja, tyttären kans aloitettiin varaston siivoominen, saa höpötellä naisten juttuja samalla ku mies on poikien kans.. katellaan elokuvia, leivotaan, ja meil koko perhe käy keilaamas.. nojoo ei vauva sentään mut mukana kulkee..

Niin, mitä tuohon pitäisi sanoa? Sinusta 2h illalla omien lasten kanssa on paljon. Minusta se on aika saakelin vähän.

Se on saakelin vähän. Mulla aikaa on olla enemmänkin lapsen kanssa iltaisin ja viikonloppuisin on koko päivä. Mutta yritin kelata näin yleensä vanhempien aikataulua. Kun ihmettelen, että miksi ei olisi ollenkaan aikaa?? En tosiaan puhunut itsestäni. Miten siis voi olla, että joku ajattelee vain itseään, eikä ehdi lapsen kanssa olemaan hetkekään?

tiedätkö että aina ei jaksa?

Mutta kyllä me luetaan.leikitään,pelataan yms. ei välttämättä joka päivä, mutta lapsella on sisarus joka kanssa leikkiä

Meillä mennään päiväkodille klo 6.30 ja itse tulen kotiin n. 16.30 ja lapsi menee nukkumaan klo 20.00, eli ei meillä kyllä jää sitä 5 tuntia, josta ap kirjoitti, mutta silti kyllä ehditään leikkimään ja lukemaan ja pelaamaan, vaikka aikaa onkin iltaisin aivan liian vähän.

1,5 veen kanssa tullaan klo 16:30 kotiin. Klo 17:30 - 18:15 lapsen aika menee ruokailussa ja rinnalla. Klo 19:30 alkaa iltapuuro ja perään kaikki muut iltatoimet ja nukkumaanmeno. Lapselle jää siis vapaata aikaa iltaisin klo 18:15 - 19:30, eli 1h 15min. Sen ajan yleensä toinen vanhemmista on lapsen kanssa, ja nuo syömiset ja muut on tietysti koko ajan vanhemman kanssa.

Lähes joka päivä on jommallakummalla lapsella joku harrastus, joten siihen, läksyihin ja soittoläksyihin se aika suunnilleen menee. Monesti illassa on vain 1h aikaa, ja siinä pitäisi ehtiä vielä syödäkin. Toki läksyt ja soitot tehdään yhdessä, onhan sekin yhdessäoloa. Muuten esim. pelaillaan, käydään ulkona, luetaan yms.

Ihmettelen monesti vanhempia. Lapset ovat hoidossa esim. 7-16.30. Sitten mennään kotiin ja lapset jäävät töllön eteen ja syödään. Lapset ajoissa sänkyyn eli 19.30 ollaan jo sängyssä ja klo 20 nukkumassa (kun eihän niitä päiväunia saa nukkua). Yhteensä jää 3 tuntia, jotka vietetään Pikku Kakkosen, syömisen ja iltatoimien parissa. Viikonloput sitten riennetään sukuloimassa tai huvisirkuksissa, kun pelkkä yhdessäolo perheen kanssa riittäisi. Tässä tapauksessakin "oikea" yhteinen aika... Mitä se on? Matka päivähoitoon ja takaisin...

[QUOTE="vieras";28217404]Lähes joka päivä on jommallakummalla lapsella joku harrastus, joten siihen, läksyihin ja soittoläksyihin se aika suunnilleen menee. Monesti illassa on vain 1h aikaa, ja siinä pitäisi ehtiä vielä syödäkin. Toki läksyt ja soitot tehdään yhdessä, onhan sekin yhdessäoloa. Muuten esim. pelaillaan, käydään ulkona, luetaan yms.[/QUOTE]

Mitä elämää se tuollainen on?

Kun tullaan tarhasta tehdään ruoka, sitten lapset katsoo lasten ohjelmia tai ovat ulkona jos on kaverit naapurista ulkona. Saatetaan käydä kaupassa, tai ulkoilla muuten, pelata jotain peliä tms. Aika paljon lapset jo itsekin keskenään touhuavat jotain . Ei nyt mitään erikoista ohjelmaa ja väkisin tekemistä. Molemmilla on yksi harrastus viikolla ja sitten samaan aikaan viikonloppuna toinen. Minulla on omat harrastukset joissa käyn. Ja koira lenkitettävänä. Mielestäni ihan tarpeeksi lapset saavat meidän aikuisten kanssa aikaa, jos esim.vertaan siihen mitä itse olen aikoinani saanut omilta vanhemmiltani. He eivät tehneet kanssani koskaan yhtään mitään.

Illat on pyhitetty lapsille kummankin toimesta. Usein kyllä varsinaiseen leikkimiseen jää vähän aikaa ruuanlaiton, järjestelemisen ja siivoamisen lisäksi. Kaksi lasta, ensimmäinen herää noin klo 5. Nuokutaan, syödään aamupala, siivotaan. Toinen lapsista herää noin klo 7. Aamutoimet ja tarhaan.
Illallla lapset tarhasta, ruuan lämmitys, syönti, siivous. Pientä leikitystä,ensimmäinen nukkumaan noin klo 19. Seuraavan päivän illallisen valmistus ja sitten vanhempi lapsista nukkumaan noin klo 20.30.
Sitten ns. "Omaa aika", jos jaksan voin lukea yhden luvun kirjasta. Usein en jaksa, vaan samaa kirjaa saatan lukea viikkotolkulla ilman edistymistä kun nukkuakin pitää. Mies tuijottelee vähän televisiota, sitten nukkumaan.

Olen kotona klo 17.30-18. Teen ruoan, jossa kestää vaihtelevasti, pahimmillaan 18.45 ollaan syömässä, usein toki aiemmin. Muksu menee sänkyyn klo 20.30.

Eipä näihin iltoihin jää yhtään mitään aikaa, pitää kaupassakin joskus käydä ja kotihommia hoitaa, ja kertakaikkiaan olen työpäivän jälkeen aivan poikki. Lapsi useimmiten katsoo telkkaria/dvd:tä. Illalla luetaan iltasatu ja that's it.

Hyi että tällä palstalla jaksetaan syyllistää ja paheksua toisia! Mitä se teidän kankkua kutittaa, mitä toiset ihmiset tekee lastensa kanssa ja kuinka monta tuntia?!

Me tullaan arkisin kotiin n. klo 15.30, lapset menee nukkumaan n. klo 20.30. Kyllä siinä todellakin ehtii tehdä muutakin kuin syödä ja katsoa pikkukakkosen. Aamuisinkin ehditään olla kotona 1-2h ennenkuin tarvitsee päikkyyn lähteä.

Tänään olin kotona klo 16.10

Ekaksi huutelin kaikki lapset huoneistaan / touhuistaan sohvalle, kyselin kuulumiset ja kerroin mitä ruokaa aion tehdä. Siihen meni n. vartti.
Sitten työnsin broilerin koivet uuniin ja lähdin käyttämään koirat lenkillä, tähän meni 45min. Kun tulin kotiin, laitoin pyykit koneeseen ja riisin kiehumaan. Lapset tekivät sillä välin salaatin.
Klo 18 istuimme koko perheellä syömään (mies tuli klo 17.30) ja siinä rupateltiin tulevasta viikonlopusta, lasten kokeista, koulusta ym. Noustiin pöydästä n. klo 18.35, jonka jälkeen mies lähti viemään 2 lapsista harrastukseen ja samalla kävi itse salilla. Sillä välin minä pelasin kahden nuoremman kanssa yhden lautapelin ja sitten "passitin" heidät omaan huoneeseen leikkimään. Laittelin pyykit, siivosin kanien huoneen ja sitten tuliki harrastajat kotiin.

Klo 20 istahdin koneelle katsomaan s.posteja, muut katsoivat telkkaria ja toinen koululainen luki kokeisiin.

Klo 20.45 oli iltapala ja juuri äsken kävin peittelemässä kaikki lapset sänkyihin.

Lapset 13v, 11v ja 2x 5v

no jos on se kaksi tuntia käyttää, niin yksi tunti varmaan menee nukkumaan pakottamiseen ja ylös repimiseen, ja se toinen tunti vaatteitten vekslaamiseen, pesemisiin, kiukutteluihin ja yhteen iltasatuun...

Joku varmaan saa lapsensa ylös ja alas paremmassa tahdissa, mutta joku toinen kuluttaa ne molemmat tunnit siihen.

Ruhtinaallista, sano.

Mä tapaan nakata kellokortin hiiteen kotiin tullessani....

En mä laske kellosta katsoen ja aikatauluta kotona oloa, saati että pyhittäisin jotenkin erikseen jonkun laskennallisen 2 tuntia vain ja ainoastaan lapsille.
Mukanahan nuo kulkee- siinä kaiken kotonaolemisen ohessa.
Ei se, että keitän ruokaa tai hoidan koiraa, ole lapsilta mitenkään pois, niitä kun voi tehdä yhdessä, läsnähän olen silloinkin.

Viimeksi muokattu:
Lapset herää niin aikaisin, että joudun kaikki aamuhommat tekemään heidän valveillaoloaikanaan, menee yli tunti. Toki tuona-aikana syömme aamiaisen yhdessä.

Vastaavasti kotiintultua laitetaan ruoka ja syödään. Ei siinä sitten kauaa aikaa jää, kun on aloitettava iltarutiinit, ettei mene kenelläkään väsykiukutteluksi. Ei siinä kyllä kummoisia askarrella tms. "ylimääräistä" kun sitten pitäisi ehtiä ne siivoomaankin, viikonlopouna sitten.

Yhteistyössä