Mitä te teette lapsien kanssa ulkona näin talvella ja miten viihdytte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en tykkää ulkoilusta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en tykkää ulkoilusta

Vieras
Minä en ulos mene talvella jollei ole pakko. Lapsien kanssa tulee loppujen lopuksi todella vähän ulkoiltua, jos tuossa pihalla ollaan niin max. 15-30 minuuttia ja sitten sisälle. Usein ulkoilut jää tuohon ja on päiviä kun ei varsinaisesti edes ulkoilla, mennään autolla paikasta toiseen, että sen verran happihyppelyä.
Lapset usein tosin ulkoilevat mun vanhemmille, kun itse siellä teen töitä, niin lapset on siinä ulkona samalla, näen ikkunasta mitä tekevät. Mutta eivät nuo silloinkaan kauhean kauaa siellä viihdy reilu puoli tuntia yleensä. Tänäänkin isompi oli vähän aikaa ulkona ja sitten halusi sisälle kylpyyn ja lämpimään :)

Toisaalta minulla on hieman huono omatunto, että me ulkoillaan niin vähän, mutta minua vaan ei saa viihtymään tuolla pihalla juuri laisinkaan, siellä tulee vaan kylmä ja vihaan kylmyyttä. Kesäisin ulkoillaan huomattavasti enemmän.

Kohta lapset menevät päiväkotiin, että siellä sitten pääsevät enempi ulkoilemaan.

No me kolataan lunta porukalla, käydään mäenlaskussa, hiihdetään/luistellaan (lähellä luistinrata), sitten leikitään piilosta, kaivetaan majoja lumikasoihin... ihan kaikenlaista kivaa =)
Tai sitten laitan lapset kelkkaan/potkuriin ja käydään kävelyllä. =)

Kyllä sitä keksii, mutta asennettasi täytyy muuttaa: Ulkona on mukavaa (jos niin itse päättää) :D

Eniten meillä ulkoillaan lumitöiden merkeissä. Jollei lunta ole satanut, on siinä pihalla monesti jotain muuta hifisteltävää. Jollei lunta ole tullu, eikä nurkkia jaksa nysvätä, lähdetään monesti pikkulenkille. Rattiska mukaan, mie vedän sitä ja lapset istuu vuorotellen ja välillä yhdessäkin kyydissä. Muutenvain tallustellaan menemään ja katellaan autoja ja koiranpissoja :D

Mitä milloinkin :). Lasketaan mäkeä pulkalla tai liukureilla...on muuten ihan jumalattoman hauskaa päästellä liukurilla menemään rinnettä alas koivet taivasta kohti sojottaen ja lumi kasvoille pöllyten :D...kokeile ihmeessä! Ja mäkien kapuaminen ylös käy todella hyvästä treenistä!

Hiihdetään, suojasäällä takuuvarmasti teemme lumiukkoja ja -hevosia. Aina kun siltä tuntuu - lumienkeleitä. Pelataan ulkona sählyä, käydään potkukelkoilla rivakalla lenkillä...keinoja ja tapoja on vaikka kuinka! Talvi on aivan ihana vuodenaika yhdessäpeuhaamiseen ja energialatauksen saamiseen :)!

Meidän lapset hiihtää, laskee mäkeä, luistelee, käydään paljon kävelyllä (täällä on mukavasti luontoa lähellä), tehdään lumitöitä jne. Nyt vielä minun roolini on juosta ipanoiden välillä nostamassa jokaista vuorollaan pystyyn kun kaatuilevat suksilla yms, mutta eiköhän parin vuoden päästä jo äitikin saa hiihtää :)
Ulkona viihtyy, kun pukeutuu sään mukaisesti ja touhuaa itsekin, eikä vaan seisoskele.

Touhutaan pihalla, lenkkeillään, luistellaan, hiihdetään, lasketaan mäkeä, tehdään lumitöitä
sit jos ei oo pakkasta niin touhutaan pihalla, lenkkeillään, leikitään vaikka hippaa, kesällä lisäksi pyöräillään, uidaan yms

Talvellahan ulkoilu on ihan parasta!
Me pyöritään tuossa pihalla. Tehdään lumitöitä, ja kasataan lumesta erilaisia kasoja ja linnoituksia. Viime talvena, kun olin vielä kotiäitinä, meillä oli superhieno lumikasalinnoitus pihalla. Joka päivä kehiteltiin siihen jotain uusia toimintoja (kioski, luolia, liukumäkiä, muureja yms). Sitten tehtiin pihalle lumilabyrintti, jossa oli kotipesiä. Leikittiin labyrintissa hippaa ja erilaisia linnoitus- ja kotileikkejä.

Mulla voi kyllä vaikuttaa tuohon ulkona viihtymättömyyteen sekin, että teen töitä pitkälti ulkona kesät ja talvet, että töissä saan jo yliannostuksen ja kun kotiin pääsen, niin mä en edes halua mennä ulos.
Noi lapsetkin on varsin rauhallisia tuolla ulkona, eivät möyri lumessa, isompi ei tykkää yhtään, jos naamalle tulee yhtään lunta, eikä oikein tuo nuorempikaan, joka on vielä sen verran pieni, että pääosin seisoa tapittaa paikallaan.

Lapsi on 1v9kk.

Pulkkaillaan, lasketaan mäkeä, tehdään lumilinnoja, lumiukkoja tms. Lapioidaan ja kolataan lunta. Kiikutaan, lasketaan liukumäkeä, etsitään aarteita jne. Ulkoillaan yleensä tuossa viereisessä leikkipuistossa kaverini ja hänen lapsiensa kanssa.

Yleensä ulkoillaan aamupäivällä 1-1,5h ja illalla vielä noin 1h, vaihtelee toki eri syistä johtuen. Ihan hyvin viihdytään. :)

Mekin tehdään lumitöitä ja kaivellaan lunta pihalla, yritetään laskea mäkeä tms. Ongelma vaan on kun tuo lapsi ei ole oikein mistään ulkona tehtävästä kiinnostunut... Ei uskalla laskea mäkeä, jos on liian hurja vauhti niin alkaa itkeä. Yleensä huutaa kun yritän tehdä lumitöitä, ei halua itse osallistua eikä osaa tehdä mitään yksinään sitä aikaa. Jonkun aikaa se tykkää istuksia lumipenkassa jos teen siihen hänelle lumesta "tuolin"... :) Ei viihdy pulkassa, rattikelkassa saattaa joskus vähän aikaa istua, mutta ihan vaan siitä ilosta että niitä jarruja on kiva painaa, joten varsinaisesti eteenpäin ei oikein päästä... Jossain vaiheessa alkaa valittaa että mennään sisälle, kylmää, ja kun kysyn että mistä kohdasta niin vastaa että naamasta. No minkäs sille sitten teet... Itse siis tykkäisin olla ulkona talvellakin kun vaan saisi vielä lapsenkin innostumaan!

Kesällä kyllä tykkäsi olla ulkona niin että en olisi sisälle saanut! :)

Enpä oikeastaan mitään. Kyl ne lapset siinä touhuaa lumipenkassa ihan ilman minuakin. Itse teen yleensä omia hommiani pihassa. Joskus rakennellaan yhdessä lumilinnaa tai hiihdetään.

Tykkään itse tosi paljon laskea pulkalla. Haluan ehdottomasti laskea myös itse.
Aika paljon lapset ulkoilevat tosin ilman minua, mutta kun aikaa on mennään pulkkamäkeen.
Ja viikonloppuna varmaan luistelemaan / hiihtämään.

Mä oon ihan toivoton vilukissa ja sisäihminen :(.

Me lapioidaan lunta yhdessä ja sellaista. Lapset saavat kyllä olla omin päin takapihalla, missä tekevät lumilinnojaan ym. naapurin lasten kanssa usein.

Arki-iltoina en ulkoile juurikaan heidän kanssa, mutta viikonloppuna tietenkin vähän.

Munkin mielestä lumisena talvena on eniten ja kivointa tekemistä.

Meillä on luisteltu, laskettu mäkeä, hiihdetty, lasketeltu suksilla, pulkkailtu teitä pitkin, vuoren valloittajaa leikitty, lumienkeleitä tehty, rakennettu kaikkea lumesta, tehty labyrintti lumesta ja sitä pitkin hippaa jne.

Lapset ovat 4 v ja 2 v 2 kk, ja sitä lajia, että ainakin isompi on vietävä ulos ellei pakkanen ylitä 25 astetta.

Pulkkailemme, laskemme mäkeä, hiihdämme, lapset konttaavat lumessa ja leikkivät lumirontteja ja -tiikereitä. Keräämme lumikimpaleita ja leikimme, että ne ovat simpukoita ja että pelastemme ne. Lapioimme lunta. Kylvetämme vitilumessa pehmoleluja ja milloin mitäkin maton ja huovan lievettä. Puhdistamme auton lumesta, kolaamme pihaan ja lapset ovat kolakyydissä. Uppuroimme lumessa.

Suojasäällä värkkäämme linnoja ja lumiukkoja. Joskus teemme nuotion pihalle ja kärvennämme makkarata lapsille.

Isot veljet pelaavat pienten kanssa sählyä, jalkapalloa ja itse keksimiiän heitän-tikun-hangelle-ja-pikkukoira-hakee-sen leikkejä.

Lapset lähtevät aina innoissaan ulos ja viettävät siellä tunnin, kaksi kerrallaan. Pienempi voi tulla pois hetkeä ennen isompaa, yleensä siitä syystä, että häntä alkaa pissattaa ja on päästävä potalle.

Minäkään en ole mikään ulkoilmaihminen, en varsinkaan talvella! Ennen lapsen syntymää en omistanut edes toppavaatteita... Mutta nyt on ollut vaan pakko totutella, koska haluan ehdottomasti opettaa lapsen ulkoiluun...
Kunnon vaatteet ensinnäkin itselle, että ei palele tai tule heti hiki kun jotain ulkona tekee.
Me käydään pulkkamäessä, pulkka/stiga lenkillä, leikkipuistossa (sielläkin on paljon tekemistä myös talvella...), tehdään lumitöitä, luistellaan tai hiihdetään. Siis tämä kaikki päivähoidon ulkoilun lisäksi.
Mutta viikonloppuna kun mies on kotona, minä vieläkin "fiilistelen" vanhoja, tuuppaan miehet ulos leikkimään ja kaivaudun itse peittoihin lukemaan tai päikkäreille :)

Meidänkin pitäis ulkoilla enemmän.. Lapset 2,5v ja 9kk ja hankalaa on rytmien sovittaminen yhteen varsinkin aamulla. Sitten illemmalla pakkanen kiristyy ja pienempää ei voi pitää niin paljoa ulkona. Isä on joka toinen viikko iltavuorossa, niin en pääse isommankaan kanssa illallakaan aina ulos jos kova pakkanen.

Harmittaa jotenkin.. viimeks isomman kanssa leikittiin lumessa karhuja ja tehtiin pesä ja vaellusreitti.. Naapuri vähän katteli kun karjuttiin lumessa heh.. ois tullu mukaan.

No me kolataan lunta porukalla, käydään mäenlaskussa, hiihdetään/luistellaan (lähellä luistinrata), sitten leikitään piilosta, kaivetaan majoja lumikasoihin... ihan kaikenlaista kivaa =)
Tai sitten laitan lapset kelkkaan/potkuriin ja käydään kävelyllä. =)

Kyllä sitä keksii, mutta asennettasi täytyy muuttaa: Ulkona on mukavaa (jos niin itse päättää) :D

Just näin meilläkin!

Mekin tehdään lumitöitä ja kaivellaan lunta pihalla, yritetään laskea mäkeä tms. Ongelma vaan on kun tuo lapsi ei ole oikein mistään ulkona tehtävästä kiinnostunut... Ei uskalla laskea mäkeä, jos on liian hurja vauhti niin alkaa itkeä. Yleensä huutaa kun yritän tehdä lumitöitä, ei halua itse osallistua eikä osaa tehdä mitään yksinään sitä aikaa. Jonkun aikaa se tykkää istuksia lumipenkassa jos teen siihen hänelle lumesta "tuolin"... :) Ei viihdy pulkassa, rattikelkassa saattaa joskus vähän aikaa istua, mutta ihan vaan siitä ilosta että niitä jarruja on kiva painaa, joten varsinaisesti eteenpäin ei oikein päästä... Jossain vaiheessa alkaa valittaa että mennään sisälle, kylmää, ja kun kysyn että mistä kohdasta niin vastaa että naamasta. No minkäs sille sitten teet... Itse siis tykkäisin olla ulkona talvellakin kun vaan saisi vielä lapsenkin innostumaan!

Kesällä kyllä tykkäsi olla ulkona niin että en olisi sisälle saanut! :)

Meillä on tytöllä ihan sama vaihe ja se tuppaa joskus ärsyttämään :D Tykkää olla ulkona, mutta pelkää olla pulkan kyydissä jos pian kaatuu, ei uskalla hyppiä lumipenkkoihin, oli lumikolankin kyydissä, mutta sekin päättyi siihen ettei enää halua siihenkään. Ja MYÖS! Valittaa että on kylmä, kysyn että mistä niin sanoo että posket on kylmät :D Sisällä sitten kauhistelee "kato ihan punaset posket", vaikka olen kyllä sanonut että ei se haittaa se on vain hyvä asia :D
Minkä ikänen teidän lapsi on? Mä olen ajatellut, että ainoastaan meidän tyttö on arka kaikessa, vaikkei ennen kyllä ollut...

Arkisin ei ulkoilla, kun on muut kiireet. Lapsi ulkoilee päiväkodissa. Viikonloppuisin käydään kävelyllä kera pulkan ja rattiksen, kolataan lunta. Tarkoitus olisi ehtiä jossain välissä myös hiihtämään ja uusia luistimia testaamaan.

Yhteistyössä