Mitä te hyvin nuorena lapsen saaneet teitte ennen lapsiperheen elämää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mietin vaan, että kokemuksia ei varmaan kauheasti ole? Tarkoitan matkustelua, yksinasumista, suhteita, villiä opiskelijaelämää..kaikkea mitä nyt yleensä tehdään. Ja en tarkoita, että nämä kaikki olisi pitänyt kokea, mutta kyllähän elämä muuttuu ja rajoittuu lapsen saannin jälkeen. Oletteko koskaan katuneet valintaanne?

Olen muuttanut miehen kanssa yhteen lapsuudenkodista. Viisi vuotta ehdittiin bilettää, reissailla kotimaassa ja vähän ulkomailla, opiskella ja tehdä töitä. Nyt on ihan kivaa olla perhe ja elää sen mukanaan tuomaa elämää.

No mä olin 19v kun esikoinen syntyi, että en tiedä olinko nyt tällainen hyvin nuori, mutta vastaan kuitenkin. Ainut noista mainitsemistasi mikä on jäänyt multa väliin, on tuo yksinään asuminen.
Mä olen katsokaas ollut kerkeeväinen aikanaan, olen kyllä mennyt.

Mutta ei mua tuo yksinasuminen nyt kyllä mitenkään sapeta, päinvastoin.

No mä olin 18v ku sain esikon, en nyt sit tiiä olinko hyvin nuori silloin.. Mä ehdin aikani viettää aika railakastakin elämää, mut perhe-elämä vei voiton. Vanhat kaverit aika pitkälti jäi pois mun elämästä, eivät vieläkään ole perheellisiä. Mulla ei ole oikeestaan ollut tarvetta kokea noita nuorten juttuja, nykyään opiskelen oppisopimuksella ja käyn töissä. Kotiäitinä olin sitä ennen melkein 6vuotta. Yksin en oo ikinä asunut, nyt kyllä oon yh, joten ainoana aikuisena vastaan asioista.
Molemmat lapseni ovat olleet toivottuja, vaikka kun aloin odottaa esikkoa,, olin 17. Ikinä en ole valintaani katunut.

Minä olin melkein 23 kun sain ensimmäisen lapsen. Olin asunut reippaat 5v. mieheni kanssa ja ollut naimisissakin jo reippaat 4v. Ei olla matkusteltu, ei biletetty, ei ollu kummallakaan suhteita eikä villiä opiskelijaelämää. Ja mitään niistä en kaipaa! Nykyisessa kotikaupungissa ollaan asuttu kohta 9v. ja kertaakaan en ole käynyt missään baareissa saati yöelämässä noin muuten. Eikä mieskään sen puoleen:) Nyt ikää liki 27v.

Minä muutin vajaa 16-vuotiaana yksin asumaan. Raskaaksi tulin kun olin 18-vuotias. Tuollon 16-vuotiaana tuli kyllä sekoiltua ja hölmöiltyä ihan tarpeeksi, kunnes tapasin mieheni jonka kanssa muutin asumaan 17-vuotiaana. Mitään en todellakaan oo katunu, enkä tunne että oisin jostain jääny paitsi.

En tiedä kuulunko tarkoittamiisi nuoriin äiteihin. Sain esikoisen juuri 20 v täytettyäni, eli raskaana olin 19 v.

Mitä on kokemus, tai elämänkokemus?

Menetin äitini teini-iässä. Siihen loppui minun nuoruus, huolettomuus. Sitä ennen, pienen ajan, ehkä vuoden, ns. biletin. Se oli sitä alaikäisten kakaroiden "kartsalla" ryyppäämistä ja heilumista.
Muutaman kerran jaksoin käydä vielä äidin kuoleman jälkeen heilumassa, ulos päin halusin näyttää että kaikki jatkuu kuten ennenkin.

Mutta sitten aloin seurustella.

Muutin kotoa kun täytin 18 v. Yksin en ennättänyt asua kuin pienen hetken, koska seurustelin koko ajan.

Poikakaverin kanssa oli jotain kaveriporukkaa ja heilumista ja ryyppyiltoja ja yksissä rockfestareillakin kävin, mutten oikein osannut irrotella. En jaksanut enää ryypätä, tai bilettää, se oli eletty jo.

Matkustelua ei ollut, kun ei ollut rahaa, jotain pientä kotimaan matkaa tehtiin poikakaverin kanssa.

Vauvan syntymän jälkeen tehtiin edelleen jotain pientä matkaa kotimaassa ja lähialuella, ei vauva semmosta menoa hidastanut. Kavereitakin tavattiin aika tiheään.

Toisen lapsen syntymän jälkeen totesin, ettei yhteiselosta tule mitään, erottiin. Eron syistä ei tässä sen kummemmin.

Eron jälkeen ja etenkin sitten, kun aloitin opiskelut, ja oli aika raskasta yksin huoltaa kaksi lasta ilman ns. turvaverkkoa ja opiskella siihen päälle, silloin välillä kadutti. Että olisihan sitä voinut miettiä vähän pidemmälle asioita. Että olisiko sittenkin pitänyt se abortti tehdä kun sitä ensimmäisen kohdalla pohdin. Että olisihan se elämä voinut helpomminkin mennä...

OLisin laittanut lapset isällensä ainakin väliaikaisesti asumaan, mutta kun ei siitä vastuuseen ollut. Ja tiesin, että minut olisi haukuttu koko sen suvun ja sen kylän voimin epäkelvoksi äidiksi, joka hylkää lapsensa. Siksi sinnittelin.

En suosittele kellekään että lapset nuorena, vaikka nuoret äidit itse sanoo että jaksaa paremmin fyysisesti ja plaaplaa. Minä olen sitä mieltä että nuoruus pitää elää nuorena.. se on kuitenkin erilaista silloin.

Opiskeluaikana kesällä sain lapset mummolaan pitkäksi aikaa ja sinä aikana nautin huoletonta, vapautta. Sain huoran maineen ihan vaan siksi, että kävin iltaisin ravintoloissa ja juttelin miesten kanssa !! HALOO NAISET ! Olin kuitenkin vain vähän yli 20 wee ja vapaa nuori nainen !

Matkustella olen ennättänyt lasten teon jälkeen, nyt kun on rahaa ja työtä. Lasten kanssa tai ilman.

Ns. yksin olen asunut samalla kun olen elänyt lasten kanssa, ja sinä aikana kun lapset ovat olleet isällään tai mummolassa tai leireillä..

Nämä kaksi ovat nyt aikuisia ja täysi-ikäisiä ja MINÄ EN OLE MUMMO onneksi !! Minull aon TAAS pieniä lapsia helmoissani, eli ennätän kokea vanhemmuuden ns. uudelleen näin "vanhalla iällä", ja ainoa mitä omille isoille olen hokenut: ensin ammatti, kunnon parisuhde, ennenkuin lapsia aletaan väsäämään.

Tyttärellä on vaikeaa kun ympärillä saman ikäiset vääntää lapsia ja ihmettelee miksi hän ei vieläkään tee lapsia. Tai isän suku jonka mielestä lapset pitäisi kait tehdä kelle tahansa ja liian aikaisin, vaikkei koulutusta olisikaan..

On ollut kiva seurata omien nuorten nuorta elämää, miten huoletonta se on. Olen iloinen siitä. Vaikken pidäkään niistä biletyksistä yms., ainakin he elävät nuorena sen nuoruuden.

ensimmäisen sain 19 vuotiaana ja kyllä kerkesin "riekkua" ja tehdä asioita joita ei ehkä olisi kannattanut.. vaikka niinhän sanotaan että "mikä ei tapa,se vahvistaa".. ehkä elämättä jäi se itsenäistyminen yksin ja itsekseen oleminen kun miehen kanssa heti yhteen muutettiin kun hänet 17 vuotiaana tapasin..

19-vuotiaana minäkin sain esikoiseni. Asuttiin vuosi yhdessä mieheni kanssa ennen sitä. Olihan noita "miehiä" ennen tätä nykyistä.. vissiin vähän liikaakin. Reissailla en kerennyt, koska ei ole ollut rahaa. ja koska ei ollut rahaa niin ei oikein ollut hinkuakaan reissailla (edelleenkään). On tuo kielipääkin niin helvatan huono. Lukion kävin ja opiskeliabileitä harrastettiin :D

Olen ajatellut, että matkustelen jne. sitten kun lapset on isoja ja on oikeasti sitä rahaa käytettävssä. Nuoruusajan harrastuksiakin ajattelin jatkaa sitten "rahavuosina".

Olen ollut kerran espanjassa ja kerran israelissa ennen kuin sain lapsen 18 vuotiaana ja menin naimisiin saman ikäisenä. Aikaisempia suhteita ei ole ja hyvä niin
:x
Opiskelin lukion ja nyt opiskelen AMK:ssa masun kanssa, kotona 2 vuotias lapsi. Matkustettiin viikoksi etelään kahestaan miehen kanssa tänä kesänä ja kerran kuukaudeksi anoppilaan israeliin 2005 tammikuussa lapsen kanssa.

En ole koskaan juonut tai polttanut enkä sitä kadu enkä kaipaa. Osaan pitää hauskaa ilman niitä, enkä tosiaan halua sellaisia myrkkyjä itseeni. Villiä opiskelijaelämää en kaipaa, mulle riittää että käyn koulussa ja olen villi sitten kotona kaksivuotiaan kanssa :D En ole myöskään asunut yksin, mitä en ole kaivannutkaan. Olen sellainen ihminen että tykkään kun ympärillä on ihmisiä. Olen kitenkin tottunut olemaan myös omillani jos mies on matkalla tms. Eli ei ole itsenäistymisongelmia. Nyt syksyllä täytän 21 vuotta ja en näe asiaa sellaisena että lapset estäisi matkustelua, opiskelua jne. Juhlimista ja riekkumista en kapiaa enkä tulekaan kaipaamaan. Elämäntyylini on erilainen. Osaan pitää hauskaa, myös ilman lapsia, mutta myös ilman baareja ja juomista jne :D

Suomessa vaan sellanen juhliminen on joku MUST juttu suurimmalle osalle, ihan kuin ei voisi olla muitakin tapoja viettää elämäänsä.

Mä olin 19v, kun esikoinen syntyi. Ja toisaalta kaduttaa, kun niin nuorena lapset sain, lähinnä olisin halunnut opiskella ja matkustaa. Mutta toisaalta, mulla on nyt 29 vuotiaana, 7- ja 9-vuotiaat lapset, kun kaverit suunnittelee esikoistaan. Joten kyllähän tässä vielä ehtii opiskella ja matkustella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mietin vaan, että kokemuksia ei varmaan kauheasti ole? Tarkoitan matkustelua, yksinasumista, suhteita, villiä opiskelijaelämää..kaikkea mitä nyt yleensä tehdään. Ja en tarkoita, että nämä kaikki olisi pitänyt kokea, mutta kyllähän elämä muuttuu ja rajoittuu lapsen saannin jälkeen. Oletteko koskaan katuneet valintaanne?

mä sain esikoisen 18-vuotiaana.
Siihen mennessä olin ehtinyt asua jo puolitoistavuotta yksinäni ja omillani.
Matkustelua kotimaan sisällä ehdin kokemaan myöskin. Aivan kuten villejä suhteita/opiskelijaelämääkin.

Eikä mun elämäni ole muuttunut muuten, kuin että en ryyppää paljoakaan (pari kertaa puolessa vuodessa). Suhde mulla on tällä hetkellä lapsen isään ja asumme yhdessä.
Enkä myöskään sanoisi, että elämä on rajoittunut, kun lapsi syntyi.
Kyllä on ihan yhtälailla päässyt menemään kaikkialle minne on oikeasti halunnut mennä.
Mutta itse olenkin sen verran onnekkaassa asemassa, että tarvittaessa mummut vahtii lasta (jopa soittelevat ja pyytävät hoitoon, jos ei ole vähään aikaan ollut).

Eli lyhyesti sanottuna: en ole katunut, että lapsen niin nuorena tein :)
nyt on jo toinen tulossa ja ikää kohta 20 v.

Yhteistyössä