Mitä tässä nyt pitäis tehdä? Raha-asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "likka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"likka"

Vieras
Mä olen aika pitkälti ostanut ruoat meidän perheelle ja nyt mulla on rahat loppu, kun tuli ylimääräisiä maksuja. Sanoin sit miehelle, et se joutuu ostamaan tän kuukauden ruoat. Ja siitäpä tappelu syntyi... mies väitti et koitan vaan saada hänet maksumieheksi. Mä vedätän, että hän joutuu nyt sit tulee vähällä rahalla toimeen... Tuntuu niin pahalta, kun tässä 10 vuoden aikana joudun ekaa kertaa turvautumaan hänen raha-apuunsa. Ja hän vaan väittää että vedätän... ja meillä on 2 pientä lasta.

Jessus noita teidän miehiä. Jos lapsia tekee niin ne pitää kans syöttää. Tee lastensuojelu ilmoitus itse ja sano ettei sulla ole rahaa ruokkia lapsia ja mies ei anna rahaa..

Tehkää budjetti. Sun kannattaisi niitten ylimääräisten menojen kohdalla harkita onko ne todella pakollisia, ja jos on niin sitte siinä kohdalla jo neuvotella miehen kanssa loppukuun ruokalaskusta.

Minäkin saattaisin suuttua jos olis sovittu että toinen maksaa ruoat ja sitten ykskaks ilmoittaakin ettei voi maksaa. Mukavampi olis kuulla jo vähän etukäteen kun alkaa näyttää siltä että rahat ei riitä sapuskaan eikä sitten kun rahat on jo loppu...

Koita saada itsellesi säästettyä jonkinlainen hätärahasto tällaisia tilanteita varten niin ei tarvii miehen kanssa asiasta tapella. Vaikka luulisi tuossa tilanteesas toisen auttavan ruokalaskussa, niin paha kommentoida asiaa kun ei tiedä mitä ne sun "ylimääräiset menot" ovat olleet.

ehkä lasten on sitten parempi mennä johonkin muuhun perheeseen jos ei ole varaa ruokaa. Minusta asunto ja ruoka on sellaisia asioita, että niiden ostamisesta/maksamisesta ei tingitä yhtään. kaikki muu tulee perässä.

Tottahan se on, että jos taloudessa on jotain sovittu (esim. toinen maksaa ruoat ja toinen talolainan ) ja sitten toinen ilmoittaa, että "tuli yllättäviä" menoja että maksatkin nyt sitten lainanlyhennyksen niin kyllä minä ainakin hiukan hätkähtäisin. Ainakin haluaisin tietää mikä oli tuo yllättävä meno. Jos on ollut erittäin tärkeää esim. astianpesukone tai pesukone, remontti jne. niin ihan ok. mutta jos mennyt johonkin humpuukiin niin sitten olisi kyllä vakavan keskustelun paikka.

Eli jos AP sössii raha-asiansa mies ei saisi suuttua, koska AP:n vastuulla on ruoan osto?

Kyllähän nyt normaali mies tossa tilanteessa ostaa perheelleen ruokaa, mutta jos menot ei ole olleet ehdottoman välttämättömiä niin ymmärrän närkästyksen oikein hyvin.

Meillä on kaikki maksettu puoliksi. Mä oon yleensä aina ostanut ruoat, koska mies ei oikein osaa tuoda sieltä mitään.
Mies tiesi näistä ylimääräisistä menoista ja tiesi, että ne pitää maksaa ja sanoin jo silloin et sitten ei rahat riitä ruokaan jne. Ja se oli ihan ok silloin, mutta nyt on taas ihan eri mieltä... Miehen rahat menevät auton laittoon, tupakkaan jne... ja niistähän se ei voi tinkiä...

Jos nyt kerran kymmenessä vuodessa joutuu lapsilleen ostamaan ruokaa, niin onhan se aivan hirveää. Jos systeemi on niin että toinen maksaa laskut ja toinen ruuat, niin ei ne varmaan koskaan mene sentilleen tasan. Jompi kumpi on aina saamis puolella. Tarviiko sitä edes olla yhdessä jos asioista ei voi sopia..

Samaa mieltä kun osa täällä. Jos nuo yllättävät menot on ollut ihan pakollisia, niin miksei miehesi voinut osallistua myös niihin. Mutta jos nuo menot oli jotain omiasi, niin ymmärrän kyllä miehesi kannan.
Eihän se mies voi automaattisesti aina joutua maksamaan jos omat rahat loppuu kesken..

Laissa sanotaan, että puolisot ovat elatusvelvollisia toisistaan...Minä en vaan jaksa ymmärtää näitä "omat rahat" systeemejä. Todellakin, jos mies ei anna rahaa ruokaan, ota lastensuojeluun yhteyttä ja kerro mikä on tilanne. Sen jälkeen lusikat jakoon ja omiin talouksiin muutto.

Mitä ovat nämä yllättävät menot? Miksi sinun piti maksaa ne, eikä miehesi?

Minä en vaan jaksa ymmärtää tällaista käytäntöä, meillä jos toisella rahat loppuu tililtä, niin siirretään toisen tililtä sinne lisää, ja isoista ja yllättävistä menoista kerrotaan toiselle aina heti kun on tiedossa. Pankkitunnukset on vapaasti molempien käytössä. Tuollaisen tarkkaan jakamisen ymmärrän vain silloin, jos toinen on kykenemätön huolehtimaan talousasioista (tosin tällöinkin on parempi käytäntö, että se vastuullisempi hoitaa kaikki maksuasiat myös toisen tililtä).

Yhdessä eläminen tuo mukanaan vastuunkannon myös puolisostaan, ja tähän kuuluu se, että molemmilla on myös sama elintaso. Ja onhan ne lapset ruokittava!

[QUOTE="likka";22386778]Ja ylimääräiset menot liittyivät lapsen lääkärikuluihin...joista kertyikin iso summa... ja vakuutuksesta kun rahoja ei saa heti.[/QUOTE]

Ei hitto, tällaisessa tapauksessa minä myisin miehen PlayStationin tai XBoxin jos ei ENSIMMÄISEN pyynnön jälkeen antaisi ruokarahaa.

Ompas tiellä huono vakuutusyhtiö - meidän maksaa 3ssa päivässä. Mutta vähän noloa että kun asutaan samassa taloudessa talo voi olla yhteinen, lapset on yhteisiä, laskut on yhteisiä, mutta RAHAT ne on sun ja mun rahoja - älä tuu kärkkymään mun apajille! En voi ymmärtää tuollaista.

Mun mielestä herrasmiesmäisyyteen kuuluu se että mies pitää huolen siitä että taloudessa on riittävästi rahoja ja tietenkin antaa myös vaimolle rahaa jos tarvii tai sitten ostaa itse tarvittavia asioita.
Vaan harvassapa taitavat herrasmiehet nykyään olla, siksi niin harvat on multa jalat alta vieneetkin :)

[QUOTE="likka";22386778]Ja ylimääräiset menot liittyivät lapsen lääkärikuluihin...joista kertyikin iso summa... ja vakuutuksesta kun rahoja ei saa heti.[/QUOTE]

No tällaiset menot kuuluu kyllä yhdessä maksettaviksi.. vaadi miehetlä puolet noista lääkärikuluista, jos ei suostu ruokaa ostamaan.. Ihme hemmo sulla.. Varmaan joku amis, joka lippis vinossa, kessu huulessa luuhaa vaan auton alla ja ostelee eri värisiä karvanoppia... Ärsyttävä ukko!!!

Ei vaan ymmärrä niin ei ymmärrä. Uskomatonta lapsellisuutta. Pitäsiköhän tälläisetkin asiat selvittää ennen kuin mennään edes kimppaan, saatikka sitten tehdään lapsia. Vastuutonta!!!!!!!!!!

[QUOTE="vieras";22386811]No tällaiset menot kuuluu kyllä yhdessä maksettaviksi.. vaadi miehetlä puolet noista lääkärikuluista, jos ei suostu ruokaa ostamaan.. Ihme hemmo sulla.. Varmaan joku amis, joka lippis vinossa, kessu huulessa luuhaa vaan auton alla ja ostelee eri värisiä karvanoppia... Ärsyttävä ukko!!![/QUOTE]

Ja haisee sille vihreelle wunderbaumille, siis röökin lisäks :D

Eipä ole mikään nuori mies enää... en ymmärrä miksi ei tajua ja ymmärrä. Ollaan ennenkin tapeltu siitä, että antais rahaa ruokaan, mutta ei kun sit ei rahat riitä omiin menoihin...

Onko se sun mies halunnu lapsia? Miksi on halunnu lapsia, jos ei halua niiden kuluja maksaa?

Siis miehes ei todellakaan kuulosta miltään aarteelta, kuten jo todettukin tässä ketjussa, mutta nyt täytyy kyllä sanoo, että sen lisäks se kuulostaa vielä todelliselta tampiolta, jos kuvittelee, että lapset ei kuluta. Onnee vaan yhteiseloon. Minä en kattelis tommosta turhaa äijää hetkeekään huushollissani.

[QUOTE="likka";22386944]Eipä ole mikään nuori mies enää... en ymmärrä miksi ei tajua ja ymmärrä. Ollaan ennenkin tapeltu siitä, että antais rahaa ruokaan, mutta ei kun sit ei rahat riitä omiin menoihin...[/QUOTE]

No kannattaisko antaa kenkää tuollaselle ukonkuvatukselle? Ai nii mutku se on kuitenki siis tosi ihana, hyvä isä lapsille ja sit on niit hyviiki hetkii, et eihän se käy...

[QUOTE="vieras";22387030]mitä helllvettiä? maksatko sinä asumisen ynnä muide lisäksi myös ruuat ja vaatteet. miten mies sitten osallistuu teidän kuluihin?juomalla kaljaa?[/QUOTE]

Sanohan se jo, että mies pitää huolen automussukasta ja tupakkikullasta.

Mistä te nämä löydätte?
Miksi te niitä siedätte?
Millaisen mallin te lapsille näiden kanssa elämällä välitätte?
(Ja turha väittää ettei lapsi ymmärrä. Totta hitossa hän ymmärtää ja vaistoaa)

Yhteistyössä