huutonet/rikosilmoitus, mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veetuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

veetuttaa

Vieras
Kävi näin että mieheni huusi käytetyn tietokoneen huutonetistä. Ilm. sanottiin että kone toimii, mukaan tuli näyttö, keskusyksikkö ja näppis.

Haettiin eilen postista ja mies sit yritti asentaa sitä eilen. EI toiminut. Yritti saada erinäisillä keinoilla toimiin.

Noh soitti sit myyjälle, et ei toimi. Myyjä väitti et kone oli toiminut heillä lähtiessään. Mieheni sanoi et hän haluaa perua kaupat, haluaa rajhat takaisin kun kerta ostamansa kone ei toiminutkaan luvatulla tavalla.

Myyjä sanoi et hänellä ei ole pennin hyrrää eikä saa edes lainattua mistään. Hän ei myöskään halua konetta takaisin koska lähetyskulut 15 e suuntaansa.

Mitä nyt tehdä? millä saan rahani takaisin? Ei me tehdä rikkinäisellä koneella miään koska sen korjaukseen menee sit taas meiltä rahaa ja VAIVAA! eniten tässä ottaa päähän se vaiva.. Kuinka joku viittii edes myydä rikkinäistä konetta?

Mun mies osaa asentaa oneita. Siinä on emolevy rikki, se käynnistyy, menee xp:hen mut sit sammuu. Kokeiltu kolmella ei näytöllä. Sen lisäks me käytiin tietokonelikkeessä kysymässä jos ei olla tajuttu vikaa itse. Sanoivat et aivan varmasti ollut rikki jo lähetettynä, vika on sellainen. Ja se mun lähettämä raha kerkes poltteleen tilillä ei ees vuorokautta.. Aika nopeasti sen sit hassas. On naimisissa et luulis olevan jommalla kummalla ees sen verta. 80 e.

No mä en tollasen summan takia jaksais varmaan tehdä rikosilmoa. Voithan kokeilla uhata sillä, jos pelkästään se pelästyttäisi myyjän ja hän palauttaisi rahat. Tai käy hakemassa ne ovelta.

Jos asiantuntija on sanonut että vika on varmasti ollut jo konetta lähetettäessä, mielestäni tuo on ratkaiseva seikka, ja rikosilmoituksen tekeminen voisi kannattaa. Itse pyytäisin ehkä liikkeestä kirjallisena selostuksen viasta, ja perustelut miksi sen on pakko ollut olla olemassa jo ennen kauppoja, ja liittäisin sen rikosilmoitukseen. Kyllä tuo ihan rangaistava rikos on ilman muuta, ja 80 e:kin on rahaa. Vähän ihmetyttää nämä pari vastausta täällä...

Niin ja kokeile toki ensin soittaa erittäin tiukkasanainen puhelu tuolle myyjälle ja ilmoita, että teet rikosilmoituksen jos rahat eivät ole tilillä vaikka tiistaihin mennessä. Jos alkaa valitella ettei ole rahaa, niin se ei ole sun ongelma, älä lotkauta sille korvaasikaan. Olisi voinut miettiä sitä ennen kuin myy rikkinäisen koneen.
Sitten jos tosiaan rahat ei oo tullu tilille ti, niin yhteyttä poliisiin. Sit voit vielä pistää viestin perään et Hei, Tein kaupoistamme äskettäin rikosilmoituksen. Jos siinä kohtaa ei pupu tuu pöksyyn ja tyypit soita sulle äkkiä perään et peruuta se, saat rahasi, niin ihme ;) (sitten kyseessä taparikolliset...)

Rikosilmoituksen voit hyvin tehdä netissä, poliisi vähintään soittaa molemmille osapuolille ja yleensä kyllä siinä vaiheessa on kaupanperuminen alkanutkin maistumaan. Itse en meinannut saada kauppoja peruttua, polliisi vähän puhutteli myyjää niin johan oli rahat tilillä.

Tuo on nyt vähän sellainen sana vastaan sana tilanne. Mistä ne tietokoneliikkeessä tietävät, milloin se on hajonnut. Yhtä hyvin on voinut hajota matkalla tai konetta teillä käynnistäessä. Yleensä siinä käynnnistysvaiheessa ne hajoavat (on käynyt kahdelle emolle kotona vuosien mittaan). Mistä tiedät, että XP:hen menee, jos näytössä ei näy mitään, kun kolmea eriä olette kokeilleet? Harvoissa tietokoneliikkeissä myyjillä on edes asiantuntemusta tuollaisiin juttuihin, mies, joka työkseen noiden tietokoneiden asennuksia, hankintapäätöksiä yms tekee päivittäin, naureskelee noita myyjiä ja heidän ns. asiantuntemustaan. Jossain pikkupuljussa, jossa myös itse kasaavat koneita, voi sitä asiantuntemustakin löytyä.

soitan myyjälle. Sanon et anna viikon maksuaikaa ja sit teen rikosiloituksen. Enkai mä ostais 80 e käytettyä konetta jos mulla olis satoja pistää uuteen koneeseen. 80 on mulle iso raha ja varsinkin näin ennen joulua, kun lapsiakin löytyy 4 kpl. Että voi sit pistää vihaks ja harmittaa!!

[QUOTE="vieras";22588844]Tuo on nyt vähän sellainen sana vastaan sana tilanne. Mistä ne tietokoneliikkeessä tietävät, milloin se on hajonnut. Yhtä hyvin on voinut hajota matkalla tai konetta teillä käynnistäessä. Yleensä siinä käynnnistysvaiheessa ne hajoavat (on käynyt kahdelle emolle kotona vuosien mittaan). Mistä tiedät, että XP:hen menee, jos näytössä ei näy mitään, kun kolmea eriä olette kokeilleet? Harvoissa tietokoneliikkeissä myyjillä on edes asiantuntemusta tuollaisiin juttuihin, mies, joka työkseen noiden tietokoneiden asennuksia, hankintapäätöksiä yms tekee päivittäin, naureskelee noita myyjiä ja heidän ns. asiantuntemustaan. Jossain pikkupuljussa, jossa myös itse kasaavat koneita, voi sitä asiantuntemustakin löytyä.[/QUOTE]

Kone käynnistyy. Kone meni windowsiin, kulu muutama sekunti ja sit sano et no signal. JOhdot oli ostettuna uudet. Koneessa vika. Eikös joku kuluttajansuoja anna jonkun takuun jopa ihan käytetyillekin koneille? Enkai mä nyt rikkinäisestä mitään maksa?

Kuluttajansuojalaki ei koske yksityishenkilöiden välistä kauppaa.

Mä kanssa epäilen että kukaan voi varmaksi osoittaa missä vaiheessa kone on mennyt rikki ja että rikosilmoituksen teko auttaisi yhtään.
Jos ostaa yksityiseltä ihmiseltä käytetyn laitteen/tavaran niin on vaan varauduttava siihen ettei kaikki oo niinkuin on luvattu. Onhan täällä viikottain ketjuja kun samanhintainen (80e) haalari ei ookaan ollut kuvausta vastaavassa kunnossa tms.

Ois kannattanut ostaa käytetty kone jostain liikkeestä joka antaa jonkinlaisen takuun ellei uuteen ole varaa.

Yhteistyössä