Mitä tarkoittaa se kun vauvan niskat retkahtaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en kerro
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en kerro

Vieras
Tyhmä kysymys, johon kaikki muut tuntuvat tietävän vastauksen - paitsi minä. Siks en uskallakkaan tätä kysyä muuta kun nimettömänä netissä. :D Kun puhutaan vauvan pään tukemisella, ettei niskat retkahtais...mutta mitä se retkahtaminen tarkottaa? Miltä näyttää? Ottaako lasta kipeää? Onko mun vauvan niskat voinut retkahtaa vahingossa? Oon kyllä tukenut päätä, mut silti pelottaa, et mitä jos ne onkin päässyt retkahtamaan joskus mun tietämättä, oon vaan luullu et oon tarpeeks hyvin tukenut ja sit en ookaan...

Kuvittele nukke, jonka pää on tuettu. Mitä tapahtuu kun irroitat tuen? Pää retkahtaa johonkin suuntaan... ELi vauvan niskat ei ole vielä tarpeeksi vahvat kannattaakseen painavaa päätä.

Tyhmä kysymys, johon kaikki muut tuntuvat tietävän vastauksen - paitsi minä. Siks en uskallakkaan tätä kysyä muuta kun nimettömänä netissä. :D Kun puhutaan vauvan pään tukemisella, ettei niskat retkahtais...mutta mitä se retkahtaminen tarkottaa? Miltä näyttää? Ottaako lasta kipeää? Onko mun vauvan niskat voinut retkahtaa vahingossa? Oon kyllä tukenut päätä, mut silti pelottaa, et mitä jos ne onkin päässyt retkahtamaan joskus mun tietämättä, oon vaan luullu et oon tarpeeks hyvin tukenut ja sit en ookaan...

siis että niskat nytkähtää (retkahtaa) eteen, taakse tai sivuille. Kyllä meilläkin molemmilla pojilla pääsi retkahtelemaan välillä, mutta ei tuntunut ainakaan pahemmin sattuvan koska ei itkeneet.

Sitä kai se tarkoittaa, että jos päätä ei tueta lasta käsiteltäessä, pää painavampana heilahtaa sivulle tai alas ja voi vaurioittaa vauvan herkkää niskaa.

No kokeiles tätä:
Otat pienen vauvan joka ei osaa kannatella päätään. Pidät kiinni kainaloiden alta ja ensin käännät sen ilmassa oikealle kyljelle. Sitten käännät vasemmalle kyljelle. Toistat liikkeen vielä kääntämällä vauva vatsalleen ja nopeasti selälleen. Koko ajan pidät kiinni vain kainaloiden alta. Huomaat varmaan mitä retkahtaminen tarkoittaa.

Tai no, älä kokeile!

vauva ei osaa itse pitää päätään pystyssä joten kun puhutaan niskojen retkahtamisesta tarkoitetaan juuri sitä kun niskat taittuu johonkin suuntaan. ja kyllä. se voi tehdä vauvalle kipeää ja niskat voi vahingoittua siitä huonolla tuurilla. vauvalla on painava pää.

Tai siis se on tiedossa, että vauvan pää on painava ja siks pitää tukea. Mut kyllä tuo itse välillä niin tuota päätään heittelee, että mitä jos siinä on päässyt retkahtaa sit...? Siis kuinka paljon taakse sen pään pitää päästä tippumaan että voidaan puhua että pää retkahti? En ole koskaan nostanut l´vauvaa tukematta, en tiiä miks silti hysteerisenä pelkään, mitä jos en oo osannut oikealla tavalla... Tää on ensimmäinen vauva eikä mulla oo ollut aikaisempaa kokemusta vauvoista ikinä... Ehkä siks oonkin niin epävarma.... Mitä jos pikkusen pää on päässy nojautumaan taakse, kun nostan vauvan esim turvaistuimesta pois? Käsi on kyllä ollut niskan takana tukemassa, mutta joskus se pää on silti päässyt v'ähän nojautumaan taakse....tai sängystä kun nostan...erottaako tuollaisen pienen pään nojaamisen taakse kunnon retkahduksesta jotenkin? Sitä ajoin oikeestaan takaa...

Esimerkki:

Meillä 1kk ikäinen alkoi nostella päätään. olkapäällä ollessa saattoi koittaa nostaa päätään, jolloin huolimattoman (minä) äidin huomaamattomuuden takia vauva saattoi "horjahtaa" taaksepäin, ja kun itse tein korjausliikettä tilanteen huomatessani, vauvan naama pamahti olkapäätäni vasten.

Hyvinpä nuo näyttää toimivan kaikilla kolmella vaikka näin on käynyt. Tai esim vauva sylissä, kumarrut nostamaan lattialle pudonnutta liinaa, vauvan pää retkahtaa. Edelleenkää ei meillä oo tullu seuraamuksia. Tarkkana pitää tietsti olla.

[QUOTE="aloittaja";24467191]Tai siis se on tiedossa, että vauvan pää on painava ja siks pitää tukea. Mut kyllä tuo itse välillä niin tuota päätään heittelee, että mitä jos siinä on päässyt retkahtaa sit...? Siis kuinka paljon taakse sen pään pitää päästä tippumaan että voidaan puhua että pää retkahti? En ole koskaan nostanut l´vauvaa tukematta, en tiiä miks silti hysteerisenä pelkään, mitä jos en oo osannut oikealla tavalla... Tää on ensimmäinen vauva eikä mulla oo ollut aikaisempaa kokemusta vauvoista ikinä... Ehkä siks oonkin niin epävarma.... Mitä jos pikkusen pää on päässy nojautumaan taakse, kun nostan vauvan esim turvaistuimesta pois? Käsi on kyllä ollut niskan takana tukemassa, mutta joskus se pää on silti päässyt v'ähän nojautumaan taakse....tai sängystä kun nostan...erottaako tuollaisen pienen pään nojaamisen taakse kunnon retkahduksesta jotenkin? Sitä ajoin oikeestaan takaa...[/QUOTE]

En usko että olet tehnyt mitään väärin. Kuulostat aika varovaiselta.

• Tykkää
Reactions: Aegis
Retkahtamisella taidetaan tarkoittaa myös edellisten kommenttien lisäksi hallitsematonta, äkkinäistä pään liikettä joko sivulle tai taakse. Eli jos tuet kädellä takaa ja pää liikkuu aavistuksen se ei ole retkahtamista.

Meidän neuvolan täti naureskelee, että ihmiset pelkäävät ihan liikaa tuota vauvan pään retkahtelua. Tottakai sitä päätä on syytä tukea, mutta jos se pää joskus vähän jonnekin suuntaa horjahtaa, niin ei sille vauvalle mitään käy. Kyllä vahingon aikaan saaminen taitaa vaatia vähän kovempia otteita. Oletteko te kuulleet ikinä vauvasta, jollle ihan oikesti olisi tullut vaurioita siitä, että pää on vähän retkahtanut?

Tuskin ap olet mitään väärin tehnyt, vaikutat olevan tyypillinen tuore äiti (eli esikoisen äiti), en tarkoita loukkaavana tuota, lämmöllä ja huumorilla muistelen omaa alkutaivaltani esikoiseni äitinä, sitä panikoi tuontuosta vähän kaikkea, mitä nyt tulikaan mieleen, piti stressata, että olenko tehnyt väärin tai osaankohan tehdä tuon oikein. :)

Meidän molemmat lapset on alkaneet nostaa päätä itse 1kk iässä ja siitä lähtien olen antanut treenata vaavin ihan omiin nimiin, eli en ole estänyt pään nostelua, mutta katsonut ettei naama nöksähdä sitten mitään vasten, kuten olkapää. Yleensä pidin lapsia paljon mahallaan rötköttämässä oman mahani päällä (se oli oivallinen pehmotyyny ekan 2kk aikana ;) ) ja sitten jo 3kk lapset onkin jo pystyneet olemaan puuhamatolla pidempiä aikoja mahallaan.
(tätä jotkut kyllä kauhisteli, että pitäisi makuuttaa, kun pidin puoli-istuvassa asennossa sylissä, mutta eivät tajunneet, että silloin olisi pitänyt kuunnella koko hereillä olo aika syömistä lukuun ottamatta silkkaa huutoa).

Varmasti kaiken teet oikein, luotat vain itseesi. Ja vaikkei heti ihan ohjekirjan mukaan menisikään, niin mitä sitten, kaiken oppii ja ne ohjekirjatkin on vain osviitaksi, eivät mitään pyhiä totuuksia.

Meni ihan ohi aiheen, mutta kuulosti siltä, että pieni tsemppaus voisi olla paikallaan, minulle se oli ainakin hyväksi aikanaan esikoisen kääröaikana :)

• Tykkää
Reactions: Evakko
[QUOTE="Vieras";24467494] Kyllä vahingon aikaan saaminen taitaa vaatia vähän kovempia otteita. Oletteko te kuulleet ikinä vauvasta, jollle ihan oikesti olisi tullut vaurioita siitä, että pää on vähän retkahtanut?[/QUOTE]

Meillä vauvan pää retkahti sivulle ikävästi ja kaula jotenkin revähti/vaurioitui ja sitä jouduttiin fysioterapialla hoitamaan ettei kallosta kehity toispuoleinen. Lapsen pää on kuin vesi-ilmapallo, kallo on pehmeä ja jos lapsi vahingoittaa kaulaa ja pitää päätä toiseen suuntaan kallellaan, kallosta tulee vino.

Yhteistyössä