mitä tarkoittaa RAHOITUSVASTIKE?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhmä

Vieras
Kun jossain kerrostalon osakkeissa on hoitovastike ja rahoitusvastike?Mitä rahoitusvastike tarkoittaa? Noiden yhteys summaksi tulisi kk aivan hirvittävä summa ja jos vielä lainaa lyhentäisi päälle*huh*.

Taloyhtiö on ottanut lainaa jotain isompaa remonttia varten - esim. meidän edellisessä talossa parvekkeet rempattiin lainarahalla. Sitä lainaa sitten maksellaan kuukausittain pois. Yleensä onnistuu myös maksaa koko omaan kämppään kohdistuva osuus kerralla esim. juuri ostotilanteessa. Eli jos maksatte sen velattoman hinnan, rahoitusvastiketta ei enää jää maksettavaksi.

Se tarkoittaa sitä osuutta jolla maksetaan asunnon velkaa pois, mutta voihan asunnosta tottakai maksaa velattoman hinnan, jollon tuota ei sitten tule.
Me harkittiin yhtä uutta asuntoa, jossa velattoman ja velallisen hinnan erotus oli n. 100 000; olisi tullut edullisemmaksi ottaa kaikki velka pankista kuin maksaa rahoitusvastiketta+ lainaa. Mut se asunto oli lopulta enivei ihan liian kallis...

Jos ostan asunnon ja maksan siitä myynti hinnan esim 36.000e sekä kuukausittaisen rahoitusvastikkeen niin onko asunto joskus minun kun vastikkeita olen maksanut velattoman hinnan määrän???

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmäkö??;26150085:
Jos ostan asunnon ja maksan siitä myynti hinnan esim 36.000e sekä kuukausittaisen rahoitusvastikkeen niin onko asunto joskus minun kun vastikkeita olen maksanut velattoman hinnan määrän???

osake on sinun heti kun olet maksanut kauppahinnan mutta jäät taloyhtiölle velkaa

Rahoitusvastikkeella ei siis ole mitään tekemistä sun henkilökohtaisen lainan kanssa. Rahoitusvastikkeella siis todellakin tarkoitetaan taloyhtiön ottamaa lainaa jotain tiettyä remonttikohdetta varten ja se on jaettu osakkaiden kesken.
Julkisivuremontti, putkiremontti yms yms.

Osakkeen saat kyllä omaksesi maksamalla myyntihinnan. Jos maksat velattoman hinnan maksat vain yhtiövastiketta, silloin ei tarvitse enää maksaa rahoitusavustuksia.

Ja se täytyykö parvekkeettomassa asunnossa asuvan maksaa parvekkeista aiheutuneita kuluja vai ei riippuu yhtiöjärjestyksestä. Jos yhtiöärjestyksen mukaan parvekkeet kuuluvat taloyhtiölle ja jos vastuunjakotaulukossa ei ole rajattu vastuuta pois niiltä joilta parveke puuttuu vaan kuluken jakoperusteena on osakkeiden määrä tai asunnon neliöiden määrä, maksaa parvekkeeton osakkeenomistaja maksaa parvekeremontista vaikka omaa parveketta ei olisi...
Nimim. Juuri 3400 eur naapureiden parvekerempasta maksaneena (maksoin siis könttänä, mutta olisi saanut hoidettua rahoitusvastikkeellakin kuukausittain kunnes summa olisi tullut maksettua)
Ja tulipa selvitettyä sekin, että miten sitä yhtiö järjestystä saa muutettua... Siten että kaikki osakkeenomistaja tekevät yksimielisen päätöksen yhtiöjärjestyksen muutoksesta. Eli jos yksikin osakas on sitä mieltä että muutosta ei tehdä (vaikka siksi että se nostaisi omaa osuuttta rempasta kun parvekkeettomat eivät olisi kuluja jakamassa) niin muutosta ei voida tehdä ja kaikki maksaa.
Taloyhtiö asumisen iloja!

Yhteistyössä