Mitä tarkoittaa kerrostalon hiljaisuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja R.O
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

R.O

Vieras
Minulla oli ystävä yökylässä ja keskustelimme ja joimme hieman viiniä läpi yön. Yläkerrasta koputettiin monta kertaa. Enkö saa keskustella ystäväni kanssa yöllä omassa kodissani?

Kai se hiljaisuus tarkoittaa sitä, ettei saa häiritä toiminnallaan muita. Ongelmahan onkin juuri siinä, että minkälaisen toiminnan kukakin katsoo häiritseväksi...

Joko teidän talossa on surketa äänieristeet tai sitten piditte ihan kunnon mökää ja käkätystä... jos on juonut viniä läpi yön niin desibelit eivät välttämättä ole ihan hallinnassa.

Minulla oli ystävä yökylässä ja keskustelimme ja joimme hieman viiniä läpi yön. Yläkerrasta koputettiin monta kertaa. Enkö saa keskustella ystäväni kanssa yöllä omassa kodissani?

Saa toki. Sillä on kyllä merkitystä, jos siihen keskusteluun liittyy vaikka kovaäänistä naurua. Se voi olla keskellä yötä kerrostalossa hyvinkin häiritsevää, jos on huono äänieristys. Soititteko musiikkia?

Missä huoneessa juttelitte? Jos on nukkuma-aika, ei kannata istua makuuhuoneen sängyllä juttelemassa, koska naapurilla on todennäköisesti sama huone jonkin perheenjäsenen makuuhuoneena. Hiljaisuuden aikaan saa minusta puhua normaalilla puheäänellä, mutta äänekästä naurua ja kiljahteluja välttäisin. Yllättävän hyvin kyllä kuuluu meidänkin kerrostalossa äänet:(

Se ettei toinen naapuri valita, johtuu todennäköisesti paremmasta sietokyvystä. Ääni saattaa myös kuulua eri lailla eri suuntiin, muistaisin kyllä niin päin, että alakerrasta kuuluu äänet helpommin ylöspäin, tietysti lattian tömistelyä lukuunottamatta.

¨no täällä on remontoitu ja porattu naapurissa koko sunnuntai. onko se oikein?!
naapurin koira herättää aamuisin 6.30 haukunnallaan eikö se ole jo naapurien häirintää

Missä huoneessa juttelitte? Jos on nukkuma-aika, ei kannata istua makuuhuoneen sängyllä juttelemassa, koska naapurilla on todennäköisesti sama huone jonkin perheenjäsenen makuuhuoneena. Hiljaisuuden aikaan saa minusta puhua normaalilla puheäänellä, mutta äänekästä naurua ja kiljahteluja välttäisin. Yllättävän hyvin kyllä kuuluu meidänkin kerrostalossa äänet:(

Se ettei toinen naapuri valita, johtuu todennäköisesti paremmasta sietokyvystä. Ääni saattaa myös kuulua eri lailla eri suuntiin, muistaisin kyllä niin päin, että alakerrasta kuuluu äänet helpommin ylöspäin, tietysti lattian tömistelyä lukuunottamatta.

Meil kantaa just alaspäin. Alanaapurista ei ikinä kuulu mitään vaik siel asutaan, yläkerrasta kaikaa kaikki.

Mun ex-naapurit oli just sellaisia, että yökaudet istuivat kälättämässä ja paasaamassa kovaan ääneen. Kiva siinä on yrittää nukkua seinän takana, kun naapurin muija ei tajua että sen kimeä ääni todellakin kuuluu seinän läpi. Oli jännä elämä niillä, ja tylsät jutut.

¨no täällä on remontoitu ja porattu naapurissa koko sunnuntai. onko se oikein?!
naapurin koira herättää aamuisin 6.30 haukunnallaan eikö se ole jo naapurien häirintää

Mitä teidän talon järjestyssääntö sanoo? Meidän talossa ei saa porata ollenkaan sunnuntaisin ja lauantaisin vain klo 18 saakka. Sitä ovat kaikki noudattaneet täällä, vaikka ainahan se poraaminen ottaa hermoon. Meidän yläkerrassa tehtiin vasta vessaremontti ja meidän vauva huusi kuin syötävä aina koko sen ajan kun poraus jatkui:(

Minä en aio kuiskata omassa kodissani. Olen asunut 15 vuotta Suomessa ja kerrostalossa. Vasta muutimme tähän ja koko ajan koputetaan ja käydään ovella valittamassa että yläkerran lapset muka heräävät meidän vuoksemme.

Aiheesta hieman poiketen, mä olen valtavan nolostunut. Olen nyt vuoden luullut, että vanhassa kivikerrostalossamme on todella hyvät äänieristykset eikä naapureiden tekemiset kuulu läpi. Olen siis huoletta möykännyt keskellä yötäkin - ja ennenkaikkea harrastanut TODELLA äänekkäästi seksiä....... Siis oikein kunnolla huutaen. No nytpä seinänaapuriksemme on muuttanut pari nuorta poikaa, ja pienikin puhe todella kuuluu herkästi. Eli aiemmat naapurimme ovatkin vain olleet hiljaista sorttia, eikä ääniä ole sen vuoksi kuulunut... Voi luoja kun hävettää.

Jos rajanaapuri huomauttaa kopsuttamalla lattiaan, kattoon tahi seinään, on meteli liian voimakasta ja häiritsevää.

Akkain keskustelu viinipullon kera menee yleensä ihan kepeesti yli tämän rajan, vaikka se itse keskustelijoiden mielestä ole laisinkaan häiritsevää tahi äänekästä.

On se. :D

Minä en aio kuiskata omassa kodissani. Olen asunut 15 vuotta Suomessa ja kerrostalossa. Vasta muutimme tähän ja koko ajan koputetaan ja käydään ovella valittamassa että yläkerran lapset muka heräävät meidän vuoksemme.

No sit sun kannattaa varmaan naapureiden tavoin alkaa nukkua öisin kälättämisen sijaan. Tai muuttaa jonnekin, missä on parempi äänieristys.

Mitä teidän talon järjestyssääntö sanoo? Meidän talossa ei saa porata ollenkaan sunnuntaisin ja lauantaisin vain klo 18 saakka. Sitä ovat kaikki noudattaneet täällä, vaikka ainahan se poraaminen ottaa hermoon. Meidän yläkerrassa tehtiin vasta vessaremontti ja meidän vauva huusi kuin syötävä aina koko sen ajan kun poraus jatkui:(

Meidän yläkerrassa porattiin lauantaina jostain klo 18 alkaen vähän vajaa klo 22 asti. Edellisenä iltana porailtiin kanssa yhdeksän pintaan. Kyllä alkaa ottaa päähän. Lapset oli jo meillä nukkumassa ja kaikkea. Miten joku voi porata noin myöhään asti? Eikö voisi kerralla porata kaikki, jos alottaa jo klo 18. Ja ajattelisi vähän muitakin.

Mutta kun ei minunkaan lapseni häiriinny kun puhun. Miksi naapurit häiriintyisivät? Ei vaimonikaan häiriinnyt ja on aivan suomalainen nainen.

koska lapsenne ja vaimosi ovat tottuneet ääniin kun he nukkuvat ja luultavasti teillä on edellisessä asunnossa ollut paksummat seinät. Olen käynyt asunnossa jossa kuului ihan suoraan kaikki puheet seinän läpi ja asunnossa jossa ei kuulunut edes kovaääninen musiikki seinän läpi, joten eroja on noissa taloissa huomattavasti.

Mutta kun ei minunkaan lapseni häiriinny kun puhun. Miksi naapurit häiriintyisivät? Ei vaimonikaan häiriinnyt ja on aivan suomalainen nainen.

No ehkä ne on tottuneet? Mikset vaan voi opetella puhumaan normaalilla äänenvoimakkuudella?

Just tuon takia ihmiset eivät tahdo maahanmuuttajia naapuriinsa, kun monissa kulttuureissa jostain kumman syystä kaikki arkinen kanssakäyminen täytyy tehdä niin saakelinmoisella metelillä että kuuluu seinien läpi kaikki, ja yötäpäivää vielä. Luulis, että se keskustelukumppani kuulisi vähemmälläkin, vai onko kaikilla jo parikymppisenä huono kuulo kun joutuvat vauvasta asti elämään semmoisessa mekkalassa? Varmaan, kun edes telkkaria ei voi katsoa eikä musiikkia kuunnella ilman että naapurikin kuulee mikä ohjelma on menossa.

Toiset nyt valittaa vessan vetämisestä, jos se tapahtuu kello 23 jälkeen. Toiset eivät reagoi suurin piirtein mihinkään.

Meillä alakerta muutama vuosi sitten aloitti alkuvuonna totaalisen juhlimisen. Tosi kivaa, kun ilta 21 meni musiikki päälle ja aamu 6 sammui. Tätä jatkui useamman viikonlopun putkeen. Eli äiti oli muuttanut miesystävänsä luokse ja jätti 16 vee tyttärensä poikaystävänsä kanssa asumaan alakertaan. Kerran äidin nähdessäni asiallisesti sanoin asiasta ja ilmoitin, että tästä lähtien valitamme kirjallisesti isännöitsijälle niin monta kertaa, että asiaan tulee joku ratkaisu. Eipä ole äiti sen jälkeen minua tervehtinyt, tyttärestä puhumattakaan. :)

Juttelu öisinkin on mielestäni ok. Jos siihen herää, niin silti pystyy nukahtamaan uudestaan. Mutta tuo musiikin soitto on perseestä. Basso kun hakkaa korvan juuressa, niin siinä on aivan mahdoton nukkua.

Alkuperäinen kirjoittaja påpå;23405321:
Juttelu öisinkin on mielestäni ok. Jos siihen herää, niin silti pystyy nukahtamaan uudestaan. Mutta tuo musiikin soitto on perseestä. Basso kun hakkaa korvan juuressa, niin siinä on aivan mahdoton nukkua.

Paljon vähemmän häiritseväähän semmoinen tasainen musiikinjumpse on kuin humalaisten juttelu! Se kun ei yleensä ole mitään kauhean tasaista tai vaimeaa puheensorinaa...

[QUOTE="vieras";23405425]Paljon vähemmän häiritseväähän semmoinen tasainen musiikinjumpse on kuin humalaisten juttelu! Se kun ei yleensä ole mitään kauhean tasaista tai vaimeaa puheensorinaa...[/QUOTE]

Tule kuuntelemaan meille, niin muutat mielesi. Basson jytke korvan vieressä 9 tuntia putkeen. Et varmasti nuku! En tiedä millaisia humalaisia teillä juttelee, mutta mitä naapurissa on joskus juteltu, niin olen voinut herätä esim. naurun rehmahdukseen, mutta siihen tasaiseen äänensorinaan on helppo nukahtaa uudelleen, kun sähky ei tärise basson takia.

Humalaisten riehuminen on eri asia. Juttelu on minun mielestäni ok.

Yhteistyössä