Mitä tarkoittaa jos lapsen pissassa on E.coli-bakteeria?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neytiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei ole vaarallista! Jonkin verran löytyy melkein aina, jos enemmän niin se sit hoidetaan.
Miksi se testi otettiin jos ei oireita ole? Eli löydettiinkö se ihan vahingossa?

Alkuperäinen kirjoittaja mummeli:
Ei ole vaarallista! Jonkin verran löytyy melkein aina, jos enemmän niin se sit hoidetaan.
Miksi se testi otettiin jos ei oireita ole? Eli löydettiinkö se ihan vahingossa?

Testi otettiin kontrollinäytteenä, koska ei oltu varmoja oliko lapsella virtsis, luultavasti ei, siis jo kesäkuun alussa. Nyt oli tarkoitus antaa siis vain varmistusnäytteita. Oireita ei ole, siis mitään, lapsi on terveen oloinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Neytiri:
mitä toi e viidenteen tarkottaa?

Se tarkoittaa sitä bakteerien määrää näytteessä. Tuo lukema on tosi vähäinen bakteerimäärä.

Meillä kanssa pojalla otetaan kontrollinäytteitä, alkuvuodesta olleen virtsatietulehduksen johdosta. Meilläkin sitä E.coli bakteeria aina näytteestä löytyy vähäisiä määriä. Se on iholla elävä bakteeri ja jos näytettä ei ole katetrilla otettu, sitä helposti pääsee näytteeseen iholta. Ilman katetria otettua näytettä on todella vaikea saada aivan puhtaana.

Älä ole huolissasi!

Alkuperäinen kirjoittaja eeva:
no toi e viidenteen tarkoittaa sen bakteerin määrää pissassa. Yleistä on että bakteeria on e4-5 jos näyte on kontaminoitunut eli huonosti pesty. Oliko pussipissa?

Ei ollut pussipissa, vaan pottanäyte, siis potassa oli "viilipurkki" johon pissa otettiin.

Ja siis kyllä mä sen pesin, mutta en mä nyt mitään desinfiointiainetta käyttänyt, niinku ne välillä käyttää ennen sitä pussia.
Nopea alapesu ennen näytettä siis.

Voi kiitos teille ihanille. Eli tyttärelläni ei ole mitään hätää :) Kiitos kauheesti, nyt mä voin taas huokaista helpotuksesta. :)
Olette oikeesti ihanan suuri apu!! :flower: :flower:

Ei ole hätää =)

Nauti nyt kesästä ja viikonlopusta :flower:

no toi e viidenteen tarkoittaa sen bakteerin määrää pissassa. Yleistä on että bakteeria on e4-5 jos näyte on kontaminoitunut eli huonosti pesty. Oliko pussipissa?

Ei ollut pussipissa, vaan pottanäyte, siis potassa oli "viilipurkki" johon pissa otettiin.

Ja siis kyllä mä sen pesin, mutta en mä nyt mitään desinfiointiainetta käyttänyt, niinku ne välillä käyttää ennen sitä pussia.

Ja vielä tähän kommentoin, että kun näyte on otettu tuolla tavoin purkkiin, on täysin normaalia, että E.colia siihen mukaan pääsee.

Edelleen, ei siis mitään hätää.

Alkuperäinen kirjoittaja sh:

Ja vielä tähän kommentoin, että kun näyte on otettu tuolla tavoin purkkiin, on täysin normaalia, että E.colia siihen mukaan pääsee.

Edelleen, ei siis mitään hätää.

Kiitos ja hyvää kesää sinullekkin :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja terkka:
e5 tarkoittaa kyllä tulehdusta, varsinkin jos on vain yhtä bakteeria löytynyt. e coli on tavallisin aiheuttaja. se että on oireeton, on hyvä, joskus näinkin.

Muista kuitenkin, että lapsi on oireeton. Tuossa tilanteessa kuume olisi varmentava merkki, että tulehdus saattaisi olla päällä. Mutta koska oireet puuttuvat, tulehdusta tuskin on. Lisäksi jos stiksit on puhtaat, sekin on merkki, että pissa on puhdas

Kokonaiskuvaa täytyy osata tulkita =)

Tuo on bakteerien määrä näytteessä. Ja niitä bakteereita on erittäin runsaasti eikä vain vähän niinkuin tuo yksi "asiantuntija" väittää. E.Coli ei myökään ole iholla elävä bakteeri niinkuin tämä "sh" väittää, vaan ulosteperäinen bakteeri.

Jos lapsi on pieni eikä osaa kertoa oireita, tarvitset antibioottikuurin lapselle ja lisäksi munuaisten ultraäänitutkimus, että rakenteelliset syyt voidaan sulkea pois, jos sitä ei aikaisemmin ole tehty. Isommalla lapsellla, jos mitään oireita ei ole, ei tarvi antibioottia.

Alkuperäinen kirjoittaja Hilpuri Tilli:

Tuo on bakteerien määrä näytteessä. Ja niitä bakteereita on erittäin runsaasti eikä vain vähän niinkuin tuo yksi "asiantuntija" väittää. Jos lapsi on pieni eikä osaa kertoa oireita, tarvitset antibioottikuurin lapselle ja lisäksi munuaisten ultraäänitutkimus, että rakenteelliset syyt voidaan sulkea pois, jos sitä ei aikaisemmin ole tehty. Isommalla lapsellla, jos mitään oireita ei ole, ei tarvi antibioottia.

Lapselle on tehty rakenneultraääni munuaisiin ja virtsateihin. jo vuosi sitten.
Vai että paljon. No erikoista että ne eivät tuosta näytteestä ole sitten soittaneet aikaisemmin..

Yhteistyössä