Mitä tarjota, kun karppaajat tulevat kylään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miekkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mutakakku ja juustomunakas.

Mudis:

200 g voita, 200 g tummaa suklaata sulatetaan mikrossa tai vesihauteessa
lisätään tarvittaessa makeutusainetta.
Vatkaa sekaan 5 kananmunaa ja vatkaa kuohkea vaahto. Lopuksi 2 rkl mantelijauhoja (itse teen sauvasekoittimella mantelirouheesta, mutta valmista jauhoakin on olemassa). Irtopohjavuokaan, uuniin ja 200 astetta - 10 minuuttia. Anna vetäytyä hetki ja tarjoa kermavaahdon kera - makeutettuna makeutusaineella.

Juustomunakas:

10 munaa, 400 g raejuustoa ja 500 g juustoraastetta. Vatkaa munien rakenne rikki ja lisää juustot sekä hitunen paprikajauhetta ja valkopippuria. Lisäksi mitä vaan maun mukaan: pekonikuutioita, kinkkusuikaleita, metukkaa suikaleina/kuutioina, broilerikuutioita, paprikaa, parsakaalia, herkkusieniä, katkarapuja, sipulia... Mun suosikit on 1 sipuli pieninä kuutioina, pussillinen Pirkka pizzasuikaleita, metukkaa n. 100 g kuutioituna, aurajuustoa ja yksi paprika kuutioina.
Koko komeus sekaisin (näyttää ihan oksennukselle raakana mutta älä välitä!), uunipellille paperin päälle ja uuniin, n. 200 astetta ja 20 minuuttia, niin kauan että on kiinteää, pannukakkumaista ja pinta vähän ruskettunut. Leikkaa paloiksi ja tarjolle. On ihan mainiota kahvin kanssa, aamupalana, iltapalana, lounaana salatin kera... :p

Alkuperäinen kirjoittaja ehdotus:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ehdotus:
mustikkarahkaa

Uskaltaako laittaa sokeria??

eh...

EI SOKERIA!!! Makeutusainetta ja mieluummin ei edes sitä! Mä itse käytän Lidlissä myytäviä Cologran-makeutustabletteja, vastaavia kuin Hermesetas-tabletit. Murskaan 2 lusikan välissä jauheeksi. Käytännössä täysin hiilarittomia ja ihan muutama tabletti riittää. Esim. mutakakkuun 10 tablettia koko kakkuun jos tekee 86% suklaasta. Kermavaahtoon 1 tabletti.

Osta kainuun juustoleipää ja sen kaveriksi sokerittomia pakastemarjoja.
Ja suolaiseksi lisäksi voit tehdä sellaisia läpsyjä, että laitat pellille metukkaviipaleita, päälle tomaattiviipale ja kermajuustoa. Myös metukalla ja juustolla kuorrutettu munakas voisi toimia.

Yhteistyössä