Mitä Tämä On?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 9,5 kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
9

9,5 kk

Vieras
Olen ollut siinä uskossa, että ongelmat helpottaa, kun ikää tulee. Nyt kuitenkin alan olla ensimmäistä kertaa jaksamisen äärirajoilla. Vauva, joka ennen nukkui kohtuullisen hyvin ja rauhottui tutilla sekä söi kerran aamuyöllä, on nyt 9 kk:n jälkeen alkanut aikaistaa yösyöntiään vähitellen niin, että kitinä alkaa jo jopa puolenyön jälkeen. Ja vaatimusteho on noussut - itku kovenee nopeasti huudoksi. Tassuttelu rauhoittaa, mutta vain hetkeksi. Vauva on myös - jopa näiden huutoöiden jälkeen - alkanut heräillä aikaisemmin aamulla.

Samaan aikaan hän on alkanut myöhäistää päikkärirytmiään. Nyt menee ekoille unille vasta 11 maissa ja toisille vasta 17 maissa. Nukkumaan menee 20 ja herää kello 6.30-7. Olen valtavan väsynyt ja oikeasti epätietoinen, mitä pitäisi tehdä. Jos imetän jo puolen yön aikaan, tottuuko vauva siihen, vai onko tällainen kausi normaalia?

Apua!

Mitä enemmän vauvalle tulee ikää, sitä vähemmän se nukkuu päiväunia. Surkeaa äidin kannalta, mutta totisinta totta.
Onko vauvalle tulossa hampaita? Onko opittu uusi taito? Seisominen, istuminen, kävely, konttaus jne valvottavat,sillä vauva herää harjoittelemaan niitä keskellä yötä. Meillä vauva heräsi yhdessä vaiheesa harjoittelemaan konttausasentoa unissaan ja säikähti kun havahtuui hereille kesken kaiken.

Meillä on tuo päivärytmi aika sama, mutta olen itse pitänyt sitä ihan normaalina.

Minun rehelllinen mielipiteeni on se, ettei vauva tarvitse tuossa iässä enää yösyöntiä. Kaiketi syötte jo kiinteitä imetyksen lisäksi, joten se kyllä riittää. Opettelemalla vauva oppii syömään päivällä tarpeeksi. Yösyötöt pikku hiljaa vähemmäksi ja lopulta kokonaan pois.

Vaikka kyseessä on vasta vauva, on 9kk jo sen ikäinen, että osaa jo protestoida hienosti ja on myös huomannut, että yhtä sun toista saa, kun ääntään korottaa tarpeeksi ja huutaa riittävästi.

Meillä yhdessä vaiheessa tuotti ongelmia tutti, jota piti vähän väliä käydä nostamassa vauvan suuhun. Rauhottui tutti suussa, mutta heti kun tutti putosi, vauva heräsi ja vaati tuttia takaisin. Sitten tassuteltiin ja tapahtui sama: tassu rauhoitti, mutta heti kun tassu lähti, alkoi huuto. Vauva ehdollistui siis siihen, että äidin käsi on oltava paikalla, jotta nukkuminen onnistuu.

Pidettiin 3 min huutoa ja perään 2 minuuttia rauhoittelua unikoulu. Tätä 3+2min jaksoa toistettiin kunnes uupui ja nukahti. Pisimmillään vauva huusi yöllä puolisen tuntia, eikä sekään ollut itkua vaan vauva halusi tassuttelua ja seuraa. Oli vaativaa protestiääntä. Heti kun saapui huoneeseen, vauva lopetti huudon ja oikein ilostui eli kovin paha hätä ei katsottu vauvalla olevan..

Ajateltiin, ettei vauva siihen 3 minuutin huutoon kuole, mutta äidiltä lähtee järki, jos ei saa nukkua pian ollenkaan. 6 yötä meni ja oppi itsekseen rauhoittumaan.

Illalla ulkoillaan miltei säällä kuin säällä ½tuntia tai tuntikin. Illalla varmistutaan, että vauvalla on kunnolla nälkä ja sitten ahdetaan se niin täyteen puuroa ja maitoa kuin suinkin mahtuu.
Yöllä tarjoilua ei sitten ole ja palvelutkin ovat riisutut ja minimissään, jos niitä vaaditaan.

meillä alkoi samoihin aikoihin ihan hirveät yöt. neiti nukkui suht hyvin vielä ennen sitä ja joi kerran yössä pullosta maitoa mutta sitten noin 8-9kk iässä alkoi ihan tajuton kiukuttelu ja huuto öisin jo 12 aikaan ,maitoa vaadittiin jo silloin ja häntä olisi pitänyt silitellä ja taputella koko ajan että olis hyvä nukkua!ja yleensä kun kello oli noin klo.4 aamulla tyttö oli vaan huuteli sängyllään eikä tietoakaan että olis nukkunut jos ei hyssyttänyt.valvoin melki kaikki yöt tytön kanssa 12-05. me taisteltiin tämän asian kanssa noin vajaa pari kuukautta ja mulla univelat kasvoi ja kasvoi.

sitten päätettiin että jotain on tehtävä! laitoin tänne kyselyä päiväunista ja iso osa oli siirtynyt yksiin päiväuniin juuri siinä 9kk tienoilla viimeistään 10-11kk iässä! päätin samana päivänä että huomenna kokeiluun siis yhdet unet ja siitä päivästä lähtien meillä on nukuttu 11-12 tuntia putkeen joka yö(nyt siis noin pari viikkoa)!! vaikka tuntui että tyttö nukahti helposti molemmille päikkäreille ja tarvi ne ilmeisesti siis ei tarvinnut,nukkui vuorokaudessa liikaa! muutama päivä meni niin että tyttö oli aamulla ennen päikkäreitä tosi väsynyt ja kiukkuinen( nyt päikkäreille mennään siis 11.30-12.00) ja myös illalla oli kiukkuinen ennen nukkumaanmenoa(yö unille 20.00) alkuun nukkui päivällä vaan saman ajan minkä oli tottunut nukkuun toisilla unilla (n.2h) joten ne illat oli aika kuikkuisia mutta parin päivän päästä vihdoin unirytmi muuttui ja nyt tyttö nukkuu yöllä klo.20-07/08 ja päivällä 12.00- 15.00/15.30 ja neiti on jo päivisin hyvällä tuulella ja jaksaa valvoa unille saakka.
ei tarvinnut erikseen lopettaa sitä yö syömistä vaan se vaan jäi pois kun yöunien tarve kasvoi.
tosin muistutan nyt että kaikki lapset on erilaisia ja voi olle että teillä auttaa joku muu öihin ja että teillä tarvitaan vielä kahdet unet mutta kerroin vaan oman tarinan jos se yhtään auttaa!!
tsemppiä hirveästi,tiedän mitä se yövalvonta on! toivotaan että teilläkin yöt rauhoittuu ja hei luin juuri aiheessa "yösyönti" tuskailee joku äiti myös saman asian kanssa!!

Hei minä*82,

olipa mukava lukea kokemuksiasi, koska kuulosti niin tutulta! Juuri tuota päikkäriasiaa olen tässä pohtinut. Tällä viikolla vauva on nimittäin myöhäistänyt joa yli tunnilla ekaa nukahtamista ja toisille päikkäreille ei meinaa sammua millään. Lopulta sitten kuitenkin ne toisetkin tarvitsee, mutta venyvät niin myöhään, että sekin varmaan vaikuttaa yöuniin. Meillä on nyt kamala stressi muiden juttujen kanssa, mutta aion kyllä miettiä tuota rytmittämistä heti kun muut asiat rauhoittuu.

Kiitos myös 11kuisen äidille vastauksesta. En minäkään usko, että vauva nälkäänsä kuolisi, mutta ongelma on se, ettei huutamatta tissistä luovu ja nyt nimen omaan vaatii maitoa yhä aikaisemmin. En jaksa unikoulua nyt ja koska vauva on ollut ihan ok nukkuja, haluaisin kokeilla ensin muita keinoja. Tutin on oppinut itse ottamaan suuhun, mutta huutaa nyt siis sekin suussa maitoa!

saman ikäinen meidän poju ja nyt herää n.klo 6 maidolle ja on tosiaan nälkäinen vaikka päivällä syö valtavasti! aiemmin nukku tyytyväisenä 9-10 saakka ja satunnaisesti klo 7 joi vähän maitoa. oon aatellu et on joku kasvuvaihe nyt menossa kun tankkaa muutenkin niin kovasti... yksiin päikkäreihin on kans siirrytty, jaksaa valvoo klo 12 asti ja sit sammuu ku saunalyhty ;) pari tuntia nukkuu ja sit valvoo iltaan 19-20 asti ja yöunille. Tuntu tosiaan et ihan ykskaks taas rytmi muuttu ja unen tarve väheni.

Meillä ainakin poika siirtyi yksiin päikkäreihin vasta n. 1v1kk, ja samaan aikaan alkoivat hyvät yönukkumiset ja poika unohti itse aamuyösyötön pois. Siihen asti heräsi vähintään pari kertaa itkemään tutin perään. Nykyisin nukkuu lähes aina putkeen koko yön ja herää aamulla tyytyväisenä juttelemaan.

Luulen, ettei yksiin päikkäreihin siirtyminen olisi meillä onnistunut kovin paljon aikaisemmin.Yritin sitä jo jossain vaiheessa 1v hujakoilla, mutta poika oli niin yliväsynyt illalla, ettei nukkunut yötäkään levollisesti.

No se lienee yksilöllistä. Meillä vauva on tosiaan itse pyrkimässä yksiin päikkyihin, tai näin ainakin luulisin. Tänään meni nukkumaan vasta 12 aikaan, nukkui 2 1/2 h ja tosiaan valvoi loppuillan. Ensimmäistä kertaa näin, mutta mitenkään en pakottanut. Sitä en usko, että yöheräilyt näin loppuisivat tai edes että tämä olisi "ikuista", mutta katsotaan nyt. Ja kuten sanoinkin, vauva ei itke tutin perään, vaan osaa sen itse etsiä.

tuossa just huomaa että lapset on niin yksilöitä mutta ajatus sama. vaikka teillä siirryttiin myöhemmin yksiin uniin niin kuitenkin silloin sitten ne yöt rauhoittui! ja voithan sä alkup. kokeilla että mitä tuumaa niistä yksistä unista ja jos on kauheen vaikeeta jatkat vielä niillä kaksilla! mutta monet on sanonut että yöt rauhoittui kun siirtyi yksiin uniin...
tsemppiä kuitenkin!

Palaan vielä kertaalleen asiaan. Ensimmäisen yksien päikkärien päivän jälkeen vauva nukkui 20-3.40 (pitkien aikojen ennätys - itse en tosin saanut nukuttua). Silloin imetin. Valitettavasti vauva päätti puoli kuusi, että aamu voisi alkaa. Sain lopulta kuitenkin nukkumaan vielä kainalossa. Normaalistihan vauva herää 7-7.30. Jos näin jatkuisi, pitäisi tuo yösyöttö saada n. kello viiteen, jotta aamu alkaisi ihmisten aikaan. Ja kaikkihan voi olla sattumaa, luultavasti onkin.

hyvin meidän poika nukkuu yöt, mutta hyvin nukkui ennen rytmin vaihtoakin... valvotti tosissaan ensimmäiset 6kk ja siitä lähtien on nukkunut yöt putkeen lukuun ottamatta satunnaisia nuha-/hammaskitinöistä johtuvia valvomisjaksoja.

ja meillä noi yösyötöt lopetettiin vesipullon avulla. vauvalla olikin tapana syödä yöllä ja paastota sitten päivällä :/ sit kahtena yönä tarjosin vesipulloo josta saattoi vähän juoda ja jatkaa sitten uniaan jonka jälkeen alkoi nukkumaan yöt syömättä ja söi sitten päivällä hyvin :)

Meillä 9 kk siirtyi ihan itse yksiin päiväuniin, yöt 9 h (2-3 heräilyä), päiväunet 3 h. melkein suoraan mentiin kolmista päikkäreistä yksiin. Joskus jos päikkärit jää lyhyiksi, voi ottaa pikkutirsat illalla, yleensä enää ei.

Kiva, kun kirjoittelette. Tänään näyttää jatkuvan sama tahti - vauva on vielä ihan virkku. Olisin tosiaan huippuonnellinen, jos rytmi vakiintuisi ja myös yöunet rauhottuisi. Toivoahan saa.

Palaan taas tähän aiheeseen. Vauva on nyt nukkunut muutaman päivän yhdet päikkärit. Valitettavasti täytyy todeta, ettei se ole mikään ihmelääke yöuniin. Viime yö oli aika kamala - jatkuvia itkuja alkuyöstä. Panadol rauhotti hetkeksi, mutta yösyöttö oli taas jo aika aikaisin ja aamuyöllä oli pakko ottaa viereen. Siis viime yö oli meidän vauvalle tosi surkea, joka harmittaa, koska olin tosiaan siinä uskossa, että päikkäriasia voisi helpottaa....

Valitettavasti se siirtymävaihe yksiin uniin voi vielä pari-kolme kuukauttakin! Meillä näin.Yritin päivä päivän jälkeen siirtää 5 min kerrallaan , en siis kertalaakista.aamupäivisin koetin keksiä aktiviteettia ettei nukahda, siis ulos vaan.

Vaikeeta aikaa se oli ja hermoja raastavaa! Yhdet unet oli liian vähän ja 2 jo liikaa...yritin vaan tsempata itteäni että palkinto odottaa sitten lopussa ja tiesin että vaihe ei kestä ikuisuuksiin.

Meillä siis siirtymävaihe oli 1 v 1 kk-1v3 kk saakka.Sitten alkoi helpottamaan ja syksyn flunssakierteen jälkeen nukkuu tosi hyvin yöt! Pientä levottomuutta silloin tällöin kun oppii paljon uusia sanoja ym.

Yömaito katosi jossain 1 v. paikkeilla ja iltamaito ennen nukkumaanmenoa oksennustaudin jälkeen!

En oikein ymmärrä tätä äitien touhotusta "siirtyä" yksiin päiväuniin ja venyttää lapsen päivää pienellä pakolla. Eiköhän se lapsi itse tiedä milloin on väsynyt ja tarvitsee unta. Ei meille aikuisillekaan tule kukaan sanomaan, että nyt kyllä valvot vähän vielä, jos oikein väsyttää. Että se on hyväksi pitemmän päälle, jos nyt jaksat valvoa...

Meillä vuoden ikäinen poika on kuukauden nukkunut joko yhdet tai kahdet päikkärit. Kyllä sen toisesta päältä näkee onko väsynyt vai ei! Jos on väsyneen näköinen ja oloinen, kannan sänkyyn. Jos ei, annan valvoa ja laitan sitten unille, kun on väsynyt. Meillä se ei muuta rytmiä mitenkään sen kummemmin, oli unia yhdet tai kahdet. Mutta meillä ei eletäkään kello kädessä. Illalla mennään nukkumaan yhdeksältä ja aamulla herätään 8-8.30 välillä, ruokailut on silloin kun ollaan hereillä, ilman stressiä siitä että eilen syötiinkin tuntia aiemmin. Nämä meidän pienet tytöt ja pojat on kuitenkin vielä niin pieniä, että antaa heidän rytminsä mennä vielä luontevasti ilman aikuisten luomia tiukkoja aikatauluja.

No niin, ja paikalle saapui jälleen yksi ihminen, joka näkee tässäkin jotain pahaa. Jos huolellisesti lukisit tekstini, tajuaisit kyllä, että pähkäilen nimen omaan vauvan viestejä. Minulla sattuu olemaan hyvin säännöllinen vauva, joka on alusta asti ollut vahvan rytmillinen kaikessa, jopa suolen toiminnassa. Kaikki eivät ole samanlaisia. Olen aina laittanut hänet nukkumaan silloin, kun alkaa olla väsynyt (kitinä, haukotukset jne.) ja aina nukkumaanmeno on ollut helppoa.

Nyt kuitenkin vauva alkoi osoittaa merkkejä siitä, että unta tulee liikaa. Kuten sanoin, vikoille päikkäreille nukuttaminen oli ylivoimaista, vaikka vauva (vanhasta tavasta) olikin suunnilleen niihin aikoihin väsynyt. Yöllä taas ensimmäistä kertaa heräili kunnolla, josta saattoi päätellä, että unta ei riitä yölle.

Itse olen arvoiltani pehmeä, mutta toisaalta sitä mieltä, että vauva on olento, joka ehdollistuu helposti, ja siksi rytmeistäkin tulee "tapa", joiden muuttuessa vauva voi tarvita hivenen vanhempien apua.

Meillä on nyt menty n. 3 päivää yksillä unilla. Enempään ei ole ollut tarvetta (eilen illalla kokeilin jopa laittaa vauvan sänkyyn, kun oli väsynyt, mutta piristyi siellä heti ja jaksoi kuitenkin iltaan). Yöunista on vaikea vielä puhua, koska vauva sairastui juuri flunssaan ja nenä on täynnä räkää....

Yhteistyössä