Mitä tälle voi tehdä?? Kun lapsen on pakko nukkua pk:ssa päiväunet, ja kukkuu sitte iltamyöhään :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei_jaksais_enää_yhtään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no odottele, niin kauan että eskari alkaa, niin sitten helpottaa. Päiväkotiaikoihin ei meillä kannattanu mennä nukkuun ennen kymmentä ja monesti uni tuli vasta yhdentoista aikoihin. Jos aiemmin mentiin sänkyyn, meni kaikki vituralleen. Kun eskari alkoi, niin nukkumaanmenoajaksi tuli yhdeksän ja on pysynyt siinä jo monta vuotta. Menivät siis päiväkotiin vähän vaille 9, ja nukuttiin aamukasiin (ja ei en edes yrittänyt herätellä aiemmin, sillä niin ärripurriaamuja olivat, jos sellaista yritin). Ja vapaapäivinä heräsivät ihan ittekseen pirteinä.

niin ja vielä; vähän isompina sanoivat, ettei nukuttanut ja oli tosi tylsää pitää silmiä kiinni (tai oikeastaan se oli pahinta päikkärissä, kun piti pitää silmiä kiinni). Mut sit joitsut sanoi, että viimeisten joukossa heräsivät sikiunessa. Tämän tajusin vasta kun lapset oli eskarissa ja kertoivat kuinka kamalaa päiväkodissa oli ollut. Vaikka hoitajat minulle sanoivat, että ei olepakko nukkua, ja nukkumasta pääsee pois, jos ei uni tule, niin kiltit lapseni eivät uskaltaneet nousta, ennen kuin tuli lupa. He ovat kai sitten viettäneet elämästä pitkäveteisimpiä tunteja päikkärin makuuhuoneessa ja kuitenin nukahtaneet ennemmin tai myöhemmin sen verran, että yöunet karkas.

<ite olen sitä mieltä että päiväunet on tuon ikäselle tarpeet, mulla maaliskuussa 4vuotta täyttävä tyttö ja 12 jälkeen kun sänkyyn menee päikkäreille ja herää 13.45 hyvin saan sen noin 21.30 nukkumaan illalla.
tuntia ennen vähennetään valoja, luetaan tehdään jotain rauhallista, laitetaan nuket nukkumaan ja toivotetaan hyvät yöt ja sinne se jää sänkyynsä nukkumaan ja nopeasti nukahtaakin.
Päiväkodissa itse ollu töissä ja eihän ne hoitajat mitää taukoja siellä saa :O yksi hoitaja sinne valvomaan jää sadun kera kun toinen pitää oman kahvitaukonsa+ jotain mitä päikkäreiden jälkeen tehdään voi valmistella niitä siellä rauhassa.tunnin päästä siellä on sitte vaihto ja toinen menee pitämään taukonsa.
Saahan äiditkin sen tauon jos lapset kotona lepää tai nukkuu.eikä päiväkodeissa lapset ole sängyissään kun noin 2tuntia jos sitäkään, se riippuu siitä miten ruokailusta keritään sänkyihin.sängyissä keritään noin 1,5 tuntia olemaan kaiken kaikkiaan.
eli oon kyllä sitä mieltä että päikkärit kuuluu jokaselle lapselle tai ainakin tuo lepo ja jos nukahtaa niin nukahtaa.lapselle hoitopäivä on kuin työpäivä meille aikuiselle.
unet kun on myös tärkeä aivojen toiminnallekin.
Toki ymmärrän näitäkin vanhempia jotka kukkuvat sitte yömyöhään kun lapsi ei nuku mutta en tarkoita kaikkia mutta joillakin ei taida olla siellä illalla enää lapselleen nii paljon aikaa että sillä kukkumisellakin paljon syytä siihen että eivät keskity nukkumaan jos eivät vanhemmat kerkiä huomioimaan lastaan päiväkodin jälkeen..jospa lapsen kanssa vietetttäisiin iltasellakin enemmän aikaa niin sekin rauhottaisi lasta jo hyville unille aikaisemmin, nyt olen siirtyny päiväkodista perhepäivähoitajaksi ja moni lapsi täällä aamusta aikasin myöhään iltapäivään jolloin vanhemmille ei jäisi kuin pari tuntia aikaa olla oman lapsensa kanssa kunnes saavat ne nukkumaan ettei kukkuisi myös myöhään..ehkäpä se on juuri sitä että hoitotädin luona lapsi suuremman osan ajastaan ja kun äiti ja isä tulevat hakemaan lapsi laitetaan jo melkein heti nukkumaan että saadaan olla itekseen, säälittää lapsia että vanhemmat käskevät jättämään lapsensa unet pois jotta itselle jää vapaa aikaa illalla että lapsi simahtaa kuin saunalyhty sänkyynsä.tunninkin unet päivässä ei pitäisi viedä lapsen yöunia vaan se mitä teette lapsenne kanssa illalla, ja täähän on vaan mun mielipide ja ainakin meillä toimii tämä rytmi että tunti ennen nukkumaan menoa keskitytään vain ja ainoastaan lapseen eikä siihen että lapsi kiirellä sänkyyn jotta jää omaa aikaa.

Yhteistyössä