Mitä tälle voi tehdä?? Kun lapsen on pakko nukkua pk:ssa päiväunet, ja kukkuu sitte iltamyöhään :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei_jaksais_enää_yhtään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei_jaksais_enää_yhtään

Vieras
Oon niin loppu tähän. Tyttö 3v,vapaapäivinä ei nuku päikkäreitä, ja nukahtaa illalla muutamassa minuutissa noin klo 21. Tarhapäivinä kun joutuu ne päiväunet nukkumaan, harvoin nukahtaa ennen yhtätoista. Sitten joudun aamulla väkisin herättämään kesken unien, ja kierre on valmis. Tottakai nukkuu hyvät päiväunet tarhassa, kun jää yöunet kesken. Ja illalla taas ei uni tule. Jne...

Olen puhunut asiasta päiväkodissa, ja kuulemma lepäämään mennään ja pois saa tulla jos ei puolessa tunnissa nukahda. Mut nukahtaahan se tietenkin.

Tuntuu vaan uskomattomalta, että onko tämä nyt lapsen parhaaksi kun yöunet jää viikolla aina liian lyhyiksi. Ja kieltämättä omaa pinnaakin kiristää kun ei jää juurikaan iltaisin omaa aikaa (asun lasteni kanssa yksin).

Jos tietäisikin, että tää on vaan joku vaihe, ei olis ongelmaa, mutta kestänyt nyt kohta puoli vuotta. Ja loppua ei näy...

Mitä tässä voi tehdä? Vai voiko mitään?

kyllä noi tarhapvät on niin paljon raskaampia kuin kotipvät et on ne päikkärit ihan kohdallaan. Meillä tyttö nukku eskarissa melkein joka pvä ja nyt kun on alottanu koulun niin on kyllä aika väsyny aina koulupvän päätteeks.

minä tappelin tuon asian kanssa vielä sittenkin kun poika oli eskarissa.Loppuihan se sitten kun aloitti koulun.Kyseleppä jo herättelisivät lasta esim.tunnin nukkumisen jälkeen?Kolmevuotias tarvitsee päiväunia hoitopäivänä,mutta jos nukkuu 2-3h ja valvoo illalla,niin silloin päiväunia tulisi lyhentää.

[QUOTE="Aloittaja";25043282]Menee klo 8 ja haen viimeistään klo 15[/QUOTE]

No joo, ei ainakaan mitenkään erityisen aikaisin joudu heräämään ( kuten meillä 5.40 ). On se päiväkotipäivä aika rankka noinkin pienelle, et siinä mielessä jonkunlainen uni on hyvä. Miten kauan hän nukkuu päiväunia?

Mitäs jos vaan sammutat kaikki valot ja menet myös itse nukkumaan. Pienten lasten vanhemmilla ei paljoa omaa aikaa ole ja vielä vähemmän sitä on yksinhuoltajalla.

yks tarhassa töissä oleva kertoi että kun vanhemmat pyytään (l. käskee) herättää lapset kesken unien, niin välipalalla löytyy pöydässä lähes nukkuvia lapsia.

Meillä oli sama juttu aikoinaan 4v pojan kanssa, joka iltaisin sitten valvotti vanhempia sisaruksiaan kun ei sitä saanut nukkumaan ennen puoltayötä. Olin itsekin todella poikki, herätys oli kuitenkin joka aamu 6:45.

Koska päiväkodissa oli pakko viettää se lepohetki, niin sovimme että jos poika nukahtaa niin herättävät puolen tunnin kuluttua.
Siitä oli aika pitkälle apua, sai hieman levätyksi kesken tarhapäivän mutta sain inhimilliseen aikaan sitten yöunillekin.

Päiväunet on usealle pienelle tarpeen. Itse en lapsena päikkäreitä nukkunut kuulemma ollenkaan (sitten vauva-aikojen jälkeen) mutta moni muu kylläkin.

Kuinka kauan lapsesi nukkuu päiväkodissa? Voisiko esim. päikkäreiden kestosta keskustella hoitajien kanssa? On hyvä, että lapsi nukkuu jotta jaksaa sitten kotonakin, mutta ikävää tietysti, jos ne yöunet jää sitten niin vähiksi...

[QUOTE="Aloittaja";25043282]Menee klo 8 ja haen viimeistään klo 15[/QUOTE]

Oletko kokeillut, kun lapsen tarhapäivä päättyy kuitenkin jo kolmeen mennessä, niin illalla päivällisen jälkeen ulkoilua ja sen jälkeen iltapala ja lämmin kylpy. Luulis unen tulevan.

mulla on ihan sama ongelma oman 3veen kanssa.
eikä tää palvele ketään tää tilanne! just nyt minuutti sitten poika nukahti.. ja aamulla kuudelta ylös pitäs saada ja päiväkodissa nukkuu iloisesti 2 tuntia ja ilta taas kukutaan :|
argh.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen lapsen kotiäiti;25043393:
Oletko kokeillut, kun lapsen tarhapäivä päättyy kuitenkin jo kolmeen mennessä, niin illalla päivällisen jälkeen ulkoilua ja sen jälkeen iltapala ja lämmin kylpy. Luulis unen tulevan.

On kokeiltu tämä ja sata muuta juttua. Ei auta. Uni vaan ei tule illalla silloin kun ne päiväunet on nukuttu.

[QUOTE="Aloittaja";25043444]On kokeiltu tämä ja sata muuta juttua. Ei auta. Uni vaan ei tule illalla silloin kun ne päiväunet on nukuttu.[/QUOTE]

Jotenkin mulla nyt sellainen tunne, että tuskin teidän ongelmat sillä poistuis että päiväunet jätettäisiin pois.
Meillä ainakin lapset nukkuneet illalla paremmin ja nukahtaneet helpommin kun ovat nukkuneet päikkärit.
Mahtaako olla huomion hakua tms.

Mä tuskailin vähän samaa meidän 3-vuotiaan kanssa. Siis ihan yleisesti, ei pelkästään päiväkotipäivinä. Jos nukkuu päikkärit, niin illat menee tosi myöhään kukkumiseksi. Toisaalta poika selvästi vielä tarvitsee päiväuniaan, ilman niitä illat menee joko kiukutellessa tai sitten päättömästi riehuessa. Poika saattaa myös nukahtaa tuoliin tms. jos ei nuku päiväunia.

Ongelma ratkesi niinkin yksinkertaisesti, että aamut alkaa meillä nykyään aiemmin. Ennen heräiltiin vasta reilusti kahdeksan jälkeen, välillä poika saattoi nukkua yhdeksäänkin. Nykyään aamut alkaa viimeistään puoli kahdeksalta, mutta usein myös aiemmin.

Kannattaisko teidän kokeilla samaa? Siis aiemmin heräämistä? Ja mun mielestä tunti päiväunia on ihan maksimi, sitä voi ihan takuulla vaatia päiväkodissakin.

Mutta kannattaa pikkuisen antaa nukkua päiväunensa. Hän selvästi tarvitsee ne jos ja kun päikyille kuitenkin nukahtaa. Kotonakin kannattaisi ehkä yrittää vielä pitää päiväunista kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen lapsen kotiäiti;25043454:
Jotenkin mulla nyt sellainen tunne, että tuskin teidän ongelmat sillä poistuis että päiväunet jätettäisiin pois.
Meillä ainakin lapset nukkuneet illalla paremmin ja nukahtaneet helpommin kun ovat nukkuneet päikkärit.

tai sitten vaan ap:n lapsi ei oikeesti enää tarttis päikkäreitä, kun ei niitä nuku vapaapäivinänsäkään ja silloin nukahtaa inhimilliseen aikaan iltaisin. tää on vaan tosi paska ongelma, kun monissa päiväkodeissa ei ole mahdollisuuttakaan muuttaa tilannetta.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen lapsen kotiäiti;25043454:

Mistähän sellaisen tunteen sait?? Ja mitkä ongelmat ei poistuis päiväunien poisjättämisellä, kun silloin kun ei nuku päiväunia, nukahtaa parissa minuutissa hyvissä ajoin illalla.
Ja huomiota saa kyllä ihan vaikka muille jakaa.

[QUOTE="Aloittaja";25043531]Mistähän sellaisen tunteen sait?? Ja mitkä ongelmat ei poistuis päiväunien poisjättämisellä, kun silloin kun ei nuku päiväunia, nukahtaa parissa minuutissa hyvissä ajoin illalla.
Ja huomiota saa kyllä ihan vaikka muille jakaa.[/QUOTE]

Sorry, tarkoitus ei ollut loukata!
3 vuotaan päivä kotona ja tarhassa ei ole sama asia, eli vaikka kotona pärjää ilman päikkäreitä, ei tarhapäivinä ehkä pärjää.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen lapsen kotiäiti;25043537:
Sorry, tarkoitus ei ollut loukata!
3 vuotaan päivä kotona ja tarhassa ei ole sama asia, eli vaikka kotona pärjää ilman päikkäreitä, ei tarhapäivinä ehkä pärjää.

Ok :) Sori jos vastasin vähän hyökkäävästi. Tiedän kyllä, että noin usein on, mutta olen kuitenkin aika varma siitä, että meillä niitä päiväunia tyttö ei enää tarvitsisi, jos saisi oman luontaisen rytminsä mukaan nukkua. Parempi lapsen kannalta olisi nukkua kunnon yöunet kuin että ne jää joka yö viikolla liian lyhyiksi.

[QUOTE="Aloittaja";25043599]Ok :) Sori jos vastasin vähän hyökkäävästi. Tiedän kyllä, että noin usein on, mutta olen kuitenkin aika varma siitä, että meillä niitä päiväunia tyttö ei enää tarvitsisi, jos saisi oman luontaisen rytminsä mukaan nukkua. Parempi lapsen kannalta olisi nukkua kunnon yöunet kuin että ne jää joka yö viikolla liian lyhyiksi.[/QUOTE]

Toivottavasti löydätte asiaan kuitenkin ratkaisun.

onhan se tarhan tädeille paljon helpompaa kun saavat ruokailun päälle,sellaisen 2-3h paussin hoitotyöstään...siksi eivät mielellään valvota ketään,edes eskareita.

Mutta jos se lapsi nukkuu vkloppuna kunnon yöunet ilman päikkyjä, miten voi maanantaina tarhassa olla niin väsynyt että nukkuu pitkät päiväunet? Me ollaan painiskeltu nyt ihan tän saman asian kans (lapsia 2), ja meillä on kyllä niin että jos lapset on vklopun jälkeen levänneitä, ne ei nuku päikyssä päiväunia ennenkuin to tai pe, kun taas ihan se päiväkotiviikko alkaa jo väsyttää.

Yhteistyössä