Mitä suomalaista ruokaa voisi tehdä ulkomaalaisille vieraille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Uudet perunat, kanamuna ja tonnikalaa suoraa purkista + tuore vihreä salaatti :laugh: tuntuu että kaikki syö sitä kesäisin; ite ottaisin kyl kananmunan pois, hyi.

Tai sitten perunamuusi ja lihapulla kastike.. jep jep =)

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Miksi muuten moni ehdottaa poroa? En ainakaan ikuna itse syö sitä, en pidä sitä mitenkään suomalaisena ruokana.

Itse ehdotin sitä, koska poro on todella herkullista.
Poronkäristyshän on varsinainen perinneruoka, näin kesällä koen sen kuitenkin turhan tuhdiksi.
Jos poro ei ole erityisen suomalaista niin mihin maahan mahdat sen sijoittaa?

Olen etelärannikolta kotoisin. Minusta poronkäristys on aika kaukana meikäläisen perinneruuista. Maistoin ekan kerran poronkäristystä pitkälti aikuisiässä, varmaan opiskelijalounaalla. Pizzaankin ehdin tutustua sitä ennen, teini-iässä. (Olen siis sen verran vanha ihminen, että olen nähnyt pizzan tulon Suomeen 70-luvulla.)

Samaa mieltä kyllä siitä, että varmaan se on paremmin syksy/talvi-ruokaa.

No, mä en ole koskaan muualla ku Helsingissä asunut ja 70-luvullä syntynyt, mutta tunnen kyllä suomalaisesta perinneruokia eri puolilta maata.
Perinneruuathan on hyvinkin alue- ja paikkakohtaisia.
Niistä voikin sitten ulkolaisille vieraille valita omia suosikkeja omasta asuinpaikasta riippumatta.
Ja vaikka kertoa hieman kyseisen ruuan / raaka-aineen taustoja.

Mutta tää johtuu varmaan koulutuksestani ja työstäni.
Sen perusteella tuotakin ( poroa ) ehdotin kokeilemaan grillissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja pähkinäinen:
miks karjalanpaistia ei kehtais tarjota?

voiperunaa ja silliä
karjalanpiirakoita. kalakukkoa :D

Ei kalakukkoa, me ei asuta lähelläkään Kuopiota enkä ole itsekään koskaan sitä syönyt. Karjalanpaisti taas on "köyhää" ruokaa, ettei sitä kyllä kehtaa tarjoilla. Itsekään harvoin sitä tehdään kun ei se oikein millekään maistu (ei olla keitetyn lihan ystäviä).

Voiperuna pannaan harkintaan kera sillin.
Keittääks joku vana nje lihat?Hyi hel!
Mie paistan ja nakkaan pataan liemen kaa hautumaan..

Miksi muuten moni ehdottaa poroa? En ainakaan ikuna itse syö sitä, en pidä sitä mitenkään suomalaisena ruokana.

Itse ehdotin sitä, koska poro on todella herkullista.
Poronkäristyshän on varsinainen perinneruoka, näin kesällä koen sen kuitenkin turhan tuhdiksi.
Jos poro ei ole erityisen suomalaista niin mihin maahan mahdat sen sijoittaa?

Olen etelärannikolta kotoisin. Minusta poronkäristys on aika kaukana meikäläisen perinneruuista. Maistoin ekan kerran poronkäristystä pitkälti aikuisiässä, varmaan opiskelijalounaalla. Pizzaankin ehdin tutustua sitä ennen, teini-iässä. (Olen siis sen verran vanha ihminen, että olen nähnyt pizzan tulon Suomeen 70-luvulla.)

Samaa mieltä kyllä siitä, että varmaan se on paremmin syksy/talvi-ruokaa.

No, mä en ole koskaan muualla ku Helsingissä asunut ja 70-luvullä syntynyt, mutta tunnen kyllä suomalaisesta perinneruokia eri puolilta maata.
Perinneruuathan on hyvinkin alue- ja paikkakohtaisia.
Niistä voikin sitten ulkolaisille vieraille valita omia suosikkeja omasta asuinpaikasta riippumatta.
Ja vaikka kertoa hieman kyseisen ruuan / raaka-aineen taustoja.

Mutta tää johtuu varmaan koulutuksestani ja työstäni.
Sen perusteella tuotakin ( poroa ) ehdotin kokeilemaan grillissä.

Ok, kyllä näin päättelinkin, että näkökulmasi on vähän eri. Ja toki on niin, että jotkut perinneruuat ovat lähteneet leviämään koko maahan -- nyttemmin myös einesteollisuuden muodossa (karjalanpiirakat ja poronkäristykset). Mutta anyway, en taustani vuoksi vieläkään koe poroa minään yleissuomalaisena ruokana.

Arvostan kyllä edustamaasi kiinnostunutta ja laaja-alaista näkökulmaa perinneruokiin.

• Tykkää
Reactions: Algoma
Kalaa ja uusia perunoita ehottomasti.
Ruisleipä pitää saada mukaan kans.

Lohikeittokin ois MUN mieleeni,ja rieska:P

Jälkkäriks raparperi tai mustikkapiirakka,ja vaniljakastiketta (ei mitään valmiskastiketta ) .
+ mansikoita

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja pähkinäinen:
miks karjalanpaistia ei kehtais tarjota?

voiperunaa ja silliä
karjalanpiirakoita. kalakukkoa :D

Ei kalakukkoa, me ei asuta lähelläkään Kuopiota enkä ole itsekään koskaan sitä syönyt. Karjalanpaisti taas on "köyhää" ruokaa, ettei sitä kyllä kehtaa tarjoilla. Itsekään harvoin sitä tehdään kun ei se oikein millekään maistu (ei olla keitetyn lihan ystäviä).

Voiperuna pannaan harkintaan kera sillin.

KARJALANPAISTI ON JUHLARUOKAA, JOTA TARJOATAAN HÄISSÄ JA HAUTAJAISISSA YMS JUHLAVISSA TILANTEISSA MYÖS,

karjalanpiirakoita, ruisleipää, sahtia, poroa, hirveä, juustoleipää ja lakkahilloa.

hyviä suomalaisia ruokia mielestäni on kamalasti mutta jos vain pitää niin kaalilaatikko on helppo ja varmasti suomalainen, ruisleipää, maitoa ja jälkkäriksi lettuja...grilliin voi laittaa pienempien tuottajien suomalaisia makkaroita, paljon marjoja vaikkapa vispipuurossa jos haluaa etukäteen tehdä kaiken mahd.valmiiksi.

Yhteistyössä