Mitä sormiruokaa 7kk vanhalle sihtikurkulle..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katie-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

katie-

Aktiivinen jäsen
06.07.2007
3 161
0
36
Kuorevaara
Poika siis kohta 7kk ja tällä hetkellä en oo uskaltanu antaa muuta kun noita maissinaksuja kun ne sulaa niin nopeeta :ashamed: Sitten on kovaa porkkanaa saanu järsii muutaman kerran, mutta mitään muuta en oo uskaltanu antaa..

Elikkä mitäs kaikkea sitä vois tuon ikäselle alkaa antamaan että sais ite harjotella tuota sormilla syömistä jo pikkuhiljaa..?

kuivattua rusleipää...ei irtoa isoja paloja (saa kaupasta myös valmiiksi "kuivattuna". meil on maisteltu lisäksi:
vaaleaa kuivattua leipää, Kurkkua, omenan lohkoja, lanttua

Mun poika oli myös aivan mahdoton sihtikurkku. Ajattelin,että ruoka pitää hienontaa sille vielä isonakin. Mutta sitkeäasti aina annoin sille käteen kaikkea mitä sai itse syödä ja harjoitella. Aluksihan koko hommasta ei tullut yhtään mitään kun toinen oli oksentamispisteessä :$ Mutta sitkeys palkittiin ja nyt kun poika on 9kk niin aika hienosti saa kurkusta alas ruokaa. 8kk purkkisoseetkin menee jo kakistelematta =)

Eli mun neuvo on se,että anna vain harjoitella! Tietty pitää vahtia,ettei nyt ihan oikeasti tukehdu. Banaani on myös pehmeää,että sitä voi antaa. Tosin siihenkin mun poika meinasi aluksi "tukehtua". Leivän huomasin olevan aika huono vaihtoehto siinä mielessä,että kun se on niin kuivaa ja murenevaa,että sitä on kyllä sihtikurkun hankala syödä. Siksipä mä annoin mielummin näkkileipää tai hapankorppua. Riisikeksit (siis ihan ne "mauttomat" ) on myös helppoa syötävää =)

Alkuperäinen kirjoittaja LilliMenninkäinen:
Mun poika oli myös aivan mahdoton sihtikurkku. Ajattelin,että ruoka pitää hienontaa sille vielä isonakin. Mutta sitkeäasti aina annoin sille käteen kaikkea mitä sai itse syödä ja harjoitella. Aluksihan koko hommasta ei tullut yhtään mitään kun toinen oli oksentamispisteessä :$ Mutta sitkeys palkittiin ja nyt kun poika on 9kk niin aika hienosti saa kurkusta alas ruokaa. 8kk purkkisoseetkin menee jo kakistelematta =)

Eli mun neuvo on se,että anna vain harjoitella! Tietty pitää vahtia,ettei nyt ihan oikeasti tukehdu. Banaani on myös pehmeää,että sitä voi antaa. Tosin siihenkin mun poika meinasi aluksi "tukehtua". Leivän huomasin olevan aika huono vaihtoehto siinä mielessä,että kun se on niin kuivaa ja murenevaa,että sitä on kyllä sihtikurkun hankala syödä. Siksipä mä annoin mielummin näkkileipää tai hapankorppua. Riisikeksit (siis ihan ne "mauttomat" ) on myös helppoa syötävää =)

Mut eihän siitä banaanin syönnistäkään tule mtn. jos pikkosin vaikka sellasia peukalonkynnen kokosia paloja ni se survoo sen kokonaisena suuhun ja yrittää nielasta.. Ei se oikein tajuu litskata sitä kielellä eikä ikenillä pureskella..

Näkkäriä tai kuivaa leipää ei meidän pojalle kyllä uskalla antaa, ruisleipää kyllä. Näkkäristä saa liian suuria paloja.

En ole pitänyt kiirettä antaa sormiruokia sihtikurkuille, hyvimpä tuo esikoinenkin on syömään oppinut, vaikka olin varovainen.

Yleinen ohje on että ei suolaa alle 1 v. Me ollaan noudatettu sitä kirjaimellisesti mutta tutut mammat on antanut leipää (kuten täälläkin) ja esim. margariinia puuron sekaan. Mitenköhän asiaan pitäisi suhtautua ja miten teitä on ohjeistettu? Mutta alkuperäiseen kysymykseen. Meidän 7,5 kk on syönyt vain maissinaksua ja järsinyt kurkkua ja porkkanaa. Omenan kanssa teki tiukkaa.

No mä en kyllä ole orjallinen tuon suolan suhteen. Ne määrät on hyvin pieniä mitä sille vauvalle massuun saakka päätyy, siitä tuskin on mitään haittaa. Ja kyllähän ihminen kuitenkin tarvitsee sitä suolaakin elimistön normaaliin toimintaan mutta suolan tietoinen lisääminen ei ole suositeltavaa.

Esim. jos leivän suolapitoisuus on 1,7% se tarkoittaa että 100g:ssa leipää on 1,7g suolaa. Ja kun miettii että minkä kokoisen palan leipää se lapsi saa ja paljonko päätyy suuhun (varsinkin harjoitteluvaiheessa), voi päätellä ettei sitä suolaakaan niin kovin paljon sinne massuun päädy :)

Yhteistyössä