Mitä sitten kun haluaa elämän muutosta mutta puoliso ei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tahdon uuden elämän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tahdon uuden elämän

Vieras
Mä olen yrittänyt sopeutua 10v elämään paikkakunnalla jonne muutin miehen perässä.
Halunnut lapsille pysyvyyttä ja lyhyttä koulumatkaa.
Mutta ei, en vain sopeudu, jotain puuttuu.
Puhuttukin on ja mies ihmettelee mun ajatuksia kun hänestä kaikki on hyvin ja
minähän lupasin pysyä paikallani kun lasten koulu alkaa (muutimme 5 kertaa eri osoitteisiin lasten ollessa alle kouluikäisiä, aina isompaa asuntoa tarvien).

Lapset kärsii koulukiusaamisesta ja kaiken kaikkiaan olen 3v käynyt lukuisia keskusteluja opettajien ja kiusaajien vanhempien kanssa, mutta loppua ei näy. Opettajat ovat tosin mukavia.
Lapsilla ei ole harrastuksia ja lääkäriinkin on n.35km matka eikä mulla ole autoa.

Miehellä on kamala pomo joka huutaa jatkuvalla syötöllä ja työpäivät raskaita ja pitkiä. selkä ja kädet miehellä ovat menneet jo "sököiksi" ja hän syö mielettömän määrän särkylääkkeitä käydäkseen töissä.

Mietin vain kuinka itsekäs minä olen jos pyytäisin "aloittamaan" jossain alusta.
Mies joutuisi luopumaan vakityöstään ja miehen suku joka ei käy meillä juuri koskaan jäisi tänne.
Kasvaisiko miehen katkeruus, kärsisikö avioliitto.

Meille on tulossa vauva syyskuussa ja mietin jos ehdottaisin miehelle, että hän jäisi kotiin kun kotihoidon tuki alkaa ja minä lähtisin opiskelemaan, mutta se opiskelupaikka mihin haluan on n. 400km päässä täältä eli kaikki menisi uusiksi.

Onko joku joka olisi tehnyt tämmöistä ratkaisua, miten puoliso on sopeutunut muutokseen?

sekin mietityttää, että vakitöitä on enää harvassa, mutta en tiedä kauanko miehen selkä enää kestää ja onko elämä rakennettava vain p....n työpaikan varaan.

Sinä olet joustanut ja nyt on miehen vuoro joustaa. Muuttakaa ja aloittakaa uudessa paikassa puhtaalta pöydältä. Voi olla että tekee myös lapsille päästä pois ja aloittaa uudessa koulussa.

Meidän elämä on mennyt aika paljon samalla tavalla.
Lasten kanssa muutimme alle kouluikäisenä tosi paljon ympäri suomen pätkätöiden perässä.

Sitten mies sai vakituisen työn ja päätimme asettua tuntematta yhtään paikkakuntaa jonne asetumme tai tuntematta ainuttakaan ihmistä kyseiseltä paikkakunnalta etukäteen (sikäli vielä vaikeampi tilanne kuin teillä kun ei ole edes sukulaisia, jotka kävisivät koskaan, kun matka on niin pitkä).

Ja totuus on että kaikki muut täällä omakotialueella ovat edes samasta läänistä kotoisin, suurin osa jostain tästä läheltä. Eli täällä on pienet piirit, vaikka iso kaupunki onkin. Lasten on ollut vaikea päästä piireihin. Sinänsä hullua, kunomalla lapsuudenpaikkakunnalla oli päivänselvää että naapurin lapset kaikki leikkivät yhdessä eikä mihinkään piireihin edes tarvinnut päästä.

minusta täällä kaikki leuhkivat rahoilla tai maineella. tosin on mahdollista että lapsuudenpaikkakunta on myös muuttunut eikä ole enää sama paratiisi kuin ennen.

Mutta siis: en viihdy. En pidä ihmisistä. Varsinkin esikoista kiusataa, joka tuli suoraan kouluun tuntematta ketään. Ei siis ehtinyt käydä eskaria alueella.

Miehellä on raskas ja vaativa työ. Minä olen löytänyt sisältöä elämään (opiskelen myös) ja viihdyn nyt paremin kuin kotiäitinä.
Kaikki sympatiani sinulle. Meitä on muitakin.

Oothan sinäkin sopeutunut jo useamman vuoden. Anna miehelles vähän aikaa tottua ajatukseen. Ehkä sekin alkaa pian jo haaveilla uudesta työpaikasta tai siitä että vois jäädä kotiin hoitaan lasta. Koululaiset vois olla todella helpottuneita, kun pääsis pois eikä enää kiusattais. Muuttopäätös vois olla niiden kannalta todella huippu juttu!

Minusta on vain reilua että teette nyt sinun mielesi mukaan, olethan jo sietänyt epätyydyttävää elämää vuosikausia. Varaudu kuitenkin siihen että miehesi kiukuttelee eikä tahdo muutosta- ja jos aiot lähteä, jäät yksin :(.

Pelottaahan se, että mun ajatukset olisikin pelkkää pilvilinnaa ja lapsien asiat vain huononisivat piirien ulkopuolelle sulkemisella.
Mutta ei nää asiat muutu näinkään.
Mutta olen ennemmin kokonaisena perheenä kuin se, että uuden elämän haaveiluni vuoksi perhe hajoaisi kun kuitenkin perheenä meillä kaikki on hyvin.

Yhteistyössä