Hoitoalalla työvoimapula..Mutta miksi ei opsikelupaikkoja lisää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Olen 29v.kolmen pienen äiti ja yhden miehen vaimo.Lapset on tehty ja nyt olisi aika lähteä uusille urille.Minulal ei ole juurikaan työkokemusta,eikä koulutusta muuta kuin YO-04.Olisin kiinnostunut hoitoalasta,mutta kun opiskelupaikka ei irtoa!Nyt hain työvoimakoulutukseen,jossa hakijoita oli lähemmäs 400!Ja paikkoja n.20..Eipä tärpännyt:(

Ja sitten haetaan niitä hoitajia tuolta ulkomailta,vaikka motivoitunutta väkeä olisi täälläkin..

En tiedä työvoimakoulutuksista mutta muutoinhan hoitoalalle kyllä pääsee jos pätevyys vaan riittää. Aika paljon sieltä porukkaa käännytetään ovelta mutta käsittääkseni itse opiskelupaikoista ei ole pulaa..

Se on hankala juttu.

Kaupungit vetää OMAAN kouluun VAAN koulutuksia, eikä saa muualle jne, kiintiöt. :/

Ja sitte aika moni nuori (sori vaan) jättää kesken homman tai ei mee töihin, kun huomaa mit se homma oikeesti on. Eli kouluttautuvat turhaan. :(

Mulla on sellanen käsitys, että opiskelupaikkoja on kyllä ihan riittävästi. Ongelmia taitaa olla lähinnä siinä, että moni keskeyttää tai ei valmistu. Ja jos valmistuu niin lähtee esim. ulkomaille töihin tai ihan muun alan hommiin.

Sulla ei ole ammatillista koulutusta, joten voi olla tosi vaikea päästä mihinkään työkkärin koulutukseen joka valmistaa ammattiin. Tai siis en tiedä, mutta minusta työkkärin koulutuksissa tulisi aina antaa etusija heille jotka ovat jo ammatin kertaalleen hankkineet, mutta joutuvat sen esim oman alansa onnettoman työllisyyden vuoksi vaihtamaan. Voi nääs olla ihan reippaasti vielä edellisiäkin opintolainoja maksamatta.

Sinulla ei ole juurikaan edes työkokemusta - ei millään pahalla.

Yhteistyössä