Mitä sinä tekisit tällaisessa tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eino
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eino

Vieras
Totuus on, että vain aniharva puuttuu tilanteeseen, jossa mies pahoinpitelee naista julkisella paikalla. Samoin jos esimerkiksi lapsi on hädässä ja vaikkapa loukkaantunut, harva tarjoaa apua. Itse olen puuttunut sanallisesti tilanteeseen, jossa ravintolassa mies heitteli naista seinään. Suraavaksi sain kuulla tappouhkauksen, minua lyötiin ja kun heräilin oltuani hetken tajuttomana, mies ja nainen olivat poistuneet paikalta.

[video=youtube_share;R1-A7R15uYU]http://youtu.be/R1-A7R15uYU[/video]

"Piilokameravideoita ja sosiaalisia kokeita tekevä ruotsalaisryhmä STHLM Panda on julkaissut järkyttävän videon. Hissiin asennetulle kameralle tallennettiin ihmisten reaktioita, kun kanssamatkustajina oli pariskunta, johon kuuluva mies käyttäytyy väkivaltaisesti ja uhkaavasti seuralaistaan kohtaan.

Hissimatkan aikana pariskunnan mies räyhää, uhkailee, kohtelee naista kovakouraisesti ja tönii häntä hissin seinille.

Videon väittämän mukaan vain yksi 53 kanssamatkustajasta reagoi tapahtuneeseen. Muut jättivät konfliktin melkein huomiotta, välttelivät sekaantumista siihen ja pakenivat hissistä.

Parisuhdeväkivallan olemassaolosta muistuttavan videon lopussa todetaan, että joka kahdeskymmenes minuutti Ruotsissa pahoinpidellään nainen.

HUOM! Tämä video ei ole positiivista katsottavaa:"

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/74157-piilokamera-53-ruotsalaista-joutui-kauheaan-tilanteeseen-vain-1-lapaisi-hissitestin

En puuttuisi tossa suoraan. Saattais tosiaan saada ite köniinsä. Ja vois käydä niinki et jos tos tilantees jotain sanois niin mies lopettais siksi aikaa ku oon näkyvis mutta jatkais kenties pahemmin ku oisin poistunu.
Mutta jos noin tapahtuis vaikka jonku kauppakeskuksen hississä niin menisin kertomaan vartijalle. Jos vartijaa ei missään näkyisi niin soittaisin poliisille.

En tiedä miten itse reagoisin, mutta ajatua noista parisuhde tappeluista on seuraava; miehen väkivaltainen käytös ei tule sille naiselle yllätyksenä ja hän on päättänyt elää elämäänsä sen miehen kanssa. Joten miten sitä voi oikeasti puuttua tilanteeseen jossa nainen on vapaaehtoisesti?

• Tykkää
Reactions: Nuri ja HippuTAR
En tiedä miten itse reagoisin, mutta ajatua noista parisuhde tappeluista on seuraava; miehen väkivaltainen käytös ei tule sille naiselle yllätyksenä ja hän on päättänyt elää elämäänsä sen miehen kanssa. Joten miten sitä voi oikeasti puuttua tilanteeseen jossa nainen on vapaaehtoisesti?

Niin, tottahan on se että kaikenlainen puuttuminen aiheuttaa korkeintaan pienen katkon väkivaltaan. Ja pahasti pelkään että usein se katko pannaan sen naisen syyksi ja sitte saa sen takia vähän kovempaa kyytiä katkon jälkeen.

Kerrottiinko kuinka moni poistui hissitä ja ilmoitti asiasta. Itse puutun asioihin mutta vain tyhmä (selvästi alakynteen jäävä ihminen) jää suljetussa paikassa avautumaan asiasta.

Kokematon voi mennäkin shokkiin, eikä reagoi mitenkään vaan poistuu paikalta. Itselläni on ollut elämänkokemuksia väkivallasta ja olisin ensin mennyt puuttumaan tilanteeseen sanallisesti ja jos se ei olisi toiminut, olisin vaistomaisesti vetänyt tuota miestä turpaan - viisveisaten siitä, saanko itse jonkun tuomion.

Yhteistyössä