mitä sinä tekisit ensimmäisenä kodillesi jos allergia testin tulokset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vohveli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vohveli

Vieras
pojallasi olisivat koivu 79,pöly 20, kissa 0.49 koira 0.44

ja siis raja arvohan on 0.35

no siis kissathan lähtee sehän selvä mutta mitä ekana tekisit tuon pölyn suhteen.

meneekö tavaraa roskiin kuinka paljon?

Koska pölylle on noinkin allerginen niin kodin saneeraus olisi edessä, että mahdollisimman helppo pitää pölyttömänä. Toi olis itse asiassa mun kauhistus koska rakastan esim. itämaisia villamattoja.

ostaisin varmaan sisäilmanpuhdistimen. luopuisin pölyä keräävistä tekstiileistä esim karvamatoista (ja tietysti lemmikkieläimistä) sitten en lapsen pyykkejä etenkään petivaatteita kuivattaisi ulkoilmassa pölyjä eli allergeeneja keräämässä.

mullekkin tämä on aika suuri muutos koska en ole mikään maailman innokkain siivoamaan, ehkä suoraan sanottuna en järkeni kanssa osaa sitä asiaa niin helpolla kun moni muu. samoin tietenkin kun rakastan eläimiä niin luopuminen niistä on ihan hirveää,mutta mitäpä äiti ei lastensa takia tekisi. onko kenelläkään vinkkejä tuohon saneeraukseen? olen koittanu lukea siitä mut mun aivoille ei yksinkertaisesti mene perille et kuinka onnistun siinä.
heitänkö mä nyt kylmästi kaikki isot pehmolelutkin pois? voi ei... ne on pojan kummeilta saatu...

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
ostaisin varmaan sisäilmanpuhdistimen. luopuisin pölyä keräävistä tekstiileistä esim karvamatoista (ja tietysti lemmikkieläimistä) sitten en lapsen pyykkejä etenkään petivaatteita kuivattaisi ulkoilmassa pölyjä eli allergeeneja keräämässä.

Tästä tulikin mieleeni että mites kuivausrumpu, sieltä kun tulee läjä nukkaa aina kun ottaa pyykit pois niin onko se kovinkaan allergiaystävällinen?

lemmikit pois. matot vaihtoon. pintojen pyyhkiminen. peti vaatteitten reipas tuuletus, ja pesu.
lemmikkien pöly kestää (vaikka ei olisikaan eläimiä enää talossa) noin polisen vuotta kodissa..

Alkuperäinen kirjoittaja vohveli:
mullekkin tämä on aika suuri muutos koska en ole mikään maailman innokkain siivoamaan, ehkä suoraan sanottuna en järkeni kanssa osaa sitä asiaa niin helpolla kun moni muu. samoin tietenkin kun rakastan eläimiä niin luopuminen niistä on ihan hirveää,mutta mitäpä äiti ei lastensa takia tekisi. onko kenelläkään vinkkejä tuohon saneeraukseen? olen koittanu lukea siitä mut mun aivoille ei yksinkertaisesti mene perille et kuinka onnistun siinä.
heitänkö mä nyt kylmästi kaikki isot pehmolelutkin pois? voi ei... ne on pojan kummeilta saatu...

Ei sun kaikkia pois tarvitse heittää, laita vaikka varastoon johonkin isoon muoviseen laatikkoon. Näin mä ainakin tekisin, en yksinkertaisesti raaskisi heittää kaikkea pois!!!

me luovuttiin jokaikisestä pehmolelusta kun lapsella todettiin alergiat. :(
luovuttiin eläimistäkin. nyt tuloksista kulunut likemmäs kolme vuotta, ja eipä enää yski keuhkojaan öisin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Tästä tulikin mieleeni että mites kuivausrumpu, sieltä kun tulee läjä nukkaa aina kun ottaa pyykit pois niin onko se kovinkaan allergiaystävällinen?
Se juuri kerää sen pölyn pois pyykeistä ja pöly kotona vähenee ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vohveli:

Ei sun kaikkia pois tarvitse heittää, laita vaikka varastoon johonkin isoon muoviseen laatikkoon. Näin mä ainakin tekisin, en yksinkertaisesti raaskisi heittää kaikkea pois!!!

meillä kanssa on niin paljon hienoja ja hyväkuntoisia pehmoleluja että en oikein raaskis niitä roskiin heittää,enkä etes antaa pois... voi itku.. noh :) selviydyttävähän tästä on jotenkin keinolla millä hyvänsä..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

jep. kuivausrumpu on niin hyvä allergikoille. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

:snotty: Ok. Kiitos tiedosta. Näinhän se tietenkin on.

Ei niitä pois tarvitse heittää, mutta karsi käyttötavaroita niin, et esim puolet (pehmo)leluista on aina kaapissa. Samoin muiden tarpeettomiaen huonekalujen ja peittojen ja tyynyjen sun muiden kanssa. Sit on paljon helpompi siivota.

Ja ilmanputsari pojan makuuhuoneessa auttaa kummasti.

Sen jälkeen, kun meillä todettiin lapsella pölyallergia, me tehtiin pehmolelujen kanssa sellainen käytäntä, että kerralla sai leikkiä parilla pehmolelulla (muut isoissa kannellisissa muovilaatikoissa vaatehuoneessa) ja ainoastaan olohuoneessa, ei lapsen omassa huoneessa. Öitä ei myöskään pehmolelu saanut olla kainalossa.

Siivoaminen on lisääntynyt huimasti, pyrin päivittäin imuroimaan ja kunnon siivouksen teen kolme neljä kertaa viikossa.

Kuivausrumpu ja että pyykki käsitellään jossain muualla kuin esim. makuuhuoneessa (kodinhoitohuoneettomat taloudet), ei seinävaatteita esim. ryijyjä, matot paperinarumattoja tai muuta mahdollisimman pölyä keräämättömiä, turhat härpättimet pois esim. koriste-esineet keräämästä pölyä, joka paikka mahdollisimman helposti pyyhittäväksi, mikrokuituliinat ja imuroinnin sijasta kostealla pyyhintä.

älä ainakaan tuuleta kun on tuo koivu. Tai tietenkin onhan niitä kyllä olemassa sellaisia allergiaverkkoja/-kankaita ikkunaan, jotka suodattaa hyvinkin pienet pölyhiukkaset pois, kannattaa niihin tutustua.

nahkasohvat
pölyämättömät matot
kuivausrumpu
ei pyykkejä kesällä ulos

meillä on ukolla erittäin pahat pölyalelrgiat, mutta jos mä siivoisin täällä parikin kertaa viikossa niin se kuolisi, koska pölytaso muuttuisi. jostain syystä se voi huonommin jos on liian pölytöntä. tosin, kotonaan varmaan sai kunnon siedätyshoidon huonepölylle..

Testithän voi näyttää myös puhkeamattoman allergian eli taipumuksen. Lemmikkien kanssa kokeilisin ensin viedä ne muualle useaksi viikoksi ja vasta sitten luopuisin. Jos selvästi oireilu vähenee niin eläimet pois.

Tässä mun mielestä ratkaisevaa, miten paljon ja miten lapsi oireilee. Jos oireilu on hyvin lievää, en ainakaan tekisi ympäristöstä liian kliinistä.

Yhteistyössä