Mitä Sinä ajattelit tehdä, että Kauhajoen tapaiset verilöylyt loppuisivat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse en lähde pyssyleikkejä kieltämään. Vaikka pienelle lapselle opetetaan, että ne tappavat oikeasti niin mitä se hyödyttää aikuisiällä, kun henkilö haluaakin juuri oikeasti tappaa? Siis jos nyt mietitään miten estää uudet verilöylyt... Lasten tapaturmaisiin vahinkoammuskeluihin tuo on mielestäni oikein oiva keino.
Itse yrittäisin jotenkin saada avoimuutta lisää ja saada nuori/aikuinen puhumaan pahasta olostaan. Kasvattaa siis lapsi avoimeksi tunteidensa suhteen. Mutta voi olla helpommin sanottu kuin tehty :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Isällä (minun lisäksi) läheiset suhteet poikien kanssa jo nyt. Sitä jatketaan. Pojille on tosi tärkeää, että isä välittää ja viettää heidän kanssaan aikaa.

Varmasti ihan totta tämä,joka sana.

Mutta tuntuu vaan tosi pahalta aina lukea tällästä tekstiä kun omalla pojalla sitä isää ei ole,eikä ole ollutkaan.Ei siis paperilla tunustettua.

Mistä mä sen miehenmallin pojalle kehitän? Isken ensimmäisen miehen joka kadulla vastaan kävelee? En ole etsimässä itselleni nyt miesystävää,pärjään hyvin ilmankin mutta ehkä ton pojan takia pitäis...
Mun isä on kuollut ja mun veli on niin kiireinen ettei ehdi kovin usein käydä (asuukin toisella paikakunnalla )
:(

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Isällä (minun lisäksi) läheiset suhteet poikien kanssa jo nyt. Sitä jatketaan. Pojille on tosi tärkeää, että isä välittää ja viettää heidän kanssaan aikaa.

Mutta tuntuu vaan tosi pahalta aina lukea tällästä tekstiä kun omalla pojalla sitä isää ei ole,eikä ole ollutkaan.Ei siis paperilla tunustettua.

Mistä mä sen miehenmallin pojalle kehitän? Isken ensimmäisen miehen joka kadulla vastaan kävelee? En ole etsimässä itselleni nyt miesystävää,pärjään hyvin ilmankin mutta ehkä ton pojan takia pitäis...
Mun isä on kuollut ja mun veli on niin kiireinen ettei ehdi kovin usein käydä (asuukin toisella paikakunnalla )

Kummisetä?

Nykyään monella nuorella on huoneissaan videot, pleikkarit ja tietokoneet... Kaikki istuu huoneissaan tunnista toiseen ja kun kaveri tulee kylään, on sylissä pino pelejä tms..

Telkkarista tulee vaikka mitä kauhuleffoja ja typeriä esimerkkejä suoltavia sarjoja esim. duudsonit jotka ovat sitten pienten esikuvia. Huomaa että jo nuo ihsn pienimmätkin seuraavat tosi tarkasti kaikkea mitä kattovat ja ainakin meillä toistetaan hyvin perässä... esim Marikki videota ei taas hetkeen katota kun neiti kohta 3vee tekee kaikki perässä..

Aselupien antoa täytyy tiukentaa tai jotain sille tehdä kumminkin. Ja nykyään on aseisiin tullut joku rajoitus patien sallitusta suurimmasta määrästä vaikka pyssyyn enemmän mahtuisikin, mutta se estin on kuulemma helppo ottaa pois, tähän muutos. Ja yleensäkin käsiaseet, mihin niitä edes tarvitaan?

Ihmisten pahoinvointiin lisää määrärahaa, vaikka kansanedustajien palkoista!! Tarpeeksi opettajia kouluihin ja pienemmät luokkakoot jolloin opettajalla on aikaa enemmän jokaiselle lapselle.

Ai niin. Aion jatkossa panostaa entistäkin enemmän siihen, että äänestän vaaleissa sellaisia ehdokkaita, jotka kantavat oikeasti huolta peruspalveluista, opetuksesta, nuoriso-, mielenterveys- ja sosiaalityöstä sekä lapsiperheiden hyvinvoinnista.

Olen tosi iloinen siitä, että kunnallisvaaleissa voin äänestää nimenomaan tällaista ehdokasta!

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:

Kummisetä?

Toi mun veli on just pojan sylikummi.
Muut kummit on naispuolisia...
Mun suvussa on jostain syystä tosi vähän miespolisia jäseniä,ollaan kai sukupuuttoon kuolemassa.
Eikä mulla ole edes miespuolisia kavereita,ne on kaikki mun likkakavereiden puolisoita eikä niin läheisiä että niistä olis pojalle miehenmalliksi...
Pulassa taidan olla...

Kummisetä?

Toi mun veli on just pojan sylikummi.
Muut kummit on naispuolisia...
Mun suvussa on jostain syystä tosi vähän miespolisia jäseniä,ollaan kai sukupuuttoon kuolemassa.
Eikä mulla ole edes miespuolisia kavereita,ne on kaikki mun likkakavereiden puolisoita eikä niin läheisiä että niistä olis pojalle miehenmalliksi...
Pulassa taidan olla...

Varmaan olisi lapselle hyväksi, jos pääsisi harrastamaan jotakin sellaista, missä olisi miesvetäjä.

Varmaan olisi lapselle hyväksi, jos pääsisi harrastamaan jotakin sellaista, missä olisi miesvetäjä.

Joo,toi on ihan hyvä idea,kiitos!

Poika on nyt 5-vuotias,täytyy ottaa selvää mitä harrastusmahdollisuuksia tääl meidän pikkupaikkakunnalla on,poika kun on erityislapsi niin kaikki ei ehkä ole hänelle fyysisesti edes mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Murmeli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Murmeli:

?

Joo,no netti on veljellekin tärkeä. Aiemmin tuntui että sillä ei muita kavereita ole,kuin ne nettitutut. Nyt sentään ees muutama "oikeakin ihminen".
Käykö veljesi koulua,tai onko muita harrastuksia tms?

Koulua käy, mutta sielläkään ei koskaan puhu kellekkään... Eikä ole mitään harrastuksia. En käsitä tätä siltäkään kannalta, että meitä lapsia on 5 ja muut me ollaan yltiösosiaalisia ja meillä on paljon kavereita ja harrastuksia ja sit veli on "tommonen". On nuorin meistä ja äitin lellikki. Jätkällä ikää yli 20 ja kaikki kannetaan edelleen eteen... Ite olen yrittänyt sitä raahata sitten mukanani edes jonnekin, mutta sit se vaan olla möllöttää naama norsun v**ulla. No eipä varmaan paljon kiinnosta yli 30-vuotiaan äiti-ihmisen seura :) Siis oikeesti se ei oo koskaan poistunut kotoa yksin johonkin... Niinku omasta tahdosta. Lähikaupassa käy ostamassa jotain limpparia ja siinä kaikki. Muuten ei ikinä mitään :(

Kuulostaa tutulta. Meitä tosin ei oo kuin 2 ja kumpikin ollaan aika hiljaisia. Mie tosin kaipaan niitä ihmisiäkin ympärilleni,veli ei vissiin niinkään.
Yritän aina kun käydään,jutella veljen kans kaksistaankin, silleen syvällisemmin kuin mitä muuten, olla vähän ku kaveria sille.

Joo,toi on ihan hyvä idea,kiitos!

Poika on nyt 5-vuotias,täytyy ottaa selvää mitä harrastusmahdollisuuksia tääl meidän pikkupaikkakunnalla on,poika kun on erityislapsi niin kaikki ei ehkä ole hänelle fyysisesti edes mahdollista.

Mulla vähän samantapainen tilanne (pojalla on kyllä muita miehiä, kuin isä elämässään), mutta hänellä on ollut vähän miesten arvostus hukassa kun ei ole sellaista mies-auktoriteettia ollut koskaan. Nyt tuli ekalla opettajaksi mies ja siitä olen todella tyytyväinen!

Alkuperäinen kirjoittaja airiin:
poikalapsi tekee pyssyn vaikka kepistä tai legoista, sitä on turha alkaa vouhkaamaan, se on luonto sellanen. minä annan edelleen 11 veeni leikkiä sotaa, koska se on ihan normia. normia ei sitten ole se, jos hän ei lopeta sitä aikuisena. mutta jos tahtoo metsästää, ni ok.

Joo mutta annetaanko lapselle lupa leikkiä tappamista, onkin asia erikseen.
Meillä lapset tietää ettei se ole sallittua ja että se on typerää. Minkään elävän olennon tappaminen aseella ei ole ok, oli se sitten metsästystä tai ei. Me vanhemmat emme siitä pidä ja lapset tietävät sen.

Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunut äiti;12653052:
Nyt todellakin heräsin. Jokelan surmien kohdalla ajattelin, että vain yhden seonneen nuoren aikaansaama, mutta nyt ei voi enää niin ajatella! Mikä sitten syynä - 90-luvun lama, pyssypelien yleistyminen 90-luvulla väkivalta pelit ovat aina vain aidoimpia!), koulukiusaaminen, yksinäisyys (lasten)..

Meidän perheessä muuttuu (muuttui) arki tällä tavalla:

Kaikki leluaseet heitin roskiin, en anna vastaisuudessakaan lasten pelata pyssypelejä, ampumisharrastukset saavat lapsilla jäädä väliin. Ajoin keskustella asiasta lasten kanssa, kunhan kasvavat - siis aseista ja muista asioista, pyrin olemaan perheelleni läsnä..

Yhteiskunnalta odotan jotain reaktiota tähän ja ajoin osallistua siihen miten yksilönä tai perheenä ikinä voinkaan osallistua.

Nämä on loputtava! Seuraavalla kerralla voi jo olla meidän lasten vuoro! Osaanottoni omaisille.

V*ttu sinä olet sekaisin. olen onnellinen että minulla ei ollut kaltaistasi äitiä kasvattamassa. etkä sinä todellakaan ole herännyt. päinvastoin, vaivut koko ajan syvemmälle uniisi. käännä kasvosi väkivallalle, älä selkääsi, sillä sille ei saa alistua.

Yhteistyössä