Mitä Sinä ajattelit tehdä, että Kauhajoen tapaiset verilöylyt loppuisivat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kasvatan lapseni kunnoittamaan "vanhanaikaisia" arvoja: kaiken elävän arvostamista ja kunnioittamista, kohteliaisuutta, huomaavaisuutta, hyviä tapoja, perheen kunnioittamista, fyysisen ja henkisen väkivallan vieroksumista, samoin alkoholin, tupakan ja huumeiden. En opeta itsekkyyttä, itsekeskeisyyttä, minä-ensin-muista-viis-asenteita, perheiden särkemistä, väkivallan ihannoimista, rumaa kielenkäyttöä, alkoholin, tupakan ja huumeiden sallimista. Yritämme olla läsnä lapsilleni mahdollisimman paljon. Asetamme rajat, ja rakastamme rajattomasti. Opetamme puhumaan vaikeistakin asioista. Opetamme olemaan tekemättä typeryyksiä vain siksi, että kaverit tekevät. Opetamme itsenäistä ajattelukykyä.

Lopuksi voimme vain toivoa, että lapsemme osaavat omilla aivoillaan ajatella järkevästi ja kriittisesti, ja tehdä oman päätöksen kunnollisesta elämisestä ja käyttäytymisestä.

No empä usko että jos heität pyssyt kotoasi roskiin niin lapsesi jättää ne leikit.Mielestäni kysymys on siitä että murrosiässä ja tietysti aiemminkin ollaan lapsen kanssa todella läsnä ja kysytään niitä kuulumisia.Mutta tietsikkapelit kyllä saavat jäädä vähemmälle koska ne vievät todellisuudesta helposti pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Jepsula:
Alkuperäinen kirjoittaja Bdt:
Tää on kyllä ihan totta. Käsi sydämellä vastaan että niille naurettiin ennen , minä muiden mukana. Omat lapsenikin osaavat heti nimetä pari erikoista hiljaista poikaa omilta tai rinnakkaisluokilta. EI heillä ole mitään yhteistä joten kaveeraaminen on todella epätodennäköistä. Mutta ei se tarkoita että näiden tyyppien kiusaaminen olisi sitten se seuraava vaihtoehto.

Tietenkään ei ole syy kiusata, ehdottomasti ei.

Mutta esim. Auvisen kohdallahan luokkakavereiden mukaan kukaan ei sinällään kiusannut, hänet vaan jätettiin porukan ulkopuolelle eikä hänellä ollut kavereita.

Luulisin, että jos olisin ollut jommankumman ampujan luokalla, olisin pitänyt kavereita omituisina enkä olisi mitenkään erikoisemmin koittanut lähestyä tai ystävystyä. Ehkäpä se sitten olisi ollut minun syyni, että kävi miten kävi, mutta myönnän etten nyt työpaikassakaan koita väkisin vääntämällä ystävystyä eristäytyvien erakkoluonteiden kanssa, vaikka olenkin ihan ystävällinen kun osutaan samaan paikkaan. Jos joku heistä salaa suunnittelisi työpaikka-ammuskelua, varmaan se sitten yleisen mielipiteen vuoksi olisi minunkin vikani, koska "hiljainen mies oli eristetty työyhteisön ulkopuolelle".

Auvista tai tätä uutta antisankaria ei varmaan enää noilla ikäkymmenillä kiusattu, mutta voisin lyödä vaikka pienen vedon että jossain vaiheessa on kiusattu ja omat lapseni ovat yläasteikäisiä jolloin heidän kohdallaan on erittäin ajankohtaista puuttua nimenomaan tähän sivustaseuraajan rooliin.
Koskee ihan kaikkia kiusaamistapauksia ei pelkästään "hiljaisten poikien" kiusaamista.
Kyllä sinä olet oikeassa siinä että kaikki eivät pelaa samoilla korteilla eikä voida mitenkään todistaa että ystävystymisyritykset (varsinkin epäaidot) estäisivät tällaisten tragedioiden syntymistä. Mielestäni pointtisi oli tosi hyvä.

Enemmän tietoista läsnäoloa omien lasteni kanssa...ja töissä eli koulussa: paneutuvampaa läsnäoloa näille nuorille, joista niin usealla on paha olo. Joista usealle koulun lämmin ruoka on päivän ainoa. Joista usea viettää viikonloput yksin, koska vanhempien mielestä on jo tarpeeksi iso. Joista usea on kovin yksin isossa joukossa. Joista usea on hämmentynyt/peloissaan/jo katkeroitumassa maailmassa, josta ei meinaa löytyä yhtään välittävää aikuista.

Nyt käsi sydämmelle: oliko teidän koulussa yhtäkään hiljaista poikaa, joka ei kaveerannut muiden kanssa ja joka vetäytyi erilleen, harrasteli jotain mistä kukaan ei oikein tiennyt mitä, ja jota kaikki piti vähän omituisena? Mitä teitte asialle? Mitä tekisitte, jos olisitte uudelleen samassa tilanteessa?

Jos joku koulukaverinne olisi toistuvasti kertonut (kuten Auvinen) että hän uskoo "luonnonvalintaan", uskoo että ihmiskunnan saasta pitäisi tuhota, uskoo että vain vahvempien pitää selvitä - olisitko rehellisesti koittanut aktiviisesti hakeutua hänen seuraansa, ystävystyä, ymmärtää?

Mikäli et, miksi nyt pitäisi uskoa siihen, että nämä hiljaiset, erikoiset nuoret miehet joilla no vaarallisia ajatuksia, voitaisiin jotenkin pelastaa sillä, että "koulukiusaaminen" ja kaveripiirin ulkopuolelle jättäminen loppuisi, ja kaikki hyväksyisivät luonnonvalitsijan mielipiteineen osaksi yhtä suurta perhettä.

Minä olen sitä mieltä, että ihminen joka uskoo tuollaiseen on mieleltään sairas. Enkä tajua, että tuollaisten annetaan liikkua vapaana kertoen julkisestikin aikeistaan... Ja näitä on vielä monta "tulossa". Jatketaan vaan pään silittelyä. Siitähän se hyväksi muuttuu. Sairas mikä sairas ja lukita ne johonkin pitäisi!

Alkuperäinen kirjoittaja mun mielipide:
Nyt käsi sydämmelle: oliko teidän koulussa yhtäkään hiljaista poikaa, joka ei kaveerannut muiden kanssa ja joka vetäytyi erilleen, harrasteli jotain mistä kukaan ei oikein tiennyt mitä, ja jota kaikki piti vähän omituisena? Mitä teitte asialle? Mitä tekisitte, jos olisitte uudelleen samassa tilanteessa?

Jos joku koulukaverinne olisi toistuvasti kertonut (kuten Auvinen) että hän uskoo "luonnonvalintaan", uskoo että ihmiskunnan saasta pitäisi tuhota, uskoo että vain vahvempien pitää selvitä - olisitko rehellisesti koittanut aktiviisesti hakeutua hänen seuraansa, ystävystyä, ymmärtää?

Mikäli et, miksi nyt pitäisi uskoa siihen, että nämä hiljaiset, erikoiset nuoret miehet joilla no vaarallisia ajatuksia, voitaisiin jotenkin pelastaa sillä, että "koulukiusaaminen" ja kaveripiirin ulkopuolelle jättäminen loppuisi, ja kaikki hyväksyisivät luonnonvalitsijan mielipiteineen osaksi yhtä suurta perhettä.

Minä olen sitä mieltä, että ihminen joka uskoo tuollaiseen on mieleltään sairas. Enkä tajua, että tuollaisten annetaan liikkua vapaana kertoen julkisestikin aikeistaan... Ja näitä on vielä monta "tulossa". Jatketaan vaan pään silittelyä. Siitähän se hyväksi muuttuu. Sairas mikä sairas ja lukita ne johonkin pitäisi!

No mutta miten sinä lukitset sellaisen ihmisen jonnekin joka ei ole tehnyt mitään - esittää vain mielipiteensä. Vastahan tässä joku aika sitten kailotettiin sananvapaudesta. Jos alettaisiin lukita kaikkia vähän "mieleltään sairaita " "johonkin" niin eläisimme taas jossain Neuvostoliitossa. Sitä minä en ainakaan halua, kyllä tässä nyt joku välimuoto pitää säilyttää.

Meillä oli kotona kaikki leluaseet pannassa ja sotaleikkejä ei saanu leikkejä. Naapuruston äitien kanssa oli sovittu samasta hommasta, kellään ei ollut leikkipyssyjä.

Nerokas pikkuveljeni kavereineen nakersi leikkipyssyt näkkileivistä. Niistä tuli jopa aika hienot, kun katsoivat mallia lehtikuvasta. Ja sitten saattoikin rosvo- ja poliisileikki alkaa.

Annetaan lasten siis keksiä itse omat pyssypelinsä, mutta ei tueta sitä hommaamalla 3-vuotiaalle raakoja pyssypelejä, mahtavia tykkipyssyjä ja huudeta vielä perään, että HURRAA - meidän pikkuterroristi! Vanhempien pitäisi yleensäkin suhtautua väkivaltaan ja pyssyihin PAHEKSUVASTI. Antaa malli, että ASEET ja VÄKIVALTA ovat PAHAKSI. Ei kannusteta väkivaltaan. Naureta hyväntahtoisesti, kun 3-vuotias osaa pelata alle 15-vuotiaalta kielettyjä pelejä taitavasti. Nähty on!

Mistä ne mielen sairaudet tulevat? Eiköhän olisi tärkeää kohentaa neuvola-järjestelmää: mahdollisimman aikainen puuttuminen perheen asioihin, tukea arkeen ja uskallusta tehdä lapsen parhaaksi asioita, joista perhe ei välttämättä pidä. En nyt tarkoita huostaanottoja välttämättä, mutta sitä, että äidille pystyttäisiin antamaan tukea heti, kun huomataan, että asiat ovat menossa pieleen. Kaikki me pienten lasten vanhemmat tiedämme, että kaikenlaista voi väsymyksen keskellä sattua.

Pojan seksuaaliseen kehitykseen kuuluu pyssyleikki, näin sanovat lapsipsykologit.. Ei pyssyä pois ottamalla maailmaa paranneta vaan ihan muulla näkökannalla. Olisikohan kuitenkin siinä järkeä, että lasten seksuaalisen kehityksen vääristymiseen otettaisiin kantaa. Videopelit saa minun puolestani heittää roskiin, tietokoneen voi laittaa pannaan, lapsen kanssa voi olla ja ohjata sitä aikuistumiseen kaikkine pettymyksineen ja kolhuineen yhdessä. Ja lopuksi sitten ettei mene vanhempien syyllistämiseen taas koko juttu, määrärahoja nuorten mielenterveystyöhön tarvitaan tosi paljon! Suomessa näkyy olevan sairaita miesyksilöitä aika tavalla. Sekä nyt odotan, että sisäministerimme ottaa melkoisen jyrkän kannan aselupa-asioihin ja poliisien keinoihin tässä maassa.

Kaikilla kun se "sairaus" ei näy päällepäin/ kaikki ei huutele aikeistaan ennakkoon. Tai näkyy vasta sitten, kun on liian myöhäistä... Miten sinä tunnistat nämä potentiaaliset tappajat/tms, ja sitten lukitset ne johonkin loppuiäkseen. Ihanko "ettententtenteelikamenttenillä" :whistle:

Eikä se ole sairautta, että viihtyy paremmin itsekseen, eikä jokainen yksinään nyhjäävä, hiljainen yksilä ole "uusi jokela tai kauhajoki", näin karkeasti sanottuna. Onneksi. Ja ihan yhtä hyvin "muka iloinen"/ sosiaalisesti "lahjakas" voi kantaa sisällään niitä "tappajan/pahointekijän elementtejä". Eikös tämä Kauhajoen tappajakin ollut pidetty ja ihan sosiaalinenkin, jos mediaan uskominen?

Meillä opetetaan lapsille ja on opetettu että ihmisiä kohti ei ammuta, vain eläimiä (ei tietenkään kotieläimiä vaan hirviä ja lintuja yms.. isä metsästää) ja kerrotaan noista tappelupeleistä että niissä se vastustaja nousee uudestaan ja uudestaan pystyyn ja seuraavalla pelikerralla se on taas hengissä mutta oikea ihminen ei nouse jos sitä ampuu.

Mäkään en kieltäisi leikkipyssyjä ehkä kokonaan, huomaa se kyllä pojista että ne tekee sen vaikka kengästä jos haluavat. Mutta se mitä sillä pyssyllä tehdään ja mihin sitä saa käyttää niin siitä voi jutella jo pienenkin lapsen kanssa.

Mä en ite hyväksy noita kuulapyssyjä ollenkaan enkä sitä värikuulajuttua. Metsästys menee pitkin hampain....

Tietokoneet ja muut pelilaitteet pitäisi sijoittaa kodeissa yhteisiin tiloihin joissa vanhemmat voivat vaikka ohimennen katsoa mitä se lapsi siinä touhuaa ja kieltää tappamis ja tappelupelit. Samoin yömyöhään asti kestävän datailun. JA ANTAA AIKAA LAPSILLEEN!!! Nuoret ovat niin yksin nykymaailmassa eikä lähellä ole ketään aikuista!! Kyllä isokin lapsi ja nuori tarvii aikuisen lähelleen. Mutta tämä aika tekee sen että vanhemmilla ei ole aikaa, on pakko käydä töissä, tehdä ylipitkää päivää (ja osa on urakeskeisiä) ja sitten omat harrastukset ja viihteellä käyminen kuluttavat sen ajan.

Rosvo- ja poliisileikit on tunnettu jo paljon ennen kuin tällaista tapahtui. Ne kuuluvat ihan normaaliin kehitykseen eivätkä tee kenestäkään murhaajaa :) Ei niitä tarvitse lähteä ruokkimaan, mutta näkisin totaalisen kieltämisen olevan melkein pahempi asia kuin salliminen. Pelit asia erikseen, niiden on syytä olla varpaillaan, mutta niin kaiken muunkin netti- ja tv-viihteen. Aika paljon koululaisetkin viettävät aikaansa ruutujen ääressä nykyään.

Tällainen kuvio ei synny mistään 5-vuotiaiden näkkileipäpyssyistä vaan vaikeista mielenterveysongelmista, joita mediaväkivalta on sitten ruokkinut.

Alkuperäinen kirjoittaja Tammikuu:

Kaikilla kun se "sairaus" ei näy päällepäin/ kaikki ei huutele aikeistaan ennakkoon. Tai näkyy vasta sitten, kun on liian myöhäistä... Miten sinä tunnistat nämä potentiaaliset tappajat/tms, ja sitten lukitset ne johonkin loppuiäkseen. Ihanko "ettententtenteelikamenttenillä" :whistle:

Eikä se ole sairautta, että viihtyy paremmin itsekseen, eikä jokainen yksinään nyhjäävä, hiljainen yksilä ole "uusi jokela tai kauhajoki", näin karkeasti sanottuna. Onneksi. Ja ihan yhtä hyvin "muka iloinen"/ sosiaalisesti "lahjakas" voi kantaa sisällään niitä "tappajan/pahointekijän elementtejä". Eikös tämä Kauhajoen tappajakin ollut pidetty ja ihan sosiaalinenkin, jos mediaan uskominen?

No tarkoitinkin näitä, jotka tuolla sanovat aikeensa ihan ääneen. Ja kyllä se on RIKOS, ei vain "mielipiteen sanominen", jos uhkaa tappaa ihmisiä! Tämä siis aiemmalle vastaajalle. En käsitä miten ne vain painetaan villaisella. Sekä Auvinen että Saari ovat kertoneet aikeensa julkisesti netissä. Eivät ole olleet hiljaisia hyssyköitä, jotka vaan miettineet aikomustaan...

Ekan tapauksen jälkeen olin vähän huolissani veljestäni,hän on niinkuin nuo;hiljainen,yksikseen viihtyvä (en oikeen saanut selvää onko oma vai muiden valinta) ja ehkä vähän omituinen :) (on tosi kiinnostunut musiikista ja sen tekemisestä,musiikkimaku erikoinen) mutta onneksi ei aseet kiinnosta,filosofiaa sun muuta lukee omaksi huvikseen.

Nyt taas tuli nuo silloiset ajatukset mieleen. Onneksi veli tuntuu saaneen muutaman kaverin työharjottelun kautta,pitävät yhteyttä nyt jälkeenkin päin.

Mutta juu, lasten kans yhdessäoloa,entistä enemmän. Pelejä miekin vahtisin, vaikka ei ne ainut syy voi olla.

No tarkoitinkin näitä, jotka tuolla sanovat aikeensa ihan ääneen. Ja kyllä se on RIKOS, ei vain "mielipiteen sanominen", jos uhkaa tappaa ihmisiä! Tämä siis aiemmalle vastaajalle. En käsitä miten ne vain painetaan villaisella. Sekä Auvinen että Saari ovat kertoneet aikeensa julkisesti netissä. Eivät ole olleet hiljaisia hyssyköitä, jotka vaan miettineet aikomustaan...

No juu luin sitten tarkemmin - siitä olen samaa mieltä että jos uhkaa tappaa ihmisiä - se on eri juttu kuin nämä "ihmisyys on yliarvostettua" joita minä tarkoitin mielipiteinä. Siinä siis samoilla linjoilla että tappouhkauksista ainakin kolme päivää koppia.

Kaikki varmasti ovat nähneet linkkejä näille sivustoille, joissa näitä hulluja käy. Omat yhteisönsä. Miksei näiden hullujen henkilöllisyyttä voitaisi paljastaa? Etkö sinä haluaisi tietää, jos oma lapsesi istuu koulussa yhden tällaisen tappajia ihannoivan itseään parempana pitävän yli-ihmisen vieressä, joka selittää netissä, että hänkin jonain päivänä tulee tekemään vastaavaa????

Alkuperäinen kirjoittaja airiin:
poikalapsi tekee pyssyn vaikka kepistä tai legoista, sitä on turha alkaa vouhkaamaan, se on luonto sellanen. minä annan edelleen 11 veeni leikkiä sotaa, koska se on ihan normia. normia ei sitten ole se, jos hän ei lopeta sitä aikuisena. mutta jos tahtoo metsästää, ni ok.

en muuta mitään, edelleen kasvatan lapsiani empatiaan, ihmishengen arvostukseen ja siihen, että pelit on pelejä-eivät totta.

SEpä se onkin kun ei se lapsi sitten enää tiedä onko se peliä vai ei. Vaikka sinä sitä hokisitkin ja opettaisit. Jos annat leikkiä sotaa ja pelata sota pelejä tarkoittaa se lapsen mielellä sitä, että hyväksyt ne asiat.

Sotaa leikkiminen edes lapsena ei ole kovin hyvää psyykkeen kehitykselle ja lapset eivät kyllä leiki sotaa jos eivät ole sitä jossain nähneet.
Pojat voivat tehdä aseita tai miekkoja vaikka puusta, mutta lapselle voi myös opettaa ettei ihmistä kohti saa tähdätä.
Niin minulle ja veljelleni on lapsena opetettu.

Nuori äiti - puhut asiaa!

Itse säikähdin tätä Kauhajoen tapausta niin, että ensireaktiona juuri lensi kaikki pyssyt roskiin. En silti ole mikään fanaattinen äiti, joka kieltää pojilta ja tytöiltä kaiken mikä liittyy pyssyihin. Olen ollut vähän hälläväliä tyyppi. Mutta en enää :(

Olen niin surullinen tapausten johdosta ja astun mieluummin siihen rintamaan, joka haluaa tehdä jotain tälle asialle ja vastustaa nykyajan raakoja pelejä ja elokuvia ja yleensäkin kaikkea mikä johtaa näihin kamaliin tapauksiin - koulusurmiin jne.. Ajoin kulkea korvat auki ja opettaa lapsilleni miten aseisiin ja väkivaltaan pitäisi suhtauta. Yritän olla läsnä lapsilleni. Yritän opettaa lapsiani kunnioittamaan muita ihmisiä ympärillään. Yritän jotain ainakin - tottavieköön!

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Murmeli:
Ekan tapauksen jälkeen olin vähän huolissani veljestäni,hän on niinkuin nuo;hiljainen,yksikseen viihtyvä (en oikeen saanut selvää onko oma vai muiden valinta) ja ehkä vähän omituinen :) (on tosi kiinnostunut musiikista ja sen tekemisestä,musiikkimaku erikoinen) mutta onneksi ei aseet kiinnosta,filosofiaa sun muuta lukee omaksi huvikseen.

Nyt taas tuli nuo silloiset ajatukset mieleen. Onneksi veli tuntuu saaneen muutaman kaverin työharjottelun kautta,pitävät yhteyttä nyt jälkeenkin päin.

Mutta juu, lasten kans yhdessäoloa,entistä enemmän. Pelejä miekin vahtisin, vaikka ei ne ainut syy voi olla.

Munkin veli on potentiaalinen tuleva sekopää... Elämässä ei ole muuta kuin tietokonepelit. Yhtään kaveria sillä ei ole eikä mitään sosiaalista elämää... On kyllä käynyt psykiatrilla ja todettu täysin terveeksi, mutta itse epäilen, että näin on sanottu vain siksi, että hoito on kallista :(. Voiko ihminen, jonka sosiaalinen elämä on netti olla terve???

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Munkin veli on potentiaalinen tuleva sekopää... Elämässä ei ole muuta kuin tietokonepelit. Yhtään kaveria sillä ei ole eikä mitään sosiaalista elämää... On kyllä käynyt psykiatrilla ja todettu täysin terveeksi, mutta itse epäilen, että näin on sanottu vain siksi, että hoito on kallista :(. Voiko ihminen, jonka sosiaalinen elämä on netti olla terve???

Joo,no netti on veljellekin tärkeä. Aiemmin tuntui että sillä ei muita kavereita ole,kuin ne nettitutut. Nyt sentään ees muutama "oikeakin ihminen".
Käykö veljesi koulua,tai onko muita harrastuksia tms?

Se no hieman eri asia sanoa "minusta kaikki poliitikot pitäisi tappaa" kun sanoa "minä aion tappaa kaikki poliitikot". Ensiksi mainittua hoetaan varmaan monessakin essonbaarissa, sille ei voida mitään tehdä. Ihan yhtä lailla kun jokaisella on (valitettavasti) oikeus olla sitä mieltä, että ihmiskunta on maapallon pahin vitsaus, ja harvennustyö on vain maapallon edun mukaista. Esim. Pentti Linkola on melko avoimesti kertonut että hänestä on vaan luonnon voitto jos ihmisiä kuolee, mutta ei häntä voida rikoksesta tuomita.

Auvisen äidin nettisivuilla oli melkein sanasta sanaan Auvisen jäähyväiskirjeen sanat - luonto tuhoutuu ihmiskunnan vuoksi, häpeän olla osa ihmisrotua, ihmiskunnan radikaali vähentäminen on ihailtava tavoite, häpeän ettei minusta ole siihen ryhtymään - ja sitten kun poika ryhtyy äidin sanoista tekoihin, onkin syy koulukiusaamisessa.

Koulukiusaaminen on kaikissa muodoissaan tuomittavaa, ja siihen pitää voida puuttua. Mutta ei se ole selitys kaikkeen.

Kaikki varmasti ovat nähneet linkkejä näille sivustoille, joissa näitä hulluja käy. Omat yhteisönsä. Miksei näiden hullujen henkilöllisyyttä voitaisi paljastaa? Etkö sinä haluaisi tietää, jos oma lapsesi istuu koulussa yhden tällaisen tappajia ihannoivan itseään parempana pitävän yli-ihmisen vieressä, joka selittää netissä, että hänkin jonain päivänä tulee tekemään vastaavaa????

Näin juuri. Voi kun tämä olisi jollain tapaa sallittua tai mahdollista, niin ainakin tietäisi. Ja pakottaisin varmaan lapset lähtemään pois semmoisesta koulusta!

Äitinä aion

- kertoa lapselleni päivittäin, että hän on rakas ja tärkeä juuri sellaisena kuin on
- opettaa lapselleni empatiaa ja yhteisvastuullisuutta
- kuunnella, mitä lapselleni oikeasti kuuluu; haluan myös tietää missä ja kenen kanssa hän liikkuu ja mitä tekee (niin IRL kuin netissäkin)
- viettää aikaa lapseni kanssa: tavallinen turvallinenyhdessäolo ja yhteinen aika ovat tärkeitä
- luoda ja ylläpitää keskusteluyhteyttä lapseni kanssa: maailman menosta ja tapahtumista, niiden syistä ja seurauksista pitää voida keskustella
- harjoittaa ja opettaa mediakritiikkiä: lapseni ei saa katsoa mielinmäärin televisiota eikä surffata netissä isompanakaan; omaa tietokonetta (jossa on nettiyhteys) ja televisiota/DVD-laitetta alaikäisen on turha haluta omaan huoneeseensa
- hakea apua heti, jos huomaan lapsellani olevan ongelmia

Opettajana aion

- puuttua oppilaiden ongelmiin heti, jos sellaisia huomaan, käytännössä tämä yleensä tarkoittaa asioiden eteenpäin viemistä (yhteydenotot kuraattoriin, terveydenhoitajaan, psykologiin...)
- opettaa oppilailleni inhimillisyyttä ja toisista välittämistä, yhteisvastuullisuutta
- vahvistaa ryhmähenkeä luokissa ja koulussa
- opettaa järkevää mediankäyttöä
- keskustella maailman tapahtumista, niiden syistä ja seurauksista sekä siitä, mitä itse kukin voi asioille tehdä

Varmasti paljon muutakin olisi tehtävissä, mutta nämä tulivat nyt ensimmäiseksi mieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Joo,no netti on veljellekin tärkeä. Aiemmin tuntui että sillä ei muita kavereita ole,kuin ne nettitutut. Nyt sentään ees muutama "oikeakin ihminen".
Käykö veljesi koulua,tai onko muita harrastuksia tms?

Koulua käy, mutta sielläkään ei koskaan puhu kellekkään... Eikä ole mitään harrastuksia. En käsitä tätä siltäkään kannalta, että meitä lapsia on 5 ja muut me ollaan yltiösosiaalisia ja meillä on paljon kavereita ja harrastuksia ja sit veli on "tommonen". On nuorin meistä ja äitin lellikki. Jätkällä ikää yli 20 ja kaikki kannetaan edelleen eteen... Ite olen yrittänyt sitä raahata sitten mukanani edes jonnekin, mutta sit se vaan olla möllöttää naama norsun v**ulla. No eipä varmaan paljon kiinnosta yli 30-vuotiaan äiti-ihmisen seura :) Siis oikeesti se ei oo koskaan poistunut kotoa yksin johonkin... Niinku omasta tahdosta. Lähikaupassa käy ostamassa jotain limpparia ja siinä kaikki. Muuten ei ikinä mitään :(

Yhteistyössä