Niin tosiaan, ne muutamat päivät, jolloin istukka ei vielä ole kiinnittynyt, ei pitäisi olla vaikutusta lapseen. Itse aikanaan tein "laskelmia" odottaessani toista lastani, uusi vuosi oli meneillään ja viimeiset juhlapäivät. Alkoholiin en koskenut, mutta tupakkaa olen polttanut kaikkia 3:a lasta odottaessani, ikävä kyllä. Ja juuri eilen kuulin uutisissa, että äidin raskaudenaikainen tupakointi kolminkertaistaa AD/HD-riskiä. Toinen lapseni on sellainen tapaus. Että hyvä minä. Ensimmäinen on rauhallinen kuin mikä ja kolmannesta en vielä tiedä.
Olen uusi kävijä täällä ja ehtinyt selata vain pari viestiä, mutta huomasin, että sinulle on jo yksiri ripittäytynyt tupakasta. Minä en puolustele itseäni enempää, itsekäs kun olen. Mutta alkoholista sen verran, mitä olen lukenut ja kokenut, että kuka sen tietää, mikä vaikuttaa missä vaiheessa ja miten. Kukaan ei tiedä, millainen se lapsi on, söitkö mansikkaa tänä kesänä vai etkö syönyt. Mutta jos pystyt hallitsemaan itsesi alkoholin suhteen, et kadu. Sitä ehdit ottaa myöhemminkin. Sen aika tulee vielä. Mutta jos oikein olen ymmärtänyt, satunnainen käyttö ei isoa haavaa tee, kunhan käyttö ei ole jatkuvaa/säännöllistä. Perusperiaate on se, että kun turvallisia rajoja ei tiedetä, kannattaa olla ilman. Loppujen lopuksi, raskaus/vauva-aika menee nopeasti kun elät siinä mukana ja aikaa omalle elämälle tulee vielä. Riippumatta siitä, minkä ikäinen olet. Tätä vauvaasi odotat vain kerran ja hän on vauva vain kerran.
Pidä itsesi naisena ja kuuntele omatuntosi ääntä, se on merkki äidinvaistosta. Noudata sitä, niin säästyt tunnontuskilta ja elämäsi helpottuu vastaisuudessakin.