Mitä seurauksia voi tulla alkoholista ennen kun tietää oleva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
Onko kenellekkään käynyt niin, että on tullut juhlittua reilummin ja hetken päästä saanut tietää olevansa raskaana. Lisäksi tupakanpoltto askarruttaa. meillä se tilanne että vauva ollut jo pitkään haaveissa ja yksi alkuraskauden km myös.koko ajan ei jaksa olla varpasillaan ja miettiä että jos onkin raskaana kun monta pettymystä takana, niinpä kesälomalla on tullut nautittua alokoholia reippaasti normaalia enemmän. Ei kuitenkaan humalahakuista juomista mutta muutaman kerran yli 5 kerta-annosta ja ruokaviinit päälle.Nyt huolestuttaa että jos onkin tärpännyt niin onko pilannut vauvansa???

Mulla oli vähän sama tilanne, oli pikkujoulut ja tuli otettua, parin viikonpäästä tein raskaustestin, menkat myöhässä silloin viikon. Kysyin silloin neuvolasta, ja sanottiin että ei se vielä siinä vaiheessa vaikuttaisi, koska istukka ei toimi vielä silloin kunnolla, tavallaan luonnon oma lapsen suojajärjestelmä. Mutta testin jälkeen lopetin alkoholin käytön välittömästi, en halunnut ottaa mitään riskiä että pienelle onnelleni tulisi jotain alkoholin tai minkään muun takia. Lisäksi ajattelin että jos olisin jotain aiheuttanut lapselle raskausaikana, katuisin ja kantaisin syyllisyyttä siitä lopun ikäni. Mun mielestä jos ei ole päivänselvää jo etukäteen että raskaana en polta, käytä alkoholia jne. ei kannata edes harkita lasta, äidin velvollisuus on suojella pientä lasta, eikä riskeerata pienen lapsen terveyttä. Jotkut sanovat että jos jotain tullakseen se voi tulla vaikka ei polttaiskaan raskausaikana, mutta en tajua miksi kuitenkin pitää riskeerata lapsi, eikö kuuluisi suojella ja yrittää estää että lapselle ei mitään tapahtuisi. Minusta se on kuin kaivaisi itse verta nenästään.Jotkut sanoo että vaikka tupakoi niin ei se tarkoita että on huono äiti, periaatteessa niinhän se on, mutta raskausaika ja imetysaikana äiti on ainut joka voi suojata lasta, miksi sitten pitää polttaa. Mun mielestä se on lapsen oma oikeus päättää aikuisena alkaako käryttelemään vai ei, äidin ei pitäis sitä vauvan puolesta tehdä.

Niin tosiaan, ne muutamat päivät, jolloin istukka ei vielä ole kiinnittynyt, ei pitäisi olla vaikutusta lapseen. Itse aikanaan tein "laskelmia" odottaessani toista lastani, uusi vuosi oli meneillään ja viimeiset juhlapäivät. Alkoholiin en koskenut, mutta tupakkaa olen polttanut kaikkia 3:a lasta odottaessani, ikävä kyllä. Ja juuri eilen kuulin uutisissa, että äidin raskaudenaikainen tupakointi kolminkertaistaa AD/HD-riskiä. Toinen lapseni on sellainen tapaus. Että hyvä minä. Ensimmäinen on rauhallinen kuin mikä ja kolmannesta en vielä tiedä.

Olen uusi kävijä täällä ja ehtinyt selata vain pari viestiä, mutta huomasin, että sinulle on jo yksiri ripittäytynyt tupakasta. Minä en puolustele itseäni enempää, itsekäs kun olen. Mutta alkoholista sen verran, mitä olen lukenut ja kokenut, että kuka sen tietää, mikä vaikuttaa missä vaiheessa ja miten. Kukaan ei tiedä, millainen se lapsi on, söitkö mansikkaa tänä kesänä vai etkö syönyt. Mutta jos pystyt hallitsemaan itsesi alkoholin suhteen, et kadu. Sitä ehdit ottaa myöhemminkin. Sen aika tulee vielä. Mutta jos oikein olen ymmärtänyt, satunnainen käyttö ei isoa haavaa tee, kunhan käyttö ei ole jatkuvaa/säännöllistä. Perusperiaate on se, että kun turvallisia rajoja ei tiedetä, kannattaa olla ilman. Loppujen lopuksi, raskaus/vauva-aika menee nopeasti kun elät siinä mukana ja aikaa omalle elämälle tulee vielä. Riippumatta siitä, minkä ikäinen olet. Tätä vauvaasi odotat vain kerran ja hän on vauva vain kerran.

Pidä itsesi naisena ja kuuntele omatuntosi ääntä, se on merkki äidinvaistosta. Noudata sitä, niin säästyt tunnontuskilta ja elämäsi helpottuu vastaisuudessakin.

Yhteistyössä