Mitä se vatsan "napsuminen" on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 36+0
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv 36+0

Vieras
Minulla ei ekassa raskaudessa sitä ollut, olen vain kuullut kun jotku puhuvat että kuuluu napsahduksia vatsasta ja lähes epäilin että ei kai sellaisia voi kuulua. Nyt odotan toista, ja MUN VATSA NAPSUU. :D

Hauskalta kuulosti,tietääkö joku mistä se oikein johtuu/mikä sen aiheuttaa?

Minun toinen lapseni napsui myös. Kyselin silloin, että mikäköhän lie äänen takana. Joku ehdotti, että äidin luut/suolisto, mutta olen varma, että niitä ne äänet eivät olleet. Myös vauvan omien luiden paukkumista ehdotettiin syyksi. Tiedäpä tuota. Mitään lonkkaluksaatiota tms. vauvalla ei ollut. Napsunta oli kovaäänistä, ja silloinkin, kun istuin paikallani liikahtamatta. Asia jäi arvoitukseksi.

Synnärillä kätilö kertoi, että oli muutamia tällaisia napsuvia vauvoja nähnyt. Pyysi käydä kertomassa synnytysvastaanottoon kumpi syntyi, kuulemma napsujat povat yleensä tyttöjä. No, meille syntyi tyttö.

Kävisitkö tähän ketjuun kertomassa sitten kumpi teille syntyi?

Meillä napsuttiin monta kertaa illassa viikko-kaksi ennen synnytystä, aina synnytykseen asti. Joka muuten käynnistyi 36+6, vaikka kyseessä esikoinen. Ja poika oli. Minulle neuvolassa sanottiin, että "20 vuoden urani aikana olen kuullut muutaman äidin väittävän kuulleen napsahtelua". Minulle se oli kyllä aivan todellista, kuulipa mieskin pari kertaa sen. Yksi arvaili vauvan raapivan kynsillään kohdun kalvoa, joka napsahtaa ilmapallon pinnan raapimisen tavoin, toinen sanoi että nivelet napsuvat. Tiedä häntä, synnyttyään ei ole enää napsunut. Terve lapsi kuitenkin kaikin puolin, vain aavistuksen ennenaikaisena syntynyt.

Minullekin usea kätilökin sanoi, ettei ole koskaan kuullut moisesta. Vasta synnytysvastaanoton kokenut kätilö sanoi, että on muutamien kuullut tällaista puhuvan.

Eräänkin kerran istuin makuuhuoneessa tietokoneella, ihan paikallani. Mies kuuli toiseen päähän taloa sen pamauksen, joka mahasta kuului! Se oli ensimmäinen napsaus rv taisi olla 34 tai 35. Säikähdin ihan hirveästi, koska ääni oli saman oloinen, kuin esikoisen synnytyksen käynnistyminen vesien menolla. Eli se pamaus, kun kalvot menevät rikki. Mutta tämä ääni oli kovempi!

Mulla napsui molemmissa raskauksissa, ja todella kovaan ääneenkin. Ekan raskauden aikaan olin kuullut että saattaa napsahtaa kun kalvot rikkoontuu, pelkäsin siis jo aika alusta asti että "nyt ne kalvot meni!" eikä ne ikinä menneet... Mulla molempien kohdalla on jouduttu puhkaisemaan kalvot sitten synnytyksessä.
Ja meillä on tyttö ja poika.

Olen niin miljoona selitystä tuolle äänelle kuullut että lopputuloksena: kukaan ei oikeasti tiedä mistä se ääni tulee.

Juu, minäkin istuin aivan paikallani ennen tuota napsausta, joten ei ainakaan omasta liikkumisestani johtunut. Vauvalla tosin oli kova meno päällä, ja napsaus ei kyllä kuulostanut miltään nivelen napsahdukselta, kun enemmän tuli ilmapallo mieleen jota joku nippasee/koittaa puhkoa tms..

Ja tyttöä tosiaan epäillään tulevaksi. :)

Yhteistyössä