Mitä sanoisitte, jos päiväkodissa vieras lapsi sanoisi:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tonttu

Vieras
"Terve, terve, paska!" mennessänne hakemaan lastanne kotiin? Näin kävi minulle, kun menin hakemaan lastani. Tai siis kyseessä ei ollut vieras lapsi, vaan lapseni ryhmässä oleva 5-vuotias jonka kanssa olen joskus muutaman sanan vaihtanut. Hän leikki toisen kaverinsa kanssa päiväkodin eteisessä ja sanoin noin siihen mennessäni. Kysyessäni häneltä:" Oliko tuo nyt kivasti sanottu?", toisti hän vain" Terve, terve, paska!"

Jäi vain vähän hölmö olo. En oikein osannut alkaa häntä torumaankaan. Jotenkin vaikea suhtautua häneen jatkossa, sillä itse en suvaitse lapselta tuollaista kielenkäyttöä tai suhtautumista keneenkään ihmiseen.

Mä olen torunut lasta, mennyt kyykkyyn ja todennut että puhuit rumia ja minä en tykkää siitä jos lapset puhuu mulle rumia.

Lisäksi mä vasikoin päiväkodin tädeille B)

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Varmaan oisin vastannut, et joo, terve vaan sullekin paska.

että lapselle alennutaan vastaamaan yhtä rumasti? Ton ikänen ei välttämättä edes tajua, et sana olis ruma, varsinki jos kotona kuulee

Meillä kuopus käyttää (tai yritti käyttää) sanoja: nynny, paska, kusipää, tyhmä, vittu yms yms ja todellakaan ei meiltä vanhemmilta ole noita kuullut, eikä edes tiedä mitä ne tarkoittaa. Rakas esikoisemme on ystävällisesti opastanut pikkuveljeään tähän suomenkielen saloihin.

Elikkä lapsi voi olla kuullut jossain noin sanottavan, eikä edes tiedä mitä se tarkoittaa. Silloin aikuisen kuuluu siihen puuttua, oli sitten oma tai vieras lapsi, ja kertoa että noin ei voi sanoa toiselle. Mun mielestä on aikuiselta tosi tyhmää tuollaisen jälkeen suhtautua lapseen jotenkin erillailla, ja vaikka sä et hyväksy tuollaista kielenkäyttöä omaltasi (tuskin kukaan vanhempi hyväksyy) niin mistä tiedät mitä se sun kullannuppus suustaan päästelee kun et ole paikalla?

Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Elikkä lapsi voi olla kuullut jossain noin sanottavan, eikä edes tiedä mitä se tarkoittaa. Silloin aikuisen kuuluu siihen puuttua, oli sitten oma tai vieras lapsi, ja kertoa että noin ei voi sanoa toiselle.

Mun mielestä taasen ei pidä provoida lasta kiroilemaan lisää torumalla, vaan suhtautua neutraalisti ja olla kuin ei edes ymmärtäisi itse mitä se paska tarkoittaa. Kiroilu loppuu lyhyeen (ainakin sen aikuisen läsnäollessa) kun lapsi ei saa sillä huomiota.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

että lapselle alennutaan vastaamaan yhtä rumasti? Ton ikänen ei välttämättä edes tajua, et sana olis ruma, varsinki jos kotona kuulee

Jos se ei ymmärrä, et se on rumaa, niin ei se myöskään koe pahaa mieltä, jos sille vastaa takaisin samoin.

Jos se ei ymmärrä, et se on rumaa, niin ei se myöskään koe pahaa mieltä, jos sille vastaa takaisin samoin.

Niin ja näin opetetaan samalla, että on normaalia tervehtiä näin?

Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Elikkä lapsi voi olla kuullut jossain noin sanottavan, eikä edes tiedä mitä se tarkoittaa. Silloin aikuisen kuuluu siihen puuttua, oli sitten oma tai vieras lapsi, ja kertoa että noin ei voi sanoa toiselle.

Mun mielestä taasen ei pidä provoida lasta kiroilemaan lisää torumalla, vaan suhtautua neutraalisti ja olla kuin ei edes ymmärtäisi itse mitä se paska tarkoittaa. Kiroilu loppuu lyhyeen (ainakin sen aikuisen läsnäollessa) kun lapsi ei saa sillä huomiota.

Mutta jos lapsi ei tiedä mitä kyseinen sana tarkoittaa, pitää mun mielestä sille lapselle kertoa ettei niin voi sanoa. Mutta sitten jos lapsi edelleen käyttää kyseistä sanaa, sitä ei kannata noteerata.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:

Niin ja näin opetetaan samalla, että on normaalia tervehtiä näin?

No kylläpäs nyt kirraa. Ei tuo ole vakavaa.

No sanokaa miten mä saan tolta meidän 5veeltä nyhdettyä ton paskan,ääliön, tyhmän, pöljän pois ku hokee jatkuvasti. Vaikka olemme keskustelleet ja kieltäneet.
Poika menee tuntemattomassa seurassa tai jos on oudompia ihmisiä niin aivan sellaiseen jännittyneeseen tilaan ja aina alkaa höpöttään ihan mitä tahasa. Tai saattaa mennä ja halata yhtäkkiä ihan outoa lasta. Jotenki ei osaa kontrolloida tekemisiä kun jännittää.

Alkuperäinen kirjoittaja MaalaisJuntti:
No sanokaa miten mä saan tolta meidän 5veeltä nyhdettyä ton paskan,ääliön, tyhmän, pöljän pois ku hokee jatkuvasti. Vaikka olemme keskustelleet ja kieltäneet.
Poika menee tuntemattomassa seurassa tai jos on oudompia ihmisiä niin aivan sellaiseen jännittyneeseen tilaan ja aina alkaa höpöttään ihan mitä tahasa. Tai saattaa mennä ja halata yhtäkkiä ihan outoa lasta. Jotenki ei osaa kontrolloida tekemisiä kun jännittää.

Jos sillä on joku neurologinen syy?

Mutta jos lapsi ei tiedä mitä kyseinen sana tarkoittaa, pitää mun mielestä sille lapselle kertoa ettei niin voi sanoa. Mutta sitten jos lapsi edelleen käyttää kyseistä sanaa, sitä ei kannata noteerata.

No kyllä varmasti tetää.

Alkuperäinen kirjoittaja MaalaisJuntti:

Jos sillä on joku neurologinen syy?

Keskustelin tästä neuvolassa terkan ja lääkärin kans.
Ja pojan vilkkaudesta myös. Ei mielestäni ole ylivilkas mut vilkas lapsi on. Vaattii tosi paljon huomota ja osaa olla änkyrä. Eikä tahdo jaksaa keskittyä kovin pitkään asioihin.
Sanoivat et vaikuttaa silti ihan normaalilta lapselta,et katsotaan vielä vuosi ja mietitään sit mitä tehdään.
Kuulo ja näkötesti pitää uusia ku menivät aika huonosti ja menee r-vian takia puheotepuksee. Et jos nuista ei muuta vikaa löydy niin kaikki tähän mennesä kuulemma ok.
Mut moni asia selkenee jos näkee ja kuulee kunnolla.

http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Hei+pierup%C3%A4%C3%A4/1135242574626

Hei tämä oli hyvä!

Kait te muutkin katsoitte. Voisi luka myös ihan ajatuksen kanssa.

"Persoonallisten tervehdysten lisäksi ystävieni lapset muistuttavat minua ajatustilasta ilman rajoja ja sääntöjä. Ja juuri tämä rajattomuus saa surulliseksi. Se nimittäin pyritään kitkemään lapsista kaikin mahdollisin tavoin - toki hyvää tarkoittaen, mutta suurta tuhoa aiheuttaen. .."

Yhteistyössä