Mitä ruokia annoitte vauvalle ensimmäiseksi itse syötäväksi, sormiruoiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ideoista kiitollinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ideoista kiitollinen

Vieras
Olen jotenkin hirveen pelokas antamaan mitään, kun pelkään että vauva tukehtuu jos ruoasta irtoo iso pala ja menee kurkkuun.. Ainoastaan porkkanaa ja jotain tosi kovaa näkkäriä olen uskaltanut antaa.

Vauva on nyt 9 kk ja pari hammasta on ja kovasti kyllä tykkää kalvaa kaikkea mahdollista pöydän reunoista ja kaappien vetimistä lähtien...

Kaverini sanoi antavansa esim. melonia ja pehmeätä leipää 10 kk ikäiselle. Mitä kokemuksia? Ja ideoita otetaan vastaan..

päärynä on tosi hyvä. Osta oikein kypsä, lähes sulaa suuhun. Tarpeeksi iso pala vaan. Marjat on hyviä, jos pinsetti toimii jo. Kuiva ruisleipä, esim jälkiuunileipä toimii hyvin. Itsekin pelkäsin, mut kun istuu vieressä, niin äkkiä se lapsi niihin paloihin tottuu.

Siis enemmin suositellaan antamaan pehmeitä juttuja, jotka lapsi voi "liiskata" kitalakeensa. Kovista nimenomaan porkkanan ja näkkärinpalasista on helpompi tukehtua, kun se palahan sitten tukkii hengitystiet mikäli sinne jää. Tosi kypsät hedelmät vois olla semmosia pieninä paloina. Tai sitten keitetyt vihannekset.

Mä olen aloittanut sormiruoan aikaisemmin, että silleen en sitten tiedä saako teidän vauva irti jotain... mä annoin ekana banaanin. Ihan kokonaisen banaanin. Sitä neiti sitten imi ja jyysti ikenillään, eikä saanut mitään irti. Sitten aloin antamaan annospaloina kurkkua (alkuun annoin sitä siemenosiota, kun se on niin pehmeää, pieniä paloja leipää, pehmeäksi keitettyä porkkanaa ja parsakaalia, ihan kokonaisena ja raakana porkkanaa. Toki jos antaa oikein isompaa pureskeltavaa, on oltava vieressä vahtimassa, että saako vauva siitä palasia irti.

Porkkana nyt on iahn kauheimpia mitä voi antaa. Jopa jotkut lastenlääkärit suosittelevat, ettei raakaa porkkanaa paloina/kokonaisena alle 3-vuotiaille, mutta se nyt on jo hätävarjelun liioittelua.

Keitettyjä vihanneksia, päärynää, banaania ja maissinaksuja on meillä olleet ekat. Samoin mansikka ja muna.

Olen antanut hedelmiä: banaania, meloonia, omenaa, päärynää.... kaikenlaisia pehemitä hedelmiä. Vihanneksista mm. kurkkua ja keitettyä perunaa. Pehmeää leipää myös. Miksi ihmeessä olet antanut porkkanaa ja kovaa leipää? eihän se lapsi saa niistä ikenillään palaakaan irti? Eikö siinä hieman tuo sormiruokailun idea kärsi?

ruisleipää joskus puolen vuoden jälkeen tyrkättiin esikoiselle käteen. Tykkäs kalvaa (limpun kantapaloja). Jossain vaiheessa alettiin antamaan kaikki vihannekset keittettynä oikeastaan paloina lapselle eteen syötäväksi. Baanania tykkäsi syödä myös niin että itse piti kiinni isosta palasta.

Yhteistyössä