Mitä raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana tarvitsee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lottaleena"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lottaleena"

Vieras
Olen muuttamassa mieheni kanssa ulkomaille puoleksi vuodeksi. Yritämme raskautta, joten on mahdollista, että tulisin raskaaksi ollessamme ulkomailla. Mihin asioihin olisi hyvä varautua? Mitä itse ostit raskauden alussa? Mitä ottaisit Suomesta mukaan?

Ystäväni kertoi, että hänen rintansa olivat kasvaneet jo alkuraskaudesta, joten hän suositteli ostamaan Suomesta mukaan kokoa isommat hyvälaatuiset liivit. Ulkomailla kun ei välttämättä aina löydä minulle sopivia kokoja. Myös foolihappovalmistetta hän suositteli. Onko sinulla muita vastaavia neuvoja?

En lähtis ostamaan liivejä etukäteen. Itse sain saman ohjeen, liikkeessä myyjän kanssa käytiin asiaa läpi ja ostin heidän ohjeellaan imetysliivit etukäteen. Rahaa meni hukkaan yli 100 euroa kun rinnat ei kasvaneetkaan niin paljoa. Eli osta vasta tarvittaessa.

Raskausvitamiinia kannattaa ottaa jo yritysvaiheessa, saat siitä tarvittavat vitamiinit, kuten juuri tuon foolihapon :)

Raskauduin ulkomailla enkä tarvinut yhtään mitään Suomesta. Enkä tarvinut uusia liivejä. Miksi ei ulkomailta löytyisi hyviä liivejä, niistähän on paljon suurempi tarjonta monissa muissa maissa kuin täällä kuten vaatteista yleisestikin. Riippuu tietysti mikä ulkomaa on kyseessä.

Minnepäin olette menossa ja miksi? Länsimaissa saa niitä vitamiineja ja rintsikoitakin siinä missä Suomessakin.
Jos taas vaikka menette Aasiaan reppureissaamaan tms, niin suosittelen että ETTE hankkiudu raskaaksi. Toisilla se alkuraskaus menee ihan hyvin, mutta toiset ovat pelkkiä raatoja. Oksentavat kaiken ja koko ajan, ja nukkuvat silloin kun eivät oksenna, Ja joutuvat lopulta tiputukseen.

Olemme menossa asumaan Kaakkois-Aasiaan muutamaksi kuukaudeksi. Periaatteessa varmasti monia asioita saa sieltäkin, mutta kokoja voi olla rajoitetusti suomalaisessa kokoluokassa.

Mitään erityistä ei siis tarvitse vielä hankkia raskauden alkuvaiheessa?

No ota huomioon, että voit voida todella pahoin. Koskaan kun ei tiedä miten omalla kohdalla menee. Minä en olisi voinut lentää, en voinut tehdä muuta kuin olla vaakatasossa ja oksensin vähintään 10 krt päivässä.

Ei tulisi mieleenkään lähteä Kaakkois-Aasiaan raskautumaan. Jos matkanne kestää puolivuotta niin miksette voi aloittaa vauvaa matkan jälkeen? Voi tulla kaikenlaisia mutkia matkaan, jos voit huonosti tai joudut vaikka sairaalaan. Hajuaisti ja pahoinvointi on todella paha juttu jos ne iskee.

[QUOTE="Lottaleena";30372619]Olemme menossa asumaan Kaakkois-Aasiaan muutamaksi kuukaudeksi. Periaatteessa varmasti monia asioita saa sieltäkin, mutta kokoja voi olla rajoitetusti suomalaisessa kokoluokassa.

Mitään erityistä ei siis tarvitse vielä hankkia raskauden alkuvaiheessa?[/QUOTE]

No tässä tilanteessa ottaisin mukaan panadolia suomesta. Se käy raskaana oleville ja on kätevä olla mukana ja nopeasti saatavilla jos tulee jotain kipuja. Katsoisin myös etukäteen Suomen syömissuositukset raskaana oleville koska näissähän on maittain suuria eroja ja noudattaisin niitä.

No tässä tilanteessa ottaisin mukaan panadolia suomesta. Se käy raskaana oleville ja on kätevä olla mukana ja nopeasti saatavilla jos tulee jotain kipuja. Katsoisin myös etukäteen Suomen syömissuositukset raskaana oleville koska näissähän on maittain suuria eroja ja noudattaisin niitä.

Tässä oli hyvät vinkit.

Suosittelisin kyllä odottelemaan kunnes palaatte Suomeen. Itse olin raskauden kaksi ensimmäistä kolmannesta töissä ulkomailla ("länsimaassa") ja koin ajan aika raskaaksi nimenomaan sen vuoksi, että olo oli huono, eikä sitten ollutkaan sitä lähipiiriä tai neuvolaa kädenulottuvilla neuvomassa. Sitä ei aina hyvinä päivinä muistakaan miten paljon apua ja tukea kaipaa silloin kun on todella sairas - ja sitä nuo raskauden ensimmäiset viikot monelle tarkoittavat.

Toisella kolmanneksella sain helposti supistuksia ja nekin herättivät yhtälailla huolta josta ei oikein pystynyt kelleen puhumaan.

Itse tarvitsin uudet liivit raskauden alussa myös siksi, että rinnat olivat niin hervottoman kipeät, etten pystynyt olemaan vanhoissa mukavissa liiveissä.

Mutta eihän sitä koskaan tiedä - toisilla alkuraskaus on oireeton joten voiski olla ihan dallailla jossain rannalla pikkumuru massussa.

Kiitoksia kaikille neuvoista. Olemme matkustamassa töiden vuoksi, joten vaihtoehtoja ei juuri ole. Onneksi olemme menossa paikkaan, jossa sairaalat ovat huipputasoa ja asumme mukavasti. Olen itse henkisesti valmistatutunut kyllä siihen, että saatan oksentaa sisätiloissa sen sijaan että makoilisin mukavasti rannalla. :)