Lapsi kahdeksi vuodeksi hoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Matkustelijatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiitos kaikille vastanneille! Tosiaan ei ole provo, halusin avautua ja kysellä neuvoa täältä kun jospa olisi äitejä jotka ovat joutuneet pohtia samaa tai joilla on enemmän tietoa asioista kuin minulla. Varmaan (onneksi) aika harvalla, mutta kuitenkin.

Koska maisemat vaihtuvat usein, en tiedä onko sekään lapselle hyväksi. Jos pysyy samassa paikassa niin monin verroin helpompi, kunhan ihmiset ei ympärillä vaihtuisi. Onko olemassa esim perheitä tai 'sijaiskasvattajia', jotka voisivat ottaa lapsen luokseen? Ja missä vaiheessa sossu alkaa narisemaan tällaisesta, vai onko sillä heille väliä kunhan lapsi voi hyvin? Osa varmasti ymmärsikin etten todellakaan antaa lastani adoptioon! Kysymys on tosiaan tilapäisestä ratkaisusta ja olen jo vuosia tiennyt, että vakiinnun nyt parin vuoden päästä jonnekin ja matkustelu loppuu.

Miksi paikan vaihtuminen olisi lapselle huonosta? Hirvittävän monella kulkee lapset mukana paikasta toiseen hoitajan mukana, aloittaen Hollywood-tähdistä suomalaisiin keikkaileviin laulajiin. Eikä kenelläkään ole mitään ongelmaa.

Ei ole mitään sijaiskasvattajia. Ainoa vaihtoehto on antaa lapsi huostaan siksi aikaa kun olet poissa ja anoa häntä sitten takaisin kun olet "vakiintunut". Sillä lapsesta huolehtijalla kun on oltava huoltajuus jotta hän pystyy tekemään päätöksiä kun sinä et ole saatavilla.

Miksi et vastaa tuohon "palkkaa hoitaja mukaan" ehdotukseen? Se olisi tässä tilanteessa (olipa provo tai ei) ainoa järkevä ratkaisu. Pienelle lapselle ei ole mitään väliä jos "maisemat vaihtuu" usein jos vaan saa olla rakastavien ihmisten seurassa.

[QUOTE="Sirionful";30020497]Valitettavasti tää on melko lähellä mun oman äidin toimintaa :(. Aina työmatkalla, minä vauvasta asti hoidossa. Yks paikka hoiti yöt, toinen päivät. Musta tulikin epävakaasta persoonallisuushäiriöstä ja toistuvasta masennuksesta kärsivä muutenkin monisairas yksilö, joka on ollut jo monta vuotta sairaseläkkeellä alle kolmekymppisenä. Surettaa sun tulevan lapsen puolesta :(.[/QUOTE]

Missä isäsi oli ja miksi syytät vain äitiäsi?

Suomeen et voi lasta jättää koska se otettais huostaan. Jos olis nuorehkot terveet isovanhemmat jotka halukkaita hoitamaan, vois mennä hyvinkin, vaikka sossut puuttuisivat silloinkin asiaan. Tälläistähän tapahtui aika paljon aikaisemmin.

Minusta paras ajatus etsiä luotettava lastenhoitaja (vaikea tietty) ja ottaa hänet mukaan ulkomaille. Vaihtuva hoitaja eri maissa ei kuulosta hyvältä. Missä isä ja miksei hän kuvioissa mukana? Isä olisi paras hoitaja. Mutta jos ei mahdollista niin sitten pysyvä hoitaja muuten.

Yrityksestä en luopuisi, mutta ottaisin lapsen mukaan.

x
Itsellä on sellainen tilanne, että ´hyvästä´ ehkäisystä (pillerit + kondomi) huolimatta olen raskaana, ja voin sanoa raskauden olevan elämäntilanteeni takia omalla tavallaan ei-toivottu. Lapsi tulee olemaan ehdottomasti rakas, mutta ei todellakaan suunniteltu. Silti en malta odottaa, milloin näen masu-asukin ensimmäistä kertaa.

Ongelma on se, että olen yksityisyrittäjä ja joudun matkustelemaan työni puolestan PALJON. Paljon tarkoittaa sitä, että minulla on kyllä vakituinen asunto Suomessa, mutta vietän siellä vain 3kk/ vuodessa. Suurimman osan ajasta vietän ulkomailla ahkerasti maisemaa vaihtaen. Olen saanut joten kuten järjestettyä niin, että periaatteessa pystyn normaalin äitiysloman olemaan kotona lapsen kanssa, mutta sen jälkeen minun on pakko lähteä taas ulkomaille. Pieni lapsi ei todellakaan sovi sellaiseen elämään eikä kukaan jaksa sellaista rumbaa, että palkkaa lapsenhoitajan jokaisessa maassa parin viikon jaksoiksi eikä se lapsellekaan ole millään tavoin hyväksi.

Olen päätynyt siihen, että ainoa järkevä vaihtoehto on lapsen saaminen kokopäivähoitoon Suomessa 1-2 vuodeksi ja hoitaisin häntä vain sen 3kk vuodesta ollessani Suomessa. Kyllä, en valitettavasti vitsaile. Miestä ei kuvioissa ole mukana eikä sukulaisia/ isovanhempia hoitamassa. Olen käyttänyt yritykseeni paljon aikaa ja vaivaa, jotta se olisi päässyt tähän pisteeseen. Jos jään nyt lapsen kanssa muutamaksi vuodeksi kotiin, niin yritykselle voi sanoa hyvästit iäksi koska rauta täytyy takoa kun se on kuumaa. Olen paljon miettinyt, katuisinko päätöstäni jäädä lapsen kanssa kotiin ja menettää elämäni tilaisuuden yritykselläni, ja aina vain vastaus on kyllä. Minua toki surettaa se, että lapsi ei kiinny minuun samalla tavalla ja että en voi olla antamassa hänelle sitä tukea ja turvaa mitä hän tarvitsee, mutta 3-vuotiaankin voin jo hyvin ottaa mukaan ulkomaille, etenkin kun tiedossa voi kahden vuoden jälkeen vauvan syntymästä olla tiedossa vakituinen muutto ulkomaille. Päässä on paljon pyörinyt myös se, kuinka edes pystyn jätämään lapsen muiden hoidettavaksi, mutta ehkä aika auttaa. Toivottavasti.

En kaipaisi haukkumakommentteja siitä, kuinka olen itsekäs ja ajattelematon äiti jne jne, vaan apua siihen, kuinka tuon hoidon voisi järjestää. Yrityksellä on mennyt sen verran hyvin, että rahasta se ei ole kiinni. Jos on myös muita ideoita, niin toki otan vastaan, mutta tuo vaikutti kaikista järkevimmältä ja toivimimmalta väliaikaisysteemiltä.

Ei se tule sun lapses olemaan, vaan kiintyy vakinaiseen hoitajaan.

Ikävä tosiasia, näin se tulee menemään. Sellaisissakin tapauksissa, joissa lapsi näkee viikonloppuisin äitiä, kutsuvat lapset hoitajaa äidiksi. Lapsesi katkeruudelta et tule välttymään.

Miksi sun on ylipäätään saatava se lapsi, jos et kerran hänen kanssaan halua olla kuin 3kk silloin kuin sinulle sopii? Kuten tiedät, elämä on valintoja ja sun valintasi on ollut sun yritys, ei meistä kukaan voi saada kaikkea. Voisin suositella tamagotchia, sen voi laittaa pois päältä, jos on tärkeämpää puuhaa. Ei lasta voi laittaa mihinkään säilöön tai sälyttää muiden/yhteiskunnan niskoille silloin kun äidillä on parempaa tekemistä. Mä tosiaan toivon tämän olevan provo.

Toivottavasti kaikki kuitenkin järjestyy ja saat palkattua hyvän lastenhoitajan reissullenne ja luottamus ja kunnioitus on molemminpuolista.

[QUOTE="Sirionful";30021346]Oli kokoajan naimisissa toisen naisen kanssa ja heillä oli lapsiakin. Olen syrjähypyn tuotos. En ole kuullut isästäni mitään vuosiin. Nykyään välit äidin kanssa on välillä riitaisat, mutta pääosin ihan ok. Asun hänen kanssaan.[/QUOTE]

Ei liity mitenkään aiheeseen, mutta pakko kysyä sinulta, että miksi asut äitisi kanssa? Siis jos kannat kaunaa ja välinne on riitaisat, eikö olisi molemmille parempi pitää hieman etäisyyttä, ainakin sen verran ettette saman katon alla asu?

No eipä tuossa nyt kovin montaa oikeaa vaihtoehtoa ole, jos meinaat lapsen pitää. Palkkaat jonkun nannyksi kiertämään maailmaa tai sitten on nieltävä se tosiasia, että firman toiminta on nyt ainakin muutamaksi vuodeksi pistettävä kakkossijalle, vaikka se merkitsisi sitä että nykyiselle yritystoiminnalle tulee loppu. Yritystoimintaa pystyyn vaan sitten kun aika on taas otollisempi sille. Tai sitten on ehkä aika miettiä se firman toiminta ja toiminta-alue uusiksi. Kompromisseja ja luopumisia työelämässä joutuu hyvin moni tekemään kun perhettä aletaan perustaa. Sellaista se elämä vaan on, ihan kaikkea ei aina voi saada, ainakaan yhtäaikaa.

[QUOTE="Verna";30021356]Ei liity mitenkään aiheeseen, mutta pakko kysyä sinulta, että miksi asut äitisi kanssa? Siis jos kannat kaunaa ja välinne on riitaisat, eikö olisi molemmille parempi pitää hieman etäisyyttä, ainakin sen verran ettette saman katon alla asu?[/QUOTE]

Nooh siksi kun en tunnu pärjäävän omillani. Oon kyllä asunu omillani monta kertaa jonkun aikaa. Ja siis pääosin ei riidellä. Välillä jotain kinaa. Enkä mä sinänsä kanna kaunaa enää. En ainakaan omasta mielestäni. Se nyt vaan on fakta, että todennäköisesti mun elinolot vauvana ja pienenä lapsena vaikutti suuresti siihen, millainen musta lopulta tuli.

Palkkaa tosiaan joku luotettava nuori mukaasi lastenhoitajaksi. Moni olisi mielissään moisesta pestistä. Itse esim. lähtisin mielihyvin jos olisin lapseton ja miehetön! Ihan totta, lapselle tuo olisi paljon parempi vaihtoehto kun kuitenkin saa olla lähellä äitiään.

Lapsi ei mene rikki siitä että ympäristö jossa kasvaa, vaihtuu mutta siitä menee kyllä rikki että tapaa äitiään vain muutaman kuukauden ajan vuodessa. Joten (jos tämä on edes totta) niin hoitaja mukaan ja eikun menoksi vaan.
Nimimerkillä kahdesti vuodessa perheen kanssa muuttanut koko lapsuusajan eikä yhtään ole jäänyt traumoja.

Jos tosissas olet noin idiootti niin tee abortti ja pidä jalat ristissä ! Vaikka oli kaikki maailman ehkäisyt käytössä niin jos seksiä harrastaa voi tulla raskaaksi. Jos et ole kykenevä ottamaan vastuuta asiasta niin abortti on ainoa oikea vaihtoehto ! Todella huono provo kyllä mutta valitettavasti tämäntyyppisiä ihmisiä kyllä löytyy jotka mielellään tunkevat lapsensa joka yö hoitoon muualle...

Tuon tiedän että lapsi kiintyy hoitajaan ainakin aluksi, mutta olen nähnyt läheltä, kuinka kiintymys on syntynyt oikeaan äitiin myöhemmin tämän tultua uudestaan mukaan kuvioihin. Aluksi on ollut vaikeaa, mutta kunnollinen suhde on lopulta kehittynyt. Normaaleja lapsia ja nuoria ovat nyt kaikin puolin.

Rehellisesti sanottuna en ole kovin innostunut ottamaan lasta ja nannya mukaan matkoille, koska se aiheuttaa itselleni enemmän härdelliä ja järjestämistä ja kuluja. Kun sanoin että yrityksellä on mennyt sen verran hyvin että rahasta hoidon järjestäminen ei ole kiinni, niin en tarkoittanut että yrityksellä olisi mennyt niin hyvin että olisin miljonääri. Ei, en lähellekään. Olen säästänyt reilusti omaa asuntoa varten (Suomessa oleva asunto on vuokra-asunto) ja ajattelin ostaa sitten kun parin vuoden päästä vakiinnun. Nyt kuitenkin lapsi sekoittaa pakkaa sen verran, että haluan käyttää kaikki tämän hetkiset säästöt lapseen - oman asunnon voin hankkia sitten myöhemmin kun säästöjä kertyy lisää tai yritys tuottaa enemmän kuin mitä se nyt tekee.

Niin ja miksi haluan pitää lapsen? Koska rakastan sitä ja se on minun lapseni. Raskaus oli jo edennyt niin pitkälle (myös kuukautiset tuli) etten saanut enää tehdä aborttia. Enkä kyllä olisi pystynyt sitä mitenkään tehdäkään henkisesti, joten tällaisessa ´pakkotilanteessa´ ollaan. :)

Jos yrittäisin jotenkin järjestää enemmän aikaa Suomessa, eli että lapsi olisi vaikka puolet vuodesta kanssani (joka toinen kuukausi), niin mitenköhän se järjestyisi? Joku ehdotti ottavansa itsellensä hoitoon, mikä kuulostaisi todella ihanalta että lapsi olisi ihan jossain perheessä.

0-2v lapselle on paljon helpompi kulkea vanhemman mukana maasta toiseen kuin isomman. Pienelle riittää se oma tuttu hoitaja, mutta sitten kun alkaa kavereita tulla kuvioihin homma mutkistuu.

joo ei, et voi jättää lasta hoitoon kahdeksi vuodeksi ja sitten repiä sen pois perheestä johon hän on kiintynyt ja pitää heitä äitinään ja isänään ja sua hän ei tuntis ollenkaan. kyllä siihen jo sossutkin puuttuis ja nämä hoitovanhemmat varmasti saisivat tän lapsen adoptoida pysyvästi

Ympäri vuorokautista hoitoa yhteiskunnan puolesta tuskin moneksi kuukaudeksi järjestetään. Jos haluat palkata lapselle itse hoitajat niitä ympärivuorokautisessa hoidossa tarvitaan vähintään 5 (+hoitajien lomat+"ylimäärä"vapaat) tai jos oletetaan että lapsi päivisin olisi päiväkodissa niin vähintään neljä hoitajaa lisäksi.

Poikkeuksen hoidon järjestämisessä yhteiskunnan järjestämänä tekee tietysti huostaanotto, mutta silloin tuskin voit vain päättä parin vuoden jälkeen alkaa lapsen huoltajaksi uudelleen.

Utopistinen suunnitelma. Ei tule onnistumaan, ei ole lapsen edun mukaista, etkä pysty jättämään lastasi, se on helppo puhua nyt, mutta sitten kun se lapsi syntyy, sun maailma muuttuu ihan täysin. sinä muutut lapsesi syntymän myötä, tahdot tai et. Sun firmas tulee jäämään kakkossijalle.

Yhteistyössä